Jump to content
Annons

Hur gör man när man ska tracka/mixa ett band man verkligen inte gillar?


Terror

Recommended Posts

Annons

Hade någon studiotekniker stått där med pekpinnen och sagt öva mer så hade vi gått miste om mycket bra musik.

nu bajsar tjuren igen...

nej det hade vi inte - förmodligen hade vi däremot fått fram bättre live akter

jag vet inte hur erfaren du är att ha spelat in artister å framförallt kanske artister som är signade - om du tror det inte ställs krav

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

nu bajsar tjuren igen...

nej det hade vi inte - förmodligen hade vi däremot fått fram bättre live akter

jag vet inte hur erfaren du är att ha spelat in artister å framförallt kanske artister som är signade - om du tror det inte ställs krav

eric-saade16330.jpg

Om det där är bögigt så vet jag inte vad detta kan klassas som

Judas+Priest.gif

Metalutövare tycker jag har högre "bögfaktor" än poppare.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Din uppgift som producent är inte ha en åsikt om musiken i fråga utan du ska bara göra ditt jobb är att förmedla ett bra ljud och uttryck som motsvarar bandets förväntningar. Då du förmodligen gör det för pengarna så är inte ditt jobb att tycka om musiken ifråga utan bara göra ditt jobb...om du känner att du inte klarar det tycker jag att du inte ska göra det helt enkelt..vem tvingar dig ?

Hmm ... det där låter helt fel.

För det första har jag svårt att tänka mig att en producent skulle åta sig ett uppdrag om han inte gillade musiken eller genren. Det har med "signum" att göra.

För det andra så är det enligt min mening en omvänd situation som gäller: Det är producenten som går med på att producera, och då får artisterna finna sig att bli dirigerade; ibland till och med utbytta. Artisten (skivbolaget) "köper" producentens tjänster.

Många artister tror att det är de som gör producenten en tjänst. Men det är faktiskt tvärtom.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ... det där låter helt fel.

För det första har jag svårt att tänka mig att en producent skulle åta sig ett uppdrag om han inte gillade musiken eller genren. Det har med "signum" att göra.

För det andra så är det enligt min mening en omvänd situation som gäller: Det är producenten som går med på att producera, och då får artisterna finna sig att bli dirigerade; ibland till och med utbytta. Artisten (skivbolaget) "köper" producentens tjänster.

Många artister tror att det är de som gör producenten en tjänst. Men det är faktiskt tvärtom.

Det är okej att ha olika åsikter..min inställning är att producenten är underordnad... han är mer som en brygga för att göra den musikaliska formen till verklighet...men det är alltid artisten som har sista ordet...

Men många band tycker det ju är bra att ha en producent som dirigerar och göra halva jobbet,...andra band som har en mer klar och fokuserad vision vill ha full kontroll...

beror nog jävligt mkt på vad det är för band och musik...personligen om jag var i studio skulle jag bli tokig om producenten försökte rubba min musikaliska vision och förörsöka ändra saker och ting.. men alla är inte som jag..men betalar jag dyra pengar då ska producenten hålla käft och göra sitt jobb så är det bara..varje minut kostar pengar.. ibland kan det vara väldigt inspirerande med konstruktiv input....men för mig är producenten underordnad..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är okej att ha olika åsikter..min inställning är att producenten är underordnad... han är mer som en brygga för att göra den musikaliska formen till verklighet...men det är alltid artisten som har sista ordet...

Men många band tycker det ju är bra att ha en producent som dirigerar och göra halva jobbet,...andra band som har en mer klar och fokuserad vision vill ha full kontroll...

beror nog jävligt mkt på vad det är för band och musik...personligen om jag var i studio skulle jag bli tokig om producenten försökte rubba min musikaliska vision och förörsöka ändra saker och ting.. men alla är inte som jag..men betalar jag dyra pengar då ska producenten hålla käft och göra sitt jobb så är det bara..varje minut kostar pengar.. ibland kan det vara väldigt inspirerande med konstruktiv input....men för mig är producenten underordnad..

Fast du måste ju inte ju inte ha en producent? Om du nu verkligen vet exakt vad du vill ha, och inte vill ändra något så är det ju bara att köra solo. Det gjorde ju Avenged Sevenfold, när de gjorde deras skiva med samma namn. De producerade skivan själva. Funkade ju bra för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar ett exempel här med Roxette och t.ex. Joyride-plattan. Alltså, Gessle levererar demos, resten sköter producenterna oftast. Dessa har sagt att ibland är Gessles demos väldigt nära ett slutresultat, men det mesta görs ändå om från scratch vilket innefattar att ta in studiomusiker, själva spela och/eller programmera samt sitta med i mix med hjälp av tekniker. Utan producenter hade Gessles Roxette inte kommit lika långt eftersom Gessle är låtskrivare och artist, inte producent mer än kanske med-producent.

Här är en sådan däringa wiki-sida igen 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/Record_producer

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast du måste ju inte ju inte ha en producent? Om du nu verkligen vet exakt vad du vill ha, och inte vill ändra något så är det ju bara att köra solo. Det gjorde ju Avenged Sevenfold, när de gjorde deras skiva med samma namn. De producerade skivan själva. Funkade ju bra för dem.

Är just därför jag bygger min egen studio vill ha full kontroll över alla spakar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen om jag var i studio skulle jag bli tokig om producenten försökte rubba min musikaliska vision och förörsöka ändra saker och ting.. men alla är inte som jag..men betalar jag dyra pengar då ska producenten hålla käft och göra sitt jobb så är det bara..varje minut kostar pengar.. ibland kan det vara väldigt inspirerande med konstruktiv input....men för mig är producenten underordnad..

Jag tror ärligt talat att du förväxlar producenten med en annan branschfunktionär. Det där är nämligen en total felbeskrivning av arbetsförhållandet mellan producent och artist.

Du kanske tänker på (inspelnings)tekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det har inget med moral att göra att få någon att anstränga sig för att prestera så bra som möjligt

inte minst för självkänslan dom själva kommer ta med sig efteråt är detta mycket värt

ingen har gnällt efteråt för att man pushat dom - många har tackat

Självklart, det där tycker jag är två olika saker. Först försöker man få någon att prestera så bra som möjligt under själva inspelningen.

Sen försöker man få det inspelade materialet att låta så bra som möjligt.

Och då såklart inom den givna tids-och/eller-budget-ramen.

Så i Terrors fall borde det väl innebära att bestämma hur många dagar/timmar som ska läggas på inspelningen med den betalning som finns. Sen försöka klura ut hur man använder dessa dagar för att få ett så bra slutresultat som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ... det där låter helt fel.

För det första har jag svårt att tänka mig att en producent skulle åta sig ett uppdrag om han inte gillade musiken eller genren. Det har med "signum" att göra.

För det andra så är det enligt min mening en omvänd situation som gäller: Det är producenten som går med på att producera, och då får artisterna finna sig att bli dirigerade; ibland till och med utbytta. Artisten (skivbolaget) "köper" producentens tjänster.

Många artister tror att det är de som gör producenten en tjänst. Men det är faktiskt tvärtom.

Det där beror ju helt och hållet på var i karriären artisten befinner sig, vilken typ av artist det är osv. Man kan inte generalisera på det där sättet, men det är ju det du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där beror ju helt och hållet på var i karriären artisten befinner sig, vilken typ av artist det är osv. Man kan inte generalisera på det där sättet

Som många andra verkar du också förväxla producenten med en annan branschfunktionär

Om en artist är högst ansvarig i/för en produktion, då är det också han som rimligen måste anses vara (musik)producenten.

Det finns en exekutiv producent samt eventuella co-producenter.

Om producenten vill ha artistens åsikt om hur själva produktionen ska bli, eller förväntas bli, kommer han å det hövligaste att be om den. Till dess gör du bäst i att inte lägga dig i sådant du ändå inte begriper dig på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Åja ... velighet måste väl ändå vara åt helvete mer frustrerande för dess omgivning.

Svart eller vitt som vanligt. Det finns ingen känd och talangfull artist som låter sig toppridas av en producent. Det handlar om samarbete. Det blir naturligtvis annorlunda med alla dessa "artister" som inte är något annat än ett vackert ansikte, där producenten har upptäckt dom, skriver låtarna och man fixar sången helt och hållet med autotune osv. Man har iofs hört om speciella producent/bandrelationer som Mutt Lange/Def Lepard, som skulle kunna passa in på din tes, där Lange tom sägs ha spelat alla instrument på plattorna, men det är väl bara ett rykte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är lesbpop som någon också nämnde?

Jag gissar på att det var ett försök till att på ett mer subtilt sätt ifrågasätta Ekstasis homofoba uttalande om bögpop. Referensen är alltså till lesbisk pop, vad det nu skulle kunna vara.

Ja det kan vara mkt, men eric saade typ ? sådant spyr jag galla över.

Jonas Brothers

Eftersom ingen av moderaterna har varit inne och påpekat detta så får det bli upp till enskilda personer att göra det antar jag. Att prata om bögpop överhuvudtaget och dessutom i negativa ordalag är ett uttryck för en homofob inställning. Det säger mer om er än om det ni pratar om. Personligen tycker jag inte att det lämpar sig att uttrycka så på ett öppet forum på nätet där folk med olika sexualitet och läggning vistas. Var homofob om du vill men utsätt inte andra för det.

Redigerat av everlastingrecords
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lange tom sägs ha spelat alla instrument på plattorna, men det är väl bara ett rykte?

Det är när du måste ställa dig den frågan som jag blir än mer tvärsäker på att du förväxlar branschfunktionärerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inte mycket som tråkar ut mig lika mycket som tvärsäkerhet.

Åja ... velighet måste väl ändå vara åt helvete mer frustrerande för dess omgivning.

Är inte tvärsäkerheten ofta bara velighetens täckmantel..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att man kan ha åsikter om det mesta, på både hög och låg nivå. Men att uttala sig negativt om viss musik med hänvisning till en sexuell läggning är inget annat än unkna fördomar och det känns inte som att det kan bli mer OT än så på ett musikforum.

Nu vet jag att du vill väl. Och jag håller egentligen med dig.

Men det är inte lönt.

När det får lov, utan någon som helst hänsyn, att kallas bögbyrån och annat trams bara för att heja på enskild sexuell läggning, men att det samtidigt är taskigt att säga "bögpop" (utan att för den skull säga det i en negativ mening, för det behöver det nämligen inte vara), då är det åt helvete redan som det är.

PK suger!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det vart ett känsloladdat ämne till slut.

Jag tror man måste vara realist och visa det för kunderna. Att gå med på en budget grej för 3000 spänn och fyra låtar vet vi som varit med ett tag inte brukar bli så roligt om musikerna inte är "musiker". Och det är ändå inte någon garanti. Äter hellre lite nudlar då ett tag.

Hade en grej för något år sen där budjeten sprack ganska fort då vi såg att allt skulle slipas och putsas. Då föreslog jag att dom själva med lite stöttning fick sitta och editera själva på tider jag inte ville ha.. och för en betydligt lägre peng. Funkar också. Löpande är naturlitvis bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...