Jump to content
Annons

Dator att kunna "ta med sig"


tvåtakt

Recommended Posts

Sant! Jag är ändå rätt övertygad att du kan hitta en bättre bärbar med dom 8000kr som ditt exempel kostade. Är det någon som har ett bra tips?

Jag är heller inte säker på att du måste ha 7200rpm, det funkar med 5400rpm, rpm sätter begränsning på maximalt uppspelbara spår men 5400rpm bör räcka. Dessutom tänker du antagligen ha en extern hårdisk att köra inspelningarna på?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför inte denna t ex om vi nu håller till på samma site för 8000:

http://www.billigtek...7111656995.html

i7 4 kärnig, RAM 8GB utbyggbar till 16GB, 3st USB3, 5400rpm, W8..

Finns en annan dator med i7 med 16GB ram för en tusing mer eller så.

Hittar säkert ännu bättre/prisvärdare om man letar.

Finns det bärbara datorer som har rykte om sig att vara tysta, kan ju vara en fördel när man spelar in audio?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bruakr spela in ungefär 10-14 trumspår så 7200 rpm är ett måste, helst snabbare!

Och som jag förstår är SSD snabb på uppläsning (bra för att mixa stora projekt) men saktare på skrivning (ej bra för många inspelningsspår)

Så nej det är HDD som gäller för mej! Det vet jag att det funkar så!

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag bruakr spela in ungefär 10-14 trumspår så 7200 rpm är ett måste, helst snabbare!

Och som jag förstår är SSD snabb på uppläsning (bra för att mixa stora projekt) men saktare på skrivning (ej bra för många inspelningsspår)

Så nej det är HDD som gäller för mej! Det vet jag att det funkar så!

SSD slår mekaniska på alla prestanda tester.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bruakr spela in ungefär 10-14 trumspår så 7200 rpm är ett måste, helst snabbare!

Jag tror detta med bred marginal klaras av 5400rpm.

Varför låter du för övrigt rpm sätta begränsningar på ditt bärbara köp?

Vad är problemet med att koppla en extern hårdisk via USB3, det är ju även bättre på andra sätt?

I mitt "förslag" ovan har du 3 USB3 portar så du kan även ha samplingsbibliotek på en egen ext HD vilket en del förordar.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag vill inte spela in på extern hårddisk... För stor risk att dom pajar.

Har haft tre externa hårddiskar som alla pajjat. Litar inte på dom där skitgrejerna längre, speciellt inte eftersom dom flesta andra har samma problem med externa som bara pajjar helt utan förvarning.

Vill undvika att ha massa prylar också. Allt ska va i datorn förutom ljudkortet såklart.

I repan spelar jag in trummor med ett Tascam 1641 och hemma spelar jag in gitarr och bas med Tascam US 144MKII så jag slipper bära extra grejer mellan repa och hemma.

Jag gillar inte Windows 8, alltså... Min flickvän har både en Mac-dator för inspelning och en Windows 8 dator för vardagsbruk och jag gillar varken den ena eller andra pga gränssnittet. Jag föredrar Windows 7 framför dom men jag vet hur dom anra funkar på ett ungefär.

Så är det bara. Windows 7 är det som gäller för mej... Så är det bara å jag tänker inte ändra mej oavsett hur många tips jag får på Windows 8 laptops.

Och jag vill absolut INTE ha nån 5400 rpm hårddisk jämfört med 7200...

Var man än läser om det så rekomenderar allihopa 7200 rpm framför 5400 (helst 10000 rpm).

Jag har egen erfarenhet också, jag har tidigare spelat in på 5400 rpm hårddisk förr och jag kan säga att det FUNKAR INTE LIKA BRA.

7200 rpm funkar bättre. Så är det bara. Snabbare hårddisk = bättre på att spela in fler spår samtidigt. Logiskt, eller hur?

SSD är jag tveksam mot. Jag har läst lite om folk som skaffat SSD som inte kunnat spela in speciellt många spår samtidigt utan att få dropouts å skit. Så ja, jag är tveksam mot SSD.

Har bra erfarenhet utav HDD så innan jag får klara besked och vetenskapliga fakta på att SSD är bättre på att spela in många kanaler samtidigt så tänker jag fortsätta köra på HDD, eftersom jag vet att det funkar till vad jag håller på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iförsig kan det hända att jag skiter i mitt krav på Windows 7 för när jag tänker efter ska datorn ENDAST vara till för inspelning och inte något annat, så när jag väl är inne i programmet så är det väl skitsamma vilket operativsystem jag sitter på.

Har tillochmed tänkt att avinstallera nätverkskortet för minskad risk för virus och sånt.

Fast ändå... Tycker ändå inte om W8 gränssnittet så vore dumt att sätta sig i den situationen.

Lite som att jag skulle skaffa en 335-gitarr när jag egetnlgien vill ha en strata just nu. Båda är ju elgitarrer men ändå helt olika........

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gjorde en kort test för att se vad min laptop klarar på 5400 rpm interna disken.

Spela upp 40 kanaler samtidiga filer i 44.1khz 24 bitar i stereo, no problemo. Så 14 kanaler inspelning av trummor tror jag nog vilken som helst modern 5400 rpm disk klarar.

Min laptop är nog ca 3 år och var inte det hetaste på marknaden då. Jag var också osäker på om disken skulle vara snabb nog när jag köpte laptopen. Då valde jag den här laptopen för den har e-Sata anslutning så jag kan köra på extern disk med bra prestanda. Något som jag hitills inte behövt. Du kan nog lugnt köpa en dator med 5400 rpm disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Dom flesta andra säger ju att det inte funkar...

Okay jag måste ju erkänna att jag inte är superbra på det här med datorer. Har hittils varit lite motsträvig på grund av egna erfarenheter med datorer förut.

Det är väldigt svårt detta, vissa säger ditten å andra säger datten. Självklart måste det finnas ett rätt, men svårt att veta vem man ska lita på!

Lite som vissa påstår att strator suger medans andra tycker det är dom bästa gitarrerna. Iförsig kanske dom flesta som är sura på dom spelat Harley Bentons medans dom andra spelat Fender Masterbuilt eller nåt sånt.

Samma med datorer då... Jag vet inte vem jag ska lita på, finns alldeles för mycket oviss information om detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tja för 20 år sedan kunde jag spela in 8 kanaler samtidigt på en disk och spela upp 16 kanaler utan problem. Har svårt att tro att att det inte skulle ha blivit mer än dubbelt så snabbt på 20 år. 40 stereokanaler som jag testade med torde åtminstone motsvara 50-60 monokanaler.

Jag spelar in med 44.1khz och 24 bitar. Finns säkert gubbar som lirar in med 192 khz och 32 bitar då drar det 6 ggr så mycket diskkapacitet och då kan det nog kinkigt på en 5400 disk. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en kort test för att se vad min laptop klarar på 5400 rpm interna disken.

Spela upp 40 kanaler samtidiga filer i 44.1khz 24 bitar i stereo, no problemo. Så 14 kanaler inspelning av trummor tror jag nog vilken som helst modern 5400 rpm disk klarar.

Min laptop är nog ca 3 år och var inte det hetaste på marknaden då. Jag var också osäker på om disken skulle vara snabb nog när jag köpte laptopen. Då valde jag den här laptopen för den har e-Sata anslutning så jag kan köra på extern disk med bra prestanda. Något som jag hitills inte behövt. Du kan nog lugnt köpa en dator med 5400 rpm disk.

TS: Det finns fler trådar på detta forum om 5400 vs 7200rpm, läs dessa, som jag minns det verkar folk ganska eniga om att 5400rpm räcker, iaf om du kör 44,1kHz 24bit, kanske hittar du en siffra där också på antalet monokanaler som funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har egen erfarenhet också, jag har tidigare spelat in på 5400 rpm hårddisk förr och jag kan säga att det FUNKAR INTE LIKA BRA.

7200 rpm funkar bättre. Så är det bara. Snabbare hårddisk = bättre på att spela in fler spår samtidigt. Logiskt, eller hur?

Logik är bra, ett öppet sinne bättre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller HD är det nog mer som drloop och laban1 säger.

Ett 24bits 44,1kHz stereospår strömmar med ca 0,26MB/s, säg 0,30MB/s för eventuell overhead.

Kör själv med en snabb WD Black i min DAW för projekten men om man tittar på ex. WD Green 5400 så har den runt 60 MB/s i skriv-genomsnitt. Minimum 38 MB/s.

Så tar vi minimum är vi ändå uppe i 126 stereospår.

Det borde vara mer än tillräckligt med overhead för att köra 20 stereospår utan att hosta om inte det finns en flaskhals någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

med tanke på att du inte vill ha en laptop så antar jag att du har en skärm ståendes på de olika ställena du skall spela in på...

I såna fall skulle jag, trots allt, rekomendera mac mini....proppa 8gb i en i7a och det landar på ca 8500.

räcker minstingen med i5a och 8gb så landar du på 6500.

Link to comment
Dela på andra sajter

med tanke på att du inte vill ha en laptop så antar jag att du har en skärm ståendes på de olika ställena du skall spela in på...

I såna fall skulle jag, trots allt, rekomendera mac mini....proppa 8gb i en i7a och det landar på ca 8500.

räcker minstingen med i5a och 8gb så landar du på 6500.

Japp det var faktiskt tanken, att ha skärm, mus å tangentbord i repan så jag slapp släpa med det.

När det gäller HD är det nog mer som drloop och laban1 säger.

Ett 24bits 44,1kHz stereospår strömmar med ca 0,26MB/s, säg 0,30MB/s för eventuell overhead.

Kör själv med en snabb WD Black i min DAW för projekten men om man tittar på ex. WD Green 5400 så har den runt 60 MB/s i skriv-genomsnitt. Minimum 38 MB/s.

Så tar vi minimum är vi ändå uppe i 126 stereospår.

Det borde vara mer än tillräckligt med overhead för att köra 20 stereospår utan att hosta om inte det finns en flaskhals någon annanstans.

Nu förstår jag ingenting. Varför skulle överhängsmickarna ta mer plats? Oavsett vad jag spelar in så tar ett monospår lika mycket plats oavsett vad det är.

Däremot verkar bild och video-filer skilja sig lite oavsett om dom är lika långa, men det här har jag ingen koll på.

Men ljud, det är ju alltid lika mycket storlek oavsett vad som är på 😛

En stereofil är ju exakt dubbelt så mycket som en mono fil

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Demonproducenten.

Tvåtakt, byt ut min slarviga svengelska "overhead" mot säkerhetsmarginal istället. Tänkte inte på dubbeltydigheten där.

HAha okay, men det där vet jag inte ens vad det är för nåt istället 🙂 upplys mej! 🙂

Du kan välja vad du vill ha för processor, hd osv. Och då blir priset där efter.

http://www.prisjakt....t.php?p=2137153

Ahaaa. Det låter ju smart. Men ska man typ maila dom å fråga eller vad man gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

HAha okay, men det där vet jag inte ens vad det är för nåt istället 🙂 upplys mej! 🙂

Siffrorna var egentligen bara för att komma så nära verkligheten som möjligt med lite utrymme för att korrigera fel. Med lite marginal helt enkelt. 🙂

(T.ex. tar det lite extra tid när den skriver till flera filer för att den måste byta ställe på hårddisken, och ibland kommer styrsignaler och felrättningsprotokoll med och då blir det lite mer data som transporteras genom systemet än bara ren audio.).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...