Jump to content
Annons

Märkliga missljud i ljudkort


Halkbi

Recommended Posts

Jag har i veckan spelat in vad som är tänkt att bli vårat psykedeliska progrockbands debutalbum (tråd om inspelningen och mixprocessen kommer förmodligen). Använde under inspelningen trumslagarens Tascam US-1641. Allt flöt på utan problem, men när jag organiserade projekten efter att ha lagt lite gitarrdubbar så märkte jag något oroväckande.

I alla inspelningar med toninformation (alltså i prindip allt utom slagver) fanns plötsligt ett märkligt otäckt missljud, ungefär som det som blir när man kör digital ljudöverföring utan att båda enheter har samma samplerate. Enligt trummisen så sade han att han upplevt samma fenomen, men att det inte var något att oroa sig över då det bara skedde under uppspelning. Han hade också upplevt att det hela påverkades av vad han hade ikopplat i olika eluttag. Nån konstig jordgrej med andra ord. Sagt och gjort, testade att lyssna på problemspåren med mitt interna ljudkort (ESI Juli@) och då var problemen helt borta. Skönt, så att inte allt inspelningsjobb varit åt helvete.

Så nu när jag kom hem och skulle börja editera projekten så märkte jag att ett gitarrspår (som förvisso inte skulle användas) hade missljuden inbäddade i sig. Tänkte dela med mig av det spåret här och se ifall någon varit med om något liknande.

Soundcloud (nedladdningsbart)

Kommentarer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Låter som drivrutinen säckat ihop. Omstart och fixa med datorn.

Alt, någon form av digital rundgång, men mest troligt drivrutin problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som drivrutinen säckat ihop. Omstart och fixa med datorn.

Alt, någon form av digital rundgång, men mest troligt drivrutin problem.

Definera gärna "fixa med datorn" (körde in med PC för övrigt, vad det nu har för betydelse).

Det som jag tycker är intressant att det framför allt uppenbarade sig som ett uppspelningsproblem, men ändå tycks ha letat sig in i ett inspelat spår. Kommer nog av säkerhetsskäl försöka att undvika att använda det ljudkortet i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att bli både idiot- och dövförklarad......jag hör inget konstigt alls. Lyssnar förvisso på paddan med proppar, men ändå.

Det ligger rätt högt i frekvens, någonstans runt 10kHz. Varierar något frekvensmässigt beroende på ljudinnehåll och hörs inte alls under tystnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Rätt säker på att det är knas med drivisarna. Lurigt, har varit med om detta själv, lät ungefär som ditt exmpel och att det inte märks när det inte är ljud på kanalen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi talar om de högfrekventa oljudet så tycks det inte direkt ha med ljudkortet att göra vad jag kan gissa. I början, innan gitarren börjar lira så hör man att inspelningen är i full gång med lite ljud och så, men inget missljud. Missljudet börjar exakt samtidigt som gitarr-spelet, så jag skulle tro att det handlar om något från gitarr till innan signalen når ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För att få ordning på problemet hemma hos mig fick jag avinstallera drivrutinen till ljudkortet. Byta IRQ på ljudkortet, gjorde jag inte det dök felet upp igen. Men du kanske har tur och slipper mecka med IRQ. Så prova att installera om ljudkortsdrivarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi talar om de högfrekventa oljudet så tycks det inte direkt ha med ljudkortet att göra vad jag kan gissa. I början, innan gitarren börjar lira så hör man att inspelningen är i full gång med lite ljud och så, men inget missljud. Missljudet börjar exakt samtidigt som gitarr-spelet, så jag skulle tro att det handlar om något från gitarr till innan signalen når ljudkortet.

Nja, det rör sig inte om något akustiskt missljud. När jag först upptäckte det trodde jag att miken på gitarrförstärkaren gått åt helvete, sedan märkte jag att det även återfanns på basspåret (DI) så då misstänkte jag att mina hörlurar gett upp. När det lät likadant i mitt reservpar testade jag i monitorer och det lät likadant där med. Efter att ha uppmärksammat vår trummis på det hela så testade vi som sagt att lyssna med mitt ljudkort, och då var missljuden borta.

Det som är intressant i sammanhanget är att missljuden ändå tycks ha bränts in i detta spår (vilket som tur är inte behövs användas). I övrigt var inspelningssessionen befriad från tekniska problem, men kommer att hålla vakt nästa gång detta ljudkort används.

För att få ordning på problemet hemma hos mig fick jag avinstallera drivrutinen till ljudkortet. Byta IRQ på ljudkortet, gjorde jag inte det dök felet upp igen. Men du kanske har tur och slipper mecka med IRQ. Så prova att installera om ljudkortsdrivarna.

Detta är egentligen inte något större problem för mig då jag i 90% av fallen använder mitt egna interna kort. Använde bara vår trummis kort för att få tillräckligt med ingångar.

För att förtydliga så har alltså bara detta spår fått problem redan i inspelningen (exemplet jag lade upp är det råa inspelade spåret, och då jag lyssnar i mitt interna ljudkort nu (samt att det hörs för er) så tycks problemet som bekant vara inbränt redan i inspelningsfasen till skillnad från fallen som bara gällde uppspelningen). Alltså; Ett spår av totalt 25Gb inspelat material. Tur i oturen? Pja, kanske. Detta ger ju inga negativa följder. Men det är intressant då jag aldrig varit med om något liknande. Allt har alltid rullat som det ska för mig, oavsett vad jag använt.

Andra teorier än trötta drivrutiner? Avfärdar inte drloops teori alls, vore kul med lite fler infallsvinklar bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det jag tänkte på var väl mer någon störning eller så på vägen. Missljudet påminner lite om ett sådant ljud som en äldre tjock-TV kunde ge ifrån sig ibland, förr i tiden alltså 🙂

Det jag inte får att gå ihop är att om jag höjer volymen till max där jag lyssnar på ditt spår, så är det ljud hela tiden, men inget missljud, det kommer som sagt exakt när gitarr-spelet börjar... Skumt i övrigt får jag säga 🙂

[Edit:tillägg]:

Vad jag menar är att ljudkortet borde låta illa, med oljuden redan i början på inspelningen, om det är fel på ljudkortet.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Missljudet påminner lite om ett sådant ljud som en äldre tjock-TV kunde ge ifrån sig ibland, förr i tiden alltså 🙂

Det jag inte får att gå ihop är att om jag höjer volymen till max där jag lyssnar på ditt spår, så är det ljud hela tiden, men inget missljud, det kommer som sagt exakt när gitarr-spelet börjar... Skumt i övrigt får jag säga 🙂

Hahaha, SÅ ung är jag inte 😆 Förstår lite vad du menar, men det konstiga är ju att det i ena läget bara gällde uppspelningen medans det här spåret verkligen blev drabbat på inspelningen med. Störningar känns för mig lite konstigt då signalvägen från mikrofonen till ljudkortet var helt och hållet balanserad. Inget oljud hördes från förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, SÅ ung är jag inte 😆 Förstår lite vad du menar, men det konstiga är ju att det i ena läget bara gällde uppspelningen medans det här spåret verkligen blev drabbat på inspelningen med. Störningar känns för mig lite konstigt då signalvägen från mikrofonen till ljudkortet var helt och hållet balanserad. Inget oljud hördes från förstärkaren.

Haha 🙂

Äh, jag vet inte... Helskumt alltså. Jag bara antog, om jag får lita på mitt logik-sinne, att det var något på vägen eftersom det o-önskade ljudet dyker upp först när gitarren lirar. Vid fel på ljudkortet borde missljudet hörts innan gitarren drog igång, vilket det inte gör....liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm får verkligen anstränga mig för att höra det, om det dessutom ligger runt 10khz kan du väl lägga ett lowpass filter? inte mycket över 10k som ger något för gitarrtonen tycker jag.

Låter i mina öron märkligt att det inte skulle vara hörbart. Har du testat att ladda ner filen? Har upplevt att Soundcloud till och från kan låta väldigt konstigt (säkert beroende på webbläsare, flashversion osv). Det går att filtrera bort stora delar av missljuden, men förmodligen ligger fler artefakter i ljudet som kommer fram på ett otrevligt sätt när man börjar mixningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...