Jump to content
Annons

Tyg för att klä in stenull/glasull?


kLEO

Recommended Posts

Hej!

Jag har påbörjat mitt bygge av min studio, och är nu i skedet att börja bygga absorbentskivorna.

Jag har läst och läst i flera timmar om detta och tillslut kom jag fram till en tråd där någon berättade hur illa det är med stenull/glasull. Att det är otroligt dåligt att få i lungor osv. Men ingen gav någon konkret lösning till problemet.

Jag undrar då hur ni har gjort/skulle ha gjort.

Finns det något superbra tyg som man kan klä in dessa i så att fibrerna inte kan ta sig ut? Alternativ kanske klä in dom i plast och tyg ovanpå det?

Jag har hört att man kan "spraya med hårspray" alternativt "hälla lim över ullen" och att det skulle hjälpa lite, men det känns inte super pålitligt? Detta är ändå rummet jag kommer sova i, och spendera otroligt mycket tid i.

Även om någon vet vad som är bäst? Stenull eller glasull? Det är ju väldigt stor skillnad mellan dom, vilka absorberar bäst?

Super tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Leo

Redigerat av kLEO
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag gjorde på mina var spraylim över stenulls skivorna sedan dubbla lager tyg från Ikea. Jag har aldrig "märkt av dem" trots mina allergi-problem. Är dock att rekommendera att vädra dem över natten efter spraylim. Det luktar otroligt illa.

Okej! Hur påverkar det materialet? Det blir väl en hård yta då som gör att det absorberar sämre, eller?

Och vet du vad skillnaden är mellan glasull och stenull? Varför valde du stenull? 🙂

Tack för det snabba svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man tyg på Ikea kan det vara så att färdiga påslakan är billigare än samma tyg i lösvara/löpmeter. Påslakan kan även förenkla syarbetet en hel del.

Vet att somliga smarta damer har köpt påslakan till nya köksgardiner i stället för löpmeter o kommit billigare undan. Det finns ju många fina mönster.

Gick för säkerhets skull upp i sovrummet och provblåste genom diverse påslakan, det gick bra i allahop.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör kunna blåsa genom tyget. Dämpning kräver att luften kan strömma in i skivorna. Du bör absolut inte ha ngn plast på.

Jag testar med fiberduken som nämndes i kommentaren ovan då, och ett till lager tyg ovanpå det, vad tror du om det?

Redigerat av kLEO
Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man tyg på Ikea kan det vara så att färdiga påslakan är billigare än samma tyg i lösvara/löpmeter. Påslakan kan även förenkla syarbetet en hel del.

Vet att somliga smarta damer har köpt påslakan till nya köksgardiner i stället för löpmeter o kommit billigare undan. Det finns ju många fina mönster.

Gick för säkerhets skull upp i sovrummet och provblåste genom diverse påslakan, det gick bra i allahop.

Haha härligt! Tack för att du tar dig tid! 🙂

Redigerat av kLEO
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är träullsskivor från www.feelingwood.se http://www.feelingwo.../FW-Ljud SP.pdf Jag brukar använda dubbla lager av den här fiberduken http://www.clasohlso...iberduk/40-6840 och sist ett linnetyg.

Grymt, tack för tipset, har varit och inhandlat fiberduk 🙂 jag kör nog på den grejen!

Men du känner inte alls av att det flyger runt några fibrer(?) i luften? 🙂

Redigerat av kLEO
Link to comment
Dela på andra sajter

Isover piano exempelvis har redan en fiberbindande yta, extra limmad slät yta så där behöver man inte bry sig. Sten ull har vad jag sätt inte en sån yta.

Jag har använt lite tunnare möbel tyg, det är nån slags strukturtyg med små sträck åt olika håll av grövre trådar. Ser bättre ut än slätt tyg tycker jag...men dyrt.

Till spaltpanel ytor använder jag billigare slätt tyg då det mesta av tyget ändå täcks över med panel.

Bara det går att blåsa lite luft genom tyget så är det okej, det är bara om man täcker över typ diffusorer(vem fan som nu skulle göra det?) eller helmholtz portar som tyget behöver va helt luft transparent.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grejj när man gör egna absorbenter är att tillämpa samma teknik man använder i många större studiobyggen. Lite grand som adrumdrum är inne på, dvs, två lager av ljudabsorberande material men att det yttre lagret är av Polyester (Dacron). På så vis får man en mekanisk stabil och slät yta samt att materialet är helt fritt från emiterande ämnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...