Jump to content
Annons

Dator att kunna "ta med sig"


tvåtakt

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha tips på komponenter till en dator jag kan med mej hemifrån och till repan där jag spelar in trummor.

Krav:

Den ska vara liten och rymmas i ryggsäck (inte laptop)

Windows 7 (INTE Mac, Windows 8 eller nåt)

Minst 8 GB ram, men tror inte jag behöver mer! Har klarat mej bra på 2GB i tre år nu även vid 14 kanalers truminspelning

Tips på bra å ganska bra snabb processor

SSD hårddisk, Samsung 840 Pro kanske?

SSD hårddisken är väl det som gör att jag kan släpa med datorn, för som jag förstått brukar stationära

hårddiskar vara känsliga för att släpas runt så det vill jag ju undvika.

Sen går det såklart att uppgradera RAM eller så framöver men som sagt för mina ändamål har jag svårt att tro att jag behöver mer än såhär.

Mina projekt JUST NU brukar hamna på cirka 40-50 spår med massa effekter, och då körj ag på en 2GB rams dator. Jag har svårt att tro att jag kommer behöva mer än 70-80 spår totalt någonsin för det jag spelar in. Jag använder lite och ens något MIDI, nästan bara audio. Men slinker in lite ibland ändå 😱

Prislappen ska helst ligga på 5-6000, och får inte överstiga 8000 kr... Isåfall får det vara av en jävla bra anledning! Tiotusen är sista budet men HELST INTE.

Någon som har någon idé?

Grejen är att jag HADE lite koll på datorer förr när det var typ 2GHz vanlig processor och 512mb RAM, men har helt tappat tråden med alla dual core å quad ram och modermodem 😆

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...till repan där jag spelar in trummor.

...Den ska vara liten och rymmas i ryggsäck (inte laptop)

...SSD hårddisk...

...cirka 40-50 spår med massa effekter...

Jag använder lite och ens något MIDI, nästan bara audio.

...Prislappen ska helst ligga på 5-6000...

Kanske off-topic om du bestämt dig för Windows...

...Har du funderat på Ipad med nåt USB ljudkort för 8 till 16 kanaler för trummor?

Din beskrivning ovan skulle kunna passa in på Ipad med Auria där 24 kanalers samtidig inspelning funkar enligt app-leverantören. 48 kanaler för editering. Det dubbla om du länkar 2 Ipads. Det kommer förmodligen en ny "Ipad 5" innan jul med mer processorkraft. Men jag kör "Ipad 3". Kör man många tunga pluggar så orkar inte min padda riktigt med, men processorn är ju samma som i Ipad 2 om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipad 4 är den som gäller om man skall anävnda tunga pluggar. Annars fungerar Ipad 2 eller 3 rätt bra med Auria som DAW.

När det gäller en dator som man kan ta med sig som inte är laptop skulle jag kolla efter någon rack monterad server burk och bygga själv i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske off-topic om du bestämt dig för Windows...

...Har du funderat på Ipad med nåt USB ljudkort för 8 till 16 kanaler för trummor?

Din beskrivning ovan skulle kunna passa in på Ipad med Auria där 24 kanalers samtidig inspelning funkar enligt app-leverantören. 48 kanaler för editering. Det dubbla om du länkar 2 Ipads. Det kommer förmodligen en ny "Ipad 5" innan jul med mer processorkraft. Men jag kör "Ipad 3". Kör man många tunga pluggar så orkar inte min padda riktigt med, men processorn är ju samma som i Ipad 2 om jag minns rätt.

MEN FAN. Varför ska folk komma med helt irrelevanta tips så fort man frågar efter något så "simpelt" som lite datorkomponenter?

JAG VILL INTE HA NÅN IPAD. Jag vill spela in i datorn å kunna mixa å redigera rakt av. Fan! Jag vill inte ens ha nån Ipad för vardagligt bruk........... Telefoner ringar man med, datorer kollar man mail på! 😆

Nä jag är sjuk å trött så jag tyckerj ag får vara vresig också. 🥰

Jag förstår inte varför man vill spela in med Ipad, det lär ju vara SJUKT jobbigt att göra omtagningar.

Tänk på detta! När jag spelar in trummor så gör jag ofta hundra omtagningar för att få så perfekta trumspår som möjligt.

Ipad kanske funkar om man kör en låt rakt igenom i en tagning, men för alla dessa tagnignar så FUNKAR DET INTE!

Jag spelar in heavy å speed metal å är ingen van trummis å därför behöver jag hundra tagningar. Även vana trummisar behöver göra hundra tagningar innan det blir bra.

Det handlar INTE om nå små testprojekt och testinspelningar utan ganska omfattande episka metal-album som ofta slutar på över en timme med åttaminuters låtar innehållandes tjugio tempoändringar å så. Inga lätta grejer alltså.

Ett m-atx lr mini-itx moderkort

http://www.prisjakt....ms=l=s142045839

lådor

http://www.prisjakt....egori.php?k=335

Tror mer på m-atx än mini-itx men jag har inte provat ngt av det.

Tack för relevant svar.

Ska kika! 🙂

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

MEN FAN. Varför ska folk komma med helt irrelevanta tips så fort man frågar efter något så "simpelt" som lite datorkomponenter?

Var du tacksam att du får något svar alls. Vad som er relevant eller irrelevant är upp till dig, Skärp dig och håll en trevlig ton till dom som tar sig tid att svara. Gnällputte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett m-atx lr mini-itx moderkort

http://www.prisjakt....ms=l=s142045839

lådor

http://www.prisjakt....egori.php?k=335

Tror mer på m-atx än mini-itx men jag har inte provat ngt av det.

Har kollat nu och njaej ag blir bara förvirrad. Är det där alltså olika moderkortstyper allihop? Kan det ens finnas så där många olika?!?!? 😳

det är kanske nåt sånt här du ska kolla efter

http://www.smallpc.n...actor-computer/

men det blir ju ändå ett större ljudkort du behöver koppla till för att micka trummor

Fast jag kan inte hitta pris på den där! Men det såg ju spännande ut, verkade vara rätt bra prestanda också, eller?

Jo men ljudkort har jag ju! Så det behöver jag inga råd om. Iförsig tänker jag uppgradera någon gång i framtiden, men sålänge duger mitt Tascam US1641 suveränt att spela in 14 kanaler med 😆 min dator pallar dock oftast bara 10 eller kanske 12, men har spelat in trummor på alla 14 förr men då var datorn helt nyformaterad. Nu tror jag inte den skulle klara av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såklart ! 😛 Men det påminner mig om en kompis som "glömt" att ta med dricka till en förfest och gnällde på att vinet inte var en reserva, när han blev bjuden.

Hmmm, ganska träffande liknelse, men å andra sidan är ju dator vs ipad lite mer avancerad när man jämför vad man ska ha dom till.

Liksom, det går ju att rita i Paint med mousepad men jag tror dom flesta vill använda ritpenna eller åtminståne vanlig datormus.

Likadant tänker jag angående Ipad vs dator: Det går att spela in precis likadant på dom men det går absolut inte att sköta redigering och sånt lika bra och effektivt på en ipad som på en dator.

Tror jag ialalfall, men det tvivlar jag starkt på!!!

Om någon hade gjort en tråd "ge mej tips på goda kakor?" och någon svarade "du borde prova tacos" så är det precis lika irrelevant som en Ipad när jag söker efter DATOR

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

...Det går att spela in precis likadant på dom men det går absolut inte att sköta redigering och sånt lika bra och effektivt på en ipad som på en dator....

Med risk för att vara irrelevant igen:

...Jag märker ingen större skillnad. (Gammal videodemo! Vid ca 1min30sek har du vågformsediteringen.):

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att vara irrelevant igen:

...Jag märker ingen större skillnad. (Gammal videodemo! Vid ca 1min30sek har du vågformsediteringen.):

http://www.youtube.com/watch?v=vnkFDM65jjw

Haha ja jag är bara 24 men jag blir ändå förvånad över vad fokl kan göra med modern teknik.

Men jag tror nog ändå att det inte kommer vara mej till någon fördel att använda en sån där liten manick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det passar kanske inte alla. Men jag gillar att kunna få igång ett projekt från avstängd apparat på några sekunder. Eller om jag hittar på några strofer på en ny låtidé. Eller editera nåt jag kommer på mitt på natten liggandes i sängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, ganska träffande liknelse, men å andra sidan är ju dator vs ipad lite mer avancerad när man jämför vad man ska ha dom till.

Liksom, det går ju att rita i Paint med mousepad men jag tror dom flesta vill använda ritpenna eller åtminståne vanlig datormus.

Likadant tänker jag angående Ipad vs dator: Det går att spela in precis likadant på dom men det går absolut inte att sköta redigering och sånt lika bra och effektivt på en ipad som på en dator.

Tror jag ialalfall, men det tvivlar jag starkt på!!!

Om någon hade gjort en tråd "ge mej tips på goda kakor?" och någon svarade "du borde prova tacos" så är det precis lika irrelevant som en Ipad när jag söker efter DATOR

Frågan kvarstår:

Vad hoppas du uppnå med att betygsätta dom som försöker hjälpa dig ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat nu och njaej ag blir bara förvirrad. Är det där alltså olika moderkortstyper allihop? Kan det ens finnas så där många olika?!?!? 😳

Fast jag kan inte hitta pris på den där! Men det såg ju spännande ut, verkade vara rätt bra prestanda också, eller?

om du kollar står det att grundpriset är $1,495

Link to comment
Dela på andra sajter

om du kollar står det att grundpriset är $1,495

Jag skrev ju i förstaposten att jag inte vill betala så mycket.........

Frågan kvarstår:

Vad hoppas du uppnå med att betygsätta dom som försöker hjälpa dig ?

För att kanske få några svar som hjälper?

Jag frågade inte om ipad, mac eller skrivmaskin jag vill ha PC!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det funkar till musikdator men om formatet skall vara släpbart så kolla efter HTPC, Cube eller Barebone.

Allt beroende på vad för kort och prestanda du vill trycka in så klart. Kylningen brukar vara lite klurig plus att det är jäkligt litet och pilligt i de burkarna. Men du kanske får lite uppslag iallafall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bärbart?

Har faktiskt funderat på det... Men då ökar ju prislappen också... Fast fan kanske är värt det... JAg vet inte! Antingen lite mindre pengar för nåt litet bygge annars lite mer för en bärbar... Men jag vill kunna bestämma liet mer exakt hur jag vill ha det.

Men iförsig, ja... Min HP laptop har ju funkat hur bra som helst även om mina projekt numera kräver mer prestanda. Så kanske kör på en iallafall dårå... Får se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga varför du så resolut dömt ut OSX eller i varjefall en hårdvara från Apple? Jag gick över till macbook pro för ett par år sedan och är mäkta imponerad av både byggkvalitet och prestanda.. Att jag dessutom kan köra Windowsmjukvara på macen (men inte tvärs om. OS X program på Windows) gör ju inte saken sämre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga varför du så resolut dömt ut OSX eller i varjefall en hårdvara från Apple? Jag gick över till macbook pro för ett par år sedan och är mäkta imponerad av både byggkvalitet och prestanda.. Att jag dessutom kan köra Windowsmjukvara på macen (men inte tvärs om. OS X program på Windows) gör ju inte saken sämre!

Jag har provat minst tre mac-datorer jag ej gillar... Kan vara ovana. Men framför allt handlar det om ekonomi här. Jag har förmodligen helt enkelt inte råd med Mac.

Även om det skulle vara bättre så har jag inte råd att punga ut över 10000 spänn bara sådär. Jag är arbetslös och typ alla pengar jag har att röra mej på är skivförsäljning + eventuella extrapengar från skivbolaget om jag ber snällt, vilket jag tänkt göra nu med anledning att uppgradera min studioutrustning... Men jag räknar inte med mer än $500, men har jag tur så kanske! 😎

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska ta "fegutvägen" med laptop, tycker jag det här verkar vara ett bra val:

http://www.billigteknik.se/sv/billiga-foretagsdatorer/9488-hp-elitebook-2570p-c3z28ec-intel-i5-laptop.html

Den har prestandan jag är ute efter, 8gb ram, Windows 7, 7200-rpm hårddisk och allt det där.

Laptopen jag kört på hittils är en HP och har inte haft några problem med det.

Och det till ett bra pris!!! Vad tror ni???

Link to comment
Dela på andra sajter

12.5" LED-skärm - är inte det lite litet ? Du ska inte satsa på en Quad core t ex ngn i7, där har du hyper threading också? Med en i5 Dual core kan du köra 2 processer, och med i7 Quad 8 processer samtidigt. Det beror iofs på om din Host är skriven för att utnyttja detta.

Du verkar kunna bygga ut till 16GB RAM och det är ju bra att ha den möjligheten. Sedan har jag hört att W8 är bättre än W7 vad gäller ljudhantering, har ej testat själv.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är litet, men alltså det är så mycket variabler å siffror när det kommer till såna här datorer att jag helt enkelt tappar bort mej... Förstår inte att det kan finnas så mycket varianter!!!

Borde bara finnas arbetsdator, speldator, musik/film/skapardator och pensionärsdator. Så har man lätt att hitta istället för att bli helt dum i huvet av alla siffror!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...