Jump to content
Annons

The salt & pepper method


Terror

Recommended Posts

Annons

Jag tänker att pengar kan vara ett problem med den här metoden, allt man vill undvika att göra i mixen kräver ju att man gör det med hårdvara på insignalen istället.

Du kan inte ha mer fel min vänn 🙂 Det handlar inte om dyr hårdvara, utan om kunskaper, tålamod och att göra saker rätt från början.

Det handlar om att

- värma upp sången inför sånginspelning (istället för att skita i det och förlita sig på autotune)

- Placera micken rätt vid sånginspelning. (istället för att tänka "äh, det går att EQ-a bort det i mixen. Låter det skit brukar det göra underverk genom att endast flytta på mickstativet)

- Placera micken rätt, framför stärkaren (samma som ovan)

- Nya fräsha strängar

- missar du några toner/takter/slag, spela in flera tagningar. öva och gör om tills det sitter. (istället för att säga att man kan editera det i mixen)

- Se till att gitarren är intonerad

- rätt "gain staging"

- Fixa ljudet på stärkaren innan du börjar spela in (så du slipper eq-a sönder den efteråt)

- När du rattar ljud innan inspelning. Oavsett om det är bas, gitarr eller placering av mick för sång. Sträva alltid efter att efterlika din vision. Hur vill jag att det ska låta? när du vet de, försök fixa det ljudet innan du spelar in. Ju mer energi du lägger på själva inspelningen ju lättare blir det för dig vid mixning. Har du gjort rätt, och har fått det att låta kanon in.. så kan det (om du har tur) räcka med lite eq, komprission, några mindre effekter och rätt volymbalans mellan instrumenten.

DET och mycket mer, är vad jag kallar "The salt & pepper-method" 🙂

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte alla ljud riktiga? 😳

Nej det är de inte. Tar man en kompgitarr från ett samplingsbibliotek som någon annan spelat in nån annanstans så är det ett hittepå plojty-plojty ljud. Om man inte gör alltihop själv, vad är det då för konstnärligt i det hela? Stöld bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är de inte. Tar man en kompgitarr från ett samplingsbibliotek som någon annan spelat in nån annanstans så är det ett hittepå plojty-plojty ljud. Om man inte gör alltihop själv, vad är det då för konstnärligt i det hela? Stöld bara.

Det är ju fortfarande riktigt gitarrljud, även om någon annan har spelat in det.

Det kan till och med vara konstnärligt att sätta ihop färdiga loopar på ett musikaliskt sätt. Själv använder jag aldrig loopar, men jag tycker inte att det ena sättet är mer konstnärligt än det andra, så länge resultatet blir bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju fortfarande riktigt gitarrljud, även om någon annan har spelat in det.

Det kan till och med vara konstnärligt att sätta ihop färdiga loopar på ett musikaliskt sätt. Själv använder jag aldrig loopar, men jag tycker inte att det ena sättet är mer konstnärligt än det andra, så länge resultatet blir bra.

Att använda andras grejer är plojty plojty. Det fattar ni med, men ni erkänner det bara inte.

Tar jag o spelar upp en cd med Michael Jackson, Oscar Petersen eller Abba så är väl det bra ljud o musik det med? Men inte är det nån konstnärlig insats från min sida. Så är det bara, samma sak med samplingar. Många blir väl stenrika på att sno av andra, men inte finns det nåt konstnärligt i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda andras grejer är plojty plojty. Det fattar ni med, men ni erkänner det bara inte.

Tar jag o spelar upp en cd med Michael Jackson, Oscar Petersen eller Abba så är väl det bra ljud o musik det med? Men inte är det nån konstnärlig insats från min sida. Så är det bara, samma sak med samplingar. Många blir väl stenrika på att sno av andra, men inte finns det nåt konstnärligt i det.

Så länge resultatet blir något unikt och bra är det väl bara att köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte ha mer fel min vänn 🙂 Det handlar inte om dyr hårdvara, utan om kunskaper, tålamod och att göra saker rätt från början.

Det handlar om att

- värma upp sången inför sånginspelning (istället för att skita i det och förlita sig på autotune)

- Placera micken rätt vid sånginspelning. (istället för att tänka "äh, det går att EQ-a bort det i mixen. Låter det skit brukar det göra underverk genom att endast flytta på mickstativet)

- Placera micken rätt, framför stärkaren (samma som ovan)

- Nya fräsha strängar

- missar du några toner/takter/slag, spela in flera tagningar. öva och gör om tills det sitter. (istället för att säga att man kan editera det i mixen)

- Se till att gitarren är intonerad

- rätt "gain staging"

- Fixa ljudet på stärkaren innan du börjar spela in (så du slipper eq-a sönder den efteråt)

- När du rattar ljud innan inspelning. Oavsett om det är bas, gitarr eller placering av mick för sång. Sträva alltid efter att efterlika din vision. Hur vill jag att det ska låta? när du vet de, försök fixa det ljudet innan du spelar in. Ju mer energi du lägger på själva inspelningen ju lättare blir det för dig vid mixning. Har du gjort rätt, och har fått det att låta kanon in.. så kan det (om du har tur) räcka med lite eq, komprission, några mindre effekter och rätt volymbalans mellan instrumenten.

DET och mycket mer, är vad jag kallar "The salt & pepper-method" 🙂

Fast det där borde rimligtvis alla göra om man betalat för en studio, om man inte har tidsbrist eller något? Iallafall alla seriösa studios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda andras grejer är plojty plojty. Det fattar ni med, men ni erkänner det bara inte.

Tar jag o spelar upp en cd med Michael Jackson, Oscar Petersen eller Abba så är väl det bra ljud o musik det med? Men inte är det nån konstnärlig insats från min sida. Så är det bara, samma sak med samplingar. Många blir väl stenrika på att sno av andra, men inte finns det nåt konstnärligt i det.

Nja, så länge man spelar själv med andras samplingar/ljud, så är det varken plojty plojty eller stöld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där borde rimligtvis alla göra om man betalat för en studio, om man inte har tidsbrist eller något? Iallafall alla seriösa studios.

Nu menar jag inte bara studios, utan artisten också. Allt hänger inte på oss som är mixare och äger studion 🙂 Och du skulle bli förvånad över hur många som verkligen skiter i de flesta punkterna jag tog upp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

- missar du några toner/takter/slag, spela in flera tagningar. öva och gör om tills det sitter. (istället för att säga att man kan editera det i mixen)

Det där är väl ändå ett typexempel på något som handlar mer om prestige hos vissa än att resultatet skulle bli bättre?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det fel att jag gillade det där..? 😊

Det tycker inte jag! 🙂 Det här är ju en betydligt vassare låt än någon av de han använt för att göra den.

Själva poängen var ju faktiskt att man kan skapa något helt unikt, trots att upphovsmannen här uppenbarligen snott två låtar på ett mycket tydligt sätt. D v s, resultatet (det konstnärliga om man så vill) ligger inte i vad man använder för källor/råmaterial/ljud o s v, utan hur man väljer att använda sig av något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Editeringsmöjligheterna började mest som en möjlighet att göra enklare mallar, och senare att rädda en unikt bra tagning från en liten miss, eller missljud.

Numera har det gått över till att ersätta manuella spelandet. Alla såna ersättningar görs ju genom väldigt lågupplösta modelleringar och struktureringar av det manuella spelandet(rutnät o parametrar). Men de som var med förr tycker att man programmerar/editerar endast för att man inte klarar av att spela/prestera själv.

Trummisar kan rynka på näsan åt på hur stelt och känslolöst det kan låta, men brukar få höra att 'maskinen håller takten bättre än dig i alla fall'. Det säger lite om hur man lyssnar till musik.

Vi vänjer oss vid det mer fyrkantiga alltmer, och inom snar framtid kommer levande spel ses mer som brister i precision, snarare än uttryck och känsla. Därför ser en del inte nån mening i varför man skulle 'behöva' spela in saker manuellt. "Det är ju bara lägga lite MIDI ju(?)"

Att musiken kan få en grymt bättre koherens, skjuts och genomträngningskraft, genom att trummisen/kompet spelar elastiskt (varierar tempot och fraseringar med små små avsiktliga rörelser), det är lite för fina musikaliska detaljer för många att uppleva/förstå/snappa upp, och för fina för apparater att efterlikna - än.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, så länge man spelar själv med andras samplingar/ljud, så är det varken plojty plojty eller stöld.

Jo. Det är vad jag tycker. Andra får tycka att ju fler librarys de har ju större konstnärer är de. Eller inbilla sig det. Somliga djs tycker nog de är stora konstnärer nör de lägger på Dancing Queen med ABBA på skivtallriken o hela lokalen dansar. Men som jag ser det är de lika stora konstnärer som högtalarkablarna.

Frågeställningen var väl vad vi var o en tycker? Terror verkar ha sunda ideer. Han kommer att gå långt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart får du tycka som du vill, Nilsson. Jag undrar bara om vi inte kanske pratar förbi varann?

Jag menar att om jag tex använder en virvel (ett slag) från ett samplingsbibliotek, men spelar virveln själv (ingen loop eller annans trumkomp, utan enbart ljudet i sig), så tycker jag att det går alldeles utmärkt. Kommer vi däremot till att använda färdiga loopar/hela komp, då är jag av annan åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som jag ser det är de lika stora konstnärer som högtalarkablarna.

Komiskt, för att komma från en som spelar en genre där 95% av låtarna bygger på samma ackord och arr; där gitarristerna inte är mer unika än formen på sin groteskt fula fender.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Komiskt, för att komma från en som spelar en genre där 95% av låtarna bygger på samma ackord och arr; där gitarristerna inte är mer unika än formen på sin groteskt fula fender.

Damn son you're on fire today! hahah verkar som min fredstråd väckte ilskan hos andra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Editeringsmöjligheterna började mest som en möjlighet att göra enklare mallar, och senare att rädda en unikt bra tagning från en liten miss, eller missljud.

Numera har det gått över till att ersätta manuella spelandet. Alla såna ersättningar görs ju genom väldigt lågupplösta modelleringar och struktureringar av det manuella spelandet(rutnät o parametrar). Men de som var med förr tycker att man programmerar/editerar endast för att man inte klarar av att spela/prestera själv.

Trummisar kan rynka på näsan åt på hur stelt och känslolöst det kan låta, men brukar få höra att 'maskinen håller takten bättre än dig i alla fall'. Det säger lite om hur man lyssnar till musik.

Vi vänjer oss vid det mer fyrkantiga alltmer, och inom snar framtid kommer levande spel ses mer som brister i precision, snarare än uttryck och känsla. Därför ser en del inte nån mening i varför man skulle 'behöva' spela in saker manuellt. "Det är ju bara lägga lite MIDI ju(?)"

Att musiken kan få en grymt bättre koherens, skjuts och genomträngningskraft, genom att trummisen/kompet spelar elastiskt (varierar tempot och fraseringar med små små avsiktliga rörelser), det är lite för fina musikaliska detaljer för många att uppleva/förstå/snappa upp, och för fina för apparater att efterlikna - än.

Du tänker fel. Kvantiserad musik handlar om smaksak.

En sequencer är tillräckligt högupplöst för att du ska få med dynamiskt livespel som om du spelade in audio direkt..

Dessutom, om vi pratar om elektronisk musik, så handlar långt ifrån om att försöka "efterapa manuellt spel". Personligen tycker jag att elektronisk musik oftast både är mer lekfull och har ett större konstnärligt värde än vad "bruksmusik" är, där man spelar musik "så som det ska låta". Min femma.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda andras grejer är plojty plojty. Det fattar ni med, men ni erkänner det bara inte.

[...]

Applicerar du det där tänket bara på musik eller gäller det även hårdvara? För då borde du väl rimligtvis skruva ihop en egen kanal-limpa istället för att köpa en dyr UA-dito? 😉😛

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är klart 🙂 Det måste ju inte vara svart eller vitt. Lite synd bara att en låt helt dör när du tar bort dina effekter och tricks i datorn. Visst, de kan bli lite tråkigare.. men om den HELT tappar sin charm så tycker iaf jag att man ska gå tillbaka till låtskrivandet.

Där har du "salt and pepper". Köttet ska smaka så pass bra från början, att du inte egentligen ska behöva salt och peppar. Utan det är bara det där lilla extra. Om köttet kräver hundratals kryddor och tillsattser för att smaka bra, så är det inge bra kött 😉

The salt and pepper-method - Ta något fantastiskt, krydda med lite salt och peppar.. och få något mind blowing.

Mjo, jag förstår hur du menar, Terror 🙂

Blir fan hungrig av den här tråden 😠😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Komiskt, för att komma från en som spelar en genre där 95% av låtarna bygger på samma ackord och arr; där gitarristerna inte är mer unika än formen på sin groteskt fula fender.

Du din arma xx har inte en susning om vad jag spelar för "genre" haha. Jag är den ende här som spelar helt orginal grejer ingen annan spelat förr. Det är det du är förbannad på. Haha.

Du är duktig på ctrl+c o att klippa o klistra, men du har inget eget att komma med.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är duktig på ctrl+c o att klippa o klistra, men du har inget eget att komma med.

Det är nog sant ... jag är inte ett dugg unik.

Jag menade bara att den genre du spelar är oftast den första man lär sig på gitarr som barn. Sedan fortsätter vissa avancera. Andra stannar, som vi kan "höra", kvar och spelar om samma ackord och arr i sjuminutersintervaller och kallar varje nytt intervall för "låt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är den ende här som spelar helt orginal grejer ingen annan spelat förr.

Knappast va?

EDIT: Lyckades skriva fel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...