Jump to content
Annons

Kingston SSD disk


vayzeria

Recommended Posts

Hallojsan !

Har tänkt skaffa en extra disk som komplement till de jag har idag. C. ligger på 1 Tb

och D: ligger på runt 250 Gb.. men där har jag bara skit, film och lite fläskig musik.

Nu e det så att jag spelar in och mixar med Cubase/ Win 7 som OS, Firebox som externt

ljudkort o.s.v.... Nu när jag skall skaffa ett SSD, skall jag då endast ha all mjukvara för musik

på denna eller skall jag då även lägga till Win 7 på denna och avinstallera den jag har idag på C: ?

Då borde SSD bli min ny C:/ men jag behöver mer kräm än så och 250 Gb fyller man ganska lätt.

Detta borde jag fan ha koll på men hjärnan är på semester och jag vill inte flyga hem fanskapet =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

JJRockford: Du menar köra med endast SSD diskar m.a.o eller en en stor ? =)

Rätt dyrt med SSD men tänkte just bara OS, mjukvara pluggar m.m på just SSD... men vad fan göra med övriga diskar jag har?... hmmm.... får kanske utöka till fler SSD. typ 2 st eller 1 enda stor med partion på =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis ska OS ligga på SSD!

Det finns dessutom speciell sladd plus mjukvara att flytta existerande Windows-installation till nya SSD:n. (Följer med som tillbehör om man köper en del SSD. Kolla upp!)

Själv skulle jag aldrig våga pilla på min installation på stora datorn, det tog alldeles för många dagar att få ihop Windows, ljudkort, Cubase, SD etc etc etc.

På lilla laptopen bytte jag nyss till SSD, men där gjorde jag nyinstallation av Windows för att få rent system. Har ju bara lite programvara där. (Audacity och lite till.)

Varför partitioner? (Slår man i väggen blir det ju bara krångel.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ungefär samma konfiguration som du nämner förutom att jag har kvar mitt gamla delta ljudkort...

250 ssd disk + 1 TB på den andra.

OS och Cubase är installerat på ssd disken. Vstpluginnerna hamnar också på ssd disken. Däremot lägger jag ljudbibliotek och projekt på den andra.

Funkar kanon, datorn startar på under 10 sekunder och cubase lika fort... Den andra disken får ju inte vara för långsam, har för mig att den inte bör vara under 720 rpm när du kör biblioteken där.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Freecom 256 GB SSD USB 3, där jag har operativsystem plus musikprogram - den är jätteliten och perfekt att ta med till replokalsstudion också. Allt annat ligger på mekaniska diskar: ljudbibliotek och audio. Lite dyr var den Freecomen (2600,-), men den bootar på tjugo sekunder:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang att flytta över befintlig installation vs nyinstallation: Gör nyinstallation!! Det är så oerhört mycket framtida problem som man slipper, trots att det är mera jobb med det.

Jag kör med OS samt ett par stora program på min SSD och då är den bara på 60gb. Ljudbibliotek och annat som inte kräver snabb disk ligger på vanliga mekaniska diskar.

Jag har lagt upp det hela så att det är väldigt enkel att göra en formatering och nyinstallation. Jag lägger inte mina filer jag vill ha kvar på flera olika platser på C, och jag flyttar även på "Min Musik", "Mina Bilder" m.m till D. Gör man "rätt" från början med sin windowsinstallation så är det inte svårt att installera om.

Men det är klart, jag ska inte heller säga att det ÄR så. Har man lite äldre/ovanligare prylar där det kan vara svårt att få tag på drivrutiner kan det såklart krångla. Men om så är fallet: när du väl hittat drivrutinerna så spara dem i en mapp med lämpligt namn, t.ex "drivrutiner vid ominstallation". Då går det fort och smidigt vid nästa ominstallation man gör. Om det inte är annat som krånglar då :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar, så det låter på er lite som jag själv tänkt. Så kort sagt, de program man vill ha lite fort på läggs på sid os/cubase o.dyl. övrigt på D:/ C: disken ☺

Tackar igen för alla svar men fyll gärna på med fler svar och synpunkter, kan vara bra för alla längre fram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är att, även om man lägger Cubase på en vanlig disk så kommer det fungera snabbare när man kör OS:et på en SSD. Detta bland annat eftersom mycket "grund-data-bibliotek" (kom inte på vad det heter) måste laddas från Windows även under tiden man använder Cubase just så att Cubase kan köras. Det blir också snabbare då Windows lägger mängder av tillfälliga filer på disken istället för på RAM-minnet, även om man har inaktiverar växlingsfilen som jag för övrig rekommenderar att man inte gör. Oavsett hur mycket man försöker få datorn att lägga den tillfälliga datan på RAM-minnet så kommer Windows alltid att skriva massa småfiler fram och tillbaka på hårddisken, och lägger man då Windows och växlingsfil på SSD:n så kommer även allt som är installerat på vanliga diskar också fungera bättre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...