Jump to content
Annons

Har jag rätt utrustning?


Jallz

Recommended Posts

Hej,

Jag har under en period funderat över och spanat runt vad jag skulle behöver för att producera hiphop musik (rap + sång). Jag är inte alls erfaren inom vad man ska ha för typ av utrustning eller vad som är bra för vad, men jag känner att jag fått lite grepp om hur allt ska funka (tror jag).

Jag har kikat runt lite på olika sorters utrustning och tänkte om ni som kan er grej om Audio osv kan säga om denna utrustning:

1. Funkar bra tillsammans, alltså funkar denna utrustning tillsammans?

2. Är utrustningen bra för hiphop och viss sång (Ex. Chris brown/drake)

3. Saknar jag något för att allt ska funka?

4. Köper jag något onödigt som skulle kunna vara något annat bättre?

5. Övrigt som jag måste ha med/tänka på.

""Detta är avsett som en hemmastudio med en OK budget""

UTRUSTNING:

- Audio interface: "Focusrite Saffire Pro 14 audio/MIDI interface + ableton live lite audio production software" (159£)

- Pop-filter till Mic: "The t.bone MS 180" (14,09€)

- Mic-Kabel: "The sssnake SM6BK" (4,99€) OBS: Måste det vara en "LXR"? Är detta det isåfall?

- Stativ: "Millenium MS- 2003" (14,90€)

- Mic: "Rode K2" (ca,5000kr)

Uppskattar seriösa svar otroligt mycket! Kom ihåg: Är detta avsett för hiphop/funkar med hiphop? Är något för dyrt? Bör något ändras eller tilläggas?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser väl bra ut. Bra grundrigg som du klarar dig långt på 😑 (Fastän det där Millenium-stativet skulle jag byta ut till något annat. Min erfarenhet är att de där stativen är mer bräckliga än en granskog under Gudrun-stormen 😏)

Vad har du för specs på datorn? 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

- Mic-Kabel: "The sssnake SM6BK" (4,99€) OBS: Måste det vara en "LXR"? Är detta det isåfall?

[...]

"Jäpp", det är en XLR-kabel du måste ha och "ja" den kabeln lirar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena CHAE,

Tack för svaret, en liten fråga innan jag kommenterar det du sa: Är detta ALLT jag behöver? Lite osäker på vad vissa grejer är , t ex, jag har väl ingen preamp eller så. Och Audio-interface, är det ett ljudkort + mixer eller hur fungerar det. Short and sweet så kan jag inte mycket, jag är bara bra på vad jag gör i musiken.

Svar på dina frågor:

Skulle kunna byta ut det stativet, no problem.

COMPUTER SPECS:

Processor - Intel® Core i5 CPU 750 @2,67GHz (4 CPUs), ~2,7GHz

Minne - 4096MB RAM

Operativ system - Windows 7 Ultimate 64bitar

Säg till om du behöver mer computer specs !

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena CHAE,

Tack för svaret, en liten fråga innan jag kommenterar det du sa: Är detta ALLT jag behöver? Lite osäker på vad vissa grejer är , t ex, jag har väl ingen preamp eller så. Och Audio-interface, är det ett ljudkort + mixer eller hur fungerar det. Short and sweet så kan jag inte mycket, jag är bara bra på vad jag gör i musiken.

[...]

Ptja, ett bra rum är väl också att föredra (som säkert många kommer att kommentera på any day).

Nåja, nog om det. Preamp är överflödigt då ljudkortet (Pro14 i ditt fall) har inbyggd preamp. En bra dessutom. Tystare än bomull och renare än ett nybonat golv 🙂

En mixer är också överflödig i och med att du har mixer i ditt DAW, Ableton. Där finns också effekter såsom kompressor, EQ, reverb, delay mm mm.

Förresten, lyssning kom jag på nu; ett par habila slutna hörlurar (för att undvika läck) till att tracka i och ett par monitorer för mixning kanske skulle sitta gott det också? Ånyo; det är där ett bra behandlat rum återigen kommer in i bilden.

Där kan inte jag hjälpa dig mer än att säga; prova, prova och prova. Du måste ha något som passar dig. Finns ju såklart ett uppsjö av både lurar och monitorer och många andra här på forat kan nog rekommendera dig bra prülar för hiphop/rap 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Även, Vad är "Protools" har jag något i denna utrustning som ersätter det, eller är det ett inspelningsprogram?

Har fått tips om ett inspelningsprogram som heter "presonus studio one", åsikter?? Är detta ett bra val?

Även, är det värt att investera i Auto-Tune också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Anders! Så de audio-interfacet innehåller redan något som ersätter Protools? Isåfall får man det i en box där man kan ladda ner det till datorn då? Osäker på hur det funkar om det ingår.

En s k "lite"-version av Ableton bundlas med ljudinterfacet.

Saxat härifrån:

Live Lite Ableton Live Lite is a customized version of Ableton Live that is packaged with selected products.

Live Lite provides a fresh and easy way to write music, features for audio recording and production as well as powerful tools for live performance. It's not time-limited and you can save and mix-down your work.

All the fundamentals of Live 8 are included: Live's intuitive workflow, Session View, Arrangement View, effects and two software instruments: Simpler (a sampler) and Impulse (for drums). Live Lite also includes 200 MB of audio loops from Loopmasters and 50 Instrument Racks (tweakable instrument plus effect configurations) so you can start making music straight away.

Vänligen,

CHAE

Edith: OT-länk då det vart frågan om Lite-versionen

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton live lite är ett daw. Men jag vet inte hur det funkar eller vad som ingår i lite-versionen eller om det är några begränsningar. Men det räcker säkert till att börja med.

Mvh

Anders

Det finns begränsningar men Lite-versionen är skapligt biffig den också 🙂 Håller iofs med om att instegs-versionen räcker både gott och väl till TS såhär i första fasen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer säkert funka bra. Det du hänvisar till vet jag inte vad det är just nu, men om det är vissa speciella sound i produktionen du eftersträvar så kan det i framtiden bli nödvändigt att investera i mjukvaruinstrument. Men lär dig det som medföljer först så kommer du veta vad du vill komplettera med senare i framtiden.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack så mycket för alla svar. Har en fråga kring just studio nu, i hemmet. Är det en riktigt "big deal" med recording booth? Och hur ska man connecta allt in i recording boothet utan att det läcker ut ljud i sådana fall? (kanske lite dum fråga men som sagt sålig på just utrustning osv)

Tack på förhand! Får tacka för hjälpen innan också, mycket uppskattat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så att det räcker med ett sånghörn som du akustikbehandlar.

Om du har mycket oväsen i rummet så kan det behövas annat rum för att spela in i.

Mvh

Anders

Oväsen i rummet? Vad kan detta vara? Är i princip alltid tyst. Tänker om det är något speciellt ljud som du syftar på.

Tack för länken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen!

Undrar nu med denna utrustning jag skrev högst upp, är det svårt med Audio-Interfacet att liksom göra rösten bättre efter inspelning? Hur funkar sånt här?Behöver man inget särskilt program på datan för till exemepl reverb/Eq och vad allt nu heter, Skulle vara glad om någon kunde även förklara vad de olika effekterna gör som ex: EQ/reverb etc även vilka fler som kanske ingår i dessa produkter som är värda att använda till det jag ska (hiphop/lite sång)

Tack så hemskt mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen!

Undrar nu med denna utrustning jag skrev högst upp, är det svårt med Audio-Interfacet att liksom göra rösten bättre efter inspelning? Hur funkar sånt här?Behöver man inget särskilt program på datan för till exemepl reverb/Eq och vad allt nu heter, Skulle vara glad om någon kunde även förklara vad de olika effekterna gör som ex: EQ/reverb etc även vilka fler som kanske ingår i dessa produkter som är värda att använda till det jag ska (hiphop/lite sång)

Tack så hemskt mycket!

Audiointerfacet är ett ljudkort som ser till att du kan använda ljudprogram på ett mycket bättre sätt en ett ljudkort som ingår på t.ex ett moderkort. Det är skapat för ljudproduktion och genom det kan du spela in med mic/gitarr osv. All efterbehandling av ljudet, sker i ett ljudediteringsprogram som t.ex Sony Soundforge, Audacity eller direkt i en DAW som t.ex Ableton, Logic, Reason eller Pro Tools för att nämna några, det finns en uppsjö av olika program.

Till ditt interface följer Ableton Live Lite med, vilket är en DAW där du kan skapa låtar och lägga på effekter på din rap. Det är i detta program du spelar in din rap över ett beat.

Vad alla effekter gör kan du läsa dig till snabbt med en enkel googling, men en EQ är en equaliser som man använder för att skära bort oönskade frekvenser i ett ljud. Reverb är ett sorts eko, som gör att du kan få olika "rumsklang" på t.ex din rap eller vilket ljud som helst.

Hoppas det där hjälper lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En EQ kan lika väl lägga till frekvenser som att skära bort dem. Typiskt kan vara att tex boosta (öka) en manlig sångröst ett par db vid ca 4,5 khz.

Som bas o diskantrattarna på en stereoanläggning, men fler möjligheter. Man får passa sig så man inte ändrar för mycket, det är lätt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

En EQ kan lika väl lägga till frekvenser som att skära bort dem. Typiskt kan vara att tex boosta (öka) en manlig sångröst ett par db vid ca 4,5 khz.

Som bas o diskantrattarna på en stereoanläggning, men fler möjligheter. Man får passa sig så man inte ändrar för mycket, det är lätt gjort.

Självfallet, bra att du förtydligade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...