Jump to content
Annons

Funkar Hi-fi Hötalare i studio?


MrErik

Recommended Posts

Annons

Hötalare, hehe...

Dyrare studiomonitorer är väl bäst, men nog går det att använda stereogrejer med, hellre bra såna än de allra billigaste studiomonitorerna. Här i krokarna finns det en snubbe som är typ superkändis på att mixa metal o liknade, han använder en skitgammal JVC stereo som lyssning, de studiomonitorer han hade först slängde han bort tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag undrar om det går bra att sitta och göra musik med hi-fi golvhögtalare 50Hz till 20 000Hz och Herman kardon HK980 förstärkare eller tycker ni jag borde köpa aktiva studio högtalare? Vad är det för skillnad egentligen?

beror precis på vad det är för högtalare

siffrorna 50 till 20kHz är diffusa då dom kan innebära många olika saker - vill man kolla mätvärden ska det finnas ett +/- värde också

vad är det för högtalare och hur tycker du musik du lyssnar på låter i dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

beror precis på vad det är för högtalare

siffrorna 50 till 20kHz är diffusa då dom kan innebära många olika saker - vill man kolla mätvärden ska det finnas ett +/- värde också

vad är det för högtalare och hur tycker du musik du lyssnar på låter i dom?

Går de ner till 50 hz så är det ändå ganska mycket av lågbasen man inte hör... Fast det är ju inte många lådor, varken hifi eller studiomonitorer som går lägre än så. Med en sub tycker i alla fall jag att jag får lite bättre koll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Går de ner till 50 hz så är det ändå ganska mycket av lågbasen man inte hör... Fast det är ju inte många lådor, varken hifi eller studiomonitorer som går lägre än så. Med en sub tycker i alla fall jag att jag får lite bättre koll...

den okunnige talar igen

att gränsen är satt vid 50Hz betyder ingalunda att nivån är noll decibel ljudstyrka därvid

vanligen är det att nivån ligger -12dB eller nåt annat värde lägre än den generella kurvan

givetvis är det inte helt tyst under gränsvärdena

att det kan vara svårt att få en rättvis ljudbild är en annan sak

edit: exempel på ljudkurva:

Seas-Calculated-Frequency-Response.jpg

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

den okunnige talar igen

att gränsen är satt vid 50Hz betyder ingalunda att nivån är noll decibel ljudstyrka därvid

vanligen är det att nivån ligger -12dB eller nåt annat värde lägre än den generella kurvan

givetvis är det inte helt tyst under gränsvärdena

att det kan vara svårt att få en rättvis ljudbild är en annan sak

edit: exempel på ljudkurva:

Seas-Calculated-Frequency-Response.jpg

Står det 50 hz på en hifihögtalare är det knappast mkt info under 50 hz. Troligen har det börjat dippa redan vid 50 hz. Din exempelkurva är nog ovanligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snerik (oregistrerad)

Hej

Jag undrar om det går bra att sitta och göra musik med hi-fi golvhögtalare 50Hz till 20 000Hz och Herman kardon HK980 förstärkare eller tycker ni jag borde köpa aktiva studio högtalare? Vad är det för skillnad egentligen?

Mycket hifi borde heta lofi, det färgar ljudet på olika sätt. Vissa fabrikat har dock neutralitet som ideal och funkar säkert helt ok. Ino audio, Focal och Dynaudio är några högtalarfabrikat som jag vet förekommer i båda "världarna". Den stora skillnaden, vad jag har förstått, mellan studiomonitorer och bra hifi är att monitorer är konstruerade för närfältslyssning, det handlar nog mycket om spridningsegenskaper.

Sen ska man inte glömma att ljudet du hör är helt beroende av rummet. Placering av högtalare och lyssnare samt akustiken är mycket avgörande. En mätmick och ett mätprogram visar tydligt vad du behöver fixa . Basen är i regel problemområdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är de skapligt jämna i frekvensen är de nog bättre än de billigaste sk studiomonitorerna. Jag hade JBL LX10 golvhögtalare först när jag spelade in bla backtrax, när jag sen bytte till Behringer Truth monitorer fick jag till det sämre, om det berodde mer på mig själv än på Behringerna kanske... Jag sålde Behringerburkarna o gick tillbaka till stereohögtalarna, då blev det bättre igen, eller mindre dåligt i alla fall. Det var danska fyrvägs JBL, inte det allra bästa man kan ha. Senare hade jag aktiva 6" Event monitorer, de var inte bra de heller, dåligt med diskant, så mixarna blev tvärtom. Nu är jag tillbaka till trevägs passiva igen, de heter JBL L50, såna användes i studiosar på 80 o 90-talet, o de gillar jag skarpt, de byter jag nog aldrig. Jag har även en aktiv sub så jag hör basen under de 50 hertzen JBLarna klarar... Tillsammans ger de ett helt underbart ljud även för att digga Pink Floyd o Ventures från Spotify.

Men har du ett par bra lurar som komplement när du skruvar funkar nog vanliga högtalare till en början, särskilt om du lyssnat in dig på dem under lång tid. Det är ju så enormt mkt andra grejer man ska försöka tänka på också. Men sätt igång bara, det är kul som bara den även om det är svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står det 50 hz på en hifihögtalare är det knappast mkt info under 50 hz. Troligen har det börjat dippa redan vid 50 hz. Din exempelkurva är nog ovanligt bra.

ja jag sökte oerhört länge för att hitta denna :rolleyes:

sluta sprida sånt du inte har koll på är du bussig - hur mycket som hörs under ett visst angivet värde har helt med var man sätter gränsen i dB i kombination med hur flackt kurvan sluttar

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag sökte oerhört länge för att hitta denna :rolleyes:

sluta sprida sånt du inte har koll på är du bussig - hur mycket som hörs under ett visst angivet värde har helt med var man sätter gränsen i dB i kombination med hur flackt kurvan sluttar

Jag skrev det bara för att reta dig. Ingen annan bryr sig. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Går de ner till 50 hz så är det ändå ganska mycket av lågbasen man inte hör... Fast det är ju inte många lådor, varken hifi eller studiomonitorer som går lägre än så. Med en sub tycker i alla fall jag att jag får lite bättre koll...

Citerar mig själv...

Vad är fel i det påståendet bäste herr Demon? I modern musik finns det massor av botten o energi under 50 hz, en stor del av ljudbilden ligger där. Och hur mycket säger egentligen en ritad kurva om hur det låter, det kan mkt väl vara glädjesiffror på en hemstereohögtalare.

Och även om det dippar flackt från 50 hz o neråt på en bra högtalare så fattas det likt förbannat mkt information om man inte har en sub som klarar lågbasen.

Helt rätt skrivet av mig, du Demonen är bara ute efter att söka bråk med både mig, och värre ändå med andra, fattar inte vitsen med det. Du som samtidigt kan så mycket o bjuder på bra tips o fakta... Längst inne i ditt demoniska yttre är du ju en snäll o bra pojk. 🥰

35 hz 4ever - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt skrivet av mig,

faktiskt inte

det enda du skriver rätt är att man har chansen till bättre koll med en sub

men inte heller alla subbar ger en rak kurva ner till 20Hz

Vad är fel i det påståendet bäste herr Demon?

läste du inte det jag skrev?

tyckte jag rätt tydligt förklarade

att nåt etiketteras med 50Hz betyder ingalunda att botten är nådd där

vi har dryftat det här förut i nån annan tråd och jag fick uppfattningen att du då förstod det hela - ändå väljer du att hojta ur dig såna här påståenden

vänligen backa upp dom i fortsättningen tack - gärna med nåt annat än anekdoter från ditt vardagsrum

I modern musik finns det massor av botten o energi under 50 hz, en stor del av ljudbilden ligger där

verkligen?

gissar du - eller har du sett nån kurva du ändå inte tror på?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

faktiskt inte

det enda du skriver rätt är att man har chansen till bättre koll med en sub

men inte heller alla subbar ger en rak kurva ner till 20Hz

[/size]

läste du inte det jag skrev?

tyckte jag rätt tydligt förklarade

att nåt etiketteras med 50Hz betyder ingalunda att botten är nådd där

vi har dryftat det här förut i nån annan tråd och jag fick uppfattningen att du då förstod det hela - ändå väljer du att hojta ur dig såna här påståenden

vänligen backa upp dom i fortsättningen tack - gärna med nåt annat än anekdoter från ditt vardagsrum

[/size]

verkligen?

gissar du - eller har du sett nån kurva du ändå inte tror på?

Gå på disco nån gång får du höra. Nu är botten nådd på detta gaggande om självklarheter. Nu får du hitta på nåt nytt som du kan påstå att jag inte förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har kommit fram till, när jag har läst runt på internet är att hi-fi grejor ger inte en neutral ljud bild och att högtalarna är bygga för att lyssna på några meter bort, medans studio högtalare ska ge neutral bild och lyssna på nära håll. Kan det stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Det jag har kommit fram till, när jag har läst runt på internet är att hi-fi grejor ger inte en neutral ljud bild och att högtalarna är bygga för att lyssna på några meter bort, medans studio högtalare ska ge neutral bild och lyssna på nära håll. Kan det stämma?

Har läst samma angående hifi. Hört att de är byggda för att få musiken att låta bättre, få musiken att låta varmare. Jag tror det har att göra med att harmonics förstärks. Inte säker ang det. Men vad folk gillar med anologa compressor är just att de inte har en exakt

inspelning utan även ger varmare röst i form att extra harmonics kommer igenom. Inte helt säker om det. Men poängen är iallafall att hifi, om det stämmer som sakts om dem. Så är de inte bra i studio syfte då du inte vill musiken ska låta "bättre". Tror du kan få shysta mixar med dem. men för exaktare mixning föredrar jag studiomonitorer. Man vill ha ett platt och ärligt ljud. inte förskönat ljud. Man vill ju inte ens låtar ska låta bättre än vad de är 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra högtalare är bra högtalare som jag ser det. Oavsett de är gjorda för Hifi eller studio.

man kan nog mixa i nästan vad som helst när man väl lärt sig högtalarna och rummet / alt hörlurarna. Men det kanske inte är så kul alltid.

Jag mixade ett tag i en sån här:

126ea1c.jpg

Bland annat den här låten gjord 1993 på portastudio.

https://soundcloud.com/dabene/94-v-rt-allting

Så visst går det, men det är inget jag längtar tillbaka till.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har kommit fram till, när jag har läst runt på internet är att hi-fi grejor ger inte en neutral ljud bild och att högtalarna är bygga för att lyssna på några meter bort, medans studio högtalare ska ge neutral bild och lyssna på nära håll. Kan det stämma?

det är en grov generalisering

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...