Jump to content
Annons

TEST: Så bra är Universal Audio Apollo Twin


Recommended Posts

Universal Audio har gjort i princip allt rätt när de skapat en lillebror till populära rackljudkortet Apollo. Utsökt ljud och UAD-pluggar i realtid gör Apollo Twin huvudet högre än alla andra små ljudkort vi testat.

Här hittar du hela testet: https://www.studio.se/index.php/page/index_original.html/_/tester/universal-audio-apollo-twin-duo-ny-kung-bland-r556

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Synd att det är Mac-specifikt än så länge, en klart intressant produkt, särskilt om man vill gå UA hela vägen.

Den där realtids-historien låter ju riktigt intressant, det skulle vara särskilt intressant att spela gitarr med detta ljudkort för att se om det blir som att spela på hårdvara utan det inspirationsdödande lagget som det alltid blir annars med ampsims i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så innihel**ete nöjd med Apollo Quad'en och att kunna ha både bas, gura o två mickar konstant kopplade med 4 insert pluggar och nya unison på varje kanal.. märker inte ett endast jota av latens..

Jag tror att denna lilla burk kommer tilltala dem som bara kommer använda sparsmakat med pluggar för att kunna spela in o sen köra Native pluggar i sitt DAW.. den kostar ju bara runt en fjärdedel av storebrorsan också..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så innihel**ete nöjd med Apollo Quad'en och att kunna ha både bas, gura o två mickar konstant kopplade med 4 insert pluggar och nya unison på varje kanal.. märker inte ett endast jota av latens..

Med andra ord så är det som att spela på en hårdvara typ Eleven Rack, POD, osv vad gäller känsla och latency?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord så är det som att spela på en hårdvara typ Eleven Rack, POD, osv vad gäller känsla och latency?

Har inte testat Eleven rack eller POD'en så jag kan inte svara på hur snabba de är i jämförelse eller hur de känns

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där realtids-historien låter ju riktigt intressant, det skulle vara särskilt intressant att spela gitarr med detta ljudkort för att se om det blir som att spela på hårdvara utan det inspirationsdödande lagget som det alltid blir annars med ampsims i datorn.

Yes! Det enda lite negativa är väl utbudet av förstärkarpluggar. Amp Room är jag inte så förtjust i och ENGL är visserligen bra men lite väl nischad och väldigt DSP-hungrig. Sen finns det inte några pedaleffekter heller, men jag hoppas att UA blåser liv i sitt samarbete med Dunlop och släpper en pedal board med MXR-pedaler.

Detta är verkligen en marknad UA borde rikta in sig mer på tycker jag. Tror det är många gitarrister som skulle investera i en Apollo om utbudet var lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För priset av UADs kort och pluggar så är det bättre att investera i en Kemper. Tror knappast man köper ett UAD kort för deras ampsims i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

För priset av UADs kort och pluggar så är det bättre att investera i en Kemper. Tror knappast man köper ett UAD kort för deras ampsims i första hand.

En Twin Solo kostar visserligen mindre än hälften av vad en Kemper kostar?

Och nej, få köper en Apollo enbart för amp-simuleringen i dagsläget, men om UA ser till att leverera bättre på den punkten så lär nog betydligt fler gitarrister känna sig lockade att köpa en Apollo.

Det är trots allt en stor marknad där som UA konstigt nog inte visat något större intresse för än. Men jag hoppas de har något på gång.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så innihel**ete nöjd med Apollo Quad'en och att kunna ha både bas, gura o två mickar konstant kopplade med 4 insert pluggar och nya unison på varje kanal.. märker inte ett endast jota av latens..

Jag tror att denna lilla burk kommer tilltala dem som bara kommer använda sparsmakat med pluggar för att kunna spela in o sen köra Native pluggar i sitt DAW.. den kostar ju bara runt en fjärdedel av storebrorsan också..

Vad är max antal kanaler simultant med ett Apollo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och nej, få köper en Apollo enbart för amp-simuleringen i dagsläget, men om UA ser till att leverera bättre på den punkten så lär nog betydligt fler gitarrister känna sig lockade att köpa en Apollo.

Det har jag svårt att se. De inkluderade ampsims är inte bättre än andra ampsims som kostar betydligt mindre eller t om gratis och gör det lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

För priset av UADs kort och pluggar så är det bättre att investera i en Kemper. Tror knappast man köper ett UAD kort för deras ampsims i första hand.

Det verkar inte finnas många trådar på forumet just nu där frasen "det är bättre att investera i en Kemper" inte i någon form förekommer någonstans... 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det som att spela gitarr på en riktig förstärkare? Inget lagg och ingen digi-känsla?

Det skulle glädja mig enormt om det vore sant.

Nä inget lagg, förutom det mellan dig och högtalaren, men det är ju detsamma med en vanlig stärkare.

"Digi-känslan" är väl däremot en smaksak. Jag är inte jätteförtjust över utbudet av förstärkarpluggar till Apollo, men den nya Chandler-pluggen är väl den bästa hittills. Kan fortfarande inte mäta sig med Scuffham dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä inget lagg, förutom det mellan dig och högtalaren, men det är ju detsamma med en vanlig stärkare.

"Digi-känslan" är väl däremot en smaksak. Jag är inte jätteförtjust över utbudet av förstärkarpluggar till Apollo, men den nya Chandler-pluggen är väl den bästa hittills. Kan fortfarande inte mäta sig med Scuffham dock.

Scuffham såg kul ut :-)

Men kan man använda den med en vanlig dator utan latency?

Går det att lajna in en vanlig signal från effektboxarna in i Apollo?

Dvs inte använda någon emulering/simulering utan bara förstärka det riktiga ljudet från gitarren och boxarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas på fler liknande interface för det passar perfekt till laptopen att ha med sig!

och kunna få bra ljud portabelt... och bra med volym ratt. Jag tänkte fan den här såg nice ut jag köper den, den kostar nog bara 2000 kr, men sedan såg jag priset att den kostar närmare 8000 kr, jag tycker det är helt åt helvete för ett sådant interface faktiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...