Jump to content
Annons

Diskussion och tankar kring Yamahas nya HS-serie


KlasVonKlas

Recommended Posts

Hej allihop!

Till att börja med så är inte tanken att detta ska vara en köprådstråd, utan mer att allmänt prata om Yamahas nya HS-serie, och kanske främst HS7 som jag själv har lyssnat på och är intresserad av. Jag har sökt runt lite på nätet och har knappt hittat något om Yamahas nya HS-serie, så därför tänkte jag starta denna tråd där dessa monitorer kan diskuteras. Det ska också tilläggas att det jag säger är personliga erfarenheter och tankar, och vi alla tycker ju olika om ljud och musik vilket egentligen gör det hela ännu roligare 🙂

Igår var jag på 4sound i Jönköping och lyssnade på bland annat Genelec 8020, 8030, Yamaha HS5 och HS7. Nu är det ju som det är det här med att lyssna på monitorer i butik, det är inte optimalt. Fönster överallt, de står på hyllor i olika höjder, ingen akustikdämpning m.m. Men lite kan man ändå få en bild av hur de låter.

Det slutade med att det var 8030 och HS7 som jag växlade mellan och provlyssnade. De andra märkena som M-Audio, Behringer osv var inte av så stort intresse då både jag och flera andra tycker de har en tydlig färgning av ljudet, främst i basen men en liten puckel/förstärkning (personlig åsikt).

Det första jag reagerade på var skillnaden i mellanregistret. Genelec har för mig alltid varit "det man ska ha", bara att priset för mig har varit något högt. Jag har heller inte tidigare hört monitorer från Yamaha. Men här blev jag lite förvånad faktiskt, jag tyckte att HS7orna var ganska mycket tydligare i mellanregistret än 8030. Kanske var det monitorernas placering/inställningar som gjorde detta, men jag upplevde skillnaden så stor att jag faktiskt tror HS7orna är lite klarare i mellanregistret trots prisskillnaden. Jag upplevde detta med i stort all den musik som jag hade möjlighet att lyssna på: akustiskt, hårdrock/metal, olika genrer av elektroniskt m.m. Tyvärr kunde jag inte hitta någon musik med ren neutral röst att lyssna på, så där kan jag inte säga något.

Det andra jag märkte var basen, och där är jag själv osäker på vad jag tycker, och även där är det svårt med tanke på placering, rummet osv. Så som det stod i butik upplevde jag att 8030 gick djupare i basen än HS7. Den var lite fylligare men ändå tydligare än HS7, men samtidigt inte lika städad, rapp och neutral som HS7. Om detta stämmer vet jag inte, 8030 stod i lyssningshöjd medans tyvärr inte HS7orna gjorde det. 8030 ska ha en respons på 58Hz-20kHz +/-2db, medan HS7 55Hz-24Hz -3db. Nu skriver ju tyvärr Yamaha endast "-" och inte "+/-" vilket är lite synd. Skulle det t.ex vara -3db +5db så är ju skillnaden större än +/-3db. Men hur det fungerar där är jag osäker, kanske Yamaha menar +/- men bara skriver -.

Diskanten hade jag inte möjlighet att jämföra så mycket, mest pga monitorernas placering. Kanske diskanten i den absoluta toppen var något tydligare att höra på HS7orna, men om detta var att diskanten var renare i HS7, att den den går högre i frekvens, eller att den kanske inte är ärlig utan lite väl tydlig/hög, det vet jag inte.

Så, dessa var mina taknar kring Yamahas nya HS-serie, främst HS7. Nu är jag nyfiken på vad ni tycker om mina tankar och funderingar, vad ni själva tycker om Yamahas tidigare och nya HS-serie, om Genelecs ljudbild m.m 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade den gamla hs80 modellen innan, jag gillade dem dock gillade jag inte dippen runt 200hz vilket gjorde så att mina mixar alltid var lite starka där, på t.ex palm-mutes på gitarr. Men jag gillade själva soundet på dem, punchigt och gött.

Har testat en hel del monitorer i studion b.la de största (tror jag) i 8k serien från genelec och tycker de lät trevligt men gav mig inte så mycket bra information i mellanregistret som du skriver. Jag tycker Yamaha är nog bland de bästa i low till mid end segmentet dock är jag ju en Ns10 frälst hahaha så dem borde du testa 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter själv med ett par HS80 och tycker att de är fantastiska med tanke på priset. De har ju såklart sina brister, bl a djupet kan ibland vara lite svårbedömt tycker jag.

Min fråga då: Någon som har kunnat jämföra HS80 med nya HS8? Eller HS50 mot HS5? Hur stor är skillnaden egentligen?

Skulle kunna tänka mig att uppgradera ett snäpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

crillemannen: Jag antar du menar 8050 som är tvåvägaren 🙂

Vad jag förstår så verkar ns10 ha en liten höjning i mellanregistret (rätta mig om jag har fel). Gillar man dem så kan jag tänka mig att man tycker Genelec saknar lite i mellanregistret. O det tycker jag med, så kanske jag skulle gilla ns10 med 🙂 Blir det ett köp i framtiden så tror jag dock det blir ett par HS7, om jag inte lyckas hitta ett par andra trevligare neutrala monitorer tills dess.

Det där med 200hz ja, har stort problem i det området med mina monitorer idag, dock åt andra hållet. Det är rejält bumligt o burkigt där. I för sig låter hela högtalaren oren och burkig, o man vill gärna inte spela högt med dem (helst inte alls ibland). Det är ett par nEar 08 classic.

Mats_S: Näääämen, vad trevligt! Ska försöka få tag i en tidning så fort som möjligt! 🙂

Prelude: Då kanske jag inte är ensam om att det kan saknas lite botten, vad jag hörde under den korta stunden. Dock kör jag med subb vilket hjälper till lite, i alla fall när man önskar få hjälp. Skulle dock behöva en bättre subb med, men det får bli att fixa senare.

Martin: Låter som att du inte har högtalare för under 15k hemma ☺️ Eller så passar bara inte Yamaha dig. Lite fundersam är jag dock att du tycker de låter som vanliga hifi-högtalare då jag själv inte tycker de verkar färga ljudet så mycket. I vilken miljö lyssnade du på dem? Vilken musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ha suttit och mixat i lurar (halvbra sådana) och kastat mig runt med mixen och spelat på flera olika anläggningar så bestämde jag mig för att skaffa mina första studio-monitorer.

Jag har tillbringat två eftermiddagar på affären och lyssnat på nästan hela uppsättningen högtalare som fanns att lyssna på som (nästan) fanns inom ramarna för min budget.

Bland dessa fanns Yamaha HS8. Eftersom jag inte har någon referenshögtalare i ryggmärgen har jag tagit mig tid att lyssna på alla för att få en uppfattning vad jag tyckte.

Av segmentet i prisklassen 2 500 - 10 000 kr kom jag fram till att M-Audios BX8 D2 tummare lät förvånansvärt bra för pengarna men att HS8 var bättre. De som jag på denna plats tyckte lät bäst var Adam A7X. Detta var vad mina öron under några timmar kunde komma fram till.

Nu siktade jag in mig på 7 till 8-tummare för att jag inte hade tänkt skaffa en sub från början.

Min egen plånbok skulle säga M-Audio - mycket ljud för pengarna och jag skulle helst vilja gå hem med A7X eller kanske A8X men inners inne så visste jag att mina instegshögtalare BORDE vara Yamaha HS8.

Därför känns det extra trevligt att HS7 har fått så gott omdöme av andra och därför borde inte heller HS8 vara ett så dåligt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv alltid varit lite besviken på Genelec måste jag erkänna... Jag lägger ned väldigt mycket tid på detaljer och designade element (psychoakustik, vilket jag jobbar mycket med i film, går ut på att ljud ska påverka men inte nödvändigtvis märkas. Pilligt.), och tycker sånt är svårt att få grepp om i Genelec, åtminstone de jag testat.

Själv jobbar jag mest på Yamaha HS80 just nu med en kalibrerad subwoofer för att tajta till basomfånget. Nästa uppsättning, om de går att få till 7.1 vill säga (brukar hänga på om det finns en center som är symmetrisk), tänkte jag skulle bli iNo, men måste erkänna jag är nyfiken på HS8:orna :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför känns det extra trevligt att HS7 har fått så gott omdöme av andra och därför borde inte heller HS8 vara ett så dåligt val.

Kunde tyvärr själv inte lyssna på HS8 då den ena högtalaren inte var inkopplad. Men som du säger, med tanke på att HS7an är bra så borde även HS8 vara det, bara att den går djupare i basen. Det är klart mellanregistret påverkas av en större bas, men jag tror skillnaden är så liten att det inte är något man tänker på (får man hoppas)

ingen som fick ont i huvet denna gången?

Har inte köpt tidningen än, så förstår inte vad du menar riktigt. Men kan tänka mig det har med lite högre ljudnivåer o göra 😉

och tycker sånt är svårt att få grepp om i Genelec, åtminstone de jag testat.

men måste erkänna jag är nyfiken på HS8:orna :-)

Jag verkar inte vara ensam om att tycka det. Märkligt då de är en hel del dyrare än t.ex HS7.

Skulle vara kul om någon fick möjlighet att jämföra gamla och nya serien 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte köpt tidningen än, så förstår inte vad du menar riktigt. Men kan tänka mig det har med lite högre ljudnivåer o göra 😉

refererar till deras stora monitortest dom gjorde för flera år sen - nåt så jäkla bedrövlig så jag uppmanades läsa den å kommentera här

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...