Jump to content
Annons

Rigg-musik - vad lyssnar ni på?


CHAE

Recommended Posts

Hej forumet,

häromkvällen när jag höll på att rigga till en enklare inspelning av gitarr och sång kom jag att tänka på en en grej; jag lyssnar uteslutande alltid på samma musik när jag riggar;

1. soundtracket till Alien 3 (ja, lite otippat jag vet)

2. Jan Johansson

3. "The Bends" med Radiohead ( 🥰 )

Varför det 'r såhär vet jag faktiskt inte. Det har bara blivit så.

Nåja, det är ju kanske inte så intressant för er att veta vad jag lyssnar på men vad jag är nyfiken på är vad ni lyssnar på när ni riggar (om det sedan är hemma eller i proffs-studion spelar mindre roll)?

Lyssnar ni på musikgenren ni ska till att spela in (för att s a s komma i rätt mood) eller har ni bara någon skön svaljazz i bakgrunden?

Ha en fortsatt bra kväll 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag lyssnar nog rätt ofta på Earth, Wind & Fire, Michael Jackson, ELO eller Alan Parsons Project. Inte direkt för att komma i stämning eller något - utan bara för att det är så j-a bra musik. 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar vissla och trumma på benen när man ska hämta något. Har typ aldrig musik igång när jag riggar. 😑 Eller så har man sången man ska tracka till i bakgrunden. så kan musikern öva medans jag riggar. Då brukar man också komma på bra idéer när man hör låten från ett annat rum eller liknande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag själv lyssnar jag på nåt när jag riggar upp eller ner. Kan vara lite vad som helst. Allt från Wilco till RHCP till Meshuggah till Hives till blötjazz till stompblues etc. Samma när jag ska exportera filer eller nåt annat apjobb. Väldigt ofta tidiga ZZ Top, vet inte varför.

Är det folk närvarande brukar det däremot inte vara nån musik på.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Annars till rockabilly riggning så blir det smått och gott ifrån 50-talet.

Sweet stuff! 🥰🙂

Är jag själv lyssnar jag på nåt när jag riggar upp eller ner. Kan vara lite vad som helst. Allt från Wilco till RHCP till Meshuggah till Hives till blötjazz till stompblues etc. Samma när jag ska exportera filer eller nåt annat apjobb. Väldigt ofta tidiga ZZ Top, vet inte varför.

[...]

Aha, en salig blandning alltså, Top Floor Studios? Kul!

1. Moogen som värmer upp med alla spakar på random. Hög LFO-rate.

2. En 808 kick.

3. En knakande stol.

😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det var då de var som bäst? 😉

Tycker de är kanonbra nu med, i alla fall senare youtubegrejer från konserter. Inga backtrax discotrummor o sån skit, de bara står o gungar där o lirar skiten ur sig. Bilder på tändstift på tv-skärmarna. Helt i sin egen liga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy fan vad bra dom första plattorna är. Stencool texasblues när den är som bäst.

+1

Kommer aldrig glömma när jag och brorsan var inne i sta'n (Stockholm) på skivsignering och man fick skaka hand med dem:)

(Det var dock skivsläppet på Eliminator, hehe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...