Jump to content
Annons

Androidplatta som musikhjälpreda


Halkbi

Recommended Posts

Har gått och blivit sugen på en platta som sällskap i mitt allmänna musicerande. Det jag i första hand tänker använda den till är att agera kontrollyta åt Reaper, så att jag kan ha en liten fysisk mixer att tillgå när jag ska sätta nivåer. Använder idag TouchDAW för detta i min mobil, men skulle vilja kunna dra nytta av en större skärm då jag i telefonen enbart kan utnyttja transportören på ett vettigt sätt.

I andra hand skulle jag vilja att den agerar digitalt notblad. Har gett mig på att försöka lära mig dugligt brukspiano och det skulle underlätta grymt att snabbt kunna plocka fram PDF-noter, ackordsföljder från nätet, strömmade instruktionsvideor mm. Att på något sätt kunna integrera den när jag undervisar i gitarr vore också grymt (vet tex att det finns en androidversion av Guitar Pro.)

Sedan får den gärna som bonus klara av det som min laptop inte riktigt är lämpad för. I dagsläget släpar jag med mig en 17" 4-kilosklump anno 2006 med tillhörande kylplatta (annars är det stor risk att den överhettar och stängs av) för att kunna vara effektiv/roa mig på tågresan. På underhållningsfronten orkar den vare sig SVT-play eller HD-film, så om plattan pallar med det så vore det en bonus (gärna med HDMI-utgång.)

Bugdeten är ansträngd, men hittade en platta med en tvåkärnig 1,5gHz-processor och 1Gb ram för en rimlig prislapp. Räcker det för att kunna göra ovanstående rent specifikationsmässigt? Och vad tror ni om skärmstorlek, räcker det med 1024x768 på 9,7" eller ska man sikta högre? Är ett 4:3-format att föredra i notbladssammanhang?

Övriga tips på användningsområden, fällor man ska akta sig för osv välkomnas 🙂 Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har gått och blivit sugen på en platta som sällskap i mitt allmänna musicerande. Det jag i första hand tänker använda den till är att agera kontrollyta åt Reaper, så att jag kan ha en liten fysisk mixer att tillgå när jag ska sätta nivåer. Använder idag TouchDAW för detta i min mobil, men skulle vilja kunna dra nytta av en större skärm då jag i telefonen enbart kan utnyttja transportören på ett vettigt sätt.

I andra hand skulle jag vilja att den agerar digitalt notblad. Har gett mig på att försöka lära mig dugligt brukspiano och det skulle underlätta grymt att snabbt kunna plocka fram PDF-noter, ackordsföljder från nätet, strömmade instruktionsvideor mm. Att på något sätt kunna integrera den när jag undervisar i gitarr vore också grymt (vet tex att det finns en androidversion av Guitar Pro.)

Sedan får den gärna som bonus klara av det som min laptop inte riktigt är lämpad för. I dagsläget släpar jag med mig en 17" 4-kilosklump anno 2006 med tillhörande kylplatta (annars är det stor risk att den överhettar och stängs av) för att kunna vara effektiv/roa mig på tågresan. På underhållningsfronten orkar den vare sig SVT-play eller HD-film, så om plattan pallar med det så vore det en bonus (gärna med HDMI-utgång.)

Bugdeten är ansträngd, men hittade en platta med en tvåkärnig 1,5gHz-processor och 1Gb ram för en rimlig prislapp. Räcker det för att kunna göra ovanstående rent specifikationsmässigt? Och vad tror ni om skärmstorlek, räcker det med 1024x768 på 9,7" eller ska man sikta högre? Är ett 4:3-format att föredra i notbladssammanhang?

Övriga tips på användningsområden, fällor man ska akta sig för osv välkomnas 🙂 Tack på förhand!

Du har inte funderat på en ny laptop istället? Jag köpte en Acer w510 som är en surfplatte/laptop-hybrid. Löstagbar 10"-skärm, tangentbordsdocka som fungerar både som extra batteri och skydd.

Men såhär ett halvårs användande senare kan jag bara konstatera att jag så att säga betalat onödigt mycket för en pryl som har betydligt sämre prestanda än om jag lagt samma pengar på en ren laptop, t ex en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1593870 (i3-processor, 4 GB minne och 500 GB hd)

Så använder du din laptop som just laptop kanske det är en bättre investering? En laptop med 11.6" är ju mindre än hälften så stor som din släp-top 🙂

Däremot är förmodligen batteritiden något sämre än på en ok surfplatta, och det är ju några av dina tilltänkta arbetsområden (som kontrolleryta t ex) där den ju inte lär funka så bra.

Vad gäller storlek så tycker jag personligen (från det jag provat) att surfplattor som är runt 10" är väl stora. Det beror sig såklart på hur man använder dem, men att t ex sitta och hålla en klump som iPad utan stöd är inte bekvämt speciellt länge. Runt 7-8" verkar vara mer lagom. Även om dom inte ser så stora ut så blir film, text och annat förvånansvärt "stort" och läsbart. Men åk in i någon affär och be och få prova några?

Link to comment
Dela på andra sajter

Galaxy Note 10.1

Ångrar INTE mitt köp! FL studio 11 (?) är skitbra till den 😄

Den är säkert skitbra, men efter att ha tittat på specen på den känns det som overkill för mina ändamål. Jag har inget behov av , 3G, GPS, 5Mpx kamera eller att syssla med faktisk ljudhantering (och därmed inget att betala för detta 😉 )

Du har inte funderat på en ny laptop istället? Jag köpte en Acer w510 som är en surfplatte/laptop-hybrid. Löstagbar 10"-skärm, tangentbordsdocka som fungerar både som extra batteri och skydd.

Men såhär ett halvårs användande senare kan jag bara konstatera att jag så att säga betalat onödigt mycket för en pryl som har betydligt sämre prestanda än om jag lagt samma pengar på en ren laptop, t ex en sådan här: http://www.prisjakt....t.php?p=1593870 (i3-processor, 4 GB minne och 500 GB hd)

Så använder du din laptop som just laptop kanske det är en bättre investering? En laptop med 11.6" är ju mindre än hälften så stor som din släp-top 🙂

Däremot är förmodligen batteritiden något sämre än på en ok surfplatta, och det är ju några av dina tilltänkta arbetsområden (som kontrolleryta t ex) där den ju inte lär funka så bra.

Vad gäller storlek så tycker jag personligen (från det jag provat) att surfplattor som är runt 10" är väl stora. Det beror sig såklart på hur man använder dem, men att t ex sitta och hålla en klump som iPad utan stöd är inte bekvämt speciellt länge. Runt 7-8" verkar vara mer lagom. Även om dom inte ser så stora ut så blir film, text och annat förvånansvärt "stort" och läsbart. Men åk in i någon affär och be och få prova några?

Tack för ingående svar och input! Nä, ny laptop blir det nog inte för min del. Största motiveringen för köpet är ju som sagt att kunna styra min DAW, och då blir det än så länge via TouchDAW (tills dess att Reaper får stöd för multi-touch, då blir det touchskärm att lägga reapermixern i och montera i datorbordet på något finurligt sätt.)

Ang. storleken så var min tanke mest att kunna få plats med många reglar samtidigt utan att interfacet blir så plottrigt och pilligt (såklart också i eventuella notskrivningsappar.) Jag ska ha plats för 8 reglar (+ en master) samt transportsektion med diverse funktionsknappar, och tanken är att den ska ligga under/över mitt tangentbord så som jag skulle placerat en riktig kontrollyta. Då känns det bra att ha ordentligt med plats snarare än för lite, även om det såklart kan vara bra att ha i åtanke att inte dra på med allt för stor platta för andra ändamål.

Anledningen till att jag droppade specar sådär är att jag som sagt ser SVT Play och HD-film som det mest krävande som jag kommer att syssla med. TouchDAW rullar ju problemfritt på min telefon, så där kan jag nog vara lugn. Men vore synd att inte kunna använda en eventuell platta till det som min laptop inte klarar av.

Ingen som sitter på egna erfarenheter ang. vad man behöver för storlek på en kontrollyta? Kan någon göra ett uttalande om nämnda specar räcker i mitt fall?

Tycker för övrigt att det är konstigt att inte fler använder sin telefon/platta som kontrollyta till sin DAW. Min telefon är på reparation just nu och när jag i helgen skulle spela in lite akustisk gitarr så blev jag smärtsamt påmind om hur drygt det är att pendla mellan dator och inspelningsplats. Då är en detaljerad DAW-fjärrkontroll guld värd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du har inte funderat på Tab 3? Jag är lite bitter över att jag köpte Tab 2:an (7") i våras för ett högre pris än vad 3an kostar 🙁

Ser ju hyggligt prisvärd ut. Förstår bitterheten. Men jag tror att jag börjar i mindre skala och testar konceptet med en mindre namnkunnig platta med en 9,7"-skärm, då jag får för mig att 16:9 inte ter sig riktigt lika bra som virtuellt notblad som 4:3. Funkar det så kan jag vara nöjd med att inte betalat i onödan, funkar det inte så får jag försöka sälja av den gamla och sikta högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...