Jump to content
Annons

Midiklaviaturen ger ingen reaktion


Gerterface

Recommended Posts

Hej!

Jag har en CME X6 klaviatur som jag har använt i några månader utan några större problem. Har använt den i Cubase, EastWests PLAY och Kontakt 5. Nu helt plötsligt ger den absolut ingen reaktion längre, vilket självklart försvårar mitt arbete något enorm.

Under Kontrollpanelen -> Ljud (Win7) så hittar jag min klaviatur både på Uppspelning och Inspelning.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig men vad jag behöver kolla upp/testa? Tack i förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej. jag har ibland ett liknande problem....men jag använder inte CME X6...utan jag har en Nektar Panorama P6.

Ja ja...i alla fall. i mitt fall så räcker det bara att starta om min midi klav när cubase är igång....så känner den automatiskt av vad som gäller.

Kanske kan vara någon uppdate fil som saknas)

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt midiklav funkade inte om jag slog på det efter att jag startat Cubase när jag körde PC...hemskt irriterande. Men det kanske inte har något med det här att göra dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Jag har nu provat allt detta men tyvärr utan några resultat. Har en del arbete att göra under helgen och nästa vecka så behöver verkligen få den att fungera.

Hur skall jag gå vidare nu? Får ju som sagt inte den att fungera i varken Cubase, PLAY eller Kontakt 5 så jag antar att det är några inställningar som är fel. Den har tidigare funkat i allihop, men inte längre av någon anledning.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att höra. har du ingen extra kabel att testa med?. eller kör om installationen av ditt midi-keyboard från början. och kolla så att senaste update finns installerat för den angivna modellen. (CME X6). en annan (kanske långsökt idé) som jag fick såhär på rak arm är ju att göra en systemåterställning på din dator. Minns på den tiden då jag körde pc, att det löste (vissa) problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren Kr-illo!

Har tyvärr ingen annan kabel tillgänglig för studen. Möjligtvis att jag kan få tag i den men blir ganska omständigt.

Hur ominstallerar jag ett keyboard? Kanske är en dum fråga men jag har faktiskt ingen aning, men det låter ju definitivt som ett bra förslag, skulle gärna pröva detta!

Jag har ett Realtek ALC892 (inbyggt i datorn). Tyvärr inget riktigt musikerkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte om det kom någon installerings CD tillsamans med din keyboard...eller någon hemsida där man man laddar hem drivrutiner.

Hur gjorde du från början? var det bara plug´n play eller installerade du något för att din keyboard skulle fungera... ?

Hade varit bra om du la upp en bild på hur din midi keyboard ser ut...så kanske jag kan hitta någon länk/video/drivrutin/ eller liknande hjälp till den specifika modellen.

För det känns ju som att det är din midi-keyboard som strular.

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var bara plug`n play, och allting fungerade som det skulle.

Såhär ser den ut:

http://classicalmatters.com/picts/VX6.jpg

Jag håller med om att det känns som att det är något med keyboarden som är knas. Men den lyser precis som vanligt när jag sätter på den, så känns som att det kanske är någon inställning i windows eller något liknande.

Tack återigen för din hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

...Under Kontrollpanelen -> Ljud (Win7) så hittar jag min klaviatur både på Uppspelning och Inspelning.

Så du har ställt in att ditt keyboard ska spela upp datorns ljud ?

Du borde nog ha ditt realtek kort valt där till att börja med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

här är en sida med download för din cme x6

http://www.cme-pro.com/proline/news-detail.php-news_id=99.htm

hade jag varit dig..så hade jag laddat ner/installerat: VX firmware v1,09 och hoppas att det löser problemet.

(dotorn kan behöva en omstart innan allt fungerar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har ställt in att ditt keyboard ska spela upp datorns ljud ?

Du borde nog ha ditt realtek kort valt där till att börja med 🙂

Såhär ser det ut:

sowl.png

Jag har alltså inte mitt CME-keyboard som standard enhet, men jag hittar det både under Uppspelning och Inspelning. Är det något som behöver göras här?

här är en sida med download för din cme x6

http://www.cme-pro.c...-news_id=99.htm

hade jag varit dig..så hade jag laddat ner/installerat: VX firmware v1,09 och hoppas att det löser problemet.

(dotorn kan behöva en omstart innan allt fungerar)

Provade detta nu, men när jag försökte ladda ner VX firmware v1.09 så laddades det endast ner en tom mapp som jag inte kunde göra något med. Provade även att ladda ner de andra sakerna i listan, men de hjälpte inte. =/

Vad hände när du laddade ner VX firmware v1.09?

Tack för svaren.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

nej det verkar som om att det var lite strul med den....funkar inte på min dator heller..men...nu har ju jag en Mac.

HÄR hittade jag istället en nyare version... VX v2.1 firmware

http://www.cme-pro.com/proline/support-1.php-type=app.htm

Den har tydligen testats på Win 7 utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det verkar som om att det var lite strul med den....funkar inte på min dator heller..men...nu har ju jag en Mac.

HÄR hittade jag istället en nyare version... VX v2.1 firmware

http://www.cme-pro.c...hp-type=app.htm

Den har tydligen testats på Win 7 utan problem.

Laddade ner denna där jag fick fyra styckna .bin filer och en manual. Kan inte göra något med .bin filerna, har provat PowerISO och Daemon Tools, inget fungerar. När jag försöker öppna filerna med PowerISO kommer följande upp:

"Filformatet är ogiltigt eller stöds inte."

Fungerar det för någon annan? Antar att det kan vara denna uppdateringen jag behöver, för har aldrig installerat något för min klaviatur. Den har funkat i de flesta fallen men ibland har den vart lite konstig.

I din ljudhanterare för windows: vad händer om du markerar högtalare och CME-mic som standardenheter?

Ingen större skillnad. Får inget ljud i Windows, men eftersom Cubase är inställt på att använda mitt ljudkort får jag i alla fall ljud där. Klaviaturen ger fortfarande ingen respons. 🙁 Föresten märkte jag just att min klaviatur inte ger någon respons in i Windows överhuvudtaget så då är ju programinställningarna uteslutna. Den lilla mätaren bredvid min input för klavituren rör sig ingenting när jag trycker ned tangenter.

Tack för hjälpen hittills, det uppskattas! Ifall någon kan hjälpa ännu längre vore jag oerhört tacksam.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen & god morgon,

hur har det gått för dig? Jag har kikat runt lite i manualen till din CME x6, där står det att man kan se vilken version av firmware som finns installerat i keyboarden. Gör så här: håll nere knapparna Master och knappen Assign samtidigt när du startar din keyboard,

då kommer du åt systemet, för att se vilken firmware som finns i din keyboard.

Vore kul att veta....så att man börjar i rätt ende.

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du midi-kabel till ljudkortet, eller usb-kabel direkt till datorn?

Om du kör med usb till datorn, testa att flytta runt i de olika usb-portarna. Ibland kan en drivrutin höra samman med just den usb-porten som användes första gången. (Jag hade iaf så med min Pod i min gamla XP-dator.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att din keyboard är ansluten med USB till datorn hela tiden.

För att uppdatera/installera firmware på din keyboard så måste du ha ett program som heter VX Brain v1.1 beta installerat på datorn.

HÄR hittar du det.( nästan längst ner i listan) http://www.cme-pro.com/proline/support-1.php-type=app.htm

Efter installation av VX Brain så laddar du ner VX v2.1 firmware och installerar det via VX Brain.

Det finns en installations guide i mappen:VX v2.1 firmware

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Jag har provat att flytta runt den till olika usb-portar, utan resultat tyvärr.

Se till att din keyboard är ansluten med USB till datorn hela tiden.

För att uppdatera/installera firmware på din keyboard så måste du ha ett program som heter VX Brain v1.1 beta installerat på datorn.

HÄR hittar du det.( nästan längst ner i listan) http://www.cme-pro.c...hp-type=app.htm

Efter installation av VX Brain så laddar du ner VX v2.1 firmware och installerar det via VX Brain.

Det finns en installations guide i mappen:VX v2.1 firmware

Jag installerade VX Brain, lade in filen "VX6-Ver2.1(20090212).bin" i mappen "bin" enligt installationsguiden. Jag öppnade sedan Vx Brain Beta 1.1, bestämde rätt devices (är rätt säker på att det är rätt, men det överensstämde inte helt hundra med guiden. Har provat alla möjliga dock) och sen försökte jag få filen att sändas så som guiden skriver att man skall göra.

Såhär ser det ut:

xx3a.png

Jag har på denna bilden redan tryckt "Send", men den kommer inte längre än 0%. Ingenting händer.

Vad kan jag ha gjort för fel? Gud så trött jag blir på det här, men tack för hjälpen. Det uppskattas jätte mycket!

Edit: Lyckades få uppdateringen att starta, men den kommer bara till 6%. Där stannar den och ingenting mer hänger. Använder mig då av den "manuella uppdateringen" som dom kallar det i installationsguiden.

Hittade även det här;

http://www.cme-pro.c...ews_id=70.htm��

Det är inte så att jag skall göra någon annan uppdatering innan? För övrigt så är min LED skärm på keyboarden nu helt bland när jag startar den, och datorn känner inte igen den igenom USB-Porten.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, sorry att jag inte har skrivit på ett tag, det har varit mycket att fixa med nu i jultider, (dessutom håller jag på att bygga skyline diffuser) så det är inte alltid man är vid datorn.

Men du...... Det var tråkiga nyheter. 🙁 fungerar ingenting ?

Det kanske kan vara så att man måste ha version 1,9 för att göra en uppgradering till 2,0 och sedan 2,0 för att fortsätta med 2,1 osv.

Mitt råd är nog att skriva ett mail till cme support och förklara läget, jag är ganska säker på att dom kan hjälpa dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, sorry att jag inte har skrivit på ett tag, det har varit mycket att fixa med nu i jultider, (dessutom håller jag på att bygga skyline diffuser) så det är inte alltid man är vid datorn.

Men du...... Det var tråkiga nyheter. 🙁 fungerar ingenting ?

Det kanske kan vara så att man måste ha version 1,9 för att göra en uppgradering till 2,0 och sedan 2,0 för att fortsätta med 2,1 osv.

Mitt råd är nog att skriva ett mail till cme support och förklara läget, jag är ganska säker på att dom kan hjälpa dig. 🙂

Inga problem är oerhört tacksam att du ens svarar! Det är guld värt.

Skall pallra mig bort till min lokala butik där jag köpte den, känner dom rätt bra så förhoppningsvis kan dom hjälpa mig. Annars får man maila CME! Återkommer med vad dom säger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...