Jump to content
Annons

Flera uppsättningar av monitorer i samma mixrum


Paul

Recommended Posts

Hej på er,

Varför låter många mixar bra i studion, men skit på hemmastereon eller i bilen? Låter oftast för basigt utanför studion. Framför allt instrument...inte så mkt sång just.

Ska man skära i basen på varje intrumentspår? Blir ju svårt om man redan tycker att mixen låter bra.

Eller ska man fixa det i mastringen på summan?

Monitorer ska ju ge en så neutral bild som möjligt?!?

Bör man ha olika uppsättningar monitorer i studion, eller kanske rent av ett par hifi högtalare för att kolla läget ute i den riktiga världen?

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite högre Low-cut på de flesta instrument utan bas och kick brukar vara bra.

Använder du referens låt när du mixar?

Många kollar nog sin mix på olika anläggningar, det är en bra idé

Har inte använt referenslåt fram tills nu. Dags att börja uppenbarligen 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer ska ju ge en så neutral bild som möjligt?!?

Ja det är ju just det. Monitorer har ofta en rakare frekvenskurva medan konsumentlyssning ofta har en frekvensåtergivning likt en hängmatta. Därför får man vara medveten om det när man mixar med monitorer och vara lite mer restriktiv med exempelvis bas.

Det är det som menas med att lära känna sina monitorer och det kan ta tid. Till och med en duktiga mixare eller mastrare kan göra ett dåligt jobb om hen inte lärt känna monitorerna.

Ju bättre man lär känna dem desto bättre vet man hur mixen kommer att låta i andra system utan att behöva referenslyssna och gå tillbaka och ändra femtioelva gånger.

En bra grej kan vara att referenslyssna till andras mixar för att se hur de låter i dina monitorer.

Men det finns även bra verktyg som kan hjälpa dig att simulera hur mixen kommer att låta i olika miljöer. Exempelvis Focusrite VRM och TB Isone. De gör att du snabbt kan få en liten bättre uppfattning utan att springa in och ut ur studion.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns även bra verktyg som kan hjälpa dig att simulera hur mixen kommer att låta i olika miljöer. Exempelvis Focusrite VRM och TB Isone. De gör att du snabbt kan få en liten bättre uppfattning utan att springa in och ut ur studion.

Är det någon av dem du rekommenderar över den andra? Håller på att slutmixa ett album nu och det skulle vara så skönt att slippa referenslyssna på en massa olika ställen. Hittar inga buiker i Stockholm som har VRM inne så det skulle vara tysken i sådana fall. Men om Isone gör samma jobb bra eller bättre verkar det ju lätt att dra hem trial-versionen och köra på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra tips.

den hårda skolan är såklart att man måste lära sig sina monitorer. Kör på ett par genelec 8030 för tillfället.

Det får nog bli en VRM box alt. ett par högtalare till.

Ngn som har koll på ett par aktiva som påminner om hifi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon av dem du rekommenderar över den andra?

Jag har inte gjort någon rejäl jämförelse mellan dem. Jag har själv Isone, men har lekt lite med VRM och tycker nog att VRM är bättre över lag när det gäller referenslyssning.

Isone har mycket mer inställningsmöjligheter och vill man ha något att kunna mixa i hörlurar med tycker jag det är klockrent. Men just när det gäller referenslyssning på HiFi/TV/Radio etc. så tycker jag VRM låter mycket mer trovärdigt.

En annan fördel med VRM är att man får ett ganska smidigt och bra hörlursuttag till laptopen on the go. Nackdelen är att den är låst till hårdvara. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som menas med att lära känna sina monitorer och det kan ta tid.
+1

Att ha flera par är inte så dumt heller. Små närfältsmonitorer och större högtalare.

Om du har ett par 8030 kanske du ska kika på en sub, samt mäta upp och justera mixrumsakustiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort någon rejäl jämförelse mellan dem. Jag har själv Isone, men har lekt lite med VRM och tycker nog att VRM är bättre över lag när det gäller referenslyssning.

Isone har mycket mer inställningsmöjligheter och vill man ha något att kunna mixa i hörlurar med tycker jag det är klockrent. Men just när det gäller referenslyssning på HiFi/TV/Radio etc. så tycker jag VRM låter mycket mer trovärdigt.

En annan fördel med VRM är att man får ett ganska smidigt och bra hörlursuttag till laptopen on the go. Nackdelen är att den är låst till hårdvara. 🙂

Jo, det är lie så jag resonerat också utan att ha provat VRM än. Har ju hörlurutgång på ljudkortet nära tillhands och tycker det verkar lite meckigt med att ha en hårdvaruenhet som ändå i mångt och mycket styrs med mjukvara. Laddade ned en trial på Isone igår och hoppade runt mellan förinställningarna lite. Intressant att höra. Ska utforska den mer vad tiden lider.

Det jag gillar med VRM är att det är modelleringar av specifika högtalare samt typer av rum i kombination. Isone kändes lite mer plottrig. Önskar man kunde få VRM som en plugg att lägga på stereobussen. Hade varit idealt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...