Jump to content
Annons

Få ner latency!


GuitarPro

Recommended Posts

Hej! När jag spelar in gitarr direkt in i ljudkortet så får jag en liten men märkbar latency. Jag skulle behöva lite hjälp av mer kunniga för att bli av med detta eviga irritationsmoment.

Jag kör cubase 7 64bit och har windows 7 ultimate 64bit. Har 16 gb ram och processorn är en AMD phenom II x4 (4 kärnor) 955 på 3.2 GHz.

Mitt ljudkort är ett M-audio fasttrack ultra 8r. Detta är visserligen anslutet via USB och jag vet att det inte går att få jättelåg latency via usb men jag tror det ska gå att få mindre än vad jag har nu.

.

Jag kör med asio4all som drivrutin nu men det är kanske inte bra? Min egna gissning är att det är min drivrutin som är felet.

Bifogar en bild med print på mina inställningar.

Tack på förhand från en vilsen själ!Säg till om ni vill veta någon info som jag har missat! 🙂

EDIT

Glömde bilden....

post-23419-0-25274800-1388090792_thumb.png

Redigerat av GuitarPro
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen print bifogad. Sedan ja - du bör köra med den drivrutin som gäller för ditt ljudkort samt se över bufferinställningarna via Cubase efter att du valt ditt kort i device setup (eller vad nu C7 har för meny).

Ska kolla upp det, tack! Bifogade bilden nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

11ms i latency är tillräckligt lågt. Jag skulle tro det är något annat som spökar.

Ang att du inte kan spela upp andra ljud: har du Cubase igång samtidigt som du försöker spela upp något? Prova att stänga av det.

Jag fick löst problemet med windowsljudet nu. Följde med ett program för att styra ljudkortet med dom nya drivrutinerna och då var jag tvungen att pilla lite med det men nu funkar det! Fick ner latencyn från 11 ms till ca 7 ms nu med M-audios drivrutiner!

Det är nog snarare drygt 24 i roundtrip latency. Det finns i flera program en checkbox man kan bocka av om man vill dela drivers med andra program. Så även i Cubase får en förmoda.

Vad är roundtrip latency? Är det den totala latencyn i "verkligheten"?

Återigen... Varför envisas folk med Asio4all istället för att använda de drivrutiner som är skrivna för just specifika ljudkortet? Obegripligt!

Läste att asio4all var bra när jag började för 4 år sedan och har sedan varit för lat/dum för att ändra hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...