Jump to content
Annons

Räcker datorn , hjälp tack!


davidottosson

Recommended Posts

Hej

Jag tänker köpa en bärbar för visst hemmabruk men framförallt till att spela in enklare projekt med ex EZ fruns, gitarr, bas, sång osv

Jag har kollat på ett focusrite forte kort samt denna dator för att hålla ner kostnaden lite, vad tror ni som kan. Duger den eller bör jag tänka om prestandamässigt.

http://www.pricerunner.se/pi/27-2908296/Baerbara-datorer/Lenovo-G500-(59384977)-produktinformation

Lennovo g500, i5, 2.4 ghz 8gb ram.

3999kr

Ev måste jag köra Office på också , vi får se.

Tack på förhand och god jul,

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde funka. Kolla gärna om det går att uppgradera till 16GB, Mer ram kanske du har nytta av längre fram. Men du kan helt klart köra på 8GB. I övrigt känner jag inte till Lennovo, vad dom har för rykte och egenheter. Kanske ngn annan vet ngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lenovo är numera världens största PC-tillverkare och har alltså passerat HP och Dell m.fl. Kineserna köpte upp IBM:s datordivision och satsade på utveckling.

Vad gäller modellen du föreslår kan jag aldrig garantera att en dator är problemfri - men den ser bra ut på specen. Märkligt nog tittade jag just den modellen idag när jag jämförde bärbara datorer åt en familjemedlem.

Det är en 3:e gen Core i5 vilket sänkt priset sedan 4:e gen kommit. Samtidigt är 3:e gen (Ivy Bridge) riktigt bra och du får mer prestanda att köpa en "äldre" 3:e gen Intel-maskin än att köpa en splitterny AMD-maskin för samma pengar.

NetOnNet har G500S som är samma serie fast med fyrkärnig 3:e gen Core i7 istället och till skillnad från G500 har den stöd för att expandera från nuvarande 8 GB RAM till 16 GB. En tusenlapp till, det tycker jag är ännu mer värt pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av Lenovo är att de har bra tangentbord vilket jag tycker är värt en del. Har en Lenovo på jobbet och asus hemma och skillnaden är rätt stor just med att skriva på dem. Lenovon jag har på jobbet är 2 år, så jag kan inte uttala mig speciellt om den du har tagit fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lenovo köpte upp IBM ...lenovo har faktiskt ett lite dåligt rykte enl. folk i branchen - MEN jag har aldrig stört mig på deras prylar. Om dom inte är störst i asien så är dom extremt stora.

Dom är inte kända för snygg design eller hålla låg vikt precis men när man inte har detta som prio 1 så får du mycket för pengarna.

Jag är inne på min 2:a Lenovo-mobil och frugan samt ett barn har varsin (650 kr st. inkl frakt från asien).

Vi har dessutom en Lenovo-laptop som är inne på 2:a året, batteriet blev dåligt väldigt snabbt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för god input. Då skall jag bara bestämma om jag skall ta g500 eller 500s.

En fråga till. Som jag har nu i min gamla stationära så har jag två audio out på mitt interna kort där jag har två aktiva högtalare, hur gör jag med en bärbar och externt kort. Utgångarna på kortet går ju till datorn och hörlursutgången är ju bara en eller kan man ga någon form av adapter där. Vore skönt att slippa mixerbord som jag har nu..

Tack och gott nytt år..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med processorhastighet och i5 kontra i7? Lenovo g500 är i5 och 2.4ghz och den tusen kronor dyrare g500s med möjlighet att uppgradera ram är i7samt 4kärnig som jag förstod men samtidigt Bara 2.1ghz . Vad är mest värt en i5 med 2.4 eller 2.5 ghz eller i7 med 2.1?

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med processorhastighet och i5 kontra i7? Lenovo g500 är i5 och 2.4ghz och den tusen kronor dyrare g500s med möjlighet att uppgradera ram är i7samt 4kärnig som jag förstod men samtidigt Bara 2.1ghz . Vad är mest värt en i5 med 2.4 eller 2.5 ghz eller i7 med 2.1?

Tack igen!

Antal kärnor, HyperThreading, Turbo Boost och Cache är några begrepp att hålla reda på. HyperThreading gör att man får "dubbelt så många kärnor" löst talat, Turbo Boost rekommenderas ändå att stänga av i ljudapplikationer. Jag hade inte dumsnålat och köpt i5. Kolla dock upp länken för just dina processorer. Färre i5 än man kan tro är 4 kärniga.

Det är inte säkert att ditt DAW, vilket det nu är, kan hantera HT i dagsläget, men det sker ju en utveckling med det också.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag undrar lite överlag då det är svårt art reda ut vad man egentligen bör beltala och för vad, finns ju datorer med 4ram och 1,8 ghz processor som kostar 15 000

De två som jag nu jämförde var lenovo g500 i5?, 2 käring i5 3230m 2,6ghz 8 ram men ej möjlig att stoppa in mer ram i

Den andra är lenovo G 500s i7,4 kärnig men med bara 2,1ghz processor , 8 ram men möjlig att stoppa in ett minne till.

Hittade inte båda processorerna i testet vid en första snabb överblick, men om jag tolkar dig rätt så säger du gå på ii7an!

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju högre poäng desto bättre prestanda då antar jag, ?

Men sedan skall man ju ta arbetsminnet med i beaktningen...

Ja högre poäng desto bättre.

Ram är också viktigt, det som händer när man har för lite ram är att Windows börjar flytta ut data som inte får plats till växlingsfilen som ligger på hårddisken och då tar allt längre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...