MotherOfSound Postat 25 november 2013 Postat 25 november 2013 (redigerat) Nu ska vi se om vi kan fĂ„ igĂ„ng en nyttig/rolig trĂ„d. Jag har en frĂ„ga som jag tror kan starta en intressant diskussion. Tycker ni att det finns ett generellt "mĂ„ste" för att fĂ„ en bra mix, eller Ă€r det helt beroende pĂ„? Jag menar, finns det nĂ„gonting ni gör VARJE gĂ„ng - tex startar med att "stĂ€da", eller startar med att lĂ€gga masterkompressor eller whatever. Eller jobbar ni helt olika beroende pĂ„ vad det Ă€r för projekt? đ (Klart man jobbar olika pĂ„ olika projekt, men jag tror ni fattar poĂ€ngen) Redigerat 25 november 2013 av MotherOfSound
Guitar Nilsson Postat 25 november 2013 Postat 25 november 2013 Ett knep jag anvÀnder mer och mer Àr att ge fan i att anvÀnda kompressor pÄ trummor. 1
Soundprocessingstudio Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Ett knep jag anvÀnder mer och mer Àr att ge fan i att anvÀnda kompressor pÄ trummor. +1
D Vibe Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Jag Àr rÀtt usel pÄ att mixa, men jag brukar se till att lyssna pÄ mixen i studiomonitorer, hörlurar av olika kvalitet, usel monoradio och det usla ljudsystemet i vÄr bil. PÄ sÄ sÀtt fÄr jag en rÀtt klar bild av vad som behöver justeras.. 1
Demonproducenten Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Jag menar, finns det nÄgonting ni gör VARJE gÄng - pratar med dom jag ska jobba med sÄ jag fÄr veta vad dom vill och förvÀntar sig samt att jag fÄr klÀm pÄ vad dom ev fixar och inteförsöker oftast ocksÄ komma och lyssna pÄ deras rep om det funkar Ett knep jag anvÀnder mer och mer Àr att ge fan i att anvÀnda kompressor pÄ trummor. varför det?
MagnusEngdahl Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Kollar basen pÄ trummor, bas, sÄng osv. Basen Àr största utmaningen tycker jag. Speciellt runt 115-130 kHz som kan vara 'boomig'. 1
MotherOfSound Postat 26 november 2013 TrÄdstartare Postat 26 november 2013 Kollar basen pÄ trummor, bas, sÄng osv. Basen Àr största utmaningen tycker jag. Speciellt runt 115-130 kHz som kan vara 'boomig'. Ja basen Àr nog mÄngas fiende tror jag. Tips pÄ det? sjÀlv brukar jag göra en fuling. Bussa kick och bas, lÀgg pÄ en limiter. Funkar ganska bra om det brÄkar lite men om man vill behÄlla karaktÀren
Guitar Nilsson Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Ett knep jag anvĂ€nder mer och mer Ă€r att ge fan i att anvĂ€nda kompressor pĂ„ trummor. varför det? Oj, jag menade kaggen o virveln. Jag har testat som fan med komprimering pĂ„ kaggen o virveln, men hur lite jag Ă€n komprimerar sĂ„ tycker jag det okomprimerade orginalljudet lĂ„ter bĂ€ttre, mer snĂ€rt o studs. BĂ„de kaggen o virveln kan lĂ„ta vĂ€ldigt bra nĂ€r jag sitter o lyssnar pĂ„ bara dom, men i hela mixen biter bĂ„de kagge o virvel igenom o smĂ€lter in bĂ€ttre i resten av mixen okomprimerade. Virveln kan jag ev boosta 2 db vid 5,5 khz, kaggen ofta helt utan eq. Det Ă€r kanske jag som Ă€r okunnig eller har för dĂ„liga grejer, men jag gillar okomprimerat kagge o virvel bĂ€st. I alla fall om trummisen kan spela ganska jĂ€mt. OH komprimerar jag nog som normalt folk. HĂ„ller pĂ„ med en nyinspelning av den hĂ€r nu, testade diverse komprimeringar av virveln, bla genom LA-610, men tyckte det blev bĂ€ttre utan. HĂ€r Ă€r en arbetskopia, annan basist ska spela bas sen o mer sĂ„ng o grejer ska dit. Ăven de tvĂ„ elgitarrerna Ă€r okomprimerade. Your browser does not support the HTML5 audio tag
Demonproducenten Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Ser till att jag har mycket headroom var?pÄ varje track eller pÄ mastern? varför? förebyggande pÄ input eller pÄ inspelat spÄr?
Guitar Nilsson Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Jag försöker fÄ upp signalerna ganska skapligt pÄ varje spÄr i min inspelningslÄda. Att ha jÀttemycket headroom fattar jag inte vitsen med. Nu mÄste jag lyssna lite mer om jag kanske ÀndÄ kan komprimera virveln sÄ den blir bÀttre Àn orginal. Jag tycker olika om precis allting flera ggr om dan. 2
mickestrang Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Kör numera "California Tone" pÄ all elbas jag bandar, lÄter gött:)
Signia Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Undviker att ha alla vinklar öppna. Innan mixen ska pÄbörjas, sÄ ska jag ha bestÀmt mig för vad jag ska göra. Och det kommer bli sÄ till 98% med; dels pga att man Àr inte perfekt, o dels för man kommer springa pÄ idéer pÄ vÀgen. Men intryck och idéer har en fanatisk förmÄga att fÄ en att spÄra ur och tappa trÄden. Lite som nÀr man gÄr in pÄ IKEA. Har man inte bestÀmt sig för vad man ska ha i förvÀg, dÄ .. spÄrar man lÀtt ur och köper saker som kÀnns bra just i det ögonblicket, men som man kommer Ängra sen. HÄll dig pÄ banan, vik inte av. BestÀm i förvÀg, och kÀnn till din egna förmÄga. BestÀm inget du inte Àr helt sÀker pÄ att du grejar pÄ ren rutin. Det Àr nÄt jag alltid gör i allafall
nidlarn Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Parallelkomprimering, dist och referenslyssning đ
D Vibe Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Undviker att ha alla vinklar öppna. Innan mixen ska pÄbörjas, sÄ ska jag ha bestÀmt mig för vad jag ska göra. Och det kommer bli sÄ till 98% med; dels pga att man Àr inte perfekt, o dels för man kommer springa pÄ idéer pÄ vÀgen. Men intryck och idéer har en fanatisk förmÄga att fÄ en att spÄra ur och tappa trÄden. Lite som nÀr man gÄr in pÄ IKEA. Har man inte bestÀmt sig för vad man ska ha i förvÀg, dÄ .. spÄrar man lÀtt ur och köper saker som kÀnns bra just i det ögonblicket, men som man kommer Ängra sen. HÄll dig pÄ banan, vik inte av. BestÀm i förvÀg, och kÀnn till din egna förmÄga. BestÀm inget du inte Àr helt sÀker pÄ att du grejar pÄ ren rutin. Det Àr nÄt jag alltid gör i allafall Jösses vad trÄkigt...
Casperfren Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 var? pÄ varje track eller pÄ mastern? varför? förebyggande pÄ input eller pÄ inspelat spÄr? PÄ varje track. SÀnker ocksÄ innan regel pÄ ljudklippens gain om det Àr för starkt. DÄ har jag inga hinder i att stÀlla nivÄer sen. Man riskerar mindre att ofrivilligt clippa i pluggar ocksÄ. Tycker att det lÄter klarare om man inte pressar master fadern ocksÄ, men det kanske jag fÄtt om bakfoten.
crillemannen Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 (redigerat) Jag brukar alltid stÀlla nivÄerna i mixen frÄn start. Dvs jag börjar med att sÀtta ljud pÄ kagge Ä virvel och eftersom de Àr grundstenarna i mina metal Ä rock mixar. DÄ brukar de hamna runt -12 pÄ mastern, dÄ Àr man rÀtt safe och behöver inte oroa sig för att mixen pikar i ett senare skede. Och jag anvÀnder Àven PT's trim plugin sÄ att reglarna hÄller sig pÄ nollan innan automation. Ett bra tips som mÄnga brukar föreslÄ Àr att anvÀnda HP/LP filter. I princip alla kÀllor utan kagge Ä basgitarr kan man HP upp till 80hz, de flesta andra kÀllor till och med högre. Sen har jag nÄgra presets jag alltid brukar anvÀnda för Plate reverb, Delay, Exciter osv. Redigerat 26 november 2013 av crillemannen
Hitmanslim Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Mixar max en timme, sen fĂ„r snĂ€ckorna vila lite. Brukar kĂ€nnas som kaffadags dĂ„...đ
BluesBoy Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Inte sÄ mycket tricks direkt, men jag brukar för det mesta lÀgga upp bussar, stÀllla nivÄer och kasta pÄ HP först av allt. Just nu tycker jag basen Àr jobbigast, som fler skrivit. FÄr inte riktigt till "knorren" som jag vill ha, men ÀndÄ bibehÄlla lite flÀsk......
Signia Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 (redigerat) Funderade lite, och nĂ„t man alltid gör pĂ„ alla mixar Ă€r förberedande, ordningsstrukturer. Mixar nĂ€stan 4 gĂ„nger fortare dĂ„. - Grupperar spĂ„r. Om inte i bussar sĂ„ Ă„tminstone i mappspĂ„r. - FĂ€rgmarkerar alla spĂ„r. Alla olika trumspĂ„r fĂ„r samma fĂ€rg. Gör det otroligt lĂ€ttare att hitta för ögat. - StĂ€da bort all tystnad. - SĂ€tter samma tempo i projektet som lĂ„ten gĂ„r i. Ăr den inste inspelad efter klick sĂ„ sĂ€tter jag ut tempomarkeringarna sĂ„ DAW-tempot följer sĂ„ nĂ€ra som bara möjligt, max en 32-del fel typ. - SĂ€tter ut markörer som markerar alla sektioner i lĂ„ten/stycket - Laddar in track egna track presetsen pĂ„ alla spĂ„r av kĂ€nd typ. - Kalibrerar mĂ€tarna för att visa rĂ€tt mĂ„lnivĂ„. osv Börjar jag utan att göra det hĂ€r (plus mycket till) sĂ„ kan man titta sen nĂ€r mixen Ă€r klar. DĂ„ Ă€r allt det hĂ€r instĂ€llt Ă€ndĂ„. Jag har gjort det under processens gĂ„ng liksom. Bara att jag har hunnit gĂ„ igenom antal spĂ„r, grupper och skapat en bild av mixen innan jag gjort allt det hĂ€r. SĂ„ nĂ€r man sen kĂ€nner "fan ja mĂ„ste nog lĂ€gga in det hĂ€r Ă€ndĂ„" dĂ„ förĂ€ndras förutsĂ€ttningarna och man fĂ„r göra om dom spĂ„r man redan gjort liksom. Det tar massor av mer tid, och fĂ„r hjĂ€rnan att tröttna och tappa fokus, detaljsinnet blir trubbigt. Kolla era egna mixar, kolla efter nĂ€r det Ă€r klart. Kolla pĂ„ mĂ„nga lĂ„tar, sĂ„ hittar man snart mĂ„nga samband. Vad har ni alltid tryckt in och gjort under processen? Gör dom direkt istĂ€llet, frĂ„n början. Hastigheten, och mentala fokuset kommer öka markant. Jösses vad trĂ„kigt... jĂ€jĂ€jĂ€, men de blir mer tid för bilar, brudar o bira đ Redigerat 26 november 2013 av Signia
Casperfren Postat 26 november 2013 Postat 26 november 2013 Funderade lite, och nĂ„t man alltid gör pĂ„ alla mixar Ă€r förberedande, ordningsstrukturer. Mixar nĂ€stan 4 gĂ„nger fortare dĂ„. - Grupperar spĂ„r. Om inte i bussar sĂ„ Ă„tminstone i mappspĂ„r. - FĂ€rgmarkerar alla spĂ„r. Alla olika trumspĂ„r fĂ„r samma fĂ€rg. Gör det otroligt lĂ€ttare att hitta för ögat. - StĂ€da bort all tystnad. - SĂ€tter samma tempo i projektet som lĂ„ten gĂ„r i. Ăr den inste inspelad efter klick sĂ„ sĂ€tter jag ut tempomarkeringarna sĂ„ DAW-tempot följer sĂ„ nĂ€ra som bara möjligt, max en 32-del fel typ. - SĂ€tter ut markörer som markerar alla sektioner i lĂ„ten/stycket - Laddar in track egna track presetsen pĂ„ alla spĂ„r av kĂ€nd typ. - Kalibrerar mĂ€tarna för att visa rĂ€tt mĂ„lnivĂ„. osv Jag kĂ€nner att om man överdriver med förberedelse kommer hjĂ€rnan in i The Logic Mode och dĂ„ har jag svĂ„rare att mixa musikaliskt. Det Ă€r nog det svĂ„raste med mixning. Att det Ă€r sĂ„ tekniskt att man glömmer bort musiken 1
nidlarn Postat 27 november 2013 Postat 27 november 2013 Jag kĂ€nner att om man överdriver med förberedelse kommer hjĂ€rnan in i The Logic Mode och dĂ„ har jag svĂ„rare att mixa musikaliskt. Det Ă€r nog det svĂ„raste med mixning. Att det Ă€r sĂ„ tekniskt att man glömmer bort musiken SjĂ€lv har jag svĂ„rt att fokusera pĂ„ det muskaliska och fĂ„r kaos i hjĂ€rnan om inte projektet Ă€r vĂ€lorganiserat. Alla Ă€r olika i guess đ
Demonproducenten Postat 27 november 2013 Postat 27 november 2013 PÄ varje track. SÀnker ocksÄ innan regel pÄ ljudklippens gain om det Àr för starkt. DÄ har jag inga hinder i att stÀlla nivÄer sen. Man riskerar mindre att ofrivilligt clippa i pluggar ocksÄ. du fÄr givetvis jobba hur du vill men jag tycker du gör ett par helt onödiga manövrer
Signia Postat 27 november 2013 Postat 27 november 2013 Jag kĂ€nner att om man överdriver med förberedelse kommer hjĂ€rnan in i The Logic Mode och dĂ„ har jag svĂ„rare att mixa musikaliskt. Det Ă€r nog det svĂ„raste med mixning. Att det Ă€r sĂ„ tekniskt att man glömmer bort musiken Mm. đ KĂ€nner igen den synpunkten. Det blir mer lustfyllt och mindre byggnadsteknik liksom. För mig kĂ€nns det ofta som att ... om jag gör klart allt tekniskt pĂ€bbel innan jag börjar, sĂ„ tĂ€nker jag inte pĂ„ den sen. Det gör sig mindre pĂ„mint och man kan bara vara i musikens vĂ€rld liksom. Alla gör pĂ„ lite olika sĂ€tt. đ
Casperfren Postat 27 november 2013 Postat 27 november 2013 Demonproducenten, det tar mindre Àn 1 min dÄ jag markerar allt och justerar samtidigt. Om jag inte gör det klipper mastern grovt pga överbelastning pÄ tracksen jag fÄr. Om jag spelar in sjÀlv Àr jag mer sparsam med volym in
laban1 Postat 27 november 2013 Postat 27 november 2013 För mig kĂ€nns det ofta som att ... om jag gör klart allt tekniskt pĂ€bbel innan jag börjar, sĂ„ tĂ€nker jag inte pĂ„ den sen. Det gör sig mindre pĂ„mint och man kan bara vara i musikens vĂ€rld liksom. +1 som att hacka grönsakerna innan man sĂ€tter pĂ„ stekpannan. som att göda grisen innan det blir julskinka. som att .. đ
Valle Postat 27 november 2013 Postat 27 november 2013 Tio snabba ... 1. Lyssna gÀrna pÄ vad andra har att sÀga, men gör alltid som du tycker Àr bÀst. 2. NÀr nÄgon talar om "praxis" och/eller "regel", sÄ har du stött pÄ en besserwisser. SlÀng ut honom (för det Àr oftast en han). 3. Man mÄste inte maaastra varenda jÀvla produktion. 4. VÄga HP:a basen (instrumentet). 5. Man kan definitivt köra limiter pÄ leadsÄng. 6. "Frisk vÄgat/hÀlften vunnet"-konceptet Àr bara en kvarart frÄn obsolet 70- och 80-talsteknik. Idag Àr tekniken sÄ pass utvecklad att man vinner tid pÄ att unna sig att "fixa saker sen". 7. Ingen hör skillnad pÄ om ett trumljud/anslag kommer frÄn midi eller mÀnniska (jo, om man inte vet hur man ska göra, eller vill att folk ska kunna höra det). 8. Amp-sim = "riktig" förstÀrkare. 9. Det Àr inte fult att mixa med limiter pÄ masterbus:en. 10. Lyssna gÀrna pÄ vad andra har att sÀga, men gör alltid som du tycker Àr bÀst. Eller har jag redan sagt det ...
Demonproducenten Postat 27 november 2013 Postat 27 november 2013 Demonproducenten, det tar mindre Àn 1 min dÄ jag markerar allt och justerar samtidigt. Om jag inte gör det klipper mastern grovt pga överbelastning pÄ tracksen jag fÄr. Om jag spelar in sjÀlv Àr jag mer sparsam med volym in Àndrar du nÄt i mixen dÀrefter sÄ kan det ju bli sÄ att det slÄr över igen och dÄ ska du dra ner alla reglarna igen - hur gör du med bussinput dÄ tex? (om du nu anvÀnder bussar det vet jag inte) om mastern klipper drar man antingen ner input om det finns pÄ den eller helt enkelt regeln tar garanterat mindre Àn mindre Àn en minut
Demonproducenten Postat 27 november 2013 Postat 27 november 2013 2. NĂ€r nĂ„gon talar om "praxis" och/eller "regel", sĂ„ har du stött pĂ„ en besserwisser. SlĂ€ng ut honom (för det Ă€r oftast en han). 10. Lyssna gĂ€rna pĂ„ vad andra har att sĂ€ga du Ă€r en riktig besserwisser du đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.