Jump to content
Annons

Smack-ljud etc


Drake

Recommended Posts

Annons

Smackljuden hörs nog mer ju närmare micken, och ju mer kompressor du har på rösten. Prova att backa lite o komprimera lite mindre. Jag brukar försöka komprimera rösten så pass lite/mycket att en del ord, eller delar av ord blir så pass svaga att de hörs dåligt i slutmixen. Man fattar texten i alla fall och det ger mer liv i sången, tycker jag. Det är ju bara ett sätt att göra det, det kan ju vara lika bra att sopa på med mycket kompressor oxå. Så brukar jag göra på körstämmor, men det kan ju passa även på leaden.

Jag har ibland väldigt essiga s, och i min lite märkliga studio finns ingen deesser, så jag bryr mig inte i essen. Kan vara svårt att acceptera sin egen röst, men kanske det är det där udda och konstiga som gör en röst bra? Lyssna tex på Bob Dylan, hans sång låter totalt skitkonstig, ett enda mumlande ibland, samtidigt är det så jävla bra. Han har nog aldrig nånsin tagit till ett enda dugg av ev kritik om läspande o mummelsång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider lite av det där själv med. Upptäckt att det delvis har att göra med dom mun- och tung-rörelser man lagt sig till med genom livet. Hur man uttalar konsonanter, hur man reglerar saliv-tillförsel o sånt. Hur man pratar t.ex. Det är delvis en fråga om sångteknik, hur man uttalar orden och dom rörelser läppar, kinder och tunga gör.

Lite experimenterande med sångpedagog och/eller logoped kan hjälpa med. Tycker mig ha märkt att de som talar 'längre bak i munnen' (typ syd-svenska) har nästan ingenting av det här, men det kan va inbillning förstås. Har aldrig hört nån som inte slafsar runt åtminstone lite vid sångtagningar.

Som sagts^, att ändra torrhetsgraden i munnen, dricka vatten eller få till ett annat PH-värde i munne (dricka sött, surt, beskt osv) verkar hjälpa lite med. Stå längre ifrån micken, samt klippa lite kan förändra med. Men det kan va svårt, för en del såna här ljud letar sig in mitt inne i orden ibland. Man kan göra 4-6 tagningar av samma fras, och klippa ihop de minst drabbade tagningarna av varje ord/fras.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för goda tips. Tycker ändå att problemet kvarstår. Vill som sagt vara nära mikrofonen, vilket försvårar. Det stora problemet är såklart när småsmaskandet uppstår mitt i fraserna, vilket inte är ovanligt. Lite frustrerande just nu ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om teknik. Jag hade själv ett missljud som kom fram ibland när jag sjöng. Det handlar helt enkelt om att lära sig kontrollera det. Det kan även hjälpa att sänka huvudet lite i vissa "problem" fraser så att man sjunger lite under micken, inte för mycket men lbara lite grann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar bjuda mina dubb-offer och ibland location-skådisar på gröna äpplen för att stävja sånt. En skådis rafsade åt sig min flaska med pressad citron vid ett tillfälle när äpplena var slut, och även det verkade hjälpa en del!

Själv känns det annars som Earl Grey-the funkat väldigt bra. Vad som ska undvikas som pesten dock är allt som innehåller mejeriproduter och/eller mycket socker. Ledordet här är att bryta ytspänningen på saliven, och som så så BORDE basiska livsmedel funka bäst. Visserligen är äpplen och citrusfrukter sura, men om man ser teoretiskt på det så borde basiska saker vara mest effektiva. Undvik dock exempelvis äppel-juice...som sagt, så lite socker som möjligt.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Utgår från att du använder puffskydd. SE Electronic har ett riktigt bra, som går att "dela på" om man också vill bara ha ett lättare. Vissa mickar fångar upp det mer än andra. Hade en gång en SE Electronic 2000T, som fångade upp så´na ljud rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Top Floor S: Har fungerat vid mina inspelningar. Puffskyddet stjäl ju en del av sången och enligt min erfarenhet har mitt puffskydd fungerat, så jag måste tyvärr protestera ☺️ Kex, knäckebröd & mjölk är så´nt jag brukar undvika före sång, om man är ute efter lite "skönsång" :rolleyes:, så har aldrig undersökt effekten av Mariekex på smackljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom det tipset jag gav om att helt enkelt öva bort missljuden så tror jag inte rent generellt på allt som har med diverse mat och dryck och att det skulle hjälpa sånginsatsen. Det är nog 99% placebo och vanesak. Det dumma med att haka upp sig på sådant är ju att får man inte tag i sin "grej" vid valt sångtillfälle kan det sätta griller i huvudet på en och i slutändan försämra ens insats.

Jag tycker jag själv sjunger bäst efter att jag sjungt ett tag och den mesta saliven är borta ur munnen. Då upplever jag att jag får mindre missljud i rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missljuden kommer från ytspänningar. Man kan öva bäst man vill, men performance kommer bli lidande...och det kommer fortfarande vara där. Att säga att livsmedel inte påverkar saliven och att all effekt är placebo är dumhet i klass med att hävda att hartz inte påverkar fiolstråkar. Det är ju bara placebo och dålig teknik när stråken stryker friktionsfritt över strängarna! Och bubblorna man får av såpat vatten är till 99% bara ren inbillning och ingenting man inte kan få av rent kranvatten och lite teknik. Ytspänning är placebo.

Och om ens puffskydd snor så mycket frequenser att det faktiskt döljer tisk - som går över ett väldigt brett spektrum inklusive över hela det grymt viktiga området mellan 2-5KHz no less - så har man allvarliga orsaker att byta till ett bättre. Gör puffskyddet något som helst förutom att dämpa puffar så är det allvarligt felkonstruerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknik, vatten, te och äpple brukar hjälpa 🙂 Hur dumt det än må låta.

mvh Jon

Just det där med äpple vill jag minnas att någon radiopratare har sagt något om ska hjälpa.

Tror det är att man är torr i munnen som gör ljudet, så vatten borde också hjälpa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...