Jump to content
Annons

Detaljpillandet


mattias

Recommended Posts

Hallå där.

Jag har gjort musik med datorn i ganska många år, mest dansmusik av det elektroniska slaget. Tyvärr har det blivit så att ju bättre jag blir, desto mer sitter jag och pillar med smådetaljer (ändrar nivåer på dom olika ljuden, skruvar på eqn osv) istället för att komma vidare och kanske till och med bli färdig med låtarna. Någon som har något tips på hur man kan göra för att komma vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har oxå fastnat i pillret... Man dribblar förbi sig själv och kommer ingen vart. 🙂

Även jag vore tacksam för tips på hur man enklast kommer vidare.

En grej jag har kommit på är ju att det oftast låter dåligt från början. Vad kan det bero på? 😄

Hur gör man? Åker man dit på att köpa grejer för flera tiotusentals kronor för att få det att låta bra på direkten ändå? Iallafall? Tankebanor jag har i just detta nuet.... 🙂

Mvh/ Gröhn

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att man har för många möjligheter, ljudpresets, mjuksyntar att välja?

Skulle det vara enklare att dribbla in på en enkel porta? Begränsning kanske ger föda åt kreativiteten?

hmmm... 🙂

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner också igen mig i det där. 🙂

Tyckte nog att Grahns tips var rätt bra. Man kanske ska använda lite mindre möjligheter när man spelar in ibland.

Annars kan man ju försöka ta sig i kragen och göra som Kill All Autotuner säger.😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt detdär. Speciellt när man har lite viktigare saker för sig så blir man lite halvparanoid och börjar småmixa långt innan man borde. Försöker göra det mesta i väldigt grova drag först, bara så man orkar lyssna och går senare in på småpillet, men ibland spårar man ju ut helt och så sitter man där och automatiserar en EQ på nåt instrument som knappt hörs innan ens leadsången är lagd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är viktigt att få fram ljudbilden man har i huvet ganska snabbt innan jag sätter igång att göra låten... för mig är soundet väldigt viktigt, dels för att få fart på inspirationen och KUNNA göra färdigt... oftast (har jag kommit fram till efter väldigt mycket 'pillande' 😆 ) faller mina låtar på att jag inte hittar rätt sound utan sitter o letar ljud, samplingar, presets att skruva med... att man sen fastnar på att kompressorn låter fel, fast man helt enkelt använder fel grundsampling, är en annan sak...

Ibland återanvänder man ett trumpaket och kan göra en färdig låt på nån timme.. sen sitter man och känner att något måste vara fel för att det gick så fort

...och blir blockerad för det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

till slut känns den "klar" (eller jag orkar inte mer...)

själv har jag ett rejäl knippe låtar som ligger

på jäsning sen 4-5 år 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

för mig fungerade det bara genom att göra enklare arr. färre instrument helt enkelt. det kanske inte fungerar så bra i din musik dock.

annars fungerar det kanske bäst att låta någon annan försöka mixa den. min uppfattning är att det där småpillandet ändå bara uppfattas/uppskattas av en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är viktigt att få fram ljudbilden man har i huvet ganska snabbt innan jag sätter igång att göra låten... för mig är soundet väldigt viktigt, dels för att få fart på inspirationen och KUNNA göra färdigt... oftast (har jag kommit fram till efter väldigt mycket 'pillande' 😉 ) faller mina låtar på att jag inte hittar rätt sound utan sitter o letar ljud, samplingar, presets att skruva med... att man sen fastnar på att kompressorn låter fel, fast man helt enkelt använder fel grundsampling, är en annan sak...

Ibland återanvänder man ett trumpaket och kan göra en färdig låt på nån timme.. sen sitter man och känner att något måste vara fel för att det gick så fort

...och blir blockerad för det 😄

Känner igen mig riktigt rejält där. "Men vafan jag kan ju inte ha SAMMA snareljud som i den där andra låten" och sen blir det pill och sen pallar man inte mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt upp en regel när ni börjar på låten. Innan alla noter är på plats är det förbjudet att EQ'a eller lägga på effekter. Vips så är hälften av pillet borta.

Funkar det? Ingen aning, själv tycker jag att pillandet är roligare än musiken och vill absolut inte minska på det 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

lyssna, fixa lite, om pillrandet drar ut på tiden, så:

låt låten vila en vecka,

till slut känns den "klar" (eller jag orkar inte mer...)

själv har jag ett rejäl knippe låtar som ligger

på jäsning sen 4-5 år 🙂

Fan Rockfart precis sådär höll Balsac på. Han hade typ fem böcker på gång samtidigt (enligt myten iallafall) Han skrev lite, lät den vila eller skickade till förlaget, fick tillbaka, skrev lite mer, lade åt sidan, tog fram en ny pillade lite...

Du kanske har knäckt framgångsreceptet?

Annars har jag samma problem själv. Jag sade nog att jag trodde det berodde på något egomasturbatoriskt i en tidigare tråd. Skaffa någon att jobba med eller mot, så blir det mycket mer resultat tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv en sucker för pillandet! Det är ju bara för att det är roliga att pilla än att göra klart låten tycker jag.

Däremot när jag spelar in någon annan artist så har jag som regel att inte börja pilla i låtarna förräns dom är inspelade. Fast det är klart.....när dom har gått hem så kan man inte hålla sig ibland 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan vara svårt, jag vet. En sak som underlättar betydligt är att ha ljudbilden, soundet, arrangemanget hyfsat klart i skallen innan man sätter sig och börja pilla. Säger man till sig själv att det är detta man skall uppnå och inget annat så kanske man ibland faktiskt,"blir färdig".

Jag tänker också på alla de artister/grupper/producenter som lägger upp 100+ kanaler och där det finns utrymme att ta en hemskan massa vägar med mixning, arr etc när det är dags för mix. Hur klarar man av att ta beslutet att den där svinsupergoa gitarren som man var så nöjd med skall spolas eftersom den inte passar in i det stuk man tänker ge låten?

Geddy Lee i Rush hade lagt en massa synthar på senaste skivan "Vapor Trails". Han hade jobbat länge både med ljud och inspelning av dessa. Visserligen hade hela gruppen bestämt sig för ett "Back To The Roots"-sound men man hade ändå lagt in synthar här och där. När det var dags för mix tog gruppen beslutet att skippa ALLA synthar!

Peter Gabriel är ju känd för att fylla alla kanaler till bristningsgränsen med ljud. Han vill ta alla beslut så sent som möjligt i processen och väntar tills mix med att bestämma vad som skall få vara med eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fastnar själv rätt ofta med pillet. det viktigt med bra produktion, men man kan komma dit utan pilla i evighet. det som hjälpt mig bäst är:

1. jobba mot en tight deadline (ca 2 dagar). det tvingar dig att ta snabba beslut.

2. prodda tillsammans med en annan person. Dels stoppar han dig i ren otålighet när det drar ut på tiden, och kan förhoppningsvis dessutom ta över när du kör fast.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bland konstnärer finns det ett allmänt begrepp "Kill you darlings".

Typiskt när man håller på med skapande är att man hänger upp sig på någon del som känns extra bra eller viktig men som på nåt sätt bara måste fixas till lite. En så kallad Darling. Fokus hamnar på det där lilla sista, men man kommer inte vidare.

För att komma vidare tar konstnären fram tjockaste penseln och målar över hela skiten. "Kill you darlings".

Nu skall man inte blanda ihop detta med hantverket. Om man skall få en snygg yta på en träbit måste man slipa tillräckligt mycket. Med grov papper till att börja med och finare och finare till slut. Sånt tar den tid det tar. En bra hantverkare har lärt sig tekniken och har bra verktyg. Men är det skräp i botten så hjälper inte all världens slipande.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt upp en regel när ni börjar på låten. Innan alla noter är på plats är det förbjudet att EQ'a eller lägga på effekter. Vips så är hälften av pillet borta.

Jo, det funkar faktiskt! Jag brukar se processen i de tre skilda delarna: inspelning, sedan redigering och sist mixning. Inget konstigt med det, det gör nog alla.

Men för mig innebär det t ex att jag undviker att pilla EQ/kompressor/effekter under inspelnings- och redigeringsfasen. Det är bara de ljud/spår där kompressor/reverb/delay är en del av det tänkta soundet som får behandling.

Fördelarna är nog två. Dels ger det en känsla av att jag kommer framåt hela tiden. Dels är projektet relativt öppet när det är dags för mix. Alla spår är i princip lika obehandlade.

Nackdelen är att det blir mindre experiment gjorda. Färre coola saker som uppstår av en slump.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...