Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu ska vi se om vi kan fÄ igÄng en nyttig/rolig trÄd.

Jag har en frĂ„ga som jag tror kan starta en intressant diskussion. Tycker ni att det finns ett generellt "mĂ„ste" för att fĂ„ en bra mix, eller Ă€r det helt beroende pĂ„? Jag menar, finns det nĂ„gonting ni gör VARJE gĂ„ng - tex startar med att "stĂ€da", eller startar med att lĂ€gga masterkompressor eller whatever. Eller jobbar ni helt olika beroende pĂ„ vad det Ă€r för projekt? 🙂 (Klart man jobbar olika pĂ„ olika projekt, men jag tror ni fattar poĂ€ngen)

Redigerat av MotherOfSound
Annons
Postat

Jag Àr rÀtt usel pÄ att mixa, men jag brukar se till att lyssna pÄ mixen i studiomonitorer, hörlurar av olika kvalitet, usel monoradio och det usla ljudsystemet i vÄr bil. PÄ sÄ sÀtt fÄr jag en rÀtt klar bild av vad som behöver justeras..

• Gilla 1
Postat

Jag menar, finns det nÄgonting ni gör VARJE gÄng -

pratar med dom jag ska jobba med sÄ jag fÄr veta vad dom vill och förvÀntar sig samt att jag fÄr klÀm pÄ vad dom ev fixar och inte

försöker oftast ocksÄ komma och lyssna pÄ deras rep om det funkar

Ett knep jag anvÀnder mer och mer Àr att ge fan i att anvÀnda kompressor pÄ trummor.

varför det?
Postat

Kollar basen pÄ trummor, bas, sÄng osv. Basen Àr största utmaningen tycker jag. Speciellt runt 115-130 kHz som kan vara 'boomig'.

Ja basen Àr nog mÄngas fiende tror jag. Tips pÄ det? sjÀlv brukar jag göra en fuling. Bussa kick och bas, lÀgg pÄ en limiter. Funkar ganska bra om det brÄkar lite men om man vill behÄlla karaktÀren

Postat

Ett knep jag anvÀnder mer och mer Àr att ge fan i att anvÀnda kompressor pÄ trummor.

varför det?

Oj, jag menade kaggen o virveln. Jag har testat som fan med komprimering pÄ kaggen o virveln, men hur lite jag Àn komprimerar sÄ tycker jag det okomprimerade orginalljudet lÄter bÀttre, mer snÀrt o studs. BÄde kaggen o virveln kan lÄta vÀldigt bra nÀr jag sitter o lyssnar pÄ bara dom, men i hela mixen biter bÄde kagge o virvel igenom o smÀlter in bÀttre i resten av mixen okomprimerade. Virveln kan jag ev boosta 2 db vid 5,5 khz, kaggen ofta helt utan eq. Det Àr kanske jag som Àr okunnig eller har för dÄliga grejer, men jag gillar okomprimerat kagge o virvel bÀst. I alla fall om trummisen kan spela ganska jÀmt. OH komprimerar jag nog som normalt folk.

HĂ„ller pĂ„ med en nyinspelning av den hĂ€r nu, testade diverse komprimeringar av virveln, bla genom LA-610, men tyckte det blev bĂ€ttre utan. HĂ€r Ă€r en arbetskopia, annan basist ska spela bas sen o mer sĂ„ng o grejer ska dit. Även de tvĂ„ elgitarrerna Ă€r okomprimerade.

Postat

Ser till att jag har mycket headroom

var?

pÄ varje track eller pÄ mastern?

varför?

förebyggande pÄ input eller pÄ inspelat spÄr?

Postat

Jag försöker fÄ upp signalerna ganska skapligt pÄ varje spÄr i min inspelningslÄda. Att ha jÀttemycket headroom fattar jag inte vitsen med.

Nu mÄste jag lyssna lite mer om jag kanske ÀndÄ kan komprimera virveln sÄ den blir bÀttre Àn orginal. Jag tycker olika om precis allting flera ggr om dan.

• Gilla 2
Postat

Kör numera "California Tone" pÄ all elbas jag bandar, lÄter gött:)

Postat

Undviker att ha alla vinklar öppna. Innan mixen ska pÄbörjas, sÄ ska jag ha bestÀmt mig för vad jag ska göra. Och det kommer bli sÄ till 98% med; dels pga att man Àr inte perfekt, o dels för man kommer springa pÄ idéer pÄ vÀgen.

Men intryck och idéer har en fanatisk förmÄga att fÄ en att spÄra ur och tappa trÄden. Lite som nÀr man gÄr in pÄ IKEA. Har man inte bestÀmt sig för vad man ska ha i förvÀg, dÄ .. spÄrar man lÀtt ur och köper saker som kÀnns bra just i det ögonblicket, men som man kommer Ängra sen.

HÄll dig pÄ banan, vik inte av. BestÀm i förvÀg, och kÀnn till din egna förmÄga. BestÀm inget du inte Àr helt sÀker pÄ att du grejar pÄ ren rutin.

Det Àr nÄt jag alltid gör i allafall

Postat

Undviker att ha alla vinklar öppna. Innan mixen ska pÄbörjas, sÄ ska jag ha bestÀmt mig för vad jag ska göra. Och det kommer bli sÄ till 98% med; dels pga att man Àr inte perfekt, o dels för man kommer springa pÄ idéer pÄ vÀgen.

Men intryck och idéer har en fanatisk förmÄga att fÄ en att spÄra ur och tappa trÄden. Lite som nÀr man gÄr in pÄ IKEA. Har man inte bestÀmt sig för vad man ska ha i förvÀg, dÄ .. spÄrar man lÀtt ur och köper saker som kÀnns bra just i det ögonblicket, men som man kommer Ängra sen.

HÄll dig pÄ banan, vik inte av. BestÀm i förvÀg, och kÀnn till din egna förmÄga. BestÀm inget du inte Àr helt sÀker pÄ att du grejar pÄ ren rutin.

Det Àr nÄt jag alltid gör i allafall

Jösses vad trÄkigt...

Postat

var?

pÄ varje track eller pÄ mastern?

varför?

förebyggande pÄ input eller pÄ inspelat spÄr?

PÄ varje track. SÀnker ocksÄ innan regel pÄ ljudklippens gain om det Àr för starkt. DÄ har jag inga hinder i att stÀlla nivÄer sen. Man riskerar mindre att ofrivilligt clippa i pluggar ocksÄ.

Tycker att det lÄter klarare om man inte pressar master fadern ocksÄ, men det kanske jag fÄtt om bakfoten.

Postat (redigerat)

Jag brukar alltid stÀlla nivÄerna i mixen frÄn start. Dvs jag börjar med att sÀtta ljud pÄ kagge Ä virvel och eftersom de Àr grundstenarna i mina metal Ä rock mixar. DÄ brukar de hamna runt -12 pÄ mastern, dÄ Àr man rÀtt safe och behöver inte oroa sig för att mixen pikar i ett senare skede. Och jag anvÀnder Àven PT's trim plugin sÄ att reglarna hÄller sig pÄ nollan innan automation.

Ett bra tips som mÄnga brukar föreslÄ Àr att anvÀnda HP/LP filter. I princip alla kÀllor utan kagge Ä basgitarr kan man HP upp till 80hz, de flesta andra kÀllor till och med högre.

Sen har jag nÄgra presets jag alltid brukar anvÀnda för Plate reverb, Delay, Exciter osv.

Redigerat av crillemannen
Postat

Inte sÄ mycket tricks direkt, men jag brukar för det mesta lÀgga upp bussar, stÀllla nivÄer och kasta pÄ HP först av allt.

Just nu tycker jag basen Àr jobbigast, som fler skrivit. FÄr inte riktigt till "knorren" som jag vill ha, men ÀndÄ bibehÄlla lite flÀsk......

Postat (redigerat)

Funderade lite, och nÄt man alltid gör pÄ alla mixar Àr förberedande, ordningsstrukturer. Mixar nÀstan 4 gÄnger fortare dÄ.

- Grupperar spÄr. Om inte i bussar sÄ Ätminstone i mappspÄr.

- FÀrgmarkerar alla spÄr. Alla olika trumspÄr fÄr samma fÀrg. Gör det otroligt lÀttare att hitta för ögat.

- StÀda bort all tystnad.

- SĂ€tter samma tempo i projektet som lĂ„ten gĂ„r i. Är den inste inspelad efter klick sĂ„ sĂ€tter jag ut tempomarkeringarna sĂ„ DAW-tempot följer sĂ„ nĂ€ra som bara möjligt, max en 32-del fel typ.

- SÀtter ut markörer som markerar alla sektioner i lÄten/stycket

- Laddar in track egna track presetsen pÄ alla spÄr av kÀnd typ.

- Kalibrerar mÀtarna för att visa rÀtt mÄlnivÄ.

osv

Börjar jag utan att göra det hÀr (plus mycket till) sÄ kan man titta sen nÀr mixen Àr klar. DÄ Àr allt det hÀr instÀllt ÀndÄ. Jag har gjort det under processens gÄng liksom. Bara att jag har hunnit gÄ igenom antal spÄr, grupper och skapat en bild av mixen innan jag gjort allt det hÀr. SÄ nÀr man sen kÀnner "fan ja mÄste nog lÀgga in det hÀr ÀndÄ" dÄ förÀndras förutsÀttningarna och man fÄr göra om dom spÄr man redan gjort liksom. Det tar massor av mer tid, och fÄr hjÀrnan att tröttna och tappa fokus, detaljsinnet blir trubbigt.

Kolla era egna mixar, kolla efter nÀr det Àr klart. Kolla pÄ mÄnga lÄtar, sÄ hittar man snart mÄnga samband. Vad har ni alltid tryckt in och gjort under processen? Gör dom direkt istÀllet, frÄn början. Hastigheten, och mentala fokuset kommer öka markant.

Jösses vad trÄkigt...

jĂ€jĂ€jĂ€, men de blir mer tid för bilar, brudar o bira 😉 Redigerat av Signia
Postat

Funderade lite, och nÄt man alltid gör pÄ alla mixar Àr förberedande, ordningsstrukturer. Mixar nÀstan 4 gÄnger fortare dÄ.

- Grupperar spÄr. Om inte i bussar sÄ Ätminstone i mappspÄr.

- FÀrgmarkerar alla spÄr. Alla olika trumspÄr fÄr samma fÀrg. Gör det otroligt lÀttare att hitta för ögat.

- StÀda bort all tystnad.

- SĂ€tter samma tempo i projektet som lĂ„ten gĂ„r i. Är den inste inspelad efter klick sĂ„ sĂ€tter jag ut tempomarkeringarna sĂ„ DAW-tempot följer sĂ„ nĂ€ra som bara möjligt, max en 32-del fel typ.

- SÀtter ut markörer som markerar alla sektioner i lÄten/stycket

- Laddar in track egna track presetsen pÄ alla spÄr av kÀnd typ.

- Kalibrerar mÀtarna för att visa rÀtt mÄlnivÄ.

osv

Jag kÀnner att om man överdriver med förberedelse kommer hjÀrnan in i The Logic Mode och dÄ har jag svÄrare att mixa musikaliskt. Det Àr nog det svÄraste med mixning. Att det Àr sÄ tekniskt att man glömmer bort musiken

• Gilla 1
Postat

Jag kÀnner att om man överdriver med förberedelse kommer hjÀrnan in i The Logic Mode och dÄ har jag svÄrare att mixa musikaliskt. Det Àr nog det svÄraste med mixning. Att det Àr sÄ tekniskt att man glömmer bort musiken

SjĂ€lv har jag svĂ„rt att fokusera pĂ„ det muskaliska och fĂ„r kaos i hjĂ€rnan om inte projektet Ă€r vĂ€lorganiserat. Alla Ă€r olika i guess 🙂

Postat

PÄ varje track. SÀnker ocksÄ innan regel pÄ ljudklippens gain om det Àr för starkt. DÄ har jag inga hinder i att stÀlla nivÄer sen. Man riskerar mindre att ofrivilligt clippa i pluggar ocksÄ.

du fÄr givetvis jobba hur du vill men jag tycker du gör ett par helt onödiga manövrer

Postat

Mm. 🙂 KĂ€nner igen den synpunkten. Det blir mer lustfyllt och mindre byggnadsteknik liksom.

För mig kÀnns det ofta som att ... om jag gör klart allt tekniskt pÀbbel innan jag börjar, sÄ tÀnker jag inte pÄ den sen. Det gör sig mindre pÄmint och man kan bara vara i musikens vÀrld liksom.

Alla gör pĂ„ lite olika sĂ€tt. 🙂

Postat

Demonproducenten, det tar mindre Àn 1 min dÄ jag markerar allt och justerar samtidigt. Om jag inte gör det klipper mastern grovt pga överbelastning pÄ tracksen jag fÄr. Om jag spelar in sjÀlv Àr jag mer sparsam med volym in

Postat

För mig kÀnns det ofta som att ... om jag gör klart allt tekniskt pÀbbel innan jag börjar, sÄ tÀnker jag inte pÄ den sen. Det gör sig mindre pÄmint och man kan bara vara i musikens vÀrld liksom.

+1

som att hacka grönsakerna innan man sÀtter pÄ stekpannan.

som att göda grisen innan det blir julskinka.

som att .. 🙂

Postat

Tio snabba ...

1. Lyssna gÀrna pÄ vad andra har att sÀga, men gör alltid som du tycker Àr bÀst.

2. NÀr nÄgon talar om "praxis" och/eller "regel", sÄ har du stött pÄ en besserwisser. SlÀng ut honom (för det Àr oftast en han).

3. Man mÄste inte maaastra varenda jÀvla produktion.

4. VÄga HP:a basen (instrumentet).

5. Man kan definitivt köra limiter pÄ leadsÄng.

6. "Frisk vÄgat/hÀlften vunnet"-konceptet Àr bara en kvarart frÄn obsolet 70- och 80-talsteknik. Idag Àr tekniken sÄ pass utvecklad att man vinner tid pÄ att unna sig att "fixa saker sen".

7. Ingen hör skillnad pÄ om ett trumljud/anslag kommer frÄn midi eller mÀnniska (jo, om man inte vet hur man ska göra, eller vill att folk ska kunna höra det).

8. Amp-sim = "riktig" förstÀrkare.

9. Det Àr inte fult att mixa med limiter pÄ masterbus:en.

10. Lyssna gÀrna pÄ vad andra har att sÀga, men gör alltid som du tycker Àr bÀst.

Eller har jag redan sagt det ...

Postat

Demonproducenten, det tar mindre Àn 1 min dÄ jag markerar allt och justerar samtidigt. Om jag inte gör det klipper mastern grovt pga överbelastning pÄ tracksen jag fÄr. Om jag spelar in sjÀlv Àr jag mer sparsam med volym in

Àndrar du nÄt i mixen dÀrefter sÄ kan det ju bli sÄ att det slÄr över igen och dÄ ska du dra ner alla reglarna igen - hur gör du med bussinput dÄ tex? (om du nu anvÀnder bussar det vet jag inte)

om mastern klipper drar man antingen ner input om det finns pÄ den eller helt enkelt regeln

tar garanterat mindre Àn mindre Àn en minut

Postat

2. NÀr nÄgon talar om "praxis" och/eller "regel", sÄ har du stött pÄ en besserwisser. SlÀng ut honom (för det Àr oftast en han).

10. Lyssna gÀrna pÄ vad andra har att sÀga

du Ă€r en riktig besserwisser du 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.