Jump to content
Annons

Hjälp mig spendera 40 000 kr


theunknown

Recommended Posts

Lite trist tänk tycker jag... Bland det roligaste som finns är ju just att testa ljud, kolla mickar samt att upptäcka nya ljud, ibland av rena misstag. Tycker det emellanåt är ofantligt trist med färdiga ljud, tidsbesparande men inte speciellt kreativt.

Lite trist tänk tycker jag... Bland det roligaste som finns är ju just att testa ljud, kolla mickar samt att upptäcka nya ljud, ibland av rena misstag. Tycker det emellanåt är ofantligt trist med färdiga ljud, tidsbesparande men inte speciellt kreativt.

Kan helt klart hålla med här. De är ju lite av charmen med de hela tycker jag. Sen är de ju såklart smidigt med en kemper också. Inte så att jag inte vill ha en. Men frågan är om de är första prioritet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har varit lite inne på ett Apollo ljudkort också: http://www.thomann.de/se/universal_audio_apollo_quad.htm Låter ju smidigt med dsp och slippa belasta datorn lika mycket. Problemet är väl att jag faktiskt aldrig provat UAD-pluggarna och frågan är om de är så mycket bättre.. Valen är många..

Link to comment
Dela på andra sajter

Apollo är väl det mest jävla onödiga man kan köpa. Herre gud

De vet jag inte om jag håller med om. De är ju fortfarande ett kvalitativt ljudkort med bra preamps och ad/da-omvandling. Men de lutar dock starkt åt RME UFX istället..

Redigerat av theunknown
Link to comment
Dela på andra sajter

ad/da omvandling är ett icke argument om man är realistisk. Det finns tester där man har dragit igenom en låt typ 10 ggr utan hörbar skillnad i ett budgetkort för typ 3-4? år sen. Spelat upp och spelat in, och spelat upp inspelningen av låten och spelat in inspelningen osv.

Bra preamps. Ok. Men om man köper fina outboardspreamps eller kör genom ett fint bord kommer man nog inte vilja köra på tråkiga stock pre.

Nu fanns det ju en del inputs till outpreamps men 8 stycken känns väldigt halvdant, 8 till skulle vara ok.

Inbyggd uad processing kan ju vara rätt smart om man tar med sig ljudkortet och ska avlasta en laptop, dock kan jag känna att det blir något slentrianmässigt köp av pluggar man typ kanske använder bara för att man köpt dem

Sen priset är ju skyhögt. Om man skulle få med minst 16 line inputs och välja om man vill ha Uad, så visst, om man måste vara lite snobbig.

Den är ju snygg

Link to comment
Dela på andra sajter

En Universal Audio LA-610 channelstrip. Så jävla bra till precis allt, och så lättskruvad. Bästa som finns till sång o lajnad bas?

Det pratas mycket om rör i preampar o mickar, det mesta är väl bara dist och brus, från den här får man ett helt underbart ljud tycker jag. Kompressorn är så ja grym. Och jag har kommit på en teknik när jag gör sånhpålägg själv, o det är en lågmäld låt där jag får ta i ganska rejält på tex refeängen för att nå upp till höga toner, det är att gå ner ett hack på ingångsgainen på refrängen, sen vrida tillbaka. Det ger ett mer naturligt ljud än att backa från micken. VU metern är helt super för att först ratta ingain, sen hur många db som komprimeras, o man kan även se hur starkt utljud man har.

Preampen kanbåde ge väldigt rent ljud och färga lite, eller mkt. Lätt värt ca 13000. Särskilt på fältinspelningar. Det finns nog inte många studioprylar som hyllas så som den här om man googlar. Joachime mfl proffs här i forat föreslog den åt mig, den ska tom vara bättre än andra dyrare UA limpor.

Har du vägen förbi Ljusne Hälsingland kan du få testa min. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt för dyra AD/DA omvandlare är fett overkill om du inte kommer skicka saker in i ljudkortet, ut igen till t ex en kompressor och sen tillbaka in i ljudkortet igen osv. Så länge saker mest ska in så är det fett onödigt.

Själv skulle jag skaffa en sådan här:

http://www.tkaudio.s...products/dp1mk3

Sen är det typ klart. Själv föredrar jag att köra analoga preamps och sånt och använda VST-kompressorer, bara krångligt att skicka runt signalen fram och tillbaka och snabbare och lättare att göra om, samma sak med eq, equality för skärning och nebula för färgning. 😛

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

En Universal Audio LA-610 channelstrip. Så jävla bra till precis allt, och så lättskruvad. Bästa som finns till sång o lajnad bas?

Det pratas mycket om rör i preampar o mickar, det mesta är väl bara dist och brus, från den här får man ett helt underbart ljud tycker jag. Kompressorn är så ja grym. Och jag har kommit på en teknik när jag gör sånhpålägg själv, o det är en lågmäld låt där jag får ta i ganska rejält på tex refeängen för att nå upp till höga toner, det är att gå ner ett hack på ingångsgainen på refrängen, sen vrida tillbaka. Det ger ett mer naturligt ljud än att backa från micken. VU metern är helt super för att först ratta ingain, sen hur många db som komprimeras, o man kan även se hur starkt utljud man har.

Preampen kanbåde ge väldigt rent ljud och färga lite, eller mkt. Lätt värt ca 13000. Särskilt på fältinspelningar. Det finns nog inte många studioprylar som hyllas så som den här om man googlar. Joachime mfl proffs här i forat föreslog den åt mig, den ska tom vara bättre än andra dyrare UA limpor.

Har du vägen förbi Ljusne Hälsingland kan du få testa min. 🙂

Är helt klart sugen på en LA-610. Kanske blir ett RME-kort + en sådan. Sen kanske en ny crash cymbal då jag lyckades slå sönder min 19" zildjian a custom crash förra repet....

Redigerat av theunknown
Link to comment
Dela på andra sajter

Trotts att det är aldrig tillräckligt med prylar, kan man utreda i alla fall mer om man är ju intresserad i köpa nåt nytt. Se till om du har rätt ljud för dina låtar. Ett ljudkort kan vara ett bra tillägg exempelvis Symphony I/O med större dynamic range, bra preamp till example Great River kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är helt klart sugen på en LA-610. Kanske blir ett RME-kort + en sådan. Sen kanske en ny crash cymbal då jag lyckades slå sönder min 19" zildjian a custom crash förra repet....

Tycker mig hört fler som slår sönder A Custom crasharna...? Har en sån själv som"nån spelar en gång om året på" som frun kommenterade mitt maniska intresse för cymbaler o trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...