Jump to content
Annons

Timestretchad audiofil låter knas


Bloeas

Recommended Posts

Tjena!

Jag har plockat röst från en annan låt jag gjort och timestretchat upp den från 86BPM till 95BPM.

Jag har högerklickat på pilen högst uppe i listen och valt Timestretch och kört på känn.

Hörs som tydligast där rösten ligger själv typ 15sek in

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5291635/SLOEMOE_SLASKSANG_01.mp3

Jag tyckte det lät godkänt när jag satt med monitorer, men när jag tog på mig lurarna lät det inte OK.

Finns det något annat sätt att göra detta på och samtidigt bibehålla bättre kvalite?

All vocal är timestretchat, men det borde räcka med att rätta till leaden för att det ska låta ok tror jag, jag tycker även det låter ok där all musik ligger på.

tack på förhand!

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På vilket sätt tycker du att kvalitén är dålig? Nu lyssnade jag med de inear-lurar som följde med min smartphone men jag tycker det låter bra.

Jag tycker det låter digitalt trasigt, vet inte hur jag ska beskriva på annat sätt. Jag har försökt att dölja det genom att skära i toppen och köra ganska lågt. Jag vill ha Rösten högre och då hörs det ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir så när man timestretchar för mycket

Jo, men det jag undrar är om det finns något annat sätt att timestretcha.

Jag fattar att det blir kvalitetsförsämring om man drar ut en audiofil, men om jag drar ihop en audiofil borde det inte bli det?

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Prova att ladda hem Reason 7 demon. Stretchen i Reason är riktigt bra. Eller skicka filen till mig så kan jag höja tempot till dig i Reason så får vi höra om resultatet blir bättre.

Sedan kan problemen bero på någon inställning, att du kör en percussive algortim på sång eller tvärtom.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Något att testa, som bör ge andra resultat, fast jag är inte riktigt 100% säker, men den plugin/det program du använder bör leverera ett annat, förhoppningsvis bättre resultat när bearbetning sker med högre samplings-frekvens, även om filen från början inte är 192khz.

1. Konvertera ljudfilen innan du "time-stretchar" till 192khz.

2. "Time-stretcha" filen.

3. konvertera/plocka tillbaka filen in i ditt projekt igen.

Återkom gärna och berätta om det hjälpte, alternativt lägg upp båda rösterna för A/B-jämförelse i denna tråd (helst utan musik). Intressant att få reda på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar att det blir kvalitetsförsämring om man drar ut en audiofil, men om jag drar ihop en audiofil borde det inte bli det?

Självklart kan det bli det. Många saker som behöver räknas om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en massa olika algoritmer i Cubase som alltid låter lite olika bra på olika saker. Har aldrig riktigt lyckats hitta sambandet mellan vilken algoritm som låter bra på vad. Men om du istället för att bara dra i ljudfilen tar och högerklickar på den (ctrl+högerklick) och väljer time stretch (under "Audio"?) så får du upp en lite mer avancerad ruta där du kan välja originalbpm och önskat bpm, samt olika algoritmer och sådär. Om jag inte missminner mig, har inte Cubase framför mig nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...