Jump to content
Annons

Sub till Genelec 8030


Paul

Recommended Posts

Goddagens, Jag mixar i ett 3,5 * 3 meter stort rum. Rummet är akustikbehandlat med både basfällor och övrigt på väggar tak. Rummet är ju som sagt litet, men jag tycker ändå att jag har problem med mina mixar med mina Genelec 8030 vad gäller basen. Ofta mixar jag med för mycket bas då jag tycker jag hör basen för dåligt. Är det rimligt att addera en subwoofer till detta rum, eller ska jag byta till större sateliter? Eller ska jag helt enkelt lära mig att manuellt kompensera i mina mixar och fortsätta med bara mina sateliter? Som övrig info så mixar jag mest pop/rock.......inte dans/hip hop etc. Tacksam för råd! (Passar även på att be om ursäkt för att min Enterknapp slutat fungera, därav oluftig text)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lite större rum, men typ samma problem. Bas är fan inte lätt att få till utan 100% fint rum. Grejen med små rum, speciellt ditt, är ju att en sub NÄSTAN är onödig. Basfrekvenser behöver lite utrymme att andas på. De hinner knappt utveckals innan dem tar i väggen mitt emot. Men jag väntar med att säga mer tills Björn kommit hit, han är expert på det här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du prövat att kolla basen i hörlurar? Din lägsta primära rumsmod bör ligga på ca 49Hz, ca 57Hz på nästa. Här omkring ligger elbasen. Är det sub under detta du menar så är det inte så konstigt om det låter mindre. kubiska eller nästan kubiska rum kan vara problematiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du prövat att kolla basen i hörlurar? Din lägsta primära rumsmod bör ligga på ca 49Hz, ca 57Hz på nästa. Här omkring ligger elbasen. Är det sub under detta du menar så är det inte så konstigt om det låter mindre. kubiska eller nästan kubiska rum kan vara problematiska.

Tack för svar! Jag kör en del vst pluggar, bla omnisphere där jag använder "stora" ljud. Jag kan tycka att det låter bra i studion, men när jag drar på det i hifin i vardagsrummet är basen så stark på omnisphere att vägghögtalarna skallrar. Kan det vara så att jag inte hör all bas i omnisphere ljuden, som sen spökar till det för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Jag kör en del vst pluggar, bla omnisphere där jag använder "stora" ljud. Jag kan tycka att det låter bra i studion, men när jag drar på det i hifin i vardagsrummet är basen så stark på omnisphere att vägghögtalarna skallrar. Kan det vara så att jag inte hör all bas i omnisphere ljuden, som sen spökar till det för mig?

Jag har förövrigt ett par hyfsade beyerdynamiclurar som jag stämmer av med, men tycker att basen låter ok där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Jag kör en del vst pluggar, bla omnisphere där jag använder "stora" ljud. Jag kan tycka att det låter bra i studion, men när jag drar på det i hifin i vardagsrummet är basen så stark på omnisphere att vägghögtalarna skallrar. Kan det vara så att jag inte hör all bas i omnisphere ljuden, som sen spökar till det för mig?

Om du vill kolla kan du väl t ex bounca till Wav och köra FFT på den, omnisphere, så du vet vilka frekvenser som ingår. Så du får bättre grepp på det hela menar jag.

Ett annat test, om det är rummet som spökar, är väl att flytta dina monitorer etc till vardagsrummet eller tvärtom.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill kolla kan du väl t ex bounca till Wav och köra FFT på den, omnisphere, så du vet vilka frekvenser som ingår. Så du får bättre grepp på det hela menar jag.

Ett annat test, om det är rummet som spökar, är väl att flytta dina monitorer etc till vardagsrummet eller tvärtom.

Bra förslag....får börja med att köra över till wav för att se vad som egentligen försiggår. En annan fråga...är det alltid ett no no att ha större en 5¨" i ett så litet rum som jag har. Blir ljudbilden missvisande med större baselement?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Paul!

Nu har jag hunnit läsa genom vad du frågar om ordentligt.

Förstår att du har sateliter idag och får inte till det i din lyssning.

Fullt förståeligt i och med ditt lilla rum.

Jag hävdar klar motsats till flera andra, att du faktiskt ska skaffa dig en sub till dina monitorer.

Det luriga i sången är att hitta en kombo som inte skapar för stort glapp i övergången mellan sateliter och sub.

Ditt lilla rum är jäkligt at hantera.

Så är det bara.

Att försöka med större mnitorer tror jag absolut inte på.

Fler källor som skapar samma problem och utsläckta noder i ditt lilla rum.

Dom problemen har du nog av ändå då jag förstår att du inte hör bas ordentligt!?

Köp en sub som klarar leverera lite tryck!

Exprimentera med at flytta runt denna till en position där du märker att övergången mellan sateliter och sub har minst skillnad.

Rummet klarar inte generera så djupa frekvenser så då måste du låta förstärka de frekvenserna i ditt direkta ljud i stället.

Alltså det ljud som kommer ur högtalarna.

Om du inte gjort minst spegelmetoden på akustikreglering i ditt rum så tycker jag att du ska testa detta omgående.

Börja med att ställa ett par madrasser utmed sidoväggarna.

Eller häng upp ett par kuddar provisoriskt.

Bara för att testa och se om ditt ljud blir lite tydligare.

Garanterat är att ditt stereofält blir tydligare.

Kör på en sub och undvik större monitorer.

Du behöver oftare bra och god separation i mellanregistret än du behöver ljudtryck.

Men det är gött att spela in med och lyssna på mellanåt.

Lycka till Paul!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Paul!

Nu har jag hunnit läsa genom vad du frågar om ordentligt.

Förstår att du har sateliter idag och får inte till det i din lyssning.

Fullt förståeligt i och med ditt lilla rum.

Jag hävdar klar motsats till flera andra, att du faktiskt ska skaffa dig en sub till dina monitorer.

Det luriga i sången är att hitta en kombo som inte skapar för stort glapp i övergången mellan sateliter och sub.

Ditt lilla rum är jäkligt at hantera.

Så är det bara.

Att försöka med större mnitorer tror jag absolut inte på.

Fler källor som skapar samma problem och utsläckta noder i ditt lilla rum.

Dom problemen har du nog av ändå då jag förstår att du inte hör bas ordentligt!?

Köp en sub som klarar leverera lite tryck!

Exprimentera med at flytta runt denna till en position där du märker att övergången mellan sateliter och sub har minst skillnad.

Rummet klarar inte generera så djupa frekvenser så då måste du låta förstärka de frekvenserna i ditt direkta ljud i stället.

Alltså det ljud som kommer ur högtalarna.

Om du inte gjort minst spegelmetoden på akustikreglering i ditt rum så tycker jag att du ska testa detta omgående.

Börja med att ställa ett par madrasser utmed sidoväggarna.

Eller häng upp ett par kuddar provisoriskt.

Bara för att testa och se om ditt ljud blir lite tydligare.

Garanterat är att ditt stereofält blir tydligare.

Kör på en sub och undvik större monitorer.

Du behöver oftare bra och god separation i mellanregistret än du behöver ljudtryck.

Men det är gött att spela in med och lyssna på mellanåt.

Lycka till Paul!!

/Mojje

Tackar för utförligt svar!

Rummet är hyfsat akustikbehandlat. 20 cm djup basabsorbenter i samtliga hörn och bakom sateliterna, golv till tak(nästan). Tak väggar är också behandlade plus difussorer på bakre väggen. Har provat backa bak en meter från sweet spot men basen blir inte djupare där. Sateliterna går ner till 58 hz, så om jag skaffar en sub får jag kanske begränsa den att inte leverera över 100 hz eller nåt sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Goddagens, Jag mixar i ett 3,5 * 3 meter stort rum. Rummet är akustikbehandlat med både basfällor och övrigt på väggar tak. Rummet är ju som sagt litet, men jag tycker ändå att jag har problem med mina mixar med mina Genelec 8030 vad gäller basen. Ofta mixar jag med för mycket bas då jag tycker jag hör basen för dåligt. Är det rimligt att addera en subwoofer till detta rum, eller ska jag byta till större sateliter? Eller ska jag helt enkelt lära mig att manuellt kompensera i mina mixar och fortsätta med bara mina sateliter? Som övrig info så mixar jag mest pop/rock.......inte dans/hip hop etc. Tacksam för råd! (Passar även på att be om ursäkt för att min Enterknapp slutat fungera, därav oluftig text)

Det du beskriver är ett vanligt fenomen i mindre rum, dels för att måtten begränsar vart du kan placera din sweetspot (hamnar ofta nära mitten) men också att frekvenser vars halva våglängd inte "får plats" mellan väggarna. Det betyder inte att dessa frekvenser inte kommer att höras, men det får däremot inget stöd av rummet. De hörs bara "en gång" så att säga. Ju större rummet är, desto lägre ned i frekvens hamnar rummets "cut off frekvens" och den första axiella moden, vilket gör att rummet är enklare att reglera rent akustiskt för att låta bra.

I ditt fall tycker jag att du ska försöka spela mot långväggen, behålla dina satelliter och köpa en sub. Gärna en med bypass. Fördelen med separat sub är att du kan flytta runt med den och mäta upp vilken placering som ger dig jämnast respons i basen. En annan fördel är att du med en separat sub även kan laborera med delningsfrevens (börja med att prova runt 80-100 Hz).

För att få ordning i basen ordentligt behöver du Helmholtzresonatorer eller annan akustisk konstruktion som är effektiv i detta register.

Edit: Såg att Mojje redan svarat 🙂

Redigerat av wellness music
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

fast var det det det handlade om - mysnivå?

är det bara 8040 du menar?

fast var det det det handlade om - mysnivå?

är det bara 8040 du menar?

han frågade om han kanske skulle köpa större monitorer och JAG ansåg att det var en dålig idé om man inte tänker kräma på i ett större rum. Jag tror inte att de flesta "stora" monitorer är gjorda för små rum.. och nej jag pratar inte BARA om 8040.. Det var därför jag skrev "tex".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för utförligt svar!

Rummet är hyfsat akustikbehandlat. 20 cm djup basabsorbenter i samtliga hörn och bakom sateliterna, golv till tak(nästan). Tak väggar är också behandlade plus difussorer på bakre väggen. Har provat backa bak en meter från sweet spot men basen blir inte djupare där. Sateliterna går ner till 58 hz, så om jag skaffar en sub får jag kanske begränsa den att inte leverera över 100 hz eller nåt sånt?

Tjenna igen Paul!

Jag hade försökt att dela signalen betydligt högre upp i register.

För mig låter det som att du får "nullnoder" i ditt rum.

Troligtvis på att dina två monitorer lirar frekvenser samstämmigt som inte funkar så bra i ditt rum.

Där av lösningen med en ensam sub som du kan flytta runt och hitta vart den ger jämnast utslag.

Jag hade testat högt upp i registret och framför allt med möjlighet att kunna stänga av suben separat från de andra.

Tipsar om M-Audios billiga och kraftiga sub SBX10.

Spelar med bra tryck ända ner till 20 Hz enligt specen. 30 Hz känns rimligare efter att ha kört den i ett antal månader.

Testa att börja delningen så högt som 120 Hz.

Fördelen blir att dina monitorer med små element slipper att lägga energi på basområdet.

Kontentan är att dina monitorer spelar renare i låga mellanregistret.

Området som faktiskt är det mest kritiska genom hela mixen.

Bra att du har reglerat hörnen och taket vad jag förstod.

Förutsätter att du skapat ett LEDE-rum då du även skriver att du har diffusering bakom dig.

Kör så det ryker!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för goda råd. Lutar nog mot att det blir en sub. Snålar ut på genelec 7050, och kollar på adam sub 8 istället....borde väl duga?

Ha en bra dag

Paul

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...