Jump to content
Annons

Funkar Hi-fi Hötalare i studio?


MrErik

Recommended Posts

Bra högtalare är bra högtalare som jag ser det. Oavsett de är gjorda för Hifi eller studio.

man kan nog mixa i nästan vad som helst när man väl lärt sig högtalarna och rummet / alt hörlurarna. Men det kanske inte är så kul alltid.

Jag mixade ett tag i en sån här:

126ea1c.jpg

Bland annat den här låten gjord 1993 på portastudio.

https://soundcloud.com/dabene/94-v-rt-allting

Så visst går det, men det är inget jag längtar tillbaka till.

Låter bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra högtalare är bra högtalare som jag ser det. Oavsett de är gjorda för Hifi eller studio.

man kan nog mixa i nästan vad som helst när man väl lärt sig högtalarna och rummet / alt hörlurarna. Men det kanske inte är så kul alltid.

Jag mixade ett tag i en sån här:

126ea1c.jpg

Bland annat den här låten gjord 1993 på portastudio.

https://soundcloud.com/dabene/94-v-rt-allting

Så visst går det, men det är inget jag längtar tillbaka till.

Lite lam botten o topp va? Den där skulle nog kunna lyfta lite med en plojty SPL Vitalizer. 🙂

Vem sjunger? Fint....

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Lite lam botten o topp va? Den där skulle nog kunna lyfta lite med en plojty SPL Vitalizer. 🙂

Vem sjunger? Fint....

Håller med...Låter fint. trummorna slår inte igenom så bra heller. Låten är fin. Dåligt mixad tycker jag dock. Visst går det som han skrev i tidigare inlägg. i vissa ställen tycker jag rösten dödas av instrumenten. Just därför skrev jag innan att man vill ha ärligt ljud. Vad är syftet med hifi högtalare? många som skriver att det funkar jätte bra. Men de byggs för att försköna ljudet fortfarande. Absolut man kan göra musik med det. Men är syftet att man ska bara lyssna hemma? eller vill man få bra mix till alla andra enheter som laptop, bil där sub är väldigt kraftig, hörlurar som gameheadset, klubben eller mobiltelefonen. Jag tycker inte som många säger att hifi fungerar. Visst kan det låta ljudmässigt bra i hifi. Men vad händer när du ska lyssna på din mobil? Därför är det super viktigt med så platt ljud som möjligt. Men vill du bara lyssna på dina högtalare kör hårt med hifi. Då behöver man inga monitorer. Har du bara tänkt göra musik för skoj skull ser jag inte heller någon poäng att spendera på högtalare. om du nu inte tycker det skulle göra allt roligare. Om hifi har färstärkning i toppen så kan det och ökade harmonics så risken att man råkar sätta för lite höga frekvenser på toppen för att du tycker det låter bra som det är. Min erfarenhet iallafall som själv gjort musik på logitech. Väldigt vanligt att min musik blev för svag i botten och förskräcklig it toppen.
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

i give up 😉

"Many inexpensive hi-fi models are designed to make a pleasing sound by deliberately manipulating the frequency response curve of the audio signal they receive. No speaker, monitor or hi-fi, regardless of the design principle, has a completely flat frequency response; all speakers color the sound to some degree. Monitor speakers are assumed to be as free as possible from coloration." hittade detta på wikipedia under studio monitor. Man får vara försiktig bara isåfall gällande hifi att man inte får ljudet manipulerat. Men du har en poäng... Jag gick på information jag lärt mig från någon annan. Ibland behöver man bli omskolad så tack antar jag 😛

Redigerat av ronnyrydgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om inte billigare hi-fi högtalare är manipulerade för att, som ronnyrydgren förde fram, försköna ljudet, liksom åtgärda att det är billigare högtalare genom att snygga till frekvenskurvan.

Riktigt dyra (eller äkta?!) hi-fi högtalare ligger nog närmare tanken med studio monitorer.

Gissningsvis, om man plockar ut 10 st. hi-fi högtalare för hemmabruk i en normal prisklass för gemene man, och gör det samma med 10 st. låg-/mellan-pris studio monitorer, så är troligtvis skillnaderna på hi-fi sidan (mellan hi-fi högtalarna) större vad gäller frekvenskurva och ljudåtergivning, än vad det är om man jämför de tio studio monitorerna sinsemellan.

Gör man det samma med dyra hi-fi högtalare och dyra studio monitorer är skillnaderna troligtvis mycket mindre. Dessutom hamnar säkerligen hi-fi högtalare som är dyra, närmare studio monitorer i näraliggande prisklass, alltså vad gäller frekvenskurva och ljudåtergivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

misstaget är att klumpa ihop alla högtalare för hemmabruk som hifi

High fidelity—or hi-fi or hifi—reproduction is a term used by home stereo listeners and home audio enthusiasts (audiophiles) to refer to high-quality reproduction of sound[1] to distinguish it from the poorer quality sound produced by inexpensive audio equipment, --- Ideally, high-fidelity equipment has minimal amounts of noise and distortion and an accurate frequency response.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag undrar om det går bra att sitta och göra musik med hi-fi golvhögtalare 50Hz till 20 000Hz och Herman kardon HK980 förstärkare eller tycker ni jag borde köpa aktiva studio högtalare? Vad är det för skillnad egentligen?

Jag referenslyssnar med min harman kardon avr 20 med jamo högtalare. Och det funkar bra.

Allt annat gör jag med hörlurar och studio monitorer.

Så visst funkar det.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lite lam botten o topp va? Den där skulle nog kunna lyfta lite med en plojty SPL Vitalizer. 🙂

Vem sjunger? Fint....

Lättviktig pop skall inte ha massa bas. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp ! Man kan ha vilken högtalare man vill. För det är ju liksom inte gigantisk skillnad i upplevelse , som typ en morgontömning med tarmen på toa, bara för det står 25000:- på dom. Vissa Instrument kan dock höras sämre eller inte alls. Men det viktiga är ju att lära sig hur de låter . Så har du inget annat kör med Hi-FI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag undrar om det går bra att sitta och göra musik med hi-fi golvhögtalare 50Hz till 20 000Hz och Herman kardon HK980 förstärkare eller tycker ni jag borde köpa aktiva studio högtalare? Vad är det för skillnad egentligen?

Ja, det tror jag. Har mixat på allt möjligt skit. Kännder du högtalarna och rummet, visst. jag har till och med spelat in rätt bra gitarr utan att gitarren kostade 32000 och micken 49000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att billigare hemmahögtalare skulle vara manipulerade för att försköna ljudet tror jag inte ett dugg på. Man smäller ihop en låda o två eller tre element, sen blir det som det blir. Att göra en manipulation med mätningar osv skulle bli alldeles för dyrt. Jag har tre par mindre fjutt hemmahögtalare ståendes,m och det finns ingen som helst likhet i ljudet mellan dem, de låter ganska illa på helt olika sätt. Jag har försökt haft dem alla tre som alternativ lyssning, men fy fan de funkar inte till det heller. Nu har jag Avantone Mixcubes som alternativlyssning, de är svinbra för det.

Kom gärna o köp hemsterohögtalare. En hundring paret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snerik (oregistrerad)

Diskusionen har kanske glidit iväg en aning...

Man kan givetvis mixa i vilka högtalare eller lurar som helst. Men med ärlig och neutral återgivning vet du mer vad du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskusionen har kanske glidit iväg en aning...

Man kan givetvis mixa i vilka högtalare eller lurar som helst. Men med ärlig och neutral återgivning vet du mer vad du gör.

Nja... De JBL LX10 jag hade låter ganska bra att lyssna på musik i, men mixar man i dem hör man för mycket bas o diskant, o för lite midd, mixresultatet blir då tvärtom, alldeles för stark sång o dålig bas o diskant. Svårt att få till det då, även om man vet det där så får man ju chansa o mixa sången lite lagomt för svagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vilken platta du syftar på?

Hoppsan, blandade ihop det lite - grammisnominerad för bästa hårdrock, vann dock inte det året. (De vann däremot några år senare, samma studio användes tror jag, vet dock inte om det var samma högtalare.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du känner högtalarna väl, och har lyssnat mycket på olika sorters musik i dom, behöver det inte alls va nån nackdel med dessa högtalare.

Håller med dig helt! brukar ofta skifta från mina aktiva till mina stereohögtalare och mixa där i just bara för att jag känner dom så väl. Efter alla år jag har lyssnat i dom så kan jag dom mycket väl vill jag påstå.

Jag tror det är viktigt att vara medveten om hur ljudet låter så neutralt som möjligt. Vi säger tex. att det är mer bas än vanligt i dina högtalare och då gäller det att vara medveten om det så man inte fläskar på allt för mycket bas. Men som sagt har man lyssnat på dom länge och vet hur dom fungerar så mixar man åt rätt håll med automatik.

Redigerat av johanfa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar mina ipod pluggar, de har sånt fokus på midden och lyssnar på kommersiell musik i dem hela dagarna, så jag hör snabbt vad som behöver göras i midden, sen topp och bas tycker jag följer med från det. Då har jag bättre lurar och skithögtalare till hands

Sant. Mixa i Macbook högtarlan är rolig också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nja... De JBL LX10 jag hade låter ganska bra att lyssna på musik i, men mixar man i dem hör man för mycket bas o diskant, o för lite midd, mixresultatet blir då tvärtom, alldeles för stark sång o dålig bas o diskant. Svårt att få till det då, även om man vet det där så får man ju chansa o mixa sången lite lagomt för svagt.

Din nästa investering är klar, skit i plojty exciter och köp riktiga lådor. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Grymt klipp!

Abbey Road använder B&W 800. Finns att köpa hos HIFI klubben.

http://www.bowers-wilkins.eu/Discover/Discover/About_Bowers_&_Wilkins/Abbey-Road.html

Bör man ha fyra stycken helst?

Synd att inte Abbey Road-länken funkar.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/bowers--wilkins-803-d3-golvhogtalare/?gclid=CL_-z9uYv9ECFUJEGAodT3MPvQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...