Jump to content
Annons

Minska latency


Superfly

Recommended Posts

Hitade en PC billigt i stan Intel I5-650 3.20Ghz, 2 kärnor, 4 GB Ram för 2800:-

Om jag då petar in mina 4 GB som inte passar in i HTCP:n bör den duga gott?

Som jag sa tidigare:

Kolla upp hur mycket RAM datorn (moderkortet) klarar av att hantera innan du börjar köpa.

Att man kollar upp att typ av RAM är rätt behöver jag väl inte tillägga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ny på dator på g oavsett.

Denna lilla HTPC kan jag inte upgradera - men har fått bud att köpa en för 3000:- en Intel I5 3,2Ghz med 4 ram ( som jag KAN uppgradera), 500GB HD samt 22" skärm.

Jag fick snille blixt igår att "kanske" har jag lyckats ändra på något så inspelning går i en hastighet, och uppspelning i annan? Eller Uppspelning i ena, och inspelning i annan?

För det är INTE så att de bara inte startar samtidigt - ena liksom går "fortare " än den andra.

Men , om ag installerar allt på "ny" dator - bör det väll komma till rätta , kan man tycka?

Frågan är ju bara om spec på "nya/beg" datorn är något att ha? Kanske ska köpa bättre grejor på en gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men , om ag installerar allt på "ny" dator - bör det väll komma till rätta , kan man tycka?

Innan du köper annan dator - Du har inte prövat att avinstallera och installera om Cubase samt drivrutiner (senaste förstås) etc till ditt ljudkort? Låter lite mindre drastiskt...

Du har väl också den sista versionen Cubase 5.5.3 förstås? med alla buggfixar.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa tidigare:

Kolla upp hur mycket RAM datorn (moderkortet) klarar av att hantera innan du börjar köpa.

Att man kollar upp att typ av RAM är rätt behöver jag väl inte tillägga..

Ram har jag redan från donator PC som jag tänkte trycka in in HTPC:n- men gick inte. Kan istället peta in de i den "nya" så den får 8ram.

Passar det inte , så sk*t sama 🙂

Innan du köper annan dator - Du har inte prövat att avinstallera och installera om Cubase samt drivrutiner (senaste förstås) etc till ditt ljudkort? Låter lite mindre drastiskt...

Du har väl också den sista versionen Cubase 5.5.3 förstås? med alla buggfixar.

Ingen anning vilken *. version av Cubase 5 jag har 😕 .

Vad det gäller dator, så tolkade jag ovan inlägg att min PC kan vara bra klen. Sprak/knaster...

Samt fenomenet med förskjutningen ( eller vad ska kallas).

Och om jag ändå ska instalera om det , plus alla pluggar m.m. kanske lika bra dra indet i en "kraftigare" dator. Denna var ju från början mest "expriment PC" , som nu börjar växa till något jag vill göra något halv-seriöst. Lika bra byta.

Eller?!?

Den gamla PC kan jag ta åter hem och koppla till TV när vi kollar på intenet gerjor som Voddler och NetFlix m.m. ( Ingen smart tv nämligen)

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle om jag var du provar att ladda hem tex Reasons demo och testa med Reason för att få grepp om Cubase har en inställning som är fel någon annanstans. Cubase har ju en miljard med inställningar så det kan lätt bli fel.

Får du samma förskjutningar med Reason så har troligen problem med en drivrutin.

Blir det bättre är det bara att gräva ibland inställningarna i Cubase.

Eller så är datorn för långsam.

eller enkla reaper
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

eller enkla reaper

Reaper har fler inställningar och är inte lika enkelt att ställa in som Reason.

Tänke man skulle ta bort lite krångel, därför föreslog jag demon (inte dig demon utan demon... äsch...)på Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ja.

Släpade in nya pc , kopplade in den, satt instalerade drivrutiner och program.

Körde på lkjudkortet "LowLatency Driver" och har då latency på 40ms.

IMG_0652.JPG

Sen ändrade jag till ASIO DIRECT FULL OUTPUT ASIO.

Nu fick jag 359 ms In och 16.4 ut i latency?

Hade innan - på sämmre dator med mindre mine 20 och 10?

IMG_0651.JPG

Jag ändrde från 516 till 256 på presonusdrivern , men ingen skilnad på latency?

IMG_0653.JPG

Hade innan - på sämmre dator, sämre processor, lägre processor frekvens, med mindre mindre mine, 20 och 10 i latency?

EDIT- Läste två saker.

Ena kan ha göra med latency. Manuallen säger:

1

OPERATION MODE FOR SAFE MODE

1-Normal Mode- Input and Output buffers are indetical to the Buffer Setting .

2-Safe Modes 1-3. Increase the Output buffer size for added stability.

Jag har nu i Noral Mode. Men hade Safe mode 1 innan på gamla datorn. Kan det gjort att spåren "skenade iväg" med liksom olika hastigheter?

2

Och den andra pratar om Clock Source for FireStudio Project.

Denna var inte ikryssad. Kanske ska vara det?

Kan det ha att gör med mina två separat inspelade spå inte ville gå lika fort? ( Två olika klockor som drar åt varstit håll?

Kanske ska sätta Presonus as MasterClock?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade igår - det funkar- jag valde i Cubase under VST Conections , PreSonus, och fick alla 16 ingångar spela in i cubase, samt spela upp.

Men det funkade även innan-på gamla PC, men jag hade "förskjutningar".

Det är det jag vill komma bort i fårn, samt få bättre och lägre latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som drloop säger. Väljer du ASIO kan du inte ändra i presonus-drivrutinen. Väljer du ASIO så måste du ändra på just ASIO.

Jag känner du krånglar till det ganska mycket. Istället för att klicka runt överallt och testa dig fram, kolla i manualen hur man verkligen ändrar latencyn. Jag kan inget om cubase, men jag tror inte du behöver klicka på advanced options. Om du tittar under "VST Audio System" så ser du att den ändras beroende på vilken drivrutin du väljer. Prova att kolla där, jag misstänker att det är det manualen säger.

Edit: När du köpte datorn, var den formaterad och nyinstallerad då?

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Som drloop säger. Väljer du ASIO kan du inte ändra i presonus-drivrutinen. Väljer du ASIO så måste du ändra på just ASIO.

Jag känner du krånglar till det ganska mycket. Istället för att klicka runt överallt och testa dig fram, kolla i manualen hur man verkligen ändrar latencyn. Jag kan inget om cubase, men jag tror inte du behöver klicka på advanced options. Om du tittar under "VST Audio System" så ser du att den ändras beroende på vilken drivrutin du väljer. Prova att kolla där, jag misstänker att det är det manualen säger.

Det är inte jag som krånglar - det är Cubase 🤪

Edit: När du köpte datorn, var den formaterad och nyinstallerad då?

Yes

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tycker nog olika om vad/vem som krånglar. Men bara det att du ändrar på fel vald drivrutin tycker jag är att krångla till det 😉

Du får gärna lära dig hur du delar upp citat för att svara på dem istället för att svara i dem. Det är ju inte fel såklart, det ser bara lite konstigt ut 😛

Superfly, om vi ska kunna hjälpa dig måste du också ge respons på de förslag vi ger dig. När du svarar "Det är inte jag som krånglar - det är cubase" på ett helt inlägg där jag gav förslag på hur du ska göra, då vet vi ju inte om du har provat det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har du det fortfarande?

Satt idag en stund och provade mig fram och tillbaka.

Nu fungerar det 🙂 .

Vad som gjorde susen- att jag böt till bättre dator eller att jag installerade om Cubase och/ eller drivrutinerna till kortet vet jag inte. Hur som helst, finns inte längre denna märkliga " förskjutningen. Kanske hjälpte både och?!?

I allafall för att ändra buffersize / latency, får man gå in på ipresonus nställningar för ljudkortet, inte via Cubase som många hävdade.

Laban/Klas- jag har läst kortens manual. Den behandlar inte kortet ihop med Cubase, utan ljudkortet med Studio One.

Och Cubase manualen har inga instruktioner som hjälp till just mitt ljudkort.

Därför blev jag föga hjälpt av de .

Det har varit svårt för mig - då jag bara en gång tidigare installerat Cubase och mitt förra ljudkort - dvs jag är oerfaren på detta .

Dessutom har jag ingen internet där datorn står, så jag fick läsa på hemma, försöka förstå, komma ihåg det och prova göra det senare på kvällen i lokalen- sen hem igen och försöka berätta igen på forumet vad jag gjorde, vad som hände, och vad det exakt stod.

Tack ni som har försökt hjälpa mig så gott ni kunnat, velat och orkat.

Lite har jag lärt mig genom era svar och förslag. Synd bara att jag ännu inte vet, nyfikenhet, vad som gjorde att att jag fick detta fenomen.

Forum är ju väll till för att (bl.a.) slipa läsa manualen? 😉

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Forum är ju väll till för att (bl.a.) slipa läsa manualen? 😉

Nja, man kan ibland ha problem att tyda manualen, det är en annan sak. Eller om man tycker det står motstridiga uppgifter.

Hur som helst, kul att du löst ditt problem och att du återkommer om det, även om du inte kom på varför problemet uppkom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, man kan ibland ha problem att tyda manualen, det är en annan sak. Eller om man tycker det står motstridiga uppgifter.

Hur som helst, kul att du löst ditt problem och att du återkommer om det, även om du inte kom på varför problemet uppkom. 🙂

Tackar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...