Jump to content
Annons

Level metering RMS/Peak?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Annons

Så som jag lärt mig så är RMS är medelvärdet för volymen och peak är dess högsta topp. Hur just din mätare visar dessa två vet jag inte.men att det visar rött kan exempelvis vara att du har en peak som slår över, eller att du har inter sample clipping.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

rms är medelvolymen och peak är topparna

i detta fall är peak som mest 7,4 db för högt

men det betyder inte att det behöver låta illa i programmet

däremot om du skulle exportera denna output så klipper den bort allt ljud över nollan och det är inte bra

ofta är det bara några frekvenser som är för starka

kolla detta med multimeter

om du ska bounca innan mastering är det viktigt att ligga under nollan

du kan använda en limiter men bäst är egentligen att sänka masterregeln eller i mixen

om du ska mastra denna output är det inga problem att det slår över nu utan du kan lägga på fler effekter och sen tex en limiter för att pressa ner ljudet till rätt nivå

och även få upp rms

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare sagt, RMS(Root mean square) innebär att det är samma "tröghet" som våra öron har. Örat uppfattar ungefär 70% av alla toppar. Detta innebär att kompressorn kommer jobba på den delen av materialet, vilket gör att det blir mjukare och långsammare kompression. Peak är att kompressorn jobbar hårdare och mer precist och då även på hela ljud materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

... och att det blir rött på din mätare, beror på att nivån i mixen ligger på en nivå som är ovanför vad mätaren är inställd att varna för.

Det beror på hur din mätare är inställd. Mätare är oftast inställda så att "0dB" motsvarar en önskvärd snittnivå eller så motsvarar 0dB en maxnivå (som man bör undvika att gå över).

Talar du den inbyggda mätaren i din DAW så är röd färg oftast synonymt med 0dBFS; dvs du riskerar digital dist om det slår på rött.

Använder du däremot en plugin-mätare så måste du kolla i mätarens inställningar (eller manual) hur mätaren är inställd/kalibrerad, och vilken nivå som motsvarar röd färg.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå pratar mätare, så kanske någon kan förklara hur jag ligger till här?

Har lite svårt att fatta vad jag egentligen ser. 😛

Är jag inte helt ute och cyklar så finns det fortfarande en del att ta av om man skulle vilja, eller?

post-20270-0-59493100-1391353502_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå pratar mätare, så kanske någon kan förklara hur jag ligger till här?

Har lite svårt att fatta vad jag egentligen ser. 😛

Är jag inte helt ute och cyklar så finns det fortfarande en del att ta av om man skulle vilja, eller?

BBC gjorde långtgående forskning om människans hörsel-system i slutet av 60-talet. Forskningen påminner lite om att människans hörsel är inkonsistent, mycket som Fletcher & Munsons forskning på 30-talet. Olika frekvenser upplevs olika starka, och dessutom förändras det förhållandet beroende på hur starkt man lyssnar osv.

När The Loudness War kom in i bilden, och protesterna o lagstiftningar mot det, så gav det upphov till en ny boom i att definiera volym, mätare, standards osv. Man tyckte dom gamla VU, PPM och RMS mätarna var baserad på gamla analoga begränsningar.

Internationella Teleunionen - ITU - gjorde ett seriöst förslag. Dom hade tittat på BBCs forskning och skapade avancerade algoritmer och utformade den nyaste av framtidens mätare utifrån forskningen. Standarden dom kom upp med 2006 kallas ITU-BS.1770, och alla nya internationella standards idag är byggd på den rekommendationen. I Europa har vi tagit den standarden, ändrat några smådetaljer, och kallar den EBU R128.

LU (Loudness Unit) är ITUs variant av decibel. 1 LU = 1dB, fast inte decibel som i tidigare mätare, utan decibel som kompenserats efter örats inkonsekventa sätt att uppleva ljud - enligt BBCs forskning. Mätaren kompenserar genom en jäkla mängd avancerade funktioner. Decibel-skalan och LU-skalan är inte parallella. Så för att markera att det inte är "vanliga" dB så .. kallar dom det LU.

En mätare som följer ITU-BS.1770 måste visa 4 olika värden parallellt:

- Momentary-värde: en visare som anger snittvärde (RMS LU)ljudnivån (ovanför ett högpassfilter). Mätaren har attack- o release-tid på 400ms.

- Shortterm-värde: samma som momentary^, men mätaren har attack- o release-tid på 3000ms.

- Integrated-värde: en beräkning av snittvärde från ögonblicket uppspelning av ljudet startar, tills uppspelningen avbryts. Ofta finns en manuell start/stop-knapp för detta.

- Loudness Range värde: visar den genomsnittliga skillnaden mellan högsta och lägsta snittvärdet av ljudmassan - i LU.

ITU-BS.1770 bestämmer även att ljudets RMS (i LU) ska röra sig mellan minus 31LU till minus 15LU, och att medelvärdet ska ligga så nära minus 23LU som möjligt, och att högsta tillåtna peak får vara -0,2 LU.

Din mätare^ är en sån mätare, men lite stökig tycker jag. Den visar i 5:1 surround, och den visar i LKFS - inte LUFS (LUFS = Loudness Unit Full Scale).

LKFS är den amerikanska varianten av LU, där "0 LU" kan kalibreras till att motsvara antingen -12, -14 eller -20 dBFS.

Dom här mätarna är mest användbara för att analysera ljudet statistiskt i efterhand, t.ex. för mastring, montering till film/spel eller ibland sändning i radio/TV. Men dom funkar inge bra att använda för att se om ljudet "dansar rätt" i realtid. Där är VU-mätare, PPM, Dorroughs osv betydligt bättre fortfarande.

Hoppas det gav ... nån slags klarhet i alla fall 😛

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Din mätare^ är en sån mätare, men lite stökig tycker jag. Den visar i 5:1 surround, och den visar i LKFS - inte LUFS (LUFS = Loudness Unit Full Scale).

LKFS är den amerikanska varianten av LU, där "0 LU" kan kalibreras till att motsvara antingen -12, -14 eller -20 dBFS.

Hoppas det gav ... nån slags klarhet i alla fall 😛

Vet inte om jag blev så mycket klokare, men kul läsning. 🙂

Vad gäller LUFS/LKFS....jag har ju ställt in "Meter Mode" till LUFS EBU R128? Menar du att det inte är det i alla fall, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag blev så mycket klokare, men kul läsning. 🙂

Vad gäller LUFS/LKFS....jag har ju ställt in "Meter Mode" till LUFS EBU R128? Menar du att det inte är det i alla fall, eller?

Kanske var lite långdraget det där. 🙂

ITU har i alla fall skapat en standard som inte visar 'vanliga decibel', utan istället decibel korrigerade enligt forskningsresultat om människans hörsel. Dom kallar det inte dB utan LU. Din mätare visar helt enkelt LU, inte dB. Ganska lika, men lite olika.

Standarden säger även att 4 värden ska visas samtidigt, dom jag skrev om ovan^. Och dom 4 olika indikatorerna har du i din med: Momentary, short-term, integrated och loudness range. Man ska liksom använda dom i konjuktion med varandra, parallellt. Ögat ska följa fyra värden och utläsa ett slags snitt av allihopa.

Momentary-värdet på din mätare hetter "ML" och Short-term heter "SL". Det är dom två staplarna i mitten. Dom andra två - inklusive en "true peak" indikation - hittar du till vänster.

Du har även ytterligare en true peak indikator, som är märkt som "L" o "R" (left o right). Till höger om dom, är mätarstaplar för surround-ljud, men du har din mätare inställd till 2.0 stereo, så dom är inaktiva.

Nedanför ML och SL hittar du ett litet "K", och som du ser går inte mätaren ända upp till noll. Dom två sakerna indikerar ofta att det är Bob Katz K-standard som används (LKFS), inte LUFS. Det BORDE vara LUFS, med tanke på att mätaren är inställd på EBU R128, men det ser lite skumt ut det där. För att vara helt säker borde du köra en test-ton igenom den, en ton som ska avge ett visst värde och se om mätaren motsvarar det.

Peak-värdena Left o Right visar tydligen i decibel, inte LU, och använder inte ITUs standard. För det står ovanför där att dom använder VU-standarden plus peak-värde. Så, det är en lite vildvuxen mätare det där 🙂

Som sagt, det är ingen lek att använda som nya mätarna effektivt och intuitivt.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nä ingen lek alls. Om man inte ens fattar vad man ser hur skall det då gå? 😛

Tack för svar & förklaring. Det enda jag egentligen är intresserad av är att jag ligger "rätt" så att jag inte mosar på mot LW-gränserna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nä ingen lek alls. Om man inte ens fattar vad man ser hur skall det då gå? 😛

Tack för svar & förklaring. Det enda jag egentligen är intresserad av är att jag ligger "rätt" så att jag inte mosar på mot LW-gränserna. 🙂

Kör K-meter istället då. Enklare. LRA-mätare är lite väl hardcore.

I Voxengo Span (gratis) kan man ställa in att visa i K-metering. Eller om Logic kanske har det medföljande i inställningarna? Vissa DAWs har det numera.

K-meter innebär att mätaren kalibreras så att 0dB på mätaren motsvarar ett annat värde i verkligheten. K-metering har tre fasta lägen: K-12 förskjuter 0dB så noll den motsvarar -12dBFS RMS och ska vara för starkt ljud/musik (typ radio, reklam, metal, dansmusik osv). K-14 sätter 0dB till -14dB RMS för mainstream musik, och K-20 för musik med högre dynamisk skillnad typ klassiskt o filmmusik m.m. För att ligga rätt enligt K-skalan, ska din musik helt enkelt snitta runt nollan på mätaren.

ITUs nya BS.1770 standard (likt EBU R128) säger att RMS ska ligga ungefär sisådär på -23, alltså ännu lite lägre än K-20.

Happy mixing!

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör K-meter istället då. Enklare. LRA-mätare är lite väl hardcore.

I Voxengo Span (gratis) kan man ställa in att visa i K-metering. Eller om Logic kanske har det medföljande i inställningarna? Vissa DAWs har det numera.

K-meter innebär att mätaren kalibreras så att 0dB på mätaren motsvarar ett annat värde i verkligheten. K-metering har tre fasta lägen: K-12 förskjuter 0dB så noll den motsvarar -12dBFS RMS och ska vara för starkt ljud/musik (typ radio, reklam, metal, dansmusik osv). K-14 sätter 0dB till -14dB RMS för mainstream musik, och K-20 för musik med högre dynamisk skillnad typ klassiskt o filmmusik m.m. För att ligga rätt enligt K-skalan, ska din musik helt enkelt snitta runt nollan på mätaren.

ITUs nya BS.1770 standard (likt EBU R128) säger att RMS ska ligga ungefär sisådär på -23, alltså ännu lite lägre än K-20.

Happy mixing!

OK, tack. Får väl kolla in den där K-meter då. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har just testa voxengo span och provat 12 k och 14 k, har ställt in så att jag ligger precis på noll och strax under, peakarna är på 11,7 och 11,0.

två frågor, är detta värdet på peakarna ok?

gör det nåt om jag kommer ytterst lite över nollan på rms mätaren.

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har just testa voxengo span och provat 12 k och 14 k, har ställt in så att jag ligger precis på noll och strax under, peakarna är på 11,7 och 11,0.

två frågor, är detta värdet på peakarna ok?

gör det nåt om jag kommer ytterst lite över nollan på rms mätaren.

I K-mätar idén så funkar RMS noll-strecket inte som en 'gräns'. Noll-strecket symboliserar en ungefärlig snittnivå, så tanken är att musikens RMS ska 'kretsa runt' nollan. Starkare partier kan gå lite över nollan, svagare partier ligga lite under nollan.

Går peakarna över 0dBFS, då blir det digitaldist, ganska ilsken och obehaglig dist. K-12 betyder att nollan på mätaren är placerad så den ligger 12dB under 0dBFS. K-14 ligger 14dB under 0dBFS osv. Så vid K-12 kan peakarna gå max 12 dB över nollan, K-14 max 14dB över osv.

Du har drygt 11dB över nollan på K-mätaren? Det verkar ok.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

K-14 sätter 0dB till -14dB RMS för mainstream musik,...

För att ligga rätt enligt K-skalan, ska din musik helt enkelt snitta runt nollan på mätaren.

Du menar snitta runt +14?

ITUs nya BS.1770 standard (likt EBU R128) säger att RMS ska ligga ungefär sisådär på -23, alltså ännu lite lägre än K-20.

Vilka "förbinder" sig till att följa detta vad gäller inspelning? Eller är det främst för BS - Broadcasting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar snitta runt +14?

Plus 14 dBFS? nej, det kommer låta hemskt 🙂 Minus 14 dBFS däremot, du kanske skrev fel.

Vilka "förbinder" sig till att följa detta vad gäller inspelning? Eller är det främst för BS - Broadcasting?

Det är bara för sändning, broadcast - mastring i vissa få fall.

Men om du gör musik till t.ex. en dokumentärfilm, och den filmen ska sändas via Discovery, så måste dynamiken i din musik överensstämma med den standard Discovery kör med.

Börjar även bli mer lagstadgat nu, så inom viss framtid kanske man inte längre förbinder sig frivilligt, utan måste hålla sig inom vissa standards.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Plus 14 dBFS? nej, det kommer låta hemskt 🙂 Minus 14 dBFS däremot, du kanske skrev fel.

Det är nog bara för sändning, broadcast - mastring i vissa fall.

Men det börjar bli mer lagstadgat nu, så inom viss framtid kanske man inte längre förbinder sig frivilligt, utan måste hålla sig inom vissa standards.

Sant -14 ska det vara, börja flytta nollan,.. rör till det, fattar inte riktigt vitsen..

Är det för att amerikaner ska tycka det är manligare att mixa, väldigt likt spinal tap, this goes to eleven.

Mastring: Vilka ställer krav på att det ska vara mastrat på visst sätt, itunes? andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja LU är dB vägt både mot frekvens, nivå, ljudets längd, olika filter och en mängd avancerade algoritmer.

Angående nollan .. den gamla analoga standarden var ju att man sätter "0dB" precis där man vill att ljudnivån ska snitta. T.ex. mixerbord, rullbandare o sånt anses ha ett område där de klingar som bäst. Så då sätter man nollan där.

K-mätarens tanke med att flytta på nollan verkar vara samma sak: att sätta noll dB värdet där man vill att ljudet ska snitta; -12dB, -14dB osv.

Vet inga på rak arm som ställer krav på mastrad nivå enligt nån standard, men gör du musik som ska sändas med TV så .. är det en bra idé om du följer samma standard som TV-bolaget. Annars kanske deras tekniker behöver mickla till dina nivåer så det stämmer.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

MARY ELLE (oregistrerad)

Men vad händer egentligen om man till exempel lägger upp en låt på Spotify och Itunes som har en lägre ljudnivå än andra? Spelar det någon roll? (Läste någonstans att de har ett system som lägger alla låtar på samma ljudnivå oavsett hur de är mastrade) Fattar inte riktigt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spotify men inte Itunes. Vet faktiskt inte hur dom gör med det. Men när jag tänker efter nu så .. har i alla fall jag inte upplevt att vissa låtar är starkare eller svagare på spotify. Hm 🙂 Nån annan som vet mer?

Radio kör ju alltid så. Dom har oftast en ganska avancerad anläggning som heter Orban Optimod som fungerar både som automatisk nivå-justerare och kompressor/limiter i ett.

Snittmassan på ljudet - som man oftast använder RMS för att uppskatta - kan ju flyttas lite upp o ner i nivå som man vill. Men det är ju toppnivåerna, spikarna i ljudet, som avgör hur starkt det kan vara. Sänka går ju i princip alltid. Men om spikarna går i topp redan, då kan man inte höja mer.

Höjer man mer, så antingen mosas dom peakarna bort mot taket, eller så måste man ha en limiter som liksom komprimerar ner dom topparna så man kan höja lite till. Det går ju, och lite påverkan på ljudet blir det ju. Ju mer man tvingas skala av topparna, desto mer platt o stökigt blir ju ljudet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad händer egentligen om man till exempel lägger upp en låt på Spotify och Itunes som har en lägre ljudnivå än andra? Spelar det någon roll? (Läste någonstans att de har ett system som lägger alla låtar på samma ljudnivå oavsett hur de är mastrade) Fattar inte riktigt 🙁

Skulle vara intressant att veta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man kan fundera hur Spotify kör.

Om det alltid är som Rockstone upplevde (#27 ^) så verkar det tyda på att Spotify har en "höj uppåt" funktion, men inte "sänk neråt" om det blir 'för högt'.

Och i så fall måste man alltså - som i de flesta sammanhang idag - se till att ens mix ligger väldigt högt i volym (långt över K-12 t.ex.) för att klinga i samma 'ballpark' som den stora massan låtar. Måste alltså skära bort maxi-fuckin-malt med dynamik och peakar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...