Jump to content
Annons

spela in sång torrt eller med effekter, hur spela in sångdubb


rockstone

Recommended Posts

1 Hur spelar ni in sång, torrt eller med effekter?

2 Hur dubbar ni sången, gör ni en lead tagning och sedan sjunger till den, eller sjunger ni flera tagningar utan att höra någon lead sång och sedan plockar dom bästa?

3 Hur hör ni sången i lurarna när ni spelar in, starkt? Svagt? musik i ena örat och sången i andra?

ena luren av? Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Jag sjunger genom channelstrippen och lägger då på all kompressor som ska vara på sångspåret, det går alltså inte att ändra på efteråt. När jag försöker lära mig att sjunga stroferna rätt så testar jag lite olika inställningar på kompressorn som passar just till den låten. Är det en refräng jag tar i som fan på så vrider jag ner gainen en aning på refrängen…

Jag har även reverb i lyssningen, o testar lite olika såna oxå, men spelar in torrt…

2. Jag dubbar typ aldrig. Har försökt många ggr, men tycker det enbart låter dåligt. För att det ska funka måste man sjunga heöt mekaniskt exakt lika flera ggr, det passar inte mig alls.

3. Lurarna på o sång i bägge. Samtidigt som jag börjar känna mig för med sångpålägget så gör jag lite halvfärdig mix av musikspåren, ju bättre mix där ju lättare blir det att sjunga på rätt sätt. När jag sen lyssnar o hör att några ord är för starka så drar jag inte ner det i mixen efteråt utan sjunger om lite svagare så det blir rätt utan att dra volymen upp o ner efteråt.

Att få precis på millimetern exakt stark sånglyssning i förhållande till musiken är nog det allra viktigaste för att kunna sjunga så bra som möjligt…

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Torrt, för att ha full frihet vid mix.

2. Flera tagningar utan att höra de tidigare spåren.

3. Lurarna på, med en rimligt bra balanserad mix av musik och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Så jävla torrt så jag måste köra de-crackler efteråt.

Av ovan nämnda skäl^^. Inte en chans att man köper för-komprimering.

2. Beror på vem vi talar om, och hur "lik" den ska vara. Oftast tränar man in ett sätt att sjunga, ett sätt att känna/tänka som man kan upprepa lätt i nästa tagning (som görs direkt efteråt, för att inte loosa den feelingen). Sjunger till första tagningen alltså.

I ett fåtal fall går det även att sjunga utan att lyssna på tidigare tagningar, men beroende på sångare så kan rytmiken bli lite otajt, och det är jag allergisk mot. Det får gärna vara minimal variation i tonhöjd och vibrato och sånt, men inte så mycket i rytmik eller frasering. Inte om vi talar om "dubb" alltså dubbling. Ska det va hockey-kör, då är det bara brassa på och skita i allt.

3 Är noga med att se till att den sång som hamnar 'på band' blir den bästa för sången. Det är inte inspelningsupplevelsen som är det viktiga. Anpassar sättet efter hur det är.

Är det en metal-låt kan jag sänka ner medhörningen så sångaren får vråla testiklarna av sig för att höra sig själv. Det blir fett nice. Är det en ömsint stråk-låt så kan jag höja sången rejält för att få rösten smekande och lugn. Försöker undvika behovet att ta av ena hörluren om jag kan. Ställer in medhörningen på sången så den får nästan samma volym-proportioner som bakgrundsmusiken, baserat på hur sångaren sjunger.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det dubbas så ska den enligt min mening vara toktajt. Med andra ord så måste man veta exakt hur man sjunger frasen samt att man hör det som skall dubbas samtidigt som man sjunger. Brukar ofta kunna läga 4-6 dubbar på t.ex. refränger. Men som sagt det måste vara tajt om det ska fungera.

Har man väl kommit till inspelning så kan man ju faktiskt kräva av sångaren att hon eller han kan det som skall utföras. Blir tokig på folk som ägnar gitarrspelet 2 dagar i studion å sen räknar kallt med att sången skall fixas på en eftermiddag.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

1 Hur spelar ni in sång, torrt eller med effekter?

2 Hur dubbar ni sången, gör ni en lead tagning och sedan sjunger till den, eller sjunger ni flera tagningar utan att höra någon lead sång och sedan plockar dom bästa?

3 Hur hör ni sången i lurarna när ni spelar in, starkt? Svagt? musik i ena örat och sången i andra?

ena luren av? Hur gör ni?

1 Beror på. Oftast torr men ibland kanske man får mer feeling med lite effekter. Kompressor på sångljudet, ibland spelar jag in med kompressor.

2. Sjunger efter lead om det skall vara tajt. Sätter jag sången bra så kan jag ibland köra flera tagningar och välja det bästa. Dubbar tycker jag skall sitta så det blir mycket jobb med sången, många inspelningar och ofta mycket redigering

3. Inte för starkt och inte för svagtsång i lurarna, lagom!

Är jag osäker på sångmelodin brukar jag lyfta ena kåpan och höra lig själv. Kan jag melodin så lyfter jag sällan en kåpa.

Eller om jag söker ett visst uttryck i rösten åker ena kåpan av för att hitta det jag söker.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På tal om dubb så gjorde jag en liten test med olika tekniker i helgen.

I klippen nedan så tog jag på första vers vänden en Neptune (Reasons motsvaraighet till Autotune) i Reason och skickade signalen som en fx send in i Neptune där jag ställde om formanten på rösten och höjde en oktav så att det låter som en ljus röst som dubbar leaden.

På vända två på versen tog jag och kopierade leaden till två nya spår och panaorerade ut dessa vänster resp höger och höjde en oktav med lite snestämning på båda kanalerna.

Lite snabb fuskdub som funkar ibland, om inte annat så ger det en intressant ljudbild på rösten.

https://soundcloud.com/dabene/wonder

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Torrt, ibland med lätt eq och kompressor om arret är helt klart och jag vet åt vilket håll soundet ska gå.

2. Beroende på om det ska vara dub som blir körig eller om det ska vara tight så gör jag olika. Ska det vara tight så brukar jag lägga en tagning(1) först, sen försöker jag efterlikna den så mycket som möjligt(2), sen tar jag och sjunger så likt den andra tagningen som möjligt. Det brukar bli tightast så. Ska det va körkänsla så brukar jag inte höra dom tidigare tagningarna.

3.. Sången något starkare än musiken och beroende på låt så har jag på effekter(antingen efter band eller i daw), effekterna är där bara för att få känslan av hur det kommer bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Hur spelar ni in sång, torrt eller med effekter?

2 Hur dubbar ni sången, gör ni en lead tagning och sedan sjunger till den, eller sjunger ni flera tagningar utan att höra någon lead sång och sedan plockar dom bästa?

3 Hur hör ni sången i lurarna när ni spelar in, starkt? Svagt? musik i ena örat och sången i andra?

ena luren av? Hur gör ni?

1. Så torrt som möjligt. Lite rum är svårt att inte få med med mina billiga isoleringsgrejer.

2. Jag sjunger bara på och plockar sen.

3. Jag provar mig fram, men jag vill gärna ha med lite av min röst i medhörningen, kanske med lite reverb som inte spelas in..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

1. Beror på sångaren/sångerskan. Ofta använder jag kompressor. Ofta också så trackar jag också en kanal med bandeko/fjäderreverb.

2. Beror på artisten. Föredrar artister som sjunger live samtidigt som man sätter grunderna. Men jobbar ju ofta med att klippa i sångspår. Tycker det dödar själen ibland. Själv föredrar jag att höra sången som ska dubbas.

3. Musik och sång i båda. Kan lyfta av ena vid vissa partier i vissa låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...