Jump to content
Annons

Musikteorins bibel?


Recommended Posts

Annons

Det finns ju en hel uppsjö med olika böcker beroende pĂ„ vad det Ă€r du Ă€r utefter. Även om mycket av musikteori Ă€r universellt men det finns ju bĂ€cker som riktar sig mer mot klassisk musik och sen finns det dom som Ă€r för mer "populĂ€rmusik", med steganalys och dylikt.

Jag vet inte om det Àr nÄgon standard bok, men nÀr jag gick pÄ folkis hade vi Roine Janssons Stora Musik Guide. Som jag tycker Àr vÀldigt bra för att lÀra sig grundlÀggande teori. Sen kan man ju gÄ vidare till mer avancerade studier om man vill.

Tycker att en Àr mycket pedagogiskt upplagd och det finns en hel del övningar i den.

Den finns bland annat pÄ Bokus för 274:-

http://www.bokus.com/bok/9789186825041/stora-musikguiden-rev-uppl-musikteori-for-alla/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mm, tror inte heller pÄ nÄgon alltomfattande hÀr.

PÄ engelska tror mÄnga amerikaner brukar köra med Mark Sarneckis böcker (http://www.sheetmusi...t-music/1814848), frÀmst "The complete elementary music rudiments". Alla lÀnder har ju lite olika inhemska kulturer inom lÀroverksvÀrlden, och dom dÀr böckerna ska va skrivna i den anda som i hög grad rÄder i den amerikanska akademiska musik-vÀrlden. SÄ det kan vara dÀrför som dom folk litar till dom. Dom ses som bra förberedande liksom. Hur bra dom Àr i sig sjÀlv ... ja ...

Skulle gissa att Modus Vetus och Modus Novus rÀknas till de mest heliga svenska. Men det Àr mer övningsböcker för gehör och stÀmföring o satslÀra.

Mest omfattande utlÀggning av musikteorin vÀrld hittar du i The New Grove Dictionary of Music and Musicians. VÀrldens i sÀrklass största musikuppslagsverk. DÀr Àr varje begrepp pedagogiskt förklarat. Man anger inte bara vad nÄnting Àr, utan man förklarar/visar exempel pÄ hur det funkar, var det kom ifrÄn, mest kÀnda varianter osv. NÀrmast en bibel man kan komma.

Sohlmans musiklexikon, största svenska motsvarigheten, Àr mer vanligt uppslagsverk. Det Àr inte lÀro- eller övningsböcker. Musikteorin mÄste lÀras in och sen övas upp, precis som instrument. Tar mÄnga Är att bli bra. BÀsta alternativet Àr nog en bra lÀrare, som lÀr ut pÄ det sÀtt som just du lÀr in bÀst.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svaren! Ska kolla upp alla och kolla vilken som kan tÀnkas passa mig bÀst.

Jag kan vĂ€ldigt grundlĂ€ggande saker sĂ„ som dur- och mollskalor, intervaller + simpla fĂ€rgningar pĂ„ ackord. Det Ă€r dĂ€rifrĂ„n jag tĂ€nkte ta mig vidare... vet inte riktigt vart bara - men i alla fall hĂ„lla det ganska simpelt dĂ„ jag mestadels sysslar med simpel musik (house, pop). NĂ„gon bok pĂ„ nĂ„gra hundra sidor max som man kan sĂ€tta sig ner och slö-lĂ€sa nĂ€r man har lite tid över helt enkelt, kommer alltsĂ„ inte söka efter nĂ„got som man bör nöta flera timmar per dag för att hĂ€nga med. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

k9 (oregistrerad)

Prima Vista Àr nog den boken alla mina mera kunniga musikvÀnner talar mest om. Det Àr ju egentligen tÀnkt som en bok för att kunna sjunga direkt frÄn noter man aldrig tidigare lÀst. Men mÄnga instrumentalister (sÀrskilt hÄrdrocksgitarrister) anvÀnder den för att fÄ ett bÀttre tonöra och för att kunna improvisera lÀttare och bÀttre. Att man övar sig lite pÄ sÄng, medans man gör övningarna ur den, kan ju inte heller skada.

Det Àr en lÀrobok med övningshÀfte till, om jag minns rÀtt.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

+ 1 pÄ stora musik guiden. Det var dÀr jag lÀrde mig grunderna. Men beroende pÄ hur du ska anvÀnda din kunskap kan det vara ide att hitta en bok pÄ engelska. Det underlÀttar fortsatta sjÀlvstudier.

Annars om man ska vara riktigt rejÀl rekommenderar jag Mark Levine - The jazz theory book.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

+ 1 pÄ stora musik guiden. Det var dÀr jag lÀrde mig grunderna. Men beroende pÄ hur du ska anvÀnda din kunskap kan det vara ide att hitta en bok pÄ engelska. Det underlÀttar fortsatta sjÀlvstudier.

Ja Guiden Àr en bra början, det var den jag började med nÀr jag lÀrde mig grunderna pÄ folkis. Sen har jag nog gÄtt igenom en hel hög med andra böcker. Men ingen av dom böckerna hade jag nog haft glÀdje av om jag inte kunnat grunderna som jag lÀrde mig fÄ folkis!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jazz och popharmonik- Sten Ingelf:

http://www.bokus.com...ch-popharmonik/

Mycket bra bok.

Jag kan bara instĂ€mma, Sten Ingelf har riktigt bra böcker om musikteori, jag har sjĂ€lv ett par stycken av honom. Jag har dock ingen erfarenhet av "stora musikguiden", men den verkar bra - och min erfarenhet av diverse musikteori-böcker Ă€r att dom Ă€r ganska bra pĂ„ de grundlĂ€ggande. So go for it och lycka till! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...