Jump to content
Annons

Minska latency


Superfly

Recommended Posts

Har läst otaliga trådar - får det ändå inte sitta riktigt:-(

Jag spelar in analoga trummor via Presonus Firestudio Project in i Cubase 5.

Sen lägger vi på bas, keyboard.... allt eftersom märker vi en fördröjning vilket gör det svårt att spela in tight. Man vill liksom "komma rätt" och det gör att man istället hackar.

Jag förstår (grovt) att latency är tiden för att ljudet passera genom ljudkortet , in i datorn, vända och ut. Processen tar lite tid, därav fördröjningen.

Jag har knappat både här och där men får ej till det.

Någon sa att jag ska öka buffertiden under VST Conections ->Asio-> Advanced Option. Då skulle jag få lägre latency/fördröjning.

( lånad bild - inte för mitt ljudkort - men ser nästan identiskt)

264437d1322110088-rme-fireface-latency-issues-boost.jpg

Men vad "stryker på foten " då om man ökar bufferttiden?

Ljudkvaliten?

-Audio priority?

Den har jag också ibockad. Anpassar PC för ljud?

-Disk preload?

Vad ska jag ha där? Större eller lägre siffrar? Vad gör den?

-Adjust för record Latency

Ibockad, som i bild. Den anpassar också per automatik PC för ljud, eller?

-Multi processing?

Jag har ibockad - vete tusan vad det betyder. Bra låter det i allfall.

Under Advanced Option kommer jag in till en meny likt den nedan ( också lånad bild - men snarlikt).

Vad gör man där? Vad ska stå?

cbsetup3.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det viktigaste för låg latency är en stark dator, både vad gäller processorkraft, RAM och disköverföring. Det som får stå tillbaka om du sänker bufferten för att få lägre latency är att datorn får jobba hårdare för att få ut ljudet i det tempo du önskar, vilket kan resultera i klick, knäpp, eller i värsta fall totalstopp och krasch av programmet. Vad har du för specs på burken till att börja med?

Link to comment
Dela på andra sajter

fyrkantig svart dator :-)

Blå diod framme.

Nej, alvarligt , vet inte. Men ska kolla upp ikväll, Ingen i5 eller i/7 i allfall.

Jo- knaster kan vi få 😏 .

Särksilt om man lägger på compressor, reverb eller annat direkt på kanalen.

Skapar jag dock en SEND och har en kompressor där eller reverb, brukar det bli bättre.

Jag misstänker att datorn har sina begränsningar, men jag kan inte påstå att jag gjort rätt inställningar ens. Kanske finns mera kräma ut innan jag överväger ny dator.

Därav undrar jag om alla dessa inställningar- vad det gör och hur de ska vara.

Ang datornbute och inställningar tänker jag lite som att det vore dummt byta ut gamla Volvo:n 850 för den är gammal och går sakta, mot en splitter ny - när jag inte ens växlat upp från ettans växel.( sällt in alla inställningar för latency rätt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ett ESI 1010 men när du går in i inställningarna för ASIO som visar det Cubase "native" ASIO drivrutin. Du får vara säker på att det är inställningarna för ditt ljudkort som du kollar in.

Oftast visas latencyn i antingen ms, samples, buffer size eller helt enkelt latency. När det kommer till samples/buffer size kan det vara allt från 32 upp till 4096 eller kanske högre t.o.m. Det kanske finns ljudkort som kan allt från 16 också. Oftast brukar jag med mitt RME Multiface II ha så lågt jag kan och det fungerar med 32 samples vilket med 44100 kHz resulterar i 0,7ms om jag inte har fel.

ESI 1010 vet jag inte hur lågt man kan gå i latency men om jag inte har fel så bygger väl det ljudkortet på gamla Hoontech DSP2000 C-port som jag hade en gång i tiden runt 2002. Tyvärr minns jag inte hur stabila drivrutinerna var.

MvH

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så minskar jag buffertiden- så minskas latency ( fördröjningen ).

Toppen. Nu gäller det bara hitta vart jag gör det.

Ang ESI 1010 och Cubase "native" så är det lånade bilder - bara för att visa var jag är.

Jag har 2 stycken Presonus Firestudio project kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, tror inte det är ens en I3:a. 😕

Men då vet jag vad multiprocessing betyder 🙂 - att den kan använda flera kärnor samtidigt ( om man har sådan PC )

Ni som kan Cubase - vart minskar jag buffertiden?

( Och kommer detta leda till extra sprak/knaster?)

Och för att få latency på 10ms - vad rattar jag på? Bara på buffer ratten?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som kan Cubase - vart minskar jag buffertiden?

Kolla på din skärmdump nr 1 Du klickar på nästa "länk" i vänster kolumnen som heter ASIO2.0 ESI..

Där kommer du till en sida varifrån du kan ställa buffer. Jag tror du klickar på den översta knappen där.

Link to comment
Dela på andra sajter

du har ingen direct monitoring i ljudkortet?

jo det har du:

The FireStudio Project features an internal 18-input software mixer/router that allows you to set up to 5 cue mixes with zero latency.

https://www.presonus.com/products/FireStudio-Project

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag använder jag Phone Out som går till en HiFi stärkare, där jag lyssnar på förinspelade musiken i Cubase. Och när tex keyboard ska löggas på - så i Cubase aktiverar jag monitor, och vi lyssnar på denna Phone Out på förinspelade musiken och keyboarden vi spelar in.

Har då fördröjning.

Men ,jag väntar ju på att mina nya Roki6 G2 ska komma med posten , idag kanske 🙂

Då ska jag koppla in monitorer där bak på Presonus kortet.

Men jag, trodde att det skulle inebärra sama procedur som ovan :

Keyboar in i kortet, in till cubase, allt monitoreras ut. Men nu till Monitorer ut istället för till Phone out.

Men du säger DIREKT monitoring?

Betyder det att jag kan skicka rakt ut keyboarden till monitorn ( så en del av ljudet INTE går igenom cubase) , så jag får ut keyboard ljudet DIREKT till monitorn?

SAMT samtidigt lyssna på den sen tidigare inspelade spåren från Cubase?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du säger DIREKT monitoring?

Betyder det att jag kan skicka rakt ut keyboarden till monitorn ( så en del av ljudet INTE går igenom cubase) , så jag får ut keyboard ljudet DIREKT till monitorn?

SAMT samtidigt lyssna på den sen tidigare inspelade spåren från Cubase?

ja

du har säkert all info du behöver i manualen

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ja.

Har kollat nu.

Win7, Cubase 5. Dualprocessor 2,6GHz , 2 RAM. Kanske inte mycket hänga i julgrannen?

( trots den vackra blåa lampan på framsidan)

Kollade under inställningar också:

Latency 20ms och 10 ms

SampleRate 44100hz

AudioPriority -BOOSTING är ibockat.( testade även utan - ingen skilnad)

MULTI PROCESSING är ibockat.

DISK PRELOAD går att ändra från 2 sek till 6 sek ( ändrade fram och tillbaka- ingen skilnad)

ADJUST FOR RECORD LATENCY är ibockat.

ADVANCED OPTION kan jag inte klicka på ?!?!?

Men - kom på - jag hade ett projekt öppet. Kanske inte får vara det?

Provade igår spela in "nya" trummor genom att lyssna på förinspelade gitarer, bas, keyboard m.m. La även innan på en trummaskin ( istället för Klick).

Lyssnade på lurar som var kopplade till ljudkortet->Pc-> Cubase och bankade in nya trummor.

Efter 3-4 tagningar tyckte jag att ena måste vara bra.

Men när man lyssnade - jösses... Trummorna svajade såm in i norden?!?!?

Jag la start ihopp med de andra. Flrsta par takter bra... sen skenade det iväg helt å hållet....?!?! Som att man spelade i helt oklika tempo?!?!

Är det latency grjej?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 RAM. Kanske inte mycket hänga i julgrannen?

Försök att uppgradera till 4GB eller gärna mer om du kan,

Inte så dyrt. Men.. se absolut till att datorn klarar detta

"Latency 20ms och 10 ms"

vilket av det är in ut ?

Provade igår spela in "nya" trummor genom att lyssna på förinspelade

Midi-trummor antar jag?

Trummorna svajade såm in i norden?!?!?

Prövat att kvantisera? (Om du spelat in midi-trummor)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 RAM. Kanske inte mycket hänga i julgrannen?

Försök att uppgradera till 4GB eller gärna mer om du kan,

Inte så dyrt. Men.. se absolut till att datorn klarar detta

Ska göra det. Har en donator dator hemma. Den har 2 eller 4 RAM.

"Latency 20ms och 10 ms"

vilket av det är in ut ?

Det var nog 10 in och 20 ut , om jag ej misminner mig.

Provade igår spela in "nya" trummor genom att lyssna på förinspelade

Midi-trummor antar jag?

Nej- riktiga live trummor. Kör med 8 mikrofoner , men tänker parallelkoppla ett Presonus kort till så jag får 16 in. Då ska jag ha även mick under virveln samt en på hihat samt rumsmick.

Frågan är dock - blir datorn ÄNNU TRÖTTARE då?

Men de KLICK spåret ( trummor) jag la in på keyboarden via MIDI - slog bara på tangenterna för att få ett "klick". Denna lyssnade jag på ihopp med basen, keyboard och gitterna medan jag "bankade in" riktiga trummor. Det var de "riktiga" som sen skenade iväg?!?!

Trummorna svajade såm in i norden?!?!?

Prövat att kvantisera? (Om du spelat in midi-trummor)

Nej - inte MIDI.

Visst är det bara MIDI jag kan kvantisera- ej analoga audio filer, så som mina trummor?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Latency ms: Det var nog 10 in och 20 ut , om jag ej missminner mig.

Har du direct monitoring (inspelning av audio) och lyssnar på redan inspelat material, spelar latency mindre roll.

Annars låter 20ms ut för högt om du t ex ska spela mjukvarusynt.

PS.Jag testade en liknande setup C5-Studio och 2GB ram dock ej dual core, i somras.

Fick krascher när jag drev latency för lågt. Men det är ju bara att testa, och spara innan.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

det är inte bara så att ni är ovana att spela till klicktrack?

O yes!!! Riktigt ovana på denna punkt med klick 😕.

Men - det är inte det - om du menar att vi "svajar" i tempot?

Det liksom är "förskjutet" mellan audiospåren när man sen lyssnar på det inspelade.

Men det rättar jag genom att dra filen så det startar samtidigt.

Men ändå.. det liksom förkjuts hela tiden sen i allfall...?

Om dena "temposkilnad" skapades vid inspelning eller vid uppspelning- eller både och, vet jag inte.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Latency ms: Det var nog 10 in och 20 ut , om jag ej missminner mig.

Har du direct monitoring (inspelning av audio) och lyssnar på redan inspelat material, spelar latency mindre roll.

Annars låter 20ms ut för högt om du t ex ska spela mjukvarusynt.

Nej - jag kör inte ännu med direct monitoring. Utan det vi lyssnar på är från ljudkortets PHONO out på framsidan.

Så när keyboard lägger på sitt ( analogt - ej midi) lyssnar på tidigare inspelade trummor , bas m.m.

men när han slår på en tangent, så kommer ljudet ur PHONO OUT med par ms fördröjning.

Då spelas upp de andra adio spåren från Cubase, ut genom Phono. Och han lyssnar på sig själv också via Cubase/Phono.

Men jag ska idag koppla in monitorer där bak på kortet - vilket jag tror är utgån för Direkt Monitoring.

PS.Jag testade en liknande setup C5-Studio och 2GB ram dock ej dual core, i somras.

Fick krascher när jag drev latency för lågt. Men det är ju bara att testa, och spara innan.

Vi får inga chraschar. men när datorn blir trörtt, knastrar det.

Dock vet jag inte vart jag ändrar latency ännu? Som sagt- kunde ej klicka på Advanced Option igår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan det vi lyssnar på är från ljudkortets PHONO out på framsidan

Direct monitoring tror jag ställs vanligast i mjukvaran, har inget med fysiska utgångar att göra.

Vi får inga chraschar. men när datorn blir trörtt, knastrar det.

Då är latency ställt för lågt. Pröva att höja ett snäpp eller två

Men ändå.. det liksom förkjuts hela tiden sen i allfall...? Om dena "temposkilnad" skapades vid inspelning

Skilj på tempo och förskjutning - det är två olika saker.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan det vi lyssnar på är från ljudkortets PHONO out på framsidan

Direct monitoring tror jag ställs vanligast i mjukvaran, har inget med fysiska utgångar att göra.

Aaa... Jag trodde det blev det " per automatik" när man kör ut på ljudkortets baksida. Fel altså.

Jag förmodar i allfall nu når jag kollplar in mina högtalare till kortet, att få ange någonstans under VST concetions att ljudet ska ut där också?

Och kanske kan jag där på något sätt routa Direkt monitoring>?

Vi får inga chraschar. men när datorn blir trörtt, knastrar det.

Då är latency ställt för lågt. Pröva att höja ett snäpp eller två

Jo- men som jag skrev innan - vart ändrar jag det? Man pratar innan i tråden om buffert... men var ändrar jag den? Jag kommer inte in i Advanced Settings? ( om det är där)

Men ändå.. det liksom förkjuts hela tiden sen i allfall...? Om dena "temposkilnad" skapades vid inspelning

Skilj på tempo och förskjutning - det är två olika saker.

Ok... eftersom min terminologi är lite briftfällig i studio världen, skulle jag kunna förklara så här:

Inspelade bas/gitar/keyboard startar vid trafikljuset A och sen kör de därifrån 20km/h. (TEMPO)

Jag lyssnar på de och spelar in trummorna till de - också i 20km/h. Dock- latency gör ( om jag tolkat rätt vad latency är) att startsignalen ( omslag till grönt på trafikljuset ) kommer lite fördröjt till mig.

Så egentligen kaskar jag hela tiden lite efter ( då jag kör i 20km/h på mina trummor).

Sen när jag lyssnar, märker jag att trummorna då kommit igång lite senare. ( men frotfarande går de i 20km/h) - så jag flyttar trummspåret så det statar samtidigt som de andra.(FÖRSKJUTNING)

Och de gör det sen. Och bör då komma till slut samtidigt.

Men det gör de inte, det känns som trummorna ( och/eller ) bas-gittar-keyboard kör 20-15-20-25-20km/h ?!?!?! Inte i fas heller. Så ibland "lappar de " varandra bra, för det mesta inte???

Därav tolkar jag som att felet måste liga vid INSPELNINGEN. Jag hör inte svajet när jag spelar in. Men finns sen.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

låter som ett jäkla konstigt fel som du beskriver det

nästan som det blir nåt galet med inspelnings- och uppspelningsfrekvenserna i projektet

blir det inspelade spåret längre eller kortare totalt sett än vad det spelades?

Till slut är de lika långa.

Det är som att datorn drivs av en rem som slirar/svajar, så ibland är den i takt, ibland slackar efter.

Kanske sitter en rullbandare inne i datorn 🤪 ?

Jag tror också att det är något där.

Men jag ska böja med koppla in monitorer och fixa Direkt monitoring.

Peta in mera minne.

Och sen vore det kul ratta på latency- men jag vet inte vart jag ställer in detta?

Minska/öka buffertiden- visst- men var? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Deletade igår hela s***n 😠 .

Men nog kan jag försöka fixa något nytt. Kanske åker ikväll och petar in mera minne.

Skulle dock så gärna fått högtalarna - nu är de för tredje dagen hos Schenker i Spånga- hade hoppats få de idag.Då hade jag åkt och installerat de, petati RAM samt prvat på nytt / kanske spara en fil.

Vart lägger ni upp ljudfiler som länkas hit?

Ingen som vet vart jag ändrar på latency/buffersize?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet vart jag ändrar på latency/buffersize?

skämtar du med oss nu?

http://www.presonus....rsManual_EN.pdf

sidan 23

You can set the buffer size from 64 to 4,096 samples. The buffer size determines

the latency, which is the roundtrip time it takes audio data to be converted from

analog to digital and back to analog. As a general rule, the higher the buffer size,

the better the system performance, but the less playable virtual instruments

become. In general, 512 samples (11 to 12 milliseconds) will provide you with a

buffer that is large enough for optimum system performance, but small enough to

be unobtrusive. You should set your buffer size and sample rate prior to

launching your host applciation.

9 000

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Nej det var inget skämt - först nu , 28 trådar senare, så vet jag 🙂 också.

Man högerklickade på en liten, liten ikon som ligger bredvid klockan- då fick jag upp den. Ändrade bufferten från 512 till 256.

Latenyc sjönk till 6 och 10. Gjorde ny inspelning- tyvärr sama fenomen 😏

Skulle peta in mera minne ( gade 4GB med mig - men upptäckte att det sitter helt anant typ eftersom det är en HTPC ( allt ska vara litet som f*n i den. F*n och åter f*n)

Högtalarna fortfarande på en terminal... hmmm...

Gav mig på att parallelkoppla ( Side chain?!?) mina två presonus kort. Fick lägga in nya kaneler under VST conections, och testade koppla in på de och spela in . Funkar!!!!! 😆

( dock sama sk*t fördröjning/svaj/temo fel)

16 ch in nu.

Dock så blev någe fel på "STEREO OUT" när jag bökade i VST Connections - panoreringen funkar inte - allt är mono. 😠 . Men nu ska ny/ beg dator införskaffas, mjukvara installeras på den, koppla monitorerna, sen får jag fortsätta böka.

Hitade en PC billigt i stan Intel I5-650 3.20Ghz, 2 kärnor, 4 GB Ram för 2800:-

Om jag då petar in mina 4 GB som inte passar in i HTCP:n bör den duga gott?

Idag har jag E5550 dual processor 2,6Ghz och 2 ram?

Bör bli skilnad? Eller är det också för klent?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle om jag var du provar att ladda hem tex Reasons demo och testa med Reason för att få grepp om Cubase har en inställning som är fel någon annanstans. Cubase har ju en miljard med inställningar så det kan lätt bli fel.

Får du samma förskjutningar med Reason så har troligen problem med en drivrutin.

Blir det bättre är det bara att gräva ibland inställningarna i Cubase.

Eller så är datorn för långsam.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...