Jump to content
Annons

Hjälp med pitcha olika ljud, vocals, samples... I FL


Lonie

Recommended Posts

Jag har svårt med att pitcha olika ljud. Jag vet hur man går till väga. Men det är alltid något som blir fel som jag inte kan sätta fingret på. Någon som har tips och regler hur man pitchar ljud på rätt sätt?

Tack i förhand gossar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det du vill uppnå? Vad är det för ljud du vill pitcha, slagverk, sång?

Det finns flera sätt att göra det på i FL, t.ex hela klippets totala pitch, vilket då ändrar uppspelningshastigheten, alltså både längden och tonen på klippet. Sen finns det så att man kan ändra tonen men behålla längden, och tvärtom. Eller autotune.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Asså menar du pitch bass och ledas? Det finns något på alla synth som heter portamento slide glide och då sjysterar du knappen som du vill ha sen i piano roll lägger du tonerna så dom överlappar varandra tex en ton på c sen en på f typ så dom går över varandra sen har du pitch eller portalen om det är det du menar eller menar du när en melodier avbryts och blir typ som ett pitch drop? Tror du behöver typ en synth som 3xosc och sen länka pitch envelope till fan det nu heter spåret och göra en våg så blir det som ett dropp. Annars kör gsnap för att få t pain effekt på rösterna finns tut på youtube och är gratis

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså menar du pitch bass och ledas? Det finns något på alla synth som heter portamento slide glide och då sjysterar du knappen som du vill ha sen i piano roll lägger du tonerna så dom överlappar varandra tex en ton på c sen en på f typ så dom går över varandra sen har du pitch eller portalen om det är det du menar eller menar du när en melodier avbryts och blir typ som ett pitch drop? Tror du behöver typ en synth som 3xosc och sen länka pitch envelope till fan det nu heter spåret och göra en våg så blir det som ett dropp. Annars kör gsnap för att få t pain effekt på rösterna finns tut på youtube och är gratis

Bra svarat Johan, men jag höll på att sjunka ihop av andnöd i brist på punkter o kommateringar i ditt svar 😄 Hoppas du bjuder på den? 😉

Lånar lite av tråden för en liknande fråga. Men hur får man ett enskilt ljud, framställt tex med 3xosc att sakta glida uppåt under en låt, utan att de övriga tunar med? Behöver jag aktivera ngn effect för den synthen/kanalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså beror på vad du ska göra. Du kopplar den grejen du vill tweaka in i spåret. Kommer inte ihåg vad det heter. E på mobil. Den grejen du styr justerar du i kanalen med en våg. Typ ritar där. Tex du vill att volymen eller cutoff ska stegra så höger klickar du på den knappen antingen i synth eller volym knapp varsomhelst på den pattern mixer eller effekt. Så rör sig knapparna du vill tweaka. Hjälpte det,?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svarat Johan, men jag höll på att sjunka ihop av andnöd i brist på punkter o kommateringar i ditt svar 😄 Hoppas du bjuder på den? 😉

Lånar lite av tråden för en liknande fråga. Men hur får man ett enskilt ljud, framställt tex med 3xosc att sakta glida uppåt under en låt, utan att de övriga tunar med? Behöver jag aktivera ngn effect för den synthen/kanalen?

Johan Brynte, jag tycker du ger onödigt komplicerade lösningar. För att göra en sån höjning av ljudet räcker det med att använda "Slide" i pianoroll. Man slipper då automatisera, och man får också bättre kontroll på vilka noter man vill att det ska börja/sluta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...