Jump to content
Annons

Vad använder ni för eq's?


Fredrik Jansson

Recommended Posts

Annons

Oh no you didn't.. *20 sidor om hur man kan få reapers EQ att låta som VILKEN 20 ggr dyrare EQ som helst coming*

Gärna. Om just reapers EQ (som jag faktiskt aldrig testat) kan låta som vilken annan EQ utan närmre ansträngning från användaren, är cpu snål, användarvänlig i gränssnittet osv ser jag mer än gärna att du tipsar mig om hur och varför och jag kommer nog gladeligen att börja använda den i alla mina mixar om det du skriver stämmer! Det är just den sortens diskussioner jag uppskattar och delen av mitt inlägg om trollandet va inte direkt riktat till dig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Fabfilter gör fantastiska pluggar. Själv tycker jag att deras Deesser är den bästa på marknaden.

Jag håller helt med dig, ofta har man en bruks-eq, en eq man tycker är lätt att använda och som fixar jobbet. Min är Metric Halos Channel Strip, låter fantastiskt och är väldigt lättjobbad.

Att det skiljer enormt mellan olika eq plugger är vedertaget, så den debatten ger jag mig inte ens in i.

/ Fredrik

Deras de-esser ÄR GRYM! Kanske skulle ta och testa den där Metric Halo strippen också... Är den CPU snål? Och låter den varmt i diskanten? Tycker ibland att Pro-Q låter lite för kall och digital i det höga registret och det är väl ett skönt alternativ för att boosta diskant, som både är cpu och användarvänligt, som jag känner att jag gärna blir tipsad om. Puigtec, SSL m.fl. äter ju dator tyvärr.

För övrigt väldigt klokt av dig att avstå från att bry dig om "alla eq's gör samma sak" diskussionen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna. Om just reapers EQ (som jag faktiskt aldrig testat) kan låta som vilken annan EQ utan närmre ansträngning från användaren, är cpu snål, användarvänlig i gränssnittet osv ser jag mer än gärna att du tipsar mig om hur och varför och jag kommer nog gladeligen att börja använda den i alla mina mixar om det du skriver stämmer! Det är just den sortens diskussioner jag uppskattar och delen av mitt inlägg om trollandet va inte direkt riktat till dig.

Står det att JAG påstår det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skiljer enormt mellan olika eq plugger är vedertaget, så den debatten ger jag mig inte ens in i.

En grov och missvisande förenkling. Finns massor av trådar i ämnet around the webs. Här är en: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/330874-digital-eq-fact-myth.html#post3537089

Den korta förenklade slutsatsen är att det är mindre skillnad på olika mjukvaru-eq's än somliga tycks tro. Tvärtom släcker många av de etablerade eq-pluggarna ut varandra i ett nulltest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jobbar du i för program?

Waves släppte ju nyligen allt deras i 64 bitar, vilka också är gratis om du uppdaterar från 32 bitars. Att uppdatera till t.e.x Logix Pro X skulle göra susen! Men jag vet att det inte är helt lätt att gå över när man har många pluggar och sessions kvar i sitt 32 bitars system.

Själv kör jag protools HD 3, fortfarande 32 bitars, men där kan jag köra både rtas och TDM, så jag maxar nästa aldrig systemet.

Kör Logic 9. Har väl fastnat lite i 32 bit tyvärr just pga vissa pluggar jag har som inte funkar helt optimalt i 64. Använder de förvisso mest när jag proddar. Ska göra ett par nya mixar den här veckan och har bestämt mig för att köra 64 då. Kommer väl antagligen inte klaga över kraften mer efter det. 🙂 Men HD3 hade inte gjort mig ledsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skiljer enormt mellan olika eq plugger är vedertaget, så den debatten ger jag mig inte ens in i.

/ Fredrik

En intressant tråd i ämnet, som säger något annat 😉 : http://forum.studio....-om-den-ar-dyr/

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant tråd i ämnet, som säger något annat 😉 : http://forum.studio....-om-den-ar-dyr/

Jag tror det är extremt mycket placebo, har man köpt en dyr plugg så inbillar man sig att den låter mycket bättre än cubase egna tex.

På gearslutz är många duktiga på att skriva om dessa enorma skillnader mellan preamps, EQs, gitarrer osv. När det väl kommer till blindtester som är ganska vanliga där så blandar folk ihop Epiphones med Gibsons från 50-60tal, behringer preamp för 500kr med 1073 kloner för 20k.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den korta förenklade slutsatsen är att det är mindre skillnad på olika mjukvaru-eq's än somliga tycks tro. Tvärtom släcker många av de etablerade eq-pluggarna ut varandra i ett nulltest.

Sockerpiller till folket !

Vilka släcker inte ut varandra? och är det ett "konstruktionsfel" då som marknadsför som att det är en varm go Eq när man lika gärna kan dra upp lite bas själv? Och om du nu hör mycket bas så kommer dina mixar bli basfattiga istället!

Är det någon som har lagt ut ett EQ ljud/blind test? Om du nu skulle höra någon skillnad på en Eq, om nu frekvenskurvan avviker från den raka, är det en bra sak? Det skulle vara motsvarande att ha monitorer som överdriver någon del av ljudet och det vill man ju inte ha - den verkar alla vara rörande eniga om!

Ursäkta om tonen är lite påstridig, den här frågan, om Eq, får mig ur balans.. 😉

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns eq's som tillför annat än rena filter. Om det är positivt eller negativt är en smakfråga. Jag brukar ta Vocengo GlissEQ som exempel. I grunden en ren digital eq men här finns möjlighet att låta banden reagera dynamiskt på materialet, vilket innebär att filtret arbetar upp till givet gain-värde för att sedan gå tillbaka till neutralt läge när det inte finns någon signal i dess arbetsområde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alla som hävdar att de inte hör skillnad mellan eq's och eq's borde antingen ta och testa lite fler tunga eq pluggar, skaffa bättre lyssning (bättre öron) eller helt enkelt lägga ner!

Du vet ... om du vill bli tagen på allvar är det bäst att du snabbt så in i helvete reviderar det där med att skaffa "bättre öron". För stunden framstår du som en gröngöling.

Det finns ingen som hävdar att man inte hör skillnad på EQ och EQ; däremot att man inte hör skillnad på EQ:s som inte har hårdkodad "färgning" eller som är menade att "härma" en specifik, analog EQ.

Kolla gärna in den här tråden: Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"! Därefter kan du komma tillbaka och läxa upp oss idioter.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Använder mycket Fabfilter Pro-Q, mest för att jag jobbar snabbt i den, samt att den har mid/side läge som kan vara väldigt bra till en del saker. SSL E-channel är grym på vocals, men funkar bra till mycket annat också. Kan hända att jag kör Logics inbyggda ibland, men är rätt sällsynt. De olika Pultec emuleringarna som finns ute är ju svinbra.

Men alla som hävdar att de inte hör skillnad mellan eq's och eq's borde antingen ta och testa lite fler tunga eq pluggar, skaffa bättre lyssning (bättre öron) eller helt enkelt lägga ner! Det ÄR skillnad mellan eq's och eq's! Vissa har en punchigare mid, vissa låter bättre än andra när man vill boosta lite i höga frekvenser, precis som Fredrik är inne på osv. Om min dator hade orkat hade jag antagligen kört långt många fler olika eq's än jag gör. Tyvärr äter många av de bästa pluggarna rätt mycket cpu och ram och när man sitter med en mix med runt 70 kanaler inkl. alla sends och subgrupper, så blir det till att kompromissa när kraften i burken börjar ta slut.

Så jävla tråkigt att vissa på det här forumet alltid måste kapa trådar som skulle kunna utvecklas till intressanta kunskapsutbyten med sitt förbannade trollande! Om ni spenderade ens hälften så mycket tid med er musik som ni verkar spendera på att skriva strunt här i forumet, så kanske ni faktiskt skulle komma nån vart med er musik/business. Ni vet vilka ni är om ni läser detta och jag har kollat upp vad ni gör och det är inte mycket i det som imponerar på mig!

😆 Veckans skämt och det är bara måndag än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min värld,och i många av mina kollegors,är det ljudmässigt stor skillnad mellan en Massenburg eq och en Waves Puigtec.

Jag säger inte emot. Men vill påeka att det är en stor skillnad på intryck man delar med kollegor och vad som kan anses vedertaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns eq's som tillför annat än rena filter. Om det är positivt eller negativt är en smakfråga. Jag brukar ta Vocengo GlissEQ som exempel. I grunden en ren digital eq men här finns möjlighet att låta banden reagera dynamiskt på materialet, vilket innebär att filtret arbetar upp till givet gain-värde för att sedan gå tillbaka till neutralt läge när det inte finns någon signal i dess arbetsområde.

Multibands-limiter eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckas någon med ett nulltest bevisa att det inte är någon skillnad mellan en cubase eq och en Waves SSL eq så kan jag inget annat än att lyfta på hatten och gratulera.

Jag tänker inte anstränga mig mer än att jag länkar till ett inlägg i den tråd jag tidigare länkade till: http://www.gearslutz.com/board/3542145-post28.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...