Jump to content
Annons

Bra artikel i Aftonbladet.


pile63

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/kulturochnoje/article18382577.ab

Undra varför det är just så "grabbigt" i musikbranchen när det faktiskt är många kvinnor som både skriver och framför sin egna musik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I mina stereoanläggningar har mest, eller nästan uteslutande, kvinnor spelats sedan flera år: Tori Amos, Kate Bush, och nu senast Lana Del Ray. Det är möjligt att jag faktiskt föredrar kvinnoröster men jag lutar åt att det beror på att jag gillar låtarna.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Undra varför det är just så "grabbigt" i musikbranchen när det faktiskt är många kvinnor som både skriver och framför sin egna musik.

visst är dom många och visst är dom duktiga

men dom är fortfarande i minoritet

det är ju inte så att alla män som anser sig gjort nån form av avtryck per automatik kommer omnämnas heller

kan inte säga att jag upplever musikbranschen som helhet som "grabbig" men en sak är säker - vi har inte kommit så långt i sverige som vi tror när det gäller jämställdhet öht

Link to comment
Dela på andra sajter

om sanningen ska fram tycker jag många kvinliga artister till stor del bygger sin framgång kring sin sexualitet och utseende, medans dom själv varken skriver musik eller texter..utan mer framför den.. men finns väl undantag..

Men det är fär få tjejer som producerar sin egen musik.. av någon anledning Finns väl undantag.. nu kan jag i stort sett ingent om popmusik men Laleh och Lykke Li . Finns väl såklart miljontals undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Talang har inget med könet att göra.

Håller med Demonproducenten i att vi har kommit längre än många andra länder i jämställdhetsfrågan men det är en lång väl kvar att vandra. Kommer väl att ta någon generation till innan vi har kommit längre än vad vi är idag då traditioner, värderingar och (o)kunskap håller tillbaka vår allas egen personliga utveckling och därmed våra medmänniskors personliga utveckling.

Skivbolag säljer en produkt som de vill förpacka så tilltalande som möjligt där utseendet faktiskt spelar roll. Bra eller dåligt får vi konsumenter "välja" med eller utan medvetenhet. De som står utan skivbolag säljer sin egen produkt på det sättet man så önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra att detta lyfts fram. Det ÄR ett problem.

Går bort lite från artikeln och tar hellre upp hur det ser ut i tekniker/producent världen. Jobbar med ett flertal kvinnliga musiker, samtliga sjukligt talangfulla men håller sig till sång och/eller något enstaka instrument. Vilket är fine, även de flesta manliga kör på det. Men att hitta någon kvinnlig tekniker, någon som är en jävel på att skruva synthar, någon som kan valfri DAW utan o innan? Finns det en osynlig barriär?

Däremot att hitta manliga diton så räcker det ju typ att skrika från balkongen så har man 2 utsvultna tekniker vid dörren.

Beror det på att det är mer av en manlig grej att nörda ner sig fullständigt i tekniska detaljer? Eller är vi män nedvärderande mot kvinnor som vill börja skruva ljud på allvar?

(innan någon börjar gnälla, nä det gäller så klart inte alla män. Alla kan dock göra nåt för att förändra till det bättre)

Vi kan ju börja här på studioforat, hur ser egentligen könsfördelningen ut? 95/5? 99/1?

Upp till kamp bröder & systrar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra att detta lyfts fram. Det ÄR ett problem.

var då?

om sanningen ska fram tycker jag många kvinliga artister till stor del bygger sin framgång kring sin sexualitet och utseende, medans dom själv varken skriver musik eller texter..utan mer framför den.. men finns väl undantag..

Finns väl såklart miljontals undantag.

hur ska du ha det?
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte att det är en slump iallafall att dom är en minoritet...finns flera orsaker som styr..men bland annat så är musiksmaken ofta olika... killar kan gilla hårdare musik typ metal osv.. tjejer är mer intresserad generellt i populär musik eller trendig musik.. kanske svårare att få en röst om man ska syssla med populär musik.. medan vem som helst kan starta t.e.x ett metal band..Finns många faktorer som styr som sagt varför tjejer inte är lika aktiva i musik världen..

Tror också att killars "naturliga" intresse för teknik underlättar speciellt nu när man gör allt via datorn. vilket kanske gör det lättare för killar att på egen hand komponera ihop låtar..sedan inbillar jag mig att killar har mer av den jävla "envisheten" att man inte ger sig innan man är helt nöjd... ska inte generalisera.. men man måste kunna överblicka det hela från ett objektivt perspektiv med facit i hand varför tjejer överhuvudtaget är minirotet som sysslar med musik..

Link to comment
Dela på andra sajter

framför allt tror vi att vi i sverige kommit så jäkla långt jämfört med omvärlden 😉

När man ser internationella undersökningar om detta kommer Sverige alltid i topp. Själv tycker jag att den största kvarvarande orättvisan gäller lönesättningen. Där råder inte likhet mellan könen. Har du en annan uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju aftonhoran, vad fan hade ni förväntat er?Är det någon här inne som på fullaste allvar ser aftonbladet som en riktig nyhetstidning?

Ja, självklart.

Trodde bara det var på Flashback folk tyckte att det var coolt att kalla tidningen för "Aftonhoran". Uttrycket rymmer i övrigt en del av förklaringen till varför artikeln måste skrivas...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte att det är en slump iallafall att dom är en minoritet...finns flera orsaker som styr..men bland annat så är musiksmaken ofta olika... killar kan gilla hårdare musik typ metal osv.. tjejer är mer intresserad generellt i populär musik eller trendig musik.. kanske svårare att få en röst om man ska syssla med populär musik.. medan vem som helst kan starta t.e.x ett metal band..Finns många faktorer som styr som sagt varför tjejer inte är lika aktiva i musik världen..

Är det svårare att starta ett popband jämfört med ett metalband??

Tror också att killars "naturliga" intresse för teknik underlättar speciellt nu när man gör allt via datorn.

Finns så vitt jag vet inget som tyder på att killar har ett mer naturligt intresse för teknik. Handlar garanterat till största delen av uppfostran och attityd/värderingar i omvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det svårare att starta ett popband jämfört med ett metalband??

Finns så vitt jag vet inget som tyder på att killar har ett mer naturligt intresse för teknik. Handlar garanterat till största delen av uppfostran och attityd/värderingar i omvärlden.

är förmodligen mer konkurrens i pop oceanen, detta kanske gör en mindre motiverad då det är svårare att tillföra genren något nytt..som inte redan gjorts tusen gånger... i andra genren som metal finns det fler hål att fylla..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det svårare att starta ett popband jämfört med ett metalband??

Skulle tro det, bland amatörmusiker så är metal populärt. Kolla bara på diverse annonser för bandmedlemmar så inser du nog att det är enklare att dra ihop ett band inom metal än pop.

För något år sedan kontaktade jag några studieförbund och sökte "renodlade" popband för en festival jag var med och anordnade, det var snålt och nästan samtliga sa att majoriteten av deras band spelar rock och metal.

Utbudet av band och bandmedlemmar gör det svårare att starta popband.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, självklart.

Trodde bara det var på Flashback folk tyckte att det var coolt att kalla tidningen för "Aftonhoran". Uttrycket rymmer i övrigt en del av förklaringen till varför artikeln måste skrivas...

Du hann före mig..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte att det är en slump iallafall att dom är en minoritet...finns flera orsaker som styr..men bland annat så är musiksmaken ofta olika... killar kan gilla hårdare musik typ metal osv.. tjejer är mer intresserad generellt i populär musik eller trendig musik.. kanske svårare att få en röst om man ska syssla med populär musik.. medan vem som helst kan starta t.e.x ett metal band..Finns många faktorer som styr som sagt varför tjejer inte är lika aktiva i musik världen..

Tror också att killars "naturliga" intresse för teknik underlättar speciellt nu när man gör allt via datorn. vilket kanske gör det lättare för killar att på egen hand komponera ihop låtar..sedan inbillar jag mig att killar har mer av den jävla "envisheten" att man inte ger sig innan man är helt nöjd... ska inte generalisera.. men man måste kunna överblicka det hela från ett objektivt perspektiv med facit i hand varför tjejer överhuvudtaget är minirotet som sysslar med musik..

Jag tror det är en missuppfattning att färre kvinnor sysslar med musik, däremot är det färre som tar plats och som uppmärksammas, därav debattartikeln.

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro det, bland amatörmusiker så är metal populärt. Kolla bara på diverse annonser för bandmedlemmar så inser du nog att det är enklare att dra ihop ett band inom metal än pop.

För något år sedan kontaktade jag några studieförbund och sökte "renodlade" popband för en festival jag var med och anordnade, det var snålt och nästan samtliga sa att majoriteten av deras band spelar rock och metal.

Utbudet av band och bandmedlemmar gör det svårare att starta popband.

Eller så visar det där att folk har svårare att få ihop musiker till metal-band, eftersom dom måste annonsera. Vem vet? 🙂

Och, tjejer kan så klart vara intresserade av metal-band också.

Link to comment
Dela på andra sajter

är förmodligen mer konkurrens i pop oceanen, detta kanske gör en mindre motiverad då det är svårare att tillföra genren något nytt..som inte redan gjorts tusen gånger... i andra genren som metal finns det fler hål att fylla..

Hur många metal-band spelar inte något som redan gjorts tusen gånger? Det är väl snarare för många tjusningen med genren 🙂

Hursomhelst, om den här delen av diskussionen ska fortsätta bör nog någon definiera "pop-scenen" respektive "metal-scenen".

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

När man ser internationella undersökningar om detta kommer Sverige alltid i topp. Själv tycker jag att den största kvarvarande orättvisan gäller lönesättningen. Där råder inte likhet mellan könen. Har du en annan uppfattning.

om vad?

lönesättning internationella undersökningar eller musikbranschen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är en missuppfattning att färre kvinnor sysslar med musik, däremot är det färre som tar plats och som uppmärksammas, därav debattartikeln.

det är både och - så det är ingen missuppfattning

iaf om vi pratar om att "syssla med musik" på det sätt vi traditionellt menar (lira i band spela in demos repa i replokalen eller joxa med datorn)

sjunga i kör är ju ett helt annat sätt att syssla med musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...