Jump to content
Annons

lillabarnet

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nu har inte jag spotify men ärligt vad tror du egentligen att det ska låta som än annat än hemmagjort när du dina erfarenheter är ringa? Lägga på någon effekt som ska vara det magiska som får det att låta bra finns inte. Skit in=skit ut. Lär dig hur man mixar. Det tar lång tid lära sig bli bra. Är ditt rum inte bra så spelar det ingen roll när det gäller sånginspelning vad du än gör. Det kommer låta skit ändå. Behandla ditt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Rösten distar, för starkt inspelad eller så har dragit mastern över nollan.

Första låten är i mixad i stereo, dom andra i mono, var det en tanke med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det låta proffs måste man både ha hållit på skitlänge och ha skitdyra grejer...

SE Electronics mick säger du... Är det deras billigaste är den inte mycket att hurra över, deras dyraste är hur bra som helst.

En grej som är svår men viktig när det gäller ljud är att följa signalen från micken (eller keyboard/lajnad bas/trumprogram) genom precis alla grejer den passerar, o se till att signalstyrkan är precis lagom både in och ut genom allt, mickpreamp, in i kompressor, ut ur den samma till limiter. Signalen till reverb o eko ska vara lagom starka, för stark distar det, för svag blir det brus. Det är gratis att öva på... Får du allt det där rätt låter nog din mick plötsligt mycket, mycket bättre. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror du lyckats exportera mastern som mono. För jag antar att du panorerat och använt jag av stereoreverb på dom andra låtarna också. Jag hör dist på någon låt mer än första.

Tycker inte höra något speciellt jobbigt rumsljud på sången, det är nog mer mixen som skapar soundet i detta fallet.

Jag skulle inte oroa mig över att micken låter illa. Den är good enough.

Vilka ljud man väljer och arret stor betydelse för helheten på låten.

Använder kompressor på sången?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har egentligen inget nytt att tillägga, ville bara poängtera att det finns en kvalité i materialet som gör det intressant att lyssna på, trots att mixarna är sådär. Speciellt tredje låten gillar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa detta specialnummer från Studio och gå igenom Mixologi-avsnitten ordentligt.

Att försöka mixa och "få det att låta som proffsen" utan att ha en aning hur de olika verktygen fungerar eller påverkar ljudetoch varandra är i princip omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

gött! tänkte att det kanske var något uppenbart fel som jag råkade göra. men dåså, ska fortsätta lära mig. tycker ju att det här är skitkul! köper definitivt pdf:en, tack för svaren!

Jo, det finns många uppenbara fel, bredd, eq, dist.., men lycka till med pdf:en 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska det låta proffs måste man både ha hållit på skitlänge och ha skitdyra grejer...

Fast det där är inte sant. Visst underlättar det att ha bra grejor, men det är absolut inte ett måste för att få till proffsiga inspelningar. Talang och övning spelar mycket större roll, för att inte säga helt avgörande.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där är inte sant. Visst underlättar det att ha bra grejor, men det är absolut inte ett måste för att få till proffsiga inspelningar. Talang och övning spelar mycket större roll, för att inte säga helt avgörande.

mvh Jon

+1

Jag har hållt på nu i cirka 10år från första lilla hemstudion och först det senaste året så har det börjat låta proffsigt, jag säger inte att det låter världsbäst men det låter ialla fall rätt bra. Så det är igentligen som vilket instrument som helst, övning ger färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väl OK anser jag! Men visst hade du kunnat valt att skära neråt lite mindre.. Känns som om allt under 250 Hz är avskurit på sången nu.. Sen gillar jag den distade attetyden på sången och att är helt OK! Låten "Dansa" låter dock lite väl mycket hemmekad.. Märkligt nog är det synthen (som antagligen är virtuell.. den med arpeggio på) som låter platast! Gillar dock det feta mullret på baskaggen! Fast visst är det väl hemmagjort va? Ska det inte låta hemmagjort då? Dåligt klipp vid 1,26 etc

EDIT: sången är minsta problemet. Den har rätt attityd och sound! 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplade in mig på monitorer o sub oxå. Det är ju skitbra låtar speciellt de två första. Låtarna o texterna är riktigt bra och sången väldigt speciell, både uppkäftig, barnslig, rockig, självsäker och osäker på samma gång.

Introt på Dansa med den distade o oförskämda hihaten är genialt. Kaggen har anings för mycket av de allra lägsta frekvenserna och bassynten kunde komma upp lite mer i volym.

Helt klart en dräpare på ett dansgolv med ungdomar. Knäckande medryckande röst. Den som inte dras med i det här på ett dansgolv är död.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...