Jump to content
Annons

Heltäckningsmatta i studio?


Signia

Recommended Posts

I princip varje gång jag befunnit mig i miljöer med heltäckningsmatta så har jag alltid laddat på mig rejält med statisk elektricitet. Blixtrar till var och varannan gång man tar i saker.

I studiomiljö finns mycket ledare, känslig elektronik och inte alltid bästa jordningen m.m. och ändå använder folk heltäckningsmattor i studiomiljöer. Hur tycker folk att det här går ihop egentligen?

Finns det kanske distinkt olika typer av heltäckningsmattor? Ska folk uppmuntras eller avrådas att köra heltäckningsmattor vid hel/halvseriösa studiobyggen av typ elektriska skäl? Akustiska skäl?

I Europa verkar det inte vara populärt med heltäckningsmattor, men mer än hälften av amerikanarna verkar köra det. Ser många bilder på heltäckningsmattor i studiomiljöer. Matta har t.o.m. positiva egenskaper för dämpning av lokaler.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Beror nog lite på vad du använder för matta med. Det finns ju en massa mattor av olika material, som dessutom är preparerade på olika sätt.

Mattorna dämpar nog ljud, men ett rum som är anpassat för att ha en bra akustik för en studio är nog att föredra ändå. Tror att det är där som tänket skiljer sig åt.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

I princip varje gång jag befunnit mig i miljöer med heltäckningsmatta så har jag alltid laddat på mig rejält med statisk elektricitet. Blixtrar till var och varannan gång man tar i saker.

gäller det även heltäckningsmatta man hittar i mer offentliga lokaler som kontorslandskap å liknande?

tror det har mycket att göra med vad du har på fötterna och vad det är för yta på ovan å undersidan av mattan

Link to comment
Dela på andra sajter

I Europa verkar det inte vara populärt med heltäckningsmattor, men mer än hälften av amerikanarna verkar köra det. Ser många bilder på heltäckningsmattor i studiomiljöer. Matta har t.o.m. positiva egenskaper för dämpning av lokaler.

Fast amerikanarna kan du ju inte räkna med, dom har ju tom heltäckningsmatta på toaletterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Heltäckningsmatta bör man undvika i en studio efter som det bara absorberar högre frekvenser och efter som man ska akustikbehandla taket så bör golvet vara reflekterande för att inte rummet ska upplevas som förryckte förryckte absorberat i högrefrekvenser.

Jag tror inte du kan hitta någon modern akustiker ritad studio där dom har installerat heltäckningsmatta efter som det inte finns någon riktig studio modell som har heltäckningsmatta som en del av kriterierna hur rummet ska byggas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en hel del kusiner och släkt i USA och har varit där rätt mycket. Som uppvuxen i sverige tar man sig för pannan med dessa heltäckningsmattor överallt. På hotellrum, i konferenslokaler, i folks hem... Jag brukar kalla det för heltäckningsmattefetichism, och den är verkligen vedervärdig. 😳

Jag har länge undrat varför man kör med parkett/trägolv i studios. Då fick jag veta det. Skönt att man har trägolv i sin egen studio. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du kan hitta någon modern akustiker ritad studio där dom har installerat heltäckningsmatta efter som det inte finns någon riktig studio modell som har heltäckningsmatta som en del av kriterierna hur rummet ska byggas.

det förekommer

83881d1217629843-best-examples-good-studio-photography-control_roomweb.jpg

mog-interior.jpg

sen är ju också frågan vad ni menar när ni använder ordet "studio"

det betyder egentligen inspelningsrummet - det andra är kontrollrum

Heltäckningsmatta ger lite samma vibbar som äggkartonger.

du börjar ge samma vibbar som debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

det förekommer

83881d1217629843-best-examples-good-studio-photography-control_roomweb.jpg

Det är ingen vanlig heltäckningsmatta där. Det är ett golvmaterial som är till för att kontrollera akustiken med på den bilden.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

exakt vad ville du säga?

Att det inte är en vanlig heltäckningsmatta. Det är alltså inte den vanliga typen man hittar på hotellgolv. Utan en speciell typ av golv som tagits fram för ljudbehandling utav golv. Jobbigt att man måste vara så övertydlig med dig. Redigerat av k9
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte är en vanlig heltäckningsmatta. Det är alltså inte den vanliga typen man hittar på hotellgolv. Utan en speciell typ av golv som tagits fram för ljudbehandling utav golv. Jobbigt att man måste vara så övertydlig med dig.

ja du skrev ju först att det var en vanlig matta så... kanske du ska vara lite mindre allan

du har alltså varit där och kollat mattan?

eller spånar du lite fritt som du brukar göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo min dyslexi gjorde att jag missade ett ord där när jag körde stavnings funktionen, det händer ibland. My bad. Men

Känner igen mattan då jag själv var lite sugen på att testa den när jag renoverade hemma. Har en vän som har den i sin studio med. Så du kan sluta tramsa nu.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jo jag har också besökt studios och inspelningsrum med heltäckningsmatta som är statisk. Det är nog på grund av budget, utseende eller helt enkelt att man missat att den kan ge upphov till statisk elektricitet. Känns inte helt säkert. 🙂

Ibland kan det ha ett nödvändigt akustiskt syfte men oftast klarar man sig utan om man designar för det.

Plus att det kan vara bra att kunna rulla ut och in "vanliga" mattor både för städ och variabel akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mattan då jag själv var lite sugen på att testa den när jag renoverade hemma. Har en vän som har den i sin studio med. Så du kan sluta tramsa nu.

du känner igen den gråa mattan minsann?

vilken matta är det?

vad har den för särskilda ljudegenskaper?

var kan man hitta den?

550043_1620.jpgHelt_ckningsmatta_Aspera_Antracit.jpg

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Att du bara orkar. Fattar inte varför du måste ta varje chans du hittar för att vara dryg. Mattan har ett ganska påtagligt mönster om du nu missat det.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har en hel del kusiner och släkt i USA och har varit där rätt mycket. Som uppvuxen i sverige tar man sig för pannan med dessa heltäckningsmattor överallt. På hotellrum, i konferenslokaler, i folks hem... Jag brukar kalla det för heltäckningsmattefetichism, och den är verkligen vedervärdig. 😳

Jag har länge undrat varför man kör med parkett/trägolv i studios. Då fick jag veta det. Skönt att man har trägolv i sin egen studio. 🙂

Lite grann som svenskarnas fetisch för furu. Den tycker jag är lite jobbig, men det låter bra. Farsan har furu-panel i större delen av sin kåk, och det är en fröjd att lyssna på musik där. Låter varmt och naturligt.

Växte upp med en del heltäckningsmatta i hemmet (villa), hade även heltäcknings i musikrummet (stort vardagsrum med massa instrument, utrustning o shit). Skönt att gå på, saker står still där dom står, ger mjuk känsla i hela rummet. Så länge man höll den ren en gång i veckan med fuktgivande dammsugare var det aldrig nåt problem, utom för denna statiska elektricitet då. Måste haft fel slags tyg i sockarna eller nåt.

Hårda parkettgolv och kalla hård träytor kan jag tycka är ännu jobbigare. Dom finns det massor av häromkring. Inte för att heltäckningsmatta låter super-roligt, men det ekar ju i alla fall inte, eller låter nasalt och basfattigt. Herb Tucmandl, som skulle ju göra sitt enorma orkesterbibliotek (VSL), byggde helt ny studio bara för det. Hårt björkträ i hela studion, med blanklack, golv, väggar, takplattor, kalla hårda ytor, och sa sig vara noga med att inte vilja ha mycket rumsakustik. 🤪 Och väljer till råga på allt Millenias preamps, som ofta framhåller rumsklangen framför instrumenten. VSL är ju känt för att låta lite syntetiskt och diffust med, svårt att få till naturligt reverb på.vsl5bhornssilent_l.jpg

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grann som svenskarnas fetisch för furu. Den tycker jag är lite jobbig, men det låter bra. Farsan har furu-panel i större delen av sin kåk, och det är en fröjd att lyssna på musik där. Låter varmt och naturligt.

Växte upp med en del heltäckningsmatta i hemmet (villa), hade även heltäcknings i musikrummet (stort vardagsrum med massa instrument, utrustning o shit). Skönt att gå på, saker står still där dom står, ger mjuk känsla i hela rummet. Så länge man höll den ren en gång i veckan med fuktgivande dammsugare var det aldrig nåt problem, utom för denna statiska elektricitet då. Måste haft fel slags tyg i sockarna eller nåt.

Ja, precis så. Som i vilken svensk fjällstuga som helst - Som att bo inne i en tall. 😄

Juste! I mitt föräldrahem fanns en hel del heltäckningsmatta (på 80-talet), dock inte så långa och lurviga som i USA, men tillräckligt. Är däremot som sagt jätteskönt att gå på (när den är ren). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Juste! I mitt föräldrahem fanns en hel del heltäckningsmatta (på 80-talet), dock inte så långa och lurviga som i USA.

Ja jänkarna kör ju ibland med värsta jak-mattorna. Träskigt som fan. Maximal hippie-faktor. Nä, det ska va 2-3 millimeter, som en strävhårig tax.

Undra hur länge Wellnes ska lyckas hålla sig från att kommentera i tråden 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna nu på Demonproducenten, han kan allt

nej jag är inte så haj på musikteori eller datorspec

du har kanske upplysningar om vilket speciellt golvmaterial det rör sig om?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Försöker få reda på vad mattan heter. Men jag får inte tag på mattläggaren som fixade den (åt han som jag såg den hos). Tydligen så har mattläggaren lagt ner sin firma av personliga skäl. Men jag springer på han på stan ibland, så jag ska fråga när jag ser honom.

Men gissningsvis så har säkert fler mattläggare koll på den typen av mattor iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker få reda på vad mattan heter.

Det är ett golvmaterial som är till för att kontrollera akustiken med på den bilden.

så det är en matta iaf?

ser fram emot att få reda på vilken det är som ligger i studion på bilden - han kanske la den också

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Nu får du ta och ge dig. Du gör verkligen allt för att vara så dryg du bara kan vara, fattar inte att du orkar. Om det är en matta så behöver det ju inte vara just en heltäckningsmatta. Tråden handlar ju om att använda vanliga traditionella heltäckningsmattor i en studio. Själv kallar jag ju ofta linoleum golv för plastmatta och blir förstådd. Men jag borde ju säga plastgolv egentligen, eftersom linoleumgolvet är själva ytskiktet av golvet och inte en matta som ligger på golvet.

Men om vi ska ta det på din nivå så vill jag att du bevisar att de bilder du postat är tagna i europeiska studios.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du ta och ge dig. Du gör verkligen allt för att vara så dryg du bara kan vara,

du kan förstås se det så

men det är ju du själv som kommer med kaxiga påståenden där du själv försöker framstå som insatt och bättre vetande

Det är ingen vanlig heltäckningsmatta där. Det är ett golvmaterial som är till för att kontrollera akustiken med på den bilden.

det där är ett tvärsäkert uttalande baserat på en bild från en miljö du aldrig satt din fot i

tycker du det är underligt om man ifrågasätter varifrån du får din kunskap?

huruvida bilden är hämtad ifrån denna eller andra sidan atlanten vet jag inte om det är intressant då mitt inlägg var ett svar på detta:

Jag tror inte du kan hitta någon modern akustiker ritad studio där dom har installerat heltäckningsmatta efter som det inte finns någon riktig studio modell som har heltäckningsmatta som en del av kriterierna hur rummet ska byggas.

du har lite för bråttom med att spela allan

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kallar jag ju ofta linoleum golv för plastmatta och blir förstådd. Men jag borde ju säga plastgolv egentligen, eftersom linoleumgolvet är själva ytskiktet av golvet och inte en matta som ligger på golvet.

då linoleum oftast rullas ut som en matta på golvet borde ju linoleummatta passa bättre

plast är ett annat material

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...