Jump to content
Annons

Extra hörlursuttag


Paul

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett RME Fireface UCX som ljudkort. Detta ljudkort har bara ett hörlursuttag. Vilka lösningar finns om jag vill att fler ska kunna spela sina instrument samtidigt och kunna höra varandra?

Tex om man ska spela in ett trumspår, där övriga musikanter måste spela med så att trummiesn hör vad han ska spela till.

Mvh

Paul

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det du behöver är en hörlursförstärkare som du kopplar in till några av linjeutgångarna på koret.

Det finns massor att välja på där i olika prisklasser, allt från ett par hundra till några tusen.

http://www.thomann.de/se/hoerlusrfoerstaerkare.html

Det finns ju dem som du kan köra ut olika mixar till också. Så gitarristen kan ha en och trummisen en annan. Så du kan fundera lite på vad du kommer att ha för behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du behöver är en hörlursförstärkare som du kopplar in till några av linjeutgångarna på koret.

Det finns massor att välja på där i olika prisklasser, allt från ett par hundra till några tusen.

http://www.thomann.d...rstaerkare.html

Det finns ju dem som du kan köra ut olika mixar till också. Så gitarristen kan ha en och trummisen en annan. Så du kan fundera lite på vad du kommer att ha för behov.

Kanon! tack för bra och snabbt svar!
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du behöver är en hörlursförstärkare som du kopplar in till några av linjeutgångarna på koret.

Om du har en digital-utgång (t ex SPDIF) kan du undersöka om det finns hörlursförstärkare som

tar emot digital signal. Jag har en Focusrite VRM-box som man kopplar till den digitala utgången på ljudkortet.

det ger mig också en extra hörlursutgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bevarar denna resistansen som förstärkaren känner, eller är det bara parallellt,

då vill det till att samtliga lurar har samma resistans?

Det är en passiv pryl, så alla urtagen är parallellkopplade, med allt det innebär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en passiv pryl, så alla urtagen är parallellkopplade, med allt det innebär...

Hade en liknande splitter en gång, funkade hyfsat i den uppsättningen då lurarna hade liknande resistans och känslighet. Bygger förstås på att båda/alla kan acceptera samma mix med samma volym..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en liknande splitter en gång, funkade hyfsat i den uppsättningen då lurarna hade liknande resistans och känslighet. Bygger förstås på att båda/alla kan acceptera samma mix med samma volym..

Ja och man har ju ingen möjlighet till att skicka ut olika mixar heller. Med tanke på att man kan få en hörlursförstärkare för ett par hundra idag så ser jag i regel ingen anledning att använda en passiv splitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att man kan få en hörlursförstärkare för ett par hundra idag så ser jag i regel ingen anledning att använda en passiv splitter.

Har du ett tips på någon prisvärd bra hörlursförstärkare som inte är i helracksmodell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ett tips på någon prisvärd bra hörlursförstärkare som inte är i helracksmodell?

Jag har haft Behringer HA400 i 7 år och den har funkat bra och jag skulle säga att den är prisvärd om man inte har större krav än att koppla in flera hörlurar och ha separat volymkontroll på dem. Det är inget superljud men det räcker för medhörning. Dock är det ganska klena förstärkare och jag har haft problem att få tillräckligt med volym vid truminspelning. Så där faller den tycker jag.

Är man beredd att lägga några hundralappar till och inte behöver koppla in mer än tre hörlurar så är Superlux HA3D riktigt bra tycker jag. Helt ok ljud för pengarna och ordentligt med krut i förstärkarna så den funkar bra vid truminspelning och kan driva lurar med hög impedans. Ett plus är att den går att driva med batterier också.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi snackar hörlursförstärkare i 170 kr-klassen så kan jag av erfarenhet säga att milleniums variant som är motsvarande nämnda behringer-variant är väldigt mycket bättre.

Jag köpte hem en sådan åt en kompis för ett par veckor sedan och testade den lite snabbt. Min erfarenhet är att den är ungefär likvärdig med Behringern. Men som vanligt med sådana billiga saker så varierar de väl en del från enhet till enhet så jag tvivlar inte på din upplevelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man beredd att lägga några hundralappar till och inte behöver koppla in mer än tre hörlurar så är Superlux HA3D riktigt bra tycker jag. Helt ok ljud för pengarna och ordentligt med krut i förstärkarna så den funkar bra vid truminspelning och kan driva lurar med hög impedans. Ett plus är att den går att driva med batterier också.

Tack för tipset, Vad gör loop in/out?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl främst till för att kunna seriekoppla flera stycken. Men det går säkert att hitta på andra kreativa saker med det om man vill. 🙂

Känner du till om det finns ngn prisvärd bra headphone-amp som har spdif in? skulle kunna köra parallellt från mitt ljudkort, hade varit smidigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner du till om det finns ngn prisvärd bra headphone-amp som har spdif in? skulle kunna köra parallellt från mitt ljudkort, hade varit smidigt..

Oj, nä jag kan nog inte på rak arm komma på någon med digitalingång. Jag har nog lite svårt att tro att de skulle kosta på de billigare modellerna med en DAC, men det kanske finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Behringer HA4600 till tracking. Funkar kanonbra om än lite brusig. Där kan man skicka in en steromix på en huvud-ingång - som sedan kan mixas in med en blend-ratt tillsammans med separata ingångar som finns för de fyra utgångarna. Mycket smartare än de flesta andra hörlursförstärkare, där man ofta bara kan välja vilken av ett antal ingångar som ska skickas till vilken utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ta detta igen för oss lite långsamma.. 🙂

😆

Burken innehåller 4st enkla mixrar, kan man säga. Main-ingången skickas till alla hörlursförstärkare. Sedan har varje hörlursförstärkare en extra ingång, där man kan skicka in en annan signal. Balansen mellan main-ingången och den extra ingången, ställer man med en blend-ratt.

Lättare nu...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi snackar hörlursförstärkare i 170 kr-klassen så kan jag av erfarenhet säga att milleniums variant som är motsvarande nämnda behringer-variant är väldigt mycket bättre. Behringern låter som Behringer gör mest - som ett mp3-komprimerat fasfel!

http://www.thomann.d...llenium_ha4.htm

Har också milleniumlådan, gör jobbet och är absolut tillräckligt stark för trumminspelningar enligt mig. rekomenderar den!

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Burken innehåller 4st enkla mixrar, kan man säga. Main-ingången skickas till alla hörlursförstärkare. Sedan har varje hörlursförstärkare en extra ingång, där man kan skicka in en annan signal. Balansen mellan main-ingången och den extra ingången, ställer man med en blend-ratt.

Lättare nu...? 😉

Klart som korvspad 🙂 Hur använder du den extra ingången i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som korvspad 🙂 Hur använder du den extra ingången i praktiken?

Inkommande signal från en mick får vända direkt till en utgång samtidigt som den spelas in (RME:s Total Mix), så blir det helt latency-fri medhörning. Om det är musiker som behöver höra varandra och det inte räcker med grundmixen som kommer in på main-ingången, så går det förstås att göra en mix som inkluderar inkommande ljud, men då kan man ju samtidigt förstärka de enskilda genom den extra ingången på varje hörlursförstärkare, så att varje musiker får lite mer av sitt eget ljud i sin medhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...