Jump to content
Annons

HjÀlp mig spendera 40 000 kr


theunknown

Recommended Posts

Brukar tycka sÄdana hÀr trÄdar Àr rÀtt löjliga egentligen men jag har faktiskt rÀtt svÄr beslutsÄngest.

Jo de Àr sÄ att jag har ca 40 000 kr att lÀgga ut pÄ ny utrustning till studion innan Ärsskiftet. Har ni alla dÀr ute nÄgra tips pÄ ny spÀnnande utrustning som man kanske har missat sÄ Àr detta trÄden att ge tips i.

De jag gör Àr att jag mixar hemma mycket. Har min studio i min lÀgenhet men har ett helt dedikerat studiorum pÄ 11 kvadrat. Inspelning gör jag en hel del antingen som inhyrd studiotekniker eller tar med mina grejer till vÄr replokal/inspelningslokal i Huddinge och spelar in dÀr.

Min nuvarande set up Àr:

- Macbook pro (rÀcker gott)

- Pro Tools, (Mycket bra pluggar waves, soundtoys, Steven Slate etc)

- Neumann KH 120 monitorer (Riktigt nöjd med dessa)

- En vÀl akustikinredd studio men alla absorbenter, Helmholtz och diffusorer man kan önska sig.

- Digi 003 ljudkort (HÀr Àr min riktigt svara lÀnk i kedjan jag vet.)

- Alesis AI3 omvandlare

- Golden Age preamp

- Blandade mickar: 4x Sm57, SM7b, beta52, Oktava mk02 stereopar, Jolly moddad Oktava 319, Audix D6, D4, D2, etc

Vad jag VET att jag ska köpa Ă€r ett nytt ljudkort. Funderar starkt pĂ„ RME UFX eller UCX. Har inte riktigt bestĂ€mt mig för hur mĂ„nga kanaler jag behöver. DĂ€r ryker vĂ€l en tredjedel av budgeten ungefĂ€r. Men har lite pengar kvar att spendera sen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av. Kanske nĂ„n bra outboard gear, nytt skrivbord eller en lavalampa. Ge mig tips 🙂

Mvh /Michael

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Kanske en lunchbox med nÄgra grymma moduler i? De Àr ju vÀldigt smidiga att ta med sig om du ska ivÀg och spela in nÄgot för att sedan mixa hemma. Du har ju bra mickar sÄ en riktigt bra preamp kanske kan vara nÄgot? Om jag hade haft mycket pengar skulle jag köpt:

Röst/bas-DI - http://www.thomann.de/se/heritage_audio_1073_500.htm

Röst - http://www.thomann.de/se/shadow_hills_industries_mono_gama.htm

Gitarr - http://www.thomann.de/se/api_audio_512c_mic_pre.htm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske en lunchbox med nÄgra grymma moduler i? De Àr ju vÀldigt smidiga att ta med sig om du ska ivÀg och spela in nÄgot för att sedan mixa hemma. Du har ju bra mickar sÄ en riktigt bra preamp kanske kan vara nÄgot? Om jag hade haft mycket pengar skulle jag köpt:

Röst/bas-DI - http://www.thomann.d...io_1073_500.htm

Röst - http://www.thomann.d...s_mono_gama.htm

Gitarr - http://www.thomann.d...12c_mic_pre.htm

Ja jag har funderat i de banorna ocksĂ„. Är ju inga problem att spendera pengar i preamp-djungeln. Dock funderar jag pĂ„ att köpa en Line-audio 8ch preamp istĂ€llet. Tycker de lĂ„ter riktigt cleant faktiskt. Lite budget ssl. DĂ„ skulle jag ha 12 riktigt bra kanaler preamp med tex RME UFX. Men en preamp som fĂ€rgar vore ju inte helt fel de heller. Min Golden Age Ă€r ju lite vĂ€l extrem för de mesta..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag skulle sagt fler kvadratmeter 😉

eller egentligen att ta steget till en riktig egen studio dÀr du kan göra ax till limpa

dÀr kan det sen bli aktuellt med nya intressanta mikrofoner, lyssning, ljudkort etc

De Ă€r ju helt klart mĂ„let för mig och har alltid varit. Men de sĂ„ svĂ„rt att fĂ„ tag i en BRA lokal till vettigt pris i sthlm.. Jag hade min drömlokal pĂ„ g för nĂ„gra mĂ„nader sen men den gled mig ur hĂ€nderna tyvĂ€rr.. Men kĂ€nner du till nĂ„gon bra lokal sĂ„ fĂ„r du ju gĂ€rna sĂ€ga till haha 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja jag har funderat i de banorna ocksĂ„. Är ju inga problem att spendera pengar i preamp-djungeln. Dock funderar jag pĂ„ att köpa en Line-audio 8ch preamp istĂ€llet. Tycker de lĂ„ter riktigt cleant faktiskt. Lite budget ssl. DĂ„ skulle jag ha 12 riktigt bra kanaler preamp med tex RME UFX. Men en preamp som fĂ€rgar vore ju inte helt fel de heller. Min Golden Age Ă€r ju lite vĂ€l extrem för de mesta..

Jag skulle nog ha köpt det hÀr RME kortet http://www.thomann.de/se/rme_fireface_ucx.htm, och sen sakta men sÀkert köpt fler 500-moduler som fÀrgar pÄ olika sÀtt.

Jag fick nyligen lÄna en lunchbox med api 512c och heritage audio 73jr, och jÀmförde mot preampsen som sitter i mitt focusrite scarlett kort. Det var en betydligt större skillnad Àn vad jag hade förvÀntat mig, sÄ förutsatt att man har bra mickar och bra ljudkÀlla sÄ tycker jag att det Àr vÀrt att investera i preamps med olika karaktÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DÄ kÀnns det som demonproducenten sÀger Àr det rimligaste. Bra lokal. Sen skulle jag tÀnka mycket pÄ Bra instrument, nÄgra bra baskaggar och virvlar till trummorna. Bra referenslyssning Àr vÀldigt bra ocksÄ, eller komplementlyssning till midd. Viktigt i min bok. kanske ns10 ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De Ă€r ju helt klart mĂ„let för mig och har alltid varit. Men de sĂ„ svĂ„rt att fĂ„ tag i en BRA lokal till vettigt pris i sthlm.. Jag hade min drömlokal pĂ„ g för nĂ„gra mĂ„nader sen men den gled mig ur hĂ€nderna tyvĂ€rr.. Men kĂ€nner du till nĂ„gon bra lokal sĂ„ fĂ„r du ju gĂ€rna sĂ€ga till haha 🙂

Om du Àr nöjd med din setup sÄ Àr det vÀl smartast att spara pengarna och ha dom redo nÀr det Àr dags att byta lokal? DÄ kan det nog snabbt springa ivÀg en del med att bygga flytande golv och sÄnt dÀr. Alternativt att det kan vara trevliga pengar att ha om du bytar boende (till ett med större utrymme för din studio).

Vad Àr det du inte gillar med ditt ljudkort?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DÄ kÀnns det som demonproducenten sÀger Àr det rimligaste. Bra lokal. Sen skulle jag tÀnka mycket pÄ Bra instrument, nÄgra bra baskaggar och virvlar till trummorna. Bra referenslyssning Àr vÀldigt bra ocksÄ, eller komplementlyssning till midd. Viktigt i min bok. kanske ns10 ?

De kanske jag skulle ha nĂ€mnt men har en stor samling bra instrument. Är ju multiinstrumentalist sjĂ€lv sĂ„ har 2 st Tama starclassic set med diverse cymbaler + NĂ„gra extra virvlar. ESP gitarr + bas. SĂ„ bra instrument saknar jag inte.

Lokal vore ju som sagt sÄklart kul men inte ekonomiskt försvarbart. Bor ju i sthlm och betalar sjukt hög hyra bara för min lÀgenhet har jag inte rÄd med en extra lokal till (har ju egen replokal med tillgÄng 24/7 som Àr hyfsat akustikinredd för enklare inspelning) SÄ de Àr nog out of the question för tillfÀllet i alla fall.

AngĂ„ende lyssning sĂ„ hĂ„ller jag helt klart med. Vore skönt med ett par till referensmonitorer. Men jag Ă€r sjukt nöjd med mina Neumann kh 120 och kĂ€nner mig riktigt bekvĂ€m med att mixa i dem. Men i framtiden vill jag helt klart ha ett extra par ocksĂ„. De Ă€r inte prioriterat just nu bara. 🙂

Gissar att TS har eget företag och vill utnyttja möjligheten att dra kvitta momsen. Att spara kan i sig bli en förlusthistoria dÄ det blir skatt pÄ vinst.

Helt korrekt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du Àr nöjd med din setup sÄ Àr det vÀl smartast att spara pengarna och ha dom redo nÀr det Àr dags att byta lokal? DÄ kan det nog snabbt springa ivÀg en del med att bygga flytande golv och sÄnt dÀr. Alternativt att det kan vara trevliga pengar att ha om du bytar boende (till ett med större utrymme för din studio).

Vad Àr det du inte gillar med ditt ljudkort?

Som sagts Àr ovanför har jag egen firma och vill kvitta momsen innan Ärsskiftet och minimera momsöverskott tills nÀsta Är. DÀrför Àr spara pengarna inte ett alternativ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske en api2ad? DÄ kan du behÄlla digi003an Ä köra preampen via spdif. Annars tycker jag bÄde preamps och ad/da Àr överskattat. Dock satt jag i din sits innan och hade en Digi003a, och jag upplevde en skillnad nÀr jag bytte till SSL alphalink. De har ju en mindre variant nu om du inte vill ha 24 i/o.

Du Ă€r inte sugen pĂ„ en Kemper? Köper du Ă€ven en riktigt bra main mikrofon för vox ocksĂ„ sĂ„ kan du ju spela in allt föruton trummor i din studio 🙂

Annars kanske du Àr intresserad av ett 500rack? Kanske en 1176 och 2 eq's?

Finns sÄ mycket att vÀlja pÄ haha!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om du inte har behov av extremt snabba latenser Àr nog Antelope Orion 32 ett bra köp.

Du kan ju iofs köpa ett rme madi kort till.. eller ett raydat om du har behov av snabba latenser.

Men har hört att det lÄter som bÀst nÀr man anvÀnder usb .

Eller brÀn pengarna pÄ nÄgot ur BURL's sortiment, deras produkter Àr top notch just nu..bÀst just nu.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om du inte har behov av extremt snabba latenser Àr nog Antelope Orion 32 ett bra köp.

Du kan ju iofs köpa ett rme madi kort till.. eller ett raydat om du har behov av snabba latenser.

Men har hört att det lÄter som bÀst nÀr man anvÀnder usb .

Eller brÀn pengarna pÄ nÄgot ur BURL's sortiment, deras produkter Àr top notch just nu..bÀst just nu.

LÄter som bÀst med usb? Wuut??? Haha nu fÄr du nog allt förklara dig.

Burl har bra rykte menxsom alltid Àr det delade meningar angÄend3 vad som Àr "bÀst"

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter som bÀst med usb? Wuut??? Haha.

Burl har bra rykte menxsom alltid Àr det delade meningar angÄend3 vad som Àr "bÀst"

Ja, vad jag lÀst pÄ gearslutz upplever anvÀndare att det rent subjektiv lÄter bÀttre med USB anslutningen, det ska ju inte vara sÄ..men enligt folk var det mÀrkbar skillnad... Det Àr vÀl lite dÀrför som jag inte köpt en Ànnu.

EDIT: bör tillÀgga angÄende Orion att jag slutade följa trÄden ca 2-3 mÄnader efter release sÄ har inte koll pÄ hur mkt dom fixat med drivrutiner och annat..jag vet ibörjan var det mkt strul..vettifan om det Àr löst nu... KÀnns ju sÀkrare att köra nÄgot RME kort..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske en api2ad? DÄ kan du behÄlla digi003an Ä köra preampen via spdif. Annars tycker jag bÄde preamps och ad/da Àr överskattat. Dock satt jag i din sits innan och hade en Digi003a, och jag upplevde en skillnad nÀr jag bytte till SSL alphalink. De har ju en mindre variant nu om du inte vill ha 24 i/o.

Du Ă€r inte sugen pĂ„ en Kemper? Köper du Ă€ven en riktigt bra main mikrofon för vox ocksĂ„ sĂ„ kan du ju spela in allt föruton trummor i din studio 🙂

Annars kanske du Àr intresserad av ett 500rack? Kanske en 1176 och 2 eq's?

Finns sÄ mycket att vÀlja pÄ haha!

Precis som du sĂ€ger sĂ„ finns de ju sĂ„ mycket att vĂ€lja pĂ„. Problemet Ă€r ju knappast att spendera pengarna. Bara hur man gör de bĂ€st 😛

Men de lutar som sagt starkt Ät ett RME-kort dÄ jag tycker att omvandlarna i min 003 Àr rÀtt "grötiga" i brist pÄ bÀttre ord jÀmfört med mycket annat jag jobbat med.

Klart jag Àr sugen pÄ en Kemper, men jag Àr fortfarande lite av en old school kille och gillar att micka upp gitarrer och hÄlla pÄ. Jag har ju bÄde en 5150 och en Orange ad30 plus fyra olika cabs att leka med. SÄ gitarrljud brukar sÀllan va ett problem. (Klart att de Àr smidigt att kunna spela hemma i lÀgenheten dock..)

1176 eller 500 rack me lite goa grejer skulle sĂ„klart inte sitta fel de heller 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis som du sĂ€ger sĂ„ finns de ju sĂ„ mycket att vĂ€lja pĂ„. Problemet Ă€r ju knappast att spendera pengarna. Bara hur man gör de bĂ€st 😛

Men de lutar som sagt starkt Ät ett RME-kort dÄ jag tycker att omvandlarna i min 003 Àr rÀtt "grötiga" i brist pÄ bÀttre ord jÀmfört med mycket annat jag jobbat med.

Klart jag Àr sugen pÄ en Kemper, men jag Àr fortfarande lite av en old school kille och gillar att micka upp gitarrer och hÄlla pÄ. Jag har ju bÄde en 5150 och en Orange ad30 plus fyra olika cabs att leka med. SÄ gitarrljud brukar sÀllan va ett problem. (Klart att de Àr smidigt att kunna spela hemma i lÀgenheten dock..)

1176 eller 500 rack me lite goa grejer skulle sĂ„klart inte sitta fel de heller 🙂

Jo jag upplevde nÀr jag bytte till Alphalinken att nedre mellanregistret och hög-basen blev helt klart renare jÀmfört med 003an. TÀnk bara ifall du nÄgon gÄng skall expandera studion. Det Àr alltid bra att ialla fall kunna expandera till minst 16 i/o

RME korten Àr sÀkert kanon. Kommer man upp i den klassen sÄ Àr ad/da lika överskattat som preamps rent generellt.

AngĂ„ende Kempern, efter att fĂ„tt det bekrĂ€ftat att bĂ„de Sneap och Richardson anvĂ€nder den pĂ„ sina releaser sĂ„ blev man ju inte mindre sugen.. 😄 Alltid gött att slippa oroa sig för rör som blri slitna eller att nĂ„gon slĂ„r till mikrofonen 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Klart jag Àr sugen pÄ en Kemper, men jag Àr fortfarande lite av en old school kille och gillar att micka upp gitarrer och hÄlla pÄ. Jag har ju bÄde en 5150 och en Orange ad30 plus fyra olika cabs att leka med. SÄ gitarrljud brukar sÀllan va ett problem. (Klart att de Àr smidigt att kunna spela hemma i lÀgenheten dock..)

1176 eller 500 rack me lite goa grejer skulle sĂ„klart inte sitta fel de heller 🙂

Skulle inte kempern passa dig rÀtt bra dÄ dÄ? Göra egna profiler med stÀrkarna och mecka runt med olika kombinationer. LÄna över nÄgra toppar och profilera. Sen kan du bara ta med dig burken hem eller till repan, lÄter ju grymt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

att micka stÀrkare och hÄlla kÀnns mest som en tidstjuv som stjÀl tid som man kan anvÀnda till mer produktiva saker...Och allti blir sÄ mkt smidare nÀr man slipper micka upp en stÀrkare som lÄter högt.

Lite trist tÀnk tycker jag... Bland det roligaste som finns Àr ju just att testa ljud, kolla mickar samt att upptÀcka nya ljud, ibland av rena misstag. Tycker det emellanÄt Àr ofantligt trist med fÀrdiga ljud, tidsbesparande men inte speciellt kreativt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den bÀsta investeringen jag och mina kollegor gjort senaste Ären har varit

Neve Portico kompressorer 5043 och EQs 5033. LÄter helt suverÀnt, lÀtta att ratta, tar mkt lite plats. Vi har plöjt igenom mÄnga olika eqs/komressorer men landat med dessa.

Vi anvÀnder dem bÄde direkt vid inspelning men ocksÄ mkt vid mixning och mastering.

Inte helt gratis men shit vilken tyngd i ljudet dessa ger. Rekommenderas varmt!

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...