Jump to content
Annons

Monitorer / Sub bas för ambient/dub


kylistar

Recommended Posts

Tja!

Jag tänkte införskaffa ett par nya monitorer samt en sub bas till dom.

Jag har ett dedikerat rum på ca 3 x 5 meter som jag har tänkt att ljudbehandla med bassfällor och allt.

Jag ska huvudsakligen producera egen elektronisk musik, ambient med mycket atmosfär och smådetaljer men även dub, jag vill höra min sub bass perfekt för att få till mixen och wobblandet perfekt, som jag gör direkt från mina digitala och analoga synthar.

Har spanat in Genelec 8040 och adam a7 än så länge och jag tror nog genelec vinner.

Andra förslag? Vad bör jag köra för sub? Förslag på ljudbehandling av väggar?

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken prisklass tänkte du hålla dig inom? Genelec 8040 och Adam A7 är det rätt stor prisskillnad på. Kanske du menade A7X?

Min personliga uppfattning om Genelec är att det fattas lite upplösning i mellanregistret. De är långt ifrån dåliga, men jag gillar faktiskt de billigare nya HS-monitorerna från Yamaha mera än Genelec.

Adam har jag inte lyssnat på själv, men är dock ändå själv intresserad av en kombo med A5X och Sub 8. Pga din storlek på rum skulle jag satsa på lite mindre monitorer och en 8tums sub.

Kanske en kombo med Yamaha HS7 och HS 8S skulle vara intressant?

Och som vanligt, provlyssna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer, det ska va adam a7x. Genelec låg på 7500 styck nya och adam a7x ligger på 4300 st nya.

Triden HG3 verkade ju ganska intressant,men såg att dom kostade 24 000 styck?! 🙂

siktar på prisklassen 10-20 000 för båda.

Att genelec har dåligt mellanregister låter inge bra. Vill gärna ha monitorer som är bra i mellanregistret.

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer, det ska va adam a7x. Genelec låg på 7500 styck nya och adam a7x ligger på 4300 st nya.

Jag misstänkte det var det du menade 🙂 Men som sagt, du har ett litet rum så ett par monitorer med mindre element, t.ex 6.5 eller 5.25-tum hade jag satsat på. Visst beror det på vilken monitor man väljer, men det är lätt att basen blir bumlig och tar över för mycket i ett litet rum.

Att genelec har dåligt mellanregister låter inge bra. Vill gärna ha monitorer som är bra i mellanregistret.

Dåligt skulle jag inte säga, jag tycker de låter riktigt bra. Det är dock vad jag personligen anser då jag har lättare att få mixar och låta bra i andra högtalare om mellanregister är väldigt tydligt i de monitorer jag jobbar med. För andra kan det bli tvärtom, att deras mixar låter bättre om mellanregistret inte är lika framträdande. Så egentligen sa jag lite fel i mitt första inlägg här, det är kanske inget som fattas utan mera att jag inte gillar att jobba med musik med den karaktär som Genelec har. Om jag dock skulle kolla på högtalare för bara musiklyssning, t.ex i en hemmabio eller stereoanläggning i vardagsrummet, då skulle kunna tänka mig ett par Genelec istället :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nej, jag tror jag förstår vad du säger med mellanregistret. Jag skulle gärna ha en väldigt bra och tydlig bild över mellanregistret då det är där jag mest tänkt jobba och med ganska dova ljud som ligger runt från kanske 150 hz och uppåt. Är inte så myclet för mycket diskant, det gör bara ont i öronen.

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

Att genelec har dåligt mellanregister låter inge bra. Vill gärna ha monitorer som är bra i mellanregistret.

gå inte på det där

dom skulle inte vara en av dom mest spridda monitorerna i proffssammanhang om dom hade dåligt mellanregister

http://www.genelec.fi/esitteet/datalehdet/

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen, jag sa inte de har dåligt mellanregister. Jag sa att jag personligen föredrar en monitor som har ett mera framträdande mellanregister. Låt oss säga att Genelec har ett mellanregister som är närmast ett neutralt ljud man kan komma. (Alltså, som ett exempel) Om man gillar det ska man i så fall välja Genelec. Om man av något skäl föredrar en monitor där mellanregistret är mera framträdande så finns det andra alternativ. Det hela handlar om vad man själv gillar.

Kanske jag var otydlig angående detta i mitt första inlägg, och i så fall ber jag om ursäkt för det. Nu vet ni vad jag menar i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar med Genelec 8030 och Adam sub 8. Jag kör mycket analoga instrument och sedan pålägg med omnisphere, diverse ljud. För mina öran är genelecen bra för att ta fram detaljerna för både sång, gitarr, munspel, men även djupen och atmosfärerna i tex omnisphere. De spelar framförallt oerhört rent och minsta lilla miss hörs direkt. Trots 5 tumselementen spelar de bra i mellanregistret. Adam sub 8 använder jag mycket sparsamt, endast från 85 hz och neråt.

But then again....hur bra/dyra/dåliga/billiga monitorer man köper så lär man sig sina monitorer efter ett tag då man referenslyssnar i sin telefon, dator eller bil osv. Så för mig i slutändan så är det viktigaste att monitorerna spelar rent och fångar verkligheten....och det gör genelec redan i 8030.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så för mig i slutändan så är det viktigaste att monitorerna spelar rent och fångar verkligheten....och det gör genelec redan i 8030.

Råder nog delade meningar om detta. Enligt andra så fångar dom inte verkligheten alls. Dearas klagomål är väl dom låter mer "bra" än "ärligt"

Link to comment
Dela på andra sajter

Råder nog delade meningar om detta. Enligt andra så fångar dom inte verkligheten alls. Dearas klagomål är väl dom låter mer "bra" än "ärligt"

jag kan bara tala för mig själv som person med mina öron, och som musiker. Jag jämförde i butik med andra monitorer i samma prisklass och genelecen stod ut för mig vad gäller framförallt rent och klart ljud. Jämförde bla med krk's vxt serie som lät förhållandevis bra, men definitivt "grötigare" än vad genelecen gjorde.

Oavsett vilket så är allas öron subjektiva....även mina.😉

Men prislappen ger ofta en 80% kvalitetsindikator (för min egen upplevelse) oavsett om det gäller bil, tv, ljud etc. Det är mao väl avvägt vad man får för pengen....även så med monitorer om du frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan bara tala för mig själv som person med mina öron, och som musiker. Jag jämförde i butik med andra monitorer i samma prisklass och genelecen stod ut för mig vad gäller framförallt rent och klart ljud. Jämförde bla med krk's vxt serie som lät förhållandevis bra, men definitivt "grötigare" än vad genelecen gjorde.

Oavsett vilket så är allas öron subjektiva....även mina.😉

Men prislappen ger ofta en 80% kvalitetsindikator (för min egen upplevelse) oavsett om det gäller bil, tv, ljud etc. Det är mao väl avvägt vad man får för pengen....även så med monitorer om du frågar mig.

Bara som ett exempel... jag bytte från bx5or till gen 8030 och allt som jag spelat in tidigare lät skit i genelecen. Jag mixade om spåren via genelecen och lyssnade i min hifi, och det var mycket bättre balans i allt och en mycket mer sammansatt känsla.
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan bara tala för mig själv som person med mina öron, och som musiker. Jag jämförde i butik med andra monitorer i samma prisklass och genelecen stod ut för mig vad gäller framförallt rent och klart ljud. Jämförde bla med krk's vxt serie som lät förhållandevis bra, men definitivt "grötigare" än vad genelecen gjorde.

Oavsett vilket så är allas öron subjektiva....även mina. 😉

Men prislappen ger ofta en 80% kvalitetsindikator (för min egen upplevelse) oavsett om det gäller bil, tv, ljud etc. Det är mao väl avvägt vad man får för pengen....även så med monitorer om du frågar mig.

Jag vill bara påpeka när du säger att du jämfört med butiker i sverige, finns väl ett och annat udantag, men det är väldigt dåligt utbud på det som säljs i butik i sverige, om då går till butik har dom bara det som säljer bra på lager, typ Genelec och M audio och annat. Detta är också en av anledningarna till att dom är populära i norden...

Många är lata, jag själv var påväg att köpa Genelec till min studio, jag var lat och tänkte Genelec är i varenda studio nu så jag gör det lätt för mig och köper det dom har...

Att jämföra med KRK säger nog inte så mkt.

När man börjar läsa på lite så inser man att Genlec är långt ifrån det självklara valet...

Jag hävdar att deras popularitet här i sverige beror mkt på att dom finns i många studios och och alla musik affärer...

Det är inte för att dom på någotvis är överlägset bra eller det självklara valet på någotvis... priset är väl inte hellre enormt bra..

Dom brukar ha en ganska dålig setup i musikaffärer i i sverige..kanske något halvtaskigt m audio interface sedan kör dom itunes, jag är ju ingen mac kille men jag antar att itunes inte klarar av asio...

Sedan krävs det nog mer än en snabblyssning många gånger... hjälper om man tar med sig egen musik iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara påpeka när du säger att du jämfört med butiker i sverige, finns väl ett och annat udantag, men det är väldigt dåligt utbud på det som säljs i butik i sverige, om då går till butik har dom bara det som säljer bra på lager, typ Genelec och M audio och annat. Detta är också en av anledningarna till att dom är populära i norden...

Många är lata, jag själv var påväg att köpa Genelec till min studio, jag var lat och tänkte Genelec är i varenda studio nu så jag gör det lätt för mig och köper det dom har...

Att jämföra med KRK säger nog inte så mkt.

När man börjar läsa på lite så inser man att Genlec är långt ifrån det självklara valet...

Jag hävdar att deras popularitet här i sverige beror mkt på att dom finns i många studios och och alla musik affärer...

Det är inte för att dom på någotvis är överlägset bra eller det självklara valet på någotvis... priset är väl inte hellre enormt bra..

Dom brukar ha en ganska dålig setup i musikaffärer i i sverige..kanske något halvtaskigt m audio interface sedan kör dom itunes, jag är ju ingen mac kille men jag antar att itunes inte klarar av asio...

Sedan krävs det nog mer än en snabblyssning många gånger... hjälper om man tar med sig egen musik iallafall...

Vilket jag gjorde.... tog med mig egen musik alltså, och körde på olika högtalare. Såklart tar butikerna in en viktning av de populäraste av säljhänsyn men även produkttester. Hur många oberoende produkttester hittar du som ger genelec dåligt betyg???

En annan konsumentmarknad är ju tex gearslutz där de flesta trådar jag hittar ger genelecs bra betyg. Pricy...? Hell yeah.... good for the ear...? Hell yeah..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket jag gjorde.... tog med mig egen musik alltså, och körde på olika högtalare. Såklart tar butikerna in en viktning av de populäraste av säljhänsyn men även produkttester. Hur många oberoende produkttester hittar du som ger genelec dåligt betyg???

En annan konsumentmarknad är ju tex gearslutz där de flesta trådar jag hittar ger genelecs bra betyg. Pricy...? Hell yeah.... good for the ear...? Hell yeah..

Finns massor med produkt tester som bevisar att genelec inte är så överlägset bra som många tror...

Som sagt blir en ond cirkel... ju mer som använder genelec ju mer skapar det illussionen om hur bra dom är.

Jag hävdar fortfarande folk köper det pga av att dom följer efter andra blir en evighets spiral...

Många studios har dessutom genelec bara för att alla andra har det och för att deras kunder mer eller mindre kräver det pga av att dom är överallt nu... Många som sitter hemma har genlecs tex.. Hår i norden får dom väldigt mkt gratis reklam..i musikaffärer ser man genelec över allt , medans andra märken inte får någon uppmärksamhet alls..

Jag säger inte att genelec är dåliga men jag vänder mig mot person som hävdar att det skulle vara den ultimata monitorn den enda man behöver osv..

Utan varför den är så utspridd är som sagt för att folk härmar varandra...det sprids som ringar på vattnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan konsumentmarknad är ju tex gearslutz där de flesta trådar jag hittar ger genelecs bra betyg. Pricy...? Hell yeah.... good for the ear...? Hell yeah..

Kan bero på att många har genelecs och därav inte är objektiva utan mer...fanboys... Tänk på hur många studios som har genelec och speciellt av den billigare sorten som inte har det dyraste av allt

Link to comment
Dela på andra sajter

vad tror du det ska ge dig?

Jag tror att det ska ge mig en klarar och mer väldetaljerad bild av vad som händer i mellan registret.

Jag måste säga att just nu lutar det väldigt starkt åt ett par adam a7x lr adam a8x, lite beroende på vilken som har bäst mellanregister för mitt rum, och så med adams sub till dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det ska ge mig en klarar och mer väldetaljerad bild av vad som händer i mellan registret.

Jag måste säga att just nu lutar det väldigt starkt åt ett par adam a7x lr adam a8x, lite beroende på vilken som har bäst mellanregister för mitt rum, och så med adams sub till dom!

Om du har ett litet rum skulle jag rekommendera dig att köra på a5x och en sub. Det blir lite lättare att få kontroll på basen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det ska ge mig en klarar och mer väldetaljerad bild av vad som händer i mellan registret.

ok

se bara upp med att anpassa ljudkaraktären efter vad du hör då du riskerar kompensera bort just det som överdrivs i det registret

med adam8X borde du inte behöva sub

Link to comment
Dela på andra sajter

adam a5x , för hur stort rum?

adam a6x(om det finns?) för hur stort rum?

adam a7x , för hur stort rum?

adam a8x , för hur stort rum?

Och med vilka behöver jag sub och inte? Finns d inte risk för att a5x blir tunna i mellanregistret då? Har ett par krk 5or nu, dom har alldeles för lite bas och mellanregister, men det kan ju bero på karaktären på högtalaren också? Har ju ingen sub till dom heller. Men gillar inte speciellt mycket hur dom låter längre...

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

adam a5x , för hur stort rum?

adam a6x(om det finns?) för hur stort rum?

adam a7x , för hur stort rum?

adam a8x , för hur stort rum?

Och med vilka behöver jag sub och inte? Finns d inte risk för att a5x blir tunna i mellanregistret då? Har ett par krk 5or nu, dom har alldeles för lite bas och mellanregister, men det kan ju bero på karaktären på högtalaren också? Har ju ingen sub till dom heller. Men gillar inte speciellt mycket hur dom låter längre...

Exakta mått är alltid svårt att säga, i alla fall för mig. Flera faktorer avgör också. Ibland fungerar en stor monitor även i små rum.

Detta vet jag nu inte om det stämmer, men jag har hört att lite mindre högtalare är bättre på att återge mellanregister. Om det är så har jag ingen egen erfarenhet av, men jag kan tänka mig det är mycket möjligt. Beror såklart också på högtalaren, hur den är designad osv.

A8X skulle jag säga att man inte behöver subb till även om jag inte provlyssnat dem. A7X, då skulle jag vilja provlyssna först. Om man behöver en subb är lite personligt med vad man önskar. Finns de som aldrig kan tänka sig en subb och är fullt nöjda med en liten monitor, t.ex 5,25tum.

Själv väljer jag hellre mindre monitorer och en subb än ett par större monitorer. För mig blir det lite lättare att få kontroll på basen, man kan justera vart den ska klippa och volymen. Adams monitorer brukar man kunna justera 300hz och neråt, men jag vill även kunna ställa in ännu lägre i frekvensen. Ibland när jag lyssnar på musik för o njuta händer det jag vill ha lite extra bas o då kan jag dra upp subben lite i volym.

Skulle man välja t.ex A8X och man känner det är lite väl mycket bas, då kan man ju justera det med lowshelf (eller vad det nu hette) men då tar man även bort info vid 300hz o neråt. Kanske man bara vill ta bort runt 100hz o ner. Har man då en subb så är det för mig lättare att kontrollera detta.

Viktigt att akustikbehandla sitt rum med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...