Jump to content
Annons

Bra reverb plug


Paul

Recommended Posts

Hej, Jag använder Valhalla Room till sång och akustisk gitarr, men tycker sällan att jag får till bra naturtrogen reverb med den. Är det egentligen ngn större skillnad på Valhalla som sags vara väldigt bra, jämfört med dyrare som tex Lexicon och Altiverb? Ngn som vet? Eller är det helt enkelt mitt dåliga rumsakustik som sabbar? Jag spelar in I ett rum som är 1,7 x 3 meter, ca 2 meter I tak. Vägg o tak är akustikbehandlat med absorbenter I ena halvan av rummet. (Av ngn anledning funkar inte enter på tangentbordet, därav dålig avstyckning av texten) Mvh Paul

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för typ av naturtrogenhet du vill ha? vill du att det ska vara ett realistiskt rum? i så fall skulle jag satsa på ett convolution reverb. Sen är det som alla plugins, du kan få bra resultat om du jobbar med alla parametrar och föreställer dig vad du vill ha. Vad är det du känner att du inte lyckas med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv Valhallavintage och tycker det är en fantastisk plugg med många inställningsmöjligheter. Självklart är både altiverb (convolution reverb) och Lexicon också bra, men kan du inte få till ett bra/naturtroget resultat med Valhalla så tror jag knappast du kommer lyckas med någon av de andra heller.

Ett tips är att jobba med flera olika reverb i mindre dos, tex ett rum, en hall och en plate och sen blanda efter behov. Lycka till.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Valhalla Room är gjort för att låta så "färglöst" som möjligt, plus att algoritmerna i både Room och Vintageverb är fokuserade mer på att alstra reverb "bakom" den torra ljudkällan. Det gör att reverbet får en något mer smal ljudbild och det går inte lika bra att "bädda in" ljudkällan i reverbet. Det är ett reverb som ligger utanpå ljudet och har inte mycket färg eller personlighet i sig självt. (Detta enligt tillverkaren).

Drar man på mycket reverb så ökar inte känslan av avstånd mellan ljudkälla och lyssnare lika mycket som hos en del andra, utan istället ökar intrycket av lokalens storlek 'bakom' ljudkällan.

Altiverb har tonvis med personlighet, förstås, och Lexicon PCM är inte "True Stereo" utan använder M/S teknik för att reglera bredd och djup. Det gör att Lexicon inte framhäver 3-dimensionellt djup så bra, utan reverbet 'bäddar in' sig med ljudkällan (dränker ljudkällan om du drar på mycket) snarare än att alstra intrycket av avstånd från lyssnaren. Lexicon låter tydligt "hi-fi" jämfört mer den de neutrala Room och Vintageverb.

Personligen tycker jag det är stor skillnad mellan Valhalla Room och Vintageverb. Vintageverbs "now" algoritm är betydligt mer transparent än den tämligen transparenta (men ändå ganska mellanregister-rika) Room. Jag tycker Room låter lite .. skumt, vet inte varför.

Vill du ha helt naturtroget, så finns det inget som mäter sig med konvolutionsreverb. Fast det hänger helt på vilka responser du använder. Om du skaffar Waves IR-1 eller Altiverb så får du tonvis med bra responser på köpet. Själv tycker jag IR-1 är bättre för musik, den känns mer varm och musikalisk, medan ja tycker Altiverb är så realistisk att det inte alltid låter musikaliskt i mixsammanhang.

Bra sångreverb kan va svårt ibland. Som Yllet säger^^ så kan man prova att blanda ibland.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag vill försöka få till ett reverb som låter tex som I en riktig kyrka. Om man lyssnar på tex Eddie Vedders Tuolumne så låter reverbet otroligt realistiskt. Ni som använder Valhalla vintage, skulle ni pasta att det låter batter än Room? Hur är Shimmer?MvhP

Link to comment
Dela på andra sajter

Altiverb är oslagbart i mitt tycke. Ingen erfarenhet av Valhalla, däremot Altiverb, Lexicon PCM, Waves olika (Truverb/Rverb/IR-1), Breverb, Sonnox och diverse andra algoritmiska. Teldex-rummet i Altiverb är mitt go-to-verb i snart sagt alla sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag vill försöka få till ett reverb som låter tex som I en riktig kyrka. Om man lyssnar på tex Eddie Vedders Tuolumne så låter reverbet otroligt realistiskt. Ni som använder Valhalla vintage, skulle ni pasta att det låter batter än Room? Hur är Shimmer?MvhP

Kyrka=Altiverb. Och personligen tycker jag vintage verb är mycket lättare att placera i en mix än room.

Link to comment
Dela på andra sajter

Altiverb är oslagbart i mitt tycke. // Teldex-rummet i Altiverb är mitt go-to-verb i snart sagt alla sammanhang.

Hört att många gillar dom impulserna, orkester-folk inte minst. Det kan va jag som gillar mer syntetisk 'hifi' ljudbild, inte så mycket naturlig "rum"-ig klang.

--

Ofta finner jag att det behövs ett rum som låter annorlunda än "kyrka", för att avge känslan av "kyrka". Alla instrument och mixning å shit rör liksom till ljudbilden.

Håller på med en storslagen låt nu, där sångaren ska låta lite som denne står på ett torg och talar (sjunger) inför folk. Provade Altiverbs olika alternativ, stora torg-ytor m.m. men i sin helhet (mixen) så blir det inte rätt (i mitt tycke) - sådär kort, kall eko-ig miljö som det ska. Om man bara lyssnar på rösten plus reverb för sig själv, låter det rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag vill försöka få till ett reverb som låter tex som I en riktig kyrka. Om man lyssnar på tex Eddie Vedders Tuolumne så låter reverbet otroligt realistiskt. Ni som använder Valhalla vintage, skulle ni pasta att det låter batter än Room? Hur är Shimmer?MvhP

Som nämnts tidigare så är Altiverb bra för detta. Den är konstruerad för att ge realistisk effekt. En annan liknande, och också väldigt realistisk reverb med många kyrkor/symphonihallar och liknande är Spaces från EastWest, den är väldigt bra för folk som använder andra EastWest produkter, vilket jag gissar att du inte gör. Men finns gratis demo på den ifall du vill testa.

Dessa är de två jag skulle kika på. Om du inte använder andra produkter ifrån EW skulle jag nog kika mer på Altiverb faktiskt. Mycket av Spaces styrka är att den kan "blända" ihop de olika biblioteken ifrån EW med varandra effektivt.

Lycka till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, tack för alla svar.

Kollade lite på Altiverb och tror att det passar mig bra. Kör nästan bara singer song writer nu för tiden, så allt är ganska avskalat....då blir det bra med detta tror jag.

La precis en beställning hos tysken.

Ha en fantastisk fredag alla

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er,

Kände att jag var tvungen att återkoppla på detta. Fick mitt Altiverb idag, och vad kan jag säga.....man får vad man betalar för.

Efter 5 minuter i Altiverb hade jag bättre, djupare, mer 3dimensionell ljudbild med reverbet än vad jag fått under ett års skruvande i Valhalla.

Till er som kör mkt akustiskt och avskalat, kan jag varmt rekommendera Altiverb.

Pricy? Absolut! Men för ngn som inte vill kompromissa med ljudet är det värt pengarna.

Ha en bra kväll

P

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...