Jump to content
Annons

Hjälp, behöver kunna skicka musik filer på 40-50 GB till kunder.


Klassikern

Recommended Posts

Som jag tidigare skrivit, jag startar en ny tråd till oss som jobbar med film/musik redigering.

Där jag jobbar nu, använder vi oss utav fil storlekar på ca 40GB-120 GB beroende på vilket typ av jobb vi gör.

VI har länge haft ett stort problem med att transportera dessa filerna, samt att få filerna till oss.

Har till och med använt oss av taxi några gånger, då vissa filer behöver komma fram riktigt snabbt.

Känns som vi har testat allt för att det ska fungera bra. Men vi har ännu inte hittat något jätte intressant förrän igår.

Vi fick ett tips av en leverantör som jobbar med liknande hantering av filer, de sa att de använder ---

Då business är det enda valet, vilket kostar en liten slant, vi har fått testa det gratis i två dagar.

Vi laddar upp filer i ca 14mb/sec samt hämtar dem i 15/mb sec. Vilket är helt okej?

Vi är inget proffs på dessa tekniker, som vi tidigare nämt med alternativ med (taxi)...

wossit.com har ingen direkt filgräns heller, utan man får höra av sig till dem och be om skräddarsytt moln utrymme ifall man vill ha mer än 100GB..

Det jag undrar, är det värt pengarna?!

Ska vi köpa en egen NAS, lägga upp ftp osv. Då måste vi ju han någon som kan hantera de områdena också. Vilket vi inte riktigt har tid för.

Så hör gärna av er med alternativ till ---. Så kanske vi kan finna en bättre lösning för oss alla !

EDIT: Länkar raderade.

/mod

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder oftast Box. Använde DriveHQ innan.

Fast dom är mer samarbets-portaler, åt sharepoint-hållet, som hyr ut utrymme+samarbetsfunktioner baserat på plånbok. JAg använder den funktionen mest vid samarbeten över nätet. 100gb är inget problem, men upload/download hastighet är inte alltid super. Bruka toppa på 2-3mb/s (fastän man har 100mbit lina).

Ska det gå riktigt(!) fort, och föras över via nätet, är det nog bra om server och klient ligger så nära varandra som möjligt. Typ egen server i svedala. FTP är trots allt ett av dom snabbaste fortfarande.

Kan vara lite olika beroende på vilken ISP man använder med. Har folk samma ISP brukar det gå bra snabbt. Men har man olika ISP kan det skifta rätt mycket i överföringshastighet.

Annars är nog hårddisk + budfirma (eller egen bil) det snabbaste jag ser på rak arm. Ingen erfarenhet av Wossit.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! Joachime.

Ja vi använder dem också, men de går lite segt till dessa filstorlekarna har jag för mig.

Det som vi gillar med wossit är att de har ett cloud utrymme som man kan skräddarsy.

Vilket blir rätt snyggt ifall vi bjuder in kunder.

Har inte sätt ifall dropbox har detta alternativet. Vi får kolla det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin, tackar även för ditt svar !

Vi zippar allt redan. Då filerna oftast är runt 40-120gb om inte mer. Om jag har läst mig till på wossit, så blir alla filer även krypterade på deras server+att de har en server på bahnhof, vilket jag gillar med säkerhet. De erbjuder även 1gigabit port, vilket ger oss den där hastigheten vi har nu. Gillar dock era alternativ med, men känns som man inte får så mycket mer än 14mb/sec ?.

Jag frågade en kusin som jobbar som IT chef, han sa att 14mb/sec är ca 200mbit uppladdning?, vilket är maxgränsen på vårt nät. Erbjuder någon denna hastighet?, "Box" är det snabbt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag använder mig av en nätservice som heter SPREND när jag skickar annonser mm som ska tryckas. Dessa är en bråkdel av dina filer, så jag klarar mig på gratistjänsten som är upp till 2gb. Men de ska ha betaltjänster som kan vara värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

#Mellow Boy, jamen sprend känner jag till. Exakt vid mindre filer fungerar de bra. Dock inte heller så snabbt, som de som finns ute, känns lite gammalt med sprend ?. Men de hör till filecentral nu förtiden ?.

Jag gillade box & wossit än så länge.

Ifall någon har intresse av att testa wossit hittade jag en länk på google, när de lanserade siten hade de dessa invites länkar. Vilket gör det gratis, tokigt nog verkar de inte stängt av dem ännu. Jag testar ett nu, så återkommer jag om det fungerar.

Ska även kolla upp "box också ifall de har något liknande. Love google !

Inbjudnings länkar; ---

Tack för svaret !

Redigerat av Linus
Raderar länk /mod
Link to comment
Dela på andra sajter

Martin, tackar även för ditt svar !

Vi zippar allt redan. Då filerna oftast är runt 40-120gb om inte mer. Om jag har läst mig till på wossit, så blir alla filer även krypterade på deras server+att de har en server på bahnhof, vilket jag gillar med säkerhet. De erbjuder även 1gigabit port, vilket ger oss den där hastigheten vi har nu. Gillar dock era alternativ med, men känns som man inte får så mycket mer än 14mb/sec ?.

Jag frågade en kusin som jobbar som IT chef, han sa att 14mb/sec är ca 200mbit uppladdning?, vilket är maxgränsen på vårt nät. Erbjuder någon denna hastighet?, "Box" är det snabbt?

Om ni har 14 megabyte per sekund så är det svårt att begära mera, det är riktigt riktigt snabbt redan. Jag tror inte någon av de andra ovanstående alternativen skulle vara snabbare, definitivt inte dropbox.

Med en 200Mb/s-lina har man en teoretisk uppladdning på ca 25MB/s. I verkligheten kommer man nästan aldrig upp i det, så en uppladdning på 14MB/s är väldigt bra. Vill man ha snabbare än så får man nog ha en fiberlina direkt till Telia (eller vilken leverantör man nu har). Men då skulle jag tro det är billigare att använda sig av taxi.

För att ytterligare förtydliga:

Megabyte per sekund = MB/s.

Megabit per sekund = Mb/s.

8 Mb/s = 1MB/s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wossit. Dold marknadsföring är otillåtet, och det här var ett dåligt genomfört försök att gerillamarknadsföra er tjänst.

Fredrik, jag lägger till information i din signatur.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...