Jump to content
Annons

NAMM 2014: X-Touch tar kontroll över datormixen


Carl Löfgren

Recommended Posts

Kommer ni ihåg Steinberg Huston, Emagic Logic Control och Mackie HUI? I början av 2000-talet var det glödhett med kontrollytor för att styra sitt musikprogram. Nu väcker Behringer liv i konceptet igen och släpper hårdvarukontrollern X-Touch som har nio motorstyrda 100 millimeters reglar med upplägget åtta kanaler, plus en master. Varje kanal har dedikerade knappar för mute, solo och inspelning, en multifunktionsratt och en liten programmerbar display som är lånad från Behringers digitalmixer X32.

Behringer X-Touch kommer även i två mindre modeller: X-Touch Compact och X-Touch Mini.

Tillverkare: Behringer (www.behringer.com).

Kontakt: Luthman (www.luthman.se).

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Varningens ord från en vis man.

Ser du några likheter med deras äldre produkter ? för mig är det uppenbart att Behringers nya produkter verkar vara designade av helt andra personer och med en annan budget och kvalité...men visst Behringer har väl en del att visa..

Garantin gäller bara 3 år..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju finnas noobs därute som säger "åh vad kul, berhinger, motoriserade reglar, vad ball, måste ha". Man mixar förresten inte bättre för att man sitter och stirrar på reglarna som åker upp och ner.

man mixar kanske inte bättre men man mixar kanske snabbare, ett bra arbetsflöde kanske gör att man mixar bättre undermedvetet då det blir en mindre plågsam process och man kan lägga mer tid och energi på själva mixningen t.e.x

Link to comment
Dela på andra sajter

man mixar kanske inte bättre men man mixar kanske snabbare, ett bra arbetsflöde kanske gör att man mixar bättre undermedvetet då det blir en mindre plågsam process och man kan lägga mer tid och energi på själva mixningen t.e.x

Njaaeee. Man mixar inte snabbare. Men det är kul för gäster/klienter i studion att se reglarna åka upp och ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är det bra om det tar mera tid. Ett bortglömt sätt att se på saken i dessa dagar.

Mitt mål är att kunna jobba med saker i realtid att arbetsflödet kan följa mina tankar så mkt som möjligt, kunna göra det med känsla utan att man blir tvingad att ta fram det intelektuella, är väl lite av de som jag gillar med x touch att kunan mixa med ögonen stängda osv.. men vi alla är olika.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är det bra om det tar mera tid. Ett bortglömt sätt att se på saken i dessa dagar.

Tanken med controllern (eller controllers i allmänhet) är väl inte att man ska göra hafsverk utan att skapa ett bra gränssnitt mellan människa och maskin i mixarbetet. Att slippa musen och alla felglidningar man (åtminstone jag) gör titt som tätt och dessutom börja mixa med öronen istället för ögonen kan jag inte se något fel med. Den tid som sparas är bara den man slipper på att göra misstag i ett dåligt gränssnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo. Det är skitbra ide med kontrollytor men palla sitta och assigna pluggar till reglar med mus och sånna grejer. Halvt om halvt. Mus är inte optimalt heller. Ett koncept som jag tycker verkar bra är raven från slate. Gör allt med händerna. Editering, pluggar osv på en toutchscreen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo. Det är skitbra ide med kontrollytor men palla sitta och assigna pluggar till reglar med mus och sånna grejer. Halvt om halvt. Mus är inte optimalt heller. Ett koncept som jag tycker verkar bra är raven från slate. Gör allt med händerna. Editering, pluggar osv på en toutchscreen.

man får väl bara anta att behringer auto asignar..vilket är ganska vanligt nuförtiden.. dock brukar dom asignas ganska slumpartat..ja det är ett helvete att assigna... men får får väl hoppas att det finns konfigurations filer för dom största DAW programmen iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Generellt sett tycker jag att det är ett dåligt utbud på marknaden när det gäller att lösa problematiken med musanvändande i mixningsteget. Dom få lösningar i hårdvara som finns, är inte speciellt lätta att sätta sig in i och löser i stort sett bara reglar och panoreringar. Om du inte införskaffar ett protools hd system med kontrollyta.

Jag har förvisso inte själv lösningen. Men tycker att det ändå borde finnas ett stort intresse för en lösning. Softube är ju ett steg i rätt riktning med sin Console 1. Men känns ej som en riktig färdig produkt i mina ögon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varningens ord från en vis man.

Vilka Behringer-produkter har du testat?

Själv tycker jag inte det går att generalisera om dom. En del saker är kanonbra, andra är det inte. Precis som med de flesta märken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hävda att Behringer inte håller måttet är idag som att kalla en katt för hund och tro att man kommer undan med det.

Rent generellt så är tekniken genialisk i hela Behringers nya koncept.

Man har fattat precis vad kunden behöver och skapar produkter efter behoven snarare.

Det här är helt rätt!

/Mojje

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att hävda att Behringer inte håller måttet är idag som att kalla en katt för hund och tro att man kommer undan med det.

Rent generellt så är tekniken genialisk i hela Behringers nya koncept.

Man har fattat precis vad kunden behöver och skapar produkter efter behoven snarare.

Det här är helt rätt!

/Mojje

Men det är svårt att lära en gammal hund att sitta, vet du 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Men det är svårt att lära en gammal hund att sitta, vet du 😉

Det är bra mycket lättare att lära en gammal hund sitta än lära en gammal katt att sitta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...