Jump to content
Annons

Får rundgång vid rumsmätning


fender__

Recommended Posts

Hejsan

Som ruriken lyder så får jag rundgång när jag ska mäta i rummet.

Jag anväder Room EQ Wizard och ECM8000 som mätmic. Yamaha Hs80m är monitorerna jag använder.

När jag ska kalibrera ljudkortet är det en jättehög signal jag ska komma upp till. 12dB ska jag försöka macha för att få ett bra resultat.

Det blir rundgång när jag har micken i lyssningsposition eftersom volymen ska upp så pass mycket.

Känner att det kan inte stämma att man ska ha det så pass högt att det liksom blir rundgång.

Vet någon där ute hur man gör för att få ner volymen till en rimlig nivå och ändå kunna få ut ett optimalt resultat?

Har testat att dra ner referensvolymen till 20dB men de fortfarande ganska högt!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, ska testa det!

Men måste det verklige vara så högt? Rädd att dom nya grannarn tror att aliens flyttat in hehe.

Varför brukar man ha mätmicken placerad på olika ställen ibland? räcker det att endast ställa den i lyssningspossition?

Link to comment
Dela på andra sajter

75 dB SPL brukar räcka för att köra ett svep. Det är kanske högt men inte tokhögt.

Det är inte så att du har en för låg insignal? Om du har en bra preamp kan du ju vrida på lite.

Dels mäter man på fler ställen för att man har två öron och rör på sig dvs man är inte i en punkt hela tiden. Dels är det för att man vill se vilka frekvenser som följer de teoretiska värdena. Då är det lättare att klura ut vad avvikelserna beror på och åtgärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...