Jump to content
Annons

Cubase 7 demo ( USB dongle?)


tvåtakt

Recommended Posts

Har i princip bestämt mej för att jag får ta å köpa Cubase 7...

Men jag vill prova om programmet funkar på min dator, verkar vara väldigt blandade historier oavsett datorprestanda. Vissa med prestanda i "min klass" (dvs ganska avarage) säger det funkar jättebra, vissa säger det är omöjligt... Vissa med Nasa-burkar säger det funkar... Å andra säger att det INTE funkar trots att dom har superdatorer???

Detta gör att jag blir rejält nojig att köpa Cubase 7 för 4500 kr och sedan märka att skiten inte funkar, trots att jag ligger långt över systemkrav.

Och att prova ett jävla demo för en massa pengar känns ju jäkla lurt! Måste köpa sån där USB-pung (ja jag tycker det borde vara svenska översättningen för "dongel") för att kunna prova.

ALTERNATIVET är att ladda ner Cubase Elements 7 som visst ska funka utan pungen, men frågan är då bara... Är det lika krävande på datorn? För isåfall är det ju fullständigt onödigt att ladda ner Elements och prova.

Förutom det har jag ju sån där begränsad internetuppkopplning per månad, så jag kommer säkert behöva "ruinera" det med Cubase nedladdningskit... Fan, Steinberg är otroligt dumma i huvet å vågar inte ha sitt program lättillgängligt dom eller? Plus att typ hälften av alla som köpt Cubase hatar skiten?

Va tänker dom med.

Går det att få pengarna tillbaka för Cubase 7? Typ, om jag köper från Thomann, kan jag lämna tillbaka om skiten inte skulle funka ?

Såg i nån annan tråd att Cubase i princip använder folk som försökskaniner, då dom släpper ett totalt ofärdigt program och sedan dessutom (som jag förstått??) tar BETALT för uppdateringar? Shit vad giriga Steinberg är.

Det här spårade ur totalt men fick bli så... Och innan nån säger "varför ska du ha Cubase då" så är det för att jag kan INTE bonda med något annat program, har provat flera stycken på senaste tiden och verkligen försökt men jag kan inte. Det är Cubase som gäller för mej. Inte ens den liknande Studio One funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har i princip bestämt mej för att jag får ta å köpa Cubase 7...

Men jag vill prova om programmet funkar på min dator, verkar vara väldigt blandade historier oavsett datorprestanda. Vissa med prestanda i "min klass" (dvs ganska avarage) säger det funkar jättebra, vissa säger det är omöjligt... Vissa med Nasa-burkar säger det funkar... Å andra säger att det INTE funkar trots att dom har superdatorer???

Att det finns så mycket blandade historier, beror nog mycket på att folk försöker köra med tredjeparts-plugins, som inte är uppdaterade sedan anno dazumal - eller rentav crackade plugins. Förutom det så kan det finnas problem med datorkonfigurationen eller med drivrutiner till chipsetet på moderkortet etc. Testa DPC Latency, så får du en bra idé om hur bra/dåligt det borde fungera.

http://www.thesycon....ncy_check.shtml

Plus att typ hälften av alla som köpt Cubase hatar skiten?

Om hälften av användarna hade "hatat skiten", så hade de nog inte fortsatt med Cubase, utan bytt till ett annat DAW-program... Det finns ju andra - som dessutom är billigare.

Såg i nån annan tråd att Cubase i princip använder folk som försökskaniner, då dom släpper ett totalt ofärdigt program och sedan dessutom (som jag förstått??) tar BETALT för uppdateringar? Shit vad giriga Steinberg är.

...ungefär som alla mjukvaruföretag, med andra ord - men "ofärdigt program" är definitivt att överdriva, eftersom det har funkat fint ända sedan första versionen - förutom kanske vissa funktioner som inte används särskilt frekvent av alla användare. De släpper sitt program så snabbt som möjligt eftersom folk vill ha uppdateringar. Sedan upptäcks det buggar som fixas. Efter en tid efterfrågas fler funktioner och det utvecklas en ny version som de behöver ta betalt för, eftersom det ju kostar att ha folk anställda som ska utveckla det hela. Inget konstigt med det, eller hur?

Det här spårade ur totalt men fick bli så... Och innan nån säger "varför ska du ha Cubase då" så är det för att jag kan INTE bonda med något annat program, har provat flera stycken på senaste tiden och verkligen försökt men jag kan inte. Det är Cubase som gäller för mej. Inte ens den liknande Studio One funkar.

Då finns det ju inte så mycket att välja på, utan om man känner att man bara trivs i Cubase-miljön, så är det bara att satsa på Cubase, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen köpt Cubase 7 (körde med 5an innan) och kände precis som du. Jag gillar att jobba i Cubase och tycker det är ett skitsmart program som har i stort sett allt jag behöver, men jag har det lite krångligt med krashar och liknande. Jag trodde att det skulle bli en förbättring gällande stabilitet och prestande när jag uppgraderade till 7an. Det blev det men tyvärr har jag fortfarande lite problem men det klarar i alla fall jag att leva med!

Men om du säger att du inte kan bonda med någon annan DAW så finns det väl bara ett val? Köp skiten och gör allt du kan för att få det att fungera så bra som möjligt, det är i stort sett det jag försöker göra. Håller sakta men säkert på att uppgradera min dators hårdvara, med stor tanke på Cubase när jag väljer komponenter. Jag tycker du skall köra på samma!

Alternativt kanske du skulle kunna låna installationsdisk/filer från någon? Om du inte vet någon som kan fixa det åt dig går det säkert att ordna på annat vis, möjligtvis via en lokal butik?

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför testar du inte Cubase 7 LE, behöver ingen dongel ? Om det inte funkar ihop med ditt nuvarande system så funkar det antagligen inte med C7 heller, då vet du i alla fall det. I annat fall kan du ju pröva, du kan ju starta med Artist också och uppgradera sedan om du är nöjd eller köra på LE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att det finns så mycket blandade historier, beror nog mycket på att folk försöker köra med tredjeparts-plugins, som inte är uppdaterade sedan anno dazumal - eller rentav crackade plugins.

Ja det är väl sant för vissa.

De släpper sitt program så snabbt som möjligt eftersom folk vill ha uppdateringar.

De släpper sitt program så snabbt som möjligt eftersom de vill ha in mera stålar. Skit samma att det är buggigt. Vi släpper det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 5 har ingen trumkvantisering

Pass på Cubase, ladda ner PreSonus Studio One 2 (utan donglar och iloks). Finns demo på PRO-versionen och gratis begränsad version.

Jag hatar Cubase, alltid gjort, men Studio One är Guds gåva och inte alls krävande!

Jag provade Studio Ones demo och deras trumkvantisering lät skitdåligt

Dessuomt gillar jag inte hur man zoomar in å ut med Studio One. Går det att ändra så att man zoomar in å ut som i Cubase?

Varför testar du inte Cubase 7 LE, behöver ingen dongel ? Om det inte funkar ihop med ditt nuvarande system så funkar det antagligen inte med C7 heller, då vet du i alla fall det. I annat fall kan du ju pröva, du kan ju starta med Artist också och uppgradera sedan om du är nöjd eller köra på LE.

Är Cubase 7 LE gratis eller måste man köpa nån hårdvarupryl som jag gjorde när jag fick Cubase 5 LE??

Link to comment
Dela på andra sajter

800 kr är mycket kronor för mej speciellt om jag inte kan få tillbaka dom 😛

Nä jag blir inte klok på detta. Varierar mellan sugen och absolut inte sugen på cubase 7 dagligen, svajar framåtillbaka! Just nu lutar jag åt att köpa Cubase 6 begagnat istället....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör cubase elements 7 på en två år gammal laptop. funkar fint. kör dock inte en massa midi-spår

Finns trumkvantiseringen med i Elements?

Det är en dealbreaker för mej om det inte finns.

Det är därför jag inte köper Studio One också; kvantiseringen låter SKIT och ger bara massa fasfel i överhängsmickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

800 kr är mycket kronor för mej speciellt om jag inte kan få tillbaka dom 😛

Nä jag blir inte klok på detta. Varierar mellan sugen och absolut inte sugen på cubase 7 dagligen, svajar framåtillbaka! Just nu lutar jag åt att köpa Cubase 6 begagnat istället....

Köper du C7 gäller din licens även C6, andra vägen blir värre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns trumkvantiseringen med i Elements?

Det är en dealbreaker för mej om det inte finns.

Det är därför jag inte köper Studio One också; kvantiseringen låter SKIT och ger bara massa fasfel i överhängsmickarna.

Det finns en lista (med bockar) på Steinberg vad C7, Artist, Elements har och inte har, kolla den så slipper du gissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så om du är orolig för att det inte ska funka med C7, så gäller din C7-licens för äldre versioner också, så det är i så fall bara att installera C6 eller 6.5 och köra på det, men då har du också bättre möjlighet att följa med i uppgraderingarna efter hand., eftersom du har licens för den senaste versionen.

Med Cubase som är äldre än 2 uppgraderingsversioner, så blir uppgraderingarna dyrare. Om du fortfarande sitter med C6 när C8 kommer, så går uppgraderingen därför troligen på samma som uppgradering från de små versionerna, eftersom 6.5 också var en uppgradering och inte uppdatering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hängde inte helt med, men om jag alltså köper Cubase7 kan jag fixa Cubase 6 gratis då?

Ifall jag lånar en skiva.

Nu känner jag dock ingen i hela världen som har Cubase 6, men tror du någon skulle gå med på att skicka över skivor via posten mot att jag betalar frakt? Å sedan får tillbaka skivan såklart

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hängde inte helt med, men om jag alltså köper Cubase7 kan jag fixa Cubase 6 gratis då?

Ifall jag lånar en skiva.

Ja, licensen för C7 gäller för C6 som sagt. Hur du går tillväga är en annan sak, det är inte omöjligt att steinberg kan hjälpa dig med detta, kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hängde inte helt med, men om jag alltså köper Cubase7 kan jag fixa Cubase 6 gratis då?

Ifall jag lånar en skiva.

Nu känner jag dock ingen i hela världen som har Cubase 6, men tror du någon skulle gå med på att skicka över skivor via posten mot att jag betalar frakt? Å sedan får tillbaka skivan såklart

Ja - licensen gäller som sagt för alla gamla versioner också, så det går till och med att köra uråldriga VST/32 med C7-licensen. 🙂

Jag tror inte att hela skivan för C6 ligger uppe för nedladdning på Steinbergs FTP-site, utan det finns nog bara uppdateringar där, men det går ju att kopiera skivan i så fall. Licensen ligger ju i nyckeln, så det är inget problem. Annars skulle du kunna kolla med Steinberg-supporten om de har möjlighet att skicka en skiva till dig, efter att du har köpt 7:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAAAAAAAA 😄 hahaha, nu har jag äntligen förstått.

Får be om ursäkt för jag har verkligen inte förstått detta. Men jag kan alltså köpa Cubase 7 från typ Thomann å sen prova om det funkar ; varav jag (i värsta fall) blir less på dess instabilitet å bara installerar 6 eller 6.5 ... Shit va skönt, jag kör på det 😄

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Från o med 7.0.6 har de kommit väldigt långt med att få bort alla löss i programmet och kan de bara lägga till sånt som verkligen är efterlängtat eller sånt de sagt de ska implementera kommer jag börja använda Cubase igen helhjärtat, just nu tar det emot ordentligt.. Inte ens integreringen med deras egna hårdvaror går att använda fullt ut men det är en annan sak.

Jag har nästan helt gått över och kör Native Instruments Maschine Studio - rakt av -.. Helt sinnesjukt bra och intuitiv hantering av allt från pluggar till att spela in på och är en ren befrielse att arbeta med. Tyvärr har den inte ännu Audiospårs hantering vilket skulle göra den till det ultimata skrivarverktyget.. Nu är det bara förb@£$at bra.

Men lycka till med Cubase.. överlägset bästa mixern av alla DAW's jag provat om man ska ge dem lite cred.. de där på Steinberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAAAAAAAA 😄 hahaha, nu har jag äntligen förstått.

Får be om ursäkt för jag har verkligen inte förstått detta. Men jag kan alltså köpa Cubase 7 från typ Thomann å sen prova om det funkar ; varav jag (i värsta fall) blir less på dess instabilitet å bara installerar 6 eller 6.5 ... Shit va skönt, jag kör på det 😄

Du köper cb7 om du har en dator som klarar det. har du en kass burk kan ingen hjälpa dej. då kan du gå hem och sova. cb är INTE instabilt på en normal dator, varför tror du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...