Jump to content
Annons

Timing, hur tight är du?


Bejan

Recommended Posts

Annons

hur mycket skulle ni kunna tänka er att klippa och flytta i en inspelning som erat band har gjort?

Det jag tänker på är ju att om man har redigerat för mycket i timingen så blir det ju tillslut inte represenativt för hur bandet spelar live. Tar ni andra hänsyn till detta eller föredrar ni att det låter ightare på inspelning än det gör live?

Persoligen så känner jag att jag hellre skulle låta det få vara lite otajt på en inspelning som ska represesentera bandet jag spelar i än att man har redigerat för mycket så att man inte klarar av att pulla it off så att säga. Bättre att öva tills man blir riktigt tight än att försöka maska över det med redigeringen;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tänker på är ju att om man har redigerat för mycket i timingen så blir det ju tillslut inte represenativt för hur bandet spelar live. Tar ni andra hänsyn till detta eller föredrar ni att det låter ightare på inspelning än det gör live?

Jag tycker inte det är fel att det låter annorlunda live. Varken M. Jackson eller Ola Salo sjöng/sjunger alla sina låtar ens i orginaltonart. Se det som en annan version bara, säger jag..

Tycker det är en olycklig utveckling när Kent kör med backing track, låt live vara en annan version istället, varför inte?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att man är någon metronom direkt, men samtidigt så tycker jag att det är helt ok om det inte är det.

Till 99,9% gör jag inga klipp/justeringar i mina inspelningar, trots önskemål. Så länge det inte låter riktigt åt h-e kan det få vara för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är fel att det låter annorlunda live. Varken M. Jackson eller Ola Salo sjöng/sjunger alla sina låtar ens i orginaltonart. Se det som en annan version bara, säger jag..

Tycker det är en olycklig utveckling när Kent kör med backing track, låt live vara en annan version istället, varför inte?

Jo det är sant. Så länge man inte presterar så dåligt att man måste styra upp det i mixen och sen inte kan klara av det live. det är väl det enda jag kan känna. Men att det låter annorlunda live behöver ju inte vara dåligt, kan ju vara bättre ibland tom. Så länge man kan prester

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket skulle ni kunna tänka er att klippa och flytta i en inspelning som erat band har gjort?

Det jag tänker på är ju att om man har redigerat för mycket i timingen så blir det ju tillslut inte represenativt för hur bandet spelar live. Tar ni andra hänsyn till detta eller föredrar ni att det låter ightare på inspelning än det gör live?

Persoligen så känner jag att jag hellre skulle låta det få vara lite otajt på en inspelning som ska represesentera bandet jag spelar i än att man har redigerat för mycket så att man inte klarar av att pulla it off så att säga. Bättre att öva tills man blir riktigt tight än att försöka maska över det med redigeringen;)

Naturligtvis ska det ju ha repats så det sitter, men ibland kanske det uppstår omständigheter som gör att det av en eller annan anledning inte blir som det var tänkt. Och då får man ta till vilka medel som helst som helgar syftet.

Min åsikt är att det inte går att jämställa studioinspelningar med live. Live varar endast ett ögonblick, medan man kan lyssna hur många gånger som helst på en studioinspelning. Det är olika upplevelser helt enkelt.

Det kan vara otajt och falsksång på ett livegig men ändå ha andra kvaliteter som gör att det blir bra. Att lyssna på samma otajtheter och sursång är kanske inte lika charmerande om det upprepas flera gånger.

Därför tycker jag att om bandet är omedvetet otajt, och framförandet inte bidrar till, eller kanske t om sänker känslan i musiken så är det ju bara bra om man bakar inspelningen så att den håller för upprepade lyssningar.

Men som med allt annat är det ju en balansgång. Man bör väl undvika att överproducera också...

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis ska det ju ha repats så det sitter, men ibland kanske det uppstår omständigheter som gör att det av en eller annan anledning inte blir som det var tänkt. Och då får man ta till vilka medel som helst som helgar syftet.

Min åsikt är att det inte går att jämställa studioinspelningar med live. Live varar endast ett ögonblick, medan man kan lyssna hur många gånger som helst på en studioinspelning. Det är olika upplevelser helt enkelt.

Det kan vara otajt och falsksång på ett livegig men ändå ha andra kvaliteter som gör att det blir bra. Att lyssna på samma otajtheter och sursång är kanske inte lika charmerande om det upprepas flera gånger.

Därför tycker jag att om bandet är omedvetet otajt, och framförandet inte bidrar till, eller kanske t om sänker känslan i musiken så är det ju bara bra om man bakar inspelningen så att den håller för upprepade lyssningar.

Men som med allt annat är det ju en balansgång. Man bör väl undvika att överproducera också...

/U

Låter klokt!
Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken vill nåt då, får en vilja i sig själv, strävar framåt av egen kraft, andas, förmedlar känslor 10ggr bättre, o mer 'kick in the ass' jävlaranama från kompet liksom.

+1

personligen stör jag mig på folk som tror att midi altid är stelt och dött. Det är programerat som oftast är stelt och dött. Midi är bara styrdata och man kan spela in riktiga instrument med midi, oftast klaviatur.

Okej!

Men kan man programmera så att man får fram det där som Signia beskriver, tror ni?

Det är mitt problem - jag har bara än så länge lyckats kvantisera stelt och tråkigt.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Okej!

Men kan man programmera så att man får fram det där som Signia beskriver, tror ni?

Det är mitt problem - jag har bara än så länge lyckats kvantisera stelt och tråkigt.

Att programmer känsla och timming är nog lite svårt. men varför inte spela tex. ett piano med klicket och se vart du hamnar innan du kvatiserar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många amatörer gör så.

Och i princip alla proffs också. Visst kan man diskutera hur bra det igentligen blir av att allt är 100% tight och 100% i pitch. Men vill man jobba i den här branschen så handlar det omatt levera en proffessionel produkt vare sig artisten/bandet kan leverera live eller inte. Kan den inte det så tar man till de verktygen som finns tillgängliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i princip alla proffs också. Visst kan man diskutera hur bra det igentligen blir av att allt är 100% tight och 100% i pitch. Men vill man jobba i den här branschen så handlar det omatt levera en proffessionel produkt vare sig artisten/bandet kan leverera live eller inte. Kan den inte det så tar man till de verktygen som finns tillgängliga.

Visst är det så.
Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket skulle ni kunna tänka er att klippa och flytta i en inspelning som erat band har gjort?

Jag gör det inte alls, till viss del på att jag inte kan även om jag ville. Men mest för att jag bara vill spela in musiken som den låter. Är trummisen hopplös vet jag nog det i förväg o tar trummaskin i stället. Eller klick och inga trummor alls.

Jag hade visplirartrummis här igår som la på trummor på "Are you lonesome", fan vad kul det var. På ett ställe i låten trampade han till kaggen ganska grovt o fult för sent. Det redigerade jag som så att jag bara raderade stampet på kaggemicks-spåret. Men det hörs ju ändå genom de andra mickarna, men blir inte alls lika distinkt störigt...

Mina five cents of fusking plojty metoder.

Edit: Jag leker o trivs enbart med min egen musik så då går det ju bra. Skulle jag leva på det som studioägare vore det ju helt annorlunda.

Smygplojty - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör det inte alls, till viss del på att jag inte kan även om jag ville. Men mest för att jag bara vill spela in musiken som den låter. Är trummisen hopplös vet jag nog det i förväg o tar trummaskin i stället. Eller klick och inga trummor alls.

Jag hade visplirartrummis här igår som la på trummor på "Are you lonesome", fan vad kul det var. På ett ställe i låten trampade han till kaggen ganska grovt o fult för sent. Det redigerade jag som så att jag bara raderade stampet på kaggemicks-spåret. Men det hörs ju ändå genom de andra mickarna, men blir inte alls lika distinkt störigt...

Mina five cents of fusking plojty metoder.

Edit: Jag leker o trivs enbart med min egen musik så då går det ju bra. Skulle jag leva på det som studioägare vore det ju helt annorlunda.

Smygplojty - 55

ha ha ja så kan det gå. Du måste flytta alla kanaler åt samma håll så läcker det inte.

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att man är någon metronom direkt, men samtidigt så tycker jag att det är helt ok om det inte är det.

Till 99,9% gör jag inga klipp/justeringar i mina inspelningar, trots önskemål. Så länge det inte låter riktigt åt h-e kan det få vara för min del.

näe så tycker jag också. Tex en gitarr macka som startar på en etta har ju en viss aktionstid. Och då blir det lite smak och tycke som tur är. ;-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man programmera så att man får fram det där som Signia beskriver, tror ni?

Det är mitt problem - jag har bara än så länge lyckats kvantisera stelt och tråkigt.

Iterativ kvantisering med egna inställningar brukar jag köra med ofta. Bestämmer hur nära eller långtifrån det ska flyttas och hur många procent det flyttas isåfall.

Jag är inte så tajt alla gånger (även midiinterface har ibland strulat) så det går från superskönt swung till retliga missar ibland. Och då brukar det funka bra.

Finns lite swing och tuplet funktioner i Cubase också som jag har lekt med någon enstaka gång. Blir ganska bra. Inte med lätthet alla gånger men för att jag ska säga "ok det kan jag köra på" iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är att det inte går att jämställa studioinspelningar med live. Live varar endast ett ögonblick, medan man kan lyssna hur många gånger som helst på en studioinspelning. Det är olika upplevelser helt enkelt.

Det kan vara otajt och falsksång på ett livegig men ändå ha andra kvaliteter som gör att det blir bra. Att lyssna på samma otajtheter och sursång är kanske inte lika charmerande om det upprepas flera gånger.

Därför tycker jag att om bandet är omedvetet otajt, och framförandet inte bidrar till, eller kanske t om sänker känslan i musiken så är det ju bara bra om man bakar inspelningen så att den håller för upprepade lyssningar.

Det var ju iofs en bra poäng! Ingen idé att släppa en inspelning som är så pass illa spelad så det förstör själva lyssningen.

Det kan ju vara så att man har haft kort om tid och att allt sitter förutom kanske något fill eller anslag som knasat. Då kan det ju vara en idé att justera i mixen ist för att låta det vara och låta det dra ner kvaliteten på den inspelade låten.

Det viktiga är väl att det inte ska gå så långt att bandet inte klarar av att bära upp låtarna live. det är väl iofs upp till var band att bestämma. Men personligen så skulle jag tycka det var jobbigt att ha spelat in ett gäng låtar sen fixat så det låter som att man är mycket bättre än vad man egentligen är. Inte så roligt när man ska spela live och de som lyssnar kanske blir besvikna.

Men som någon annan sade i tråden så måste ju de som jobbar i branchen leverera produkter med häg kvalitet och då gäller det ju att det sitter och låter bra!

Eftersom jag är blott en amatör så har jag haft amatörinspelningar i åtanke, alltså inget som är tänkt att släppas i proffesionell anda. Blir ju lite skillnad då🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Systemet är nog OK (i7 med 16Gb RAM, MOTU 8pre med FW anslutning), men det skulle behöva ställas in ordentligt. Fast jag vet bara inte hur (är ingen OS plojtyplojty pillare).

Det blir liksom ett moment 22 där buffersize kan ställas in tillräckligt för att hantera ett adekvat antal pluggar utan alltför stor latency. Om jag ställer in buffern så latencyn är acceptabel, klarar den inte av pluggarna...

/U

Kör du Windows 7 prova att köra DPC Latency checker. En maskin med en modern i7 borde gå att skruva ned till 64 eller 128 samples som buffer vid ganska hård belastning om den är rätt trimmad med inställningar. Jag kör mitt system på 64 samples så när jag trackar sång så kör jag lyssningen via min DAW nästan lika bra som Pro Tool HD/HDX.

Är det illa med krockande drivisar eller strömsparfunktioner så kan du kanske tappa halva CPU resurserna jämfört med en väl intrimmad dator.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hatar otajthet! Visst INGEN är 100%, alla har en tolerans för vad som är ok. Sen finns naturligtvis när det är konsekvent otajt eller om det finns en tanke bakom. Sen när det krockar med vad som är rakt eller shuffle, få till det där skånesvänget.

Lyssna på hur ettan är alltid lite sen här:

Mötley Crüe – Til Death Do Us Part

Eller som här, vem lirar rak och shuffle?

Billy Bremner – The Girl Can't Help It

Och här konsevent "fel"

Robyn – Keep This Fire Burning - Radio Original

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Och i princip alla proffs också. Visst kan man diskutera hur bra det igentligen blir av att allt är 100% tight och 100% i pitch. Men vill man jobba i den här branschen så handlar det omatt levera en proffessionel produkt vare sig artisten/bandet kan leverera live eller inte. Kan den inte det så tar man till de verktygen som finns tillgängliga.

Absolut!

Man vill ju leverera ett så bra resultat som möjligt till eventuella lyssnare och med den teknik som finns numera, är chansen att kunna göra det, bättre än någonsin. Vid livespelningar är det alltid mer acceptabelt att det inte blir perfekt, men på en studioinspelning ska man kunna förvänta sig ett grymt bra resultat.

Redan på "den gamla goda tiden" (som många ser på med någon sorts rosaskimrande nostalgiskt skimmer), när allt var "äkta", så "fuskade" man ju vilt i studion och utnyttjade den teknik som fanns till bristningsgränsen, genom att lägga fler instrument och röster än vad gruppen egentligen hade, klippte i band och redigerade, gjorde punch-in när något blev fel, ändrade hastighet på bandet på vissa inspelningar för att få "fetare" sound etc.

Allt snack om hur "äkta" allt var förr, är med andra ord bara trams. Hade de gamla "hjältarna" haft tillgång till dagens teknik så hade de garanterat också redigerat otajta saker och småsura toner, precis som de flesta - proffs som amatörer - gör idag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Redan på "den gamla goda tiden" (som många ser på med någon sorts rosaskimrande nostalgiskt skimmer), när allt var "äkta", så "fuskade" man ju vilt i studion och utnyttjade den teknik som fanns till bristningsgränsen, genom att lägga fler instrument och röster än vad gruppen egentligen hade, klippte i band och redigerade, gjorde punch-in när något blev fel, ändrade hastighet på bandet på vissa inspelningar för att få "fetare" sound etc.

Allt snack om hur "äkta" allt var förr, är med andra ord bara trams. Hade de gamla "hjältarna" haft tillgång till dagens teknik så hade de garanterat också redigerat otajta saker och småsura toner, precis som de flesta - proffs som amatörer - gör idag.

Exakt! Folk tycks glömma att de kunde spendera månader till och med år i studion för att spela in 1 skiva. De gjorde även enorma förproduktioner. För att till sist som Claes säger klippte och hade sig bäst de kunde för att få till det resultatet de ville. Jag har för mig att jag läste att de synkade 3 tape maskiner för att fi ihop alla tagningar till en 80-tals popstjärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hatar otajthet! Visst INGEN är 100%, alla har en tolerans för vad som är ok. Sen finns naturligtvis när det är konsekvent otajt eller om det finns en tanke bakom. Sen när det krockar med vad som är rakt eller shuffle, få till det där skånesvänget.

Lyssna på hur ettan är alltid lite sen här:

Mötley Crüe – Til Death Do Us Part

Eller som här, vem lirar rak och shuffle?

Billy Bremner – The Girl Can't Help It

Och här konsevent "fel"

Robyn – Keep This Fire Burning - Radio Original

Kul exempel där. Höll på att ramla av stolen på introt på Möttey. Men det ordnade upp sig när 8 delarna kom på bas.

Ja Bill B. Vem fan lirar shuffle? jag tro ingen gör det utom i början precis. Svårt att höra Hihat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt! Folk tycks glömma att de kunde spendera månader till och med år i studion för att spela in 1 skiva. De gjorde även enorma förproduktioner. För att till sist som Claes säger klippte och hade sig bäst de kunde för att få till det resultatet de ville. Jag har för mig att jag läste att de synkade 3 tape maskiner för att fi ihop alla tagningar till en 80-tals popstjärna.

Michael Jackson Thriller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...