Jump to content
Annons

Skicka eller dela stora filer gratis (2014/2015)


Björn Olsberg

Recommended Posts

Då och då kommer det frågor om vilken tjänst man ska använda för att skicka stora filer, eller för att samarbeta i en mapp med flera filer - en så kallad onlinehårddisk. Nu är listan uppdaterad, och har flyttats från sin gamla plats.

Kort sagt man man säga att denna lista innehåller två typer av tjänster:

  1. De renodlade tjänsterna för att ersätta e-postbilagor och därmed kringgå gränsen för stora bilagor i mail.
  2. Molnlagring (onlinehårddiskar) som både låter dig synka dokument till webben, men också samarbeta i hela mappar eller dela ut enstaka filer.

För att hålla denna lista levande, skriv gärna ett inlägg nedan med för och nackdelar med de tjänster ni använder samt eventuella tillägg - och skicka mig därefter ett PM så uppdaterar jag listan.

Tanken är att vi alltid ha de översta som forumets rekommendationer.

Forumets rekommenderade tjänster

  • www.jottacloud.com - Norsk molnlagring som kan skylta med snabbare synk än exempelvis Dropbox. 5 gigabyte gratis. Genom länken ovan så får du 5 extra gigabyte, alltså totalt 10 gigabyte.
  • www.dropbox.com - Dropbox är en tjänst för att synkronisera och dela filer online - för Windows, Mac och Linux. 2 gigabyte gratis, men mer om man tipsar andra. ännu mer plats kostar pengar.
  • www.one.com - Egen domän, e-post och cloud drive. 15 GB ingår i minsta abonnemanget, och denna länk ger 3 GB extra.
  • www.sprend.se - Skicka stora e-postbilagor. Före detta Skickafilen.se. Kräver ingen inloggning.
  • www.filecentral.se - Snabb överföring av stora bilagor, till en eller flera. Lagring i Sverige.

Fler tjänster

  • Microsoft OneDrive - Onlinehårddisk med 5 GB gratis. Denna länk ger 500 MB extra, gratis.
  • Apple iCloud Drive - Onlinehårddisk med 5 GB gratis, där delning är enkelt. Du får den genom OS X eller iOS.
  • Google Drive - 15 GB gratis (delar plats med mail mm).
  • CloudMe - svensk tjänst som garanterar att data aldrig lämnar Sverige. Har värvningsprogram som ger upp till 19 GB gratis totalt. Denna länk ger 500 MB extra.
  • www.box.net - Som Dropbox, men med kopplingar till Google Docs och mer fokus på företagsanvändare.
  • www.adrive.com - Onlinehårddisk med 50GB gratis lagring, synk mellan datorer kräver års- eller månadsabonnemang.
  • Opendrive - Opendrive är en tjänst liknande Dropbox. 5 gigabyte ingår gratis.
  • www.sendspace.com
  • www.sendthisfile.com
  • www.speedyshare.com - för filer under 200MB, tillåter flera nedladdningar. Större filer kräver inloggning.
  • fileai.com - direktöverföring som inte mellanlagrar filer
  • www.storegate.se - 2 GB utrymme gratis
  • www.mediafire.com - Ingen tidsbegränsning på nerladdningar, samtidiga nedladdningar mm.
  • www.sugarsync.com - Fokus på synkronisering och samarbete mellan Mac, PC, IOS, Android 6 Symbian. Har slopat gratisalternativet.
  • owncloud.org - Installera ett eget moln, med såväl onlinelagring som kalender- och adressboksynkronisering. Med mera. Gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Google Drive upplevde jag som grymt snabbt. För snabbt. När jag kodade en ljudfil till MP3, så dök filen upp som synlig hos den andra personen fastän filen inte hade kodats klart ännu, hade typ 30 sekunder kvar. Men h*n började förstås spela filen hos sig, och efter 5 sekunder så kaikade sig uppspelningen och h*n fattade ingenting om varför. Inte jag heller 😛

Box kör jag med nu. Bästa jag (och samarbetspartners) provat hittills, av säkert 20 tjänster. Grym support med. Gjort många projekt med det. Men hastigheten är lägre än Google Drive.

Men det känns som att här finns en lucka i braschen att fylla. Inte bara inom ljud utan säkert även video, animation eller annat. Det måste bli smidigare, mycket. Ska bli kul att se vad Auddly hittar på härnäst.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 11 månader senare...

Tänkte lägga ut en mix med Dropbox, men nu är det fullt i min dropbox o man måste köpa mer utrymme. Jag raderade alla låtar jag har där men det hjälpte inte.

Letade nåt annat sånt där, men det var ju gjort bara för att skicka en fil till en mailaddress.

What to do? Finns nåt annat liknande så man kan lägga ut publikt o slippa piss-MP3 ljudet på Soundcloud?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...