Jump to content
Annons

Det var ett jävla tjabbel.


Recommended Posts

Annons

Menar du att vissa i den här tråden har pm:at dig eller? Ser ingen här i alla fall som skrivit något annat.

Nej men det blev ju en massa suck bara för att jag skrev vad jag varit med om. Typ att jag förstörde tråden osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roligaste är endån att dom flesta som skrivit i tråden tycker att jag förtjänar att dö, med ett undantag. För hur kan jag ha mage att i en off topic tråd skriva att jag oroas av våldtäkter, mord, könsstymping, mord på homosexuella osv. Och så gråter ni i denna tråd över att någon blivit kallad trög eller dum, och liksom hur har jag mage att skriva om det jag varit med om på detta forum. Nej fy fan man tar sig för pannan och kan bara konstatera att en väldigt stor del musiker här inne tydligen gillar det jag oroas av så till den milda grad att jag måste dö.

Alltså, detta är något som hände i off topic för några år sedan. Jag var där. Ironman blev högst sannolikt inte mordhotad av "de flesta" i tråden. Troligtvis inte av någon. Om han fick några ägg kastade på sitt hus, var det sannolikt av någon annan anledning, av någon helt annan, på grund av något helt annat. Hus är svårträffade genom internetforum. Äggen fastnar lätt på vägen.

Däremot var det ett väldigt samlat motståndstagande av "de flesta" i tråden, när Ironman dök upp och började sprida ett mycket obehagligt främlingshat.

Sen om det var menat som främlingshat, eller om Ironman bara hade svårt att uttrycka sig, det får någon annan avgöra. Alla inlägg finns säkert kvar någonstans.

Där har ni den andra sidan av den historien. Igen.

Redigerat av Fidden
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte för tjafset skulle Studio forum förmodligen snart dö sotdöden.

+1 😄 Ett forum skall innehålla visst mått av diskussion. Men visst kan trådar urarta ibland men då gäller det för TS att leda in flocken i fållan igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så otroligt trist att det alltid ska vara så här.

Jag tycker det är riktigt underhållande 😄 Har redan skrattat mig fördärvat ett par gånger. Mitt arbete börjar bli lidande. Läraren tittar skumt mot mig med en undrande min om vad som kan vara så roligt med arbetsuppgiften....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att den här floppiga tråden blir en läxa för TS och andra moralpoliser här på Studio Forum:

Oreda finns på varje forum. Man kan inte bara klampa in och få för sig att man kan döma och/eller tala för 25 000 medlemmar – och dessutom tro att det aldrig har gjorts förr. Varje gång en nyreggad, självutnämnd konfliktexpert har försökt sig på liknande tillrättavisa-trådar här på forumet, så har tråden i fråga fjollat ur med bedsked. Den här tråden är inget undantag.

En nykomling flippar oftast sin tupé när han blir tillrättavisad med "din fråga om 'bästa ljudkortet' har besvarats hur många gånger som helst i hur många trådar som helst, du får göra en sökning" ... Han blir då arg, säger sig ha blivit "idiotförklarad", mobbad och fan vet inte vad. Sådant tycker jag är ett större forumproblem än gubbiga forumrävar som svär över de nya/yngre som inte vill rätta sig i ledet.

Edit: tog bort onödig avrundning ...

Redigerat av Valle
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev medlem i Studioforum för några år sedan för att jag behövde hjälp, inspiration och tips i inspelningstekniska frågor. Jag har försökt hålla en ödmjuk inställning till forumet och för det första söka i den samlade kunskapskällan först och sedan i andra hand ställt en fråga.

Jag tycker verkligen att det finns väldigt mycket kunskap att hämta här och de allra flesta ställer gärna upp med tips och tillrättavisningar.

Till och med jag själv har bidragit så gott jag har kunnat.

Den här tråden finns under Allmänt och den har hittills inte intresserat mig särskilt mycket, däremot har det funnits mycket rolig läsning från olika medlemmar som förgyllt tillvaron lite extra i andra trådar och ämnen. Strikt kanske de inte hör hemma där men som sagt, mycket underhållande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att den här floppiga tråden blir en läxa för TS och andra moralpoliser här på Studio Forum:

Oreda finns på varje forum. Man kan inte bara klampa in och få för sig att man kan döma och/eller tala för 25 000 medlemmar – och dessutom tro att det aldrig har gjorts förr. Varje gång en nyreggad, självutnämnd konfliktexpert har försökt sig på liknande tillrättavisa-trådar här på forumet, så har tråden i fråga fjollat ur med bedsked. Den här tråden är inget undantag.

En nykomling flippar oftast sin tupé när han blir tillrättavisad med "din fråga om 'bästa ljudkortet' har besvarats hur många gånger som helst i hur många trådar som helst, du får göra en sökning" ... Han blir då arg, säger sig ha blivit "idiotförklarad", mobbad och fan vet inte vad. Sådant tycker jag är ett större forumproblem än gubbiga forumrävar som svär över de nya/yngre som inte vill rätta sig i ledet.

Edit: tog bort onödig avrundning ...

Valle du är fantastisk! det gjorde du bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med till den grad att det är lika mycket ett problem med att det finns ett antal personer som är grälsjuka och slänger ur sig förolämpningar till höger och vänster som att det finns nyreggade som bokstavligen kräver svar på specifika frågor och som vill att andra ska avgöra saker åt dem som de bara själv kan bestämma. Men dessa två saker är ju ytterligheter. Däremellan finns ett av de bästa forum jag varit på. Har aldrig träffat på så hjälpsamma personer någon annanstans. 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lärde mig en ny sak idag. Man kan tydligen välja vilka man ska se innehållet från så nu kan jag ta bort alla dryga som jag inte vill ha något med att göra.

Kan man? Det visste inte jag, som varit på forumet ett tag. 😊 Hur gör man?
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En nykomling flippar oftast sin tupé när han blir tillrättavisad med "din fråga om 'bästa ljudkortet' har besvarats hur många gånger som helst i hur många trådar som helst, du får göra en sökning" ... Han blir då arg, säger sig ha blivit "idiotförklarad", mobbad och fan vet inte vad.

Och det är väl på pass i för den här tråden också. Det finns sedan tidigare såna här trådar och istället för att starta en ny....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skulle vilja tillägga i den här lilla konversationen är att det finns flera sätt att säga samma sak. Man måste inte alltid (sällan) vara hård, tuff och inbillat rak för att säga något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studioforum är ju typ 10 år (?), det kan inte finnas ett enda samtalsämne som inte avhandlats många gånger förut. Så ska man söka rätt på svaret istället för att fråga ... då blir ju studioforum lite av ett sterilt uppslagsverk.

Om nån frågar efter nåt som ofta frågas efter, så är det ju inte så att h*n frågar av oförskämdhet, och måste ha en avhyvling till svar. Det handlar oftast om att personen inte förstår, eller inte har tänkt på att det kanske är en ofta ställd fråga.

Det blir ju lite som att idiotförklara de som börjar första klass i grundskolan. "Vartenda fuckin' år kommer ungar som inte fattar hur man läser ens en gång. Att folk aldrig lär sig!!" ... typ.

Istället för att idiotförklara kan man helt enkelt säga att det är en av de vanligare frågorna, och att vederbörande kan söka runt lite. Alternativt kanske studioforum kan fundera på att sätta ihop ett tydligt "Här är formiternas svar på de 20 vanligaste frågorna" och nita i varje avdelning.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Istället för att idiotförklara kan man helt enkelt säga att det är en av de vanligare frågorna, och att vederbörande kan söka runt lite. Alternativt kanske studioforum kan fundera på att sätta ihop ett tydligt "Här är formiternas svar på de 20 vanligaste frågorna" och nita i varje avdelning.

För det första: innan man stiger in på ett forum kan inte komma och tro att man är unik och måste utgå ifrån att frågan har säkert ställts flera gånger förut. Det är inte för mycket begärt att man ska orka tänka. Men uppenbarligen är det så. Det spelar ingen roll att man har avdelningar för ljudkort. De orkar inte kolla avdelningen för det ens så din idé kommer inte att göra någon skillnad. Fast de har fått svaret att söka igenom ljudkortavdelningen efter frågan som ställts tusentals gånger innan reagerar de precis som Valle skrev här ovan och är vanligt att de svarar också men det här är ju ett forum och förväntar sig att andra ska svara istället för att de är själv för lata för att orka plöja igenom.

Diehard brukar alltid påpeka att man ska söka reda på gamla trådar. Tänkte att det här var ett utmärkt tillfälle för honom att visa hur man gör.

Det kan jag göra med dem som det finns hopp för. :rolleyes:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första: innan man stiger in på ett forum kan inte komma och tro att man är unik och måste utgå ifrån att frågan har säkert ställts flera gånger förut. Det är inte för mycket begärt att man ska orka tänka. Men uppenbarligen är det så. Det spelar ingen roll att man har avdelningar för ljudkort. De orkar inte kolla avdelningen för det ens så din idé kommer inte att göra någon skillnad. Fast de har fått svaret att söka igenom ljudkortavdelningen efter frågan som ställts tusentals gånger innan reagerar de precis som Valle skrev här ovan och är vanligt att de svarar också men det här är ju ett forum och förväntar sig att andra ska svara istället för att de är själv för lata för att orka plöja igenom.

Ditt resonemang utgår från att alla som reggar sig är vana forum-användare. Det är ju långt ifrån självklart.

Tycker att man som forum-veteran har tre alternativ på typiska nybörjar-frågor:

1. Svara på frågan. Det är oftast det enklaste, eftersom frågor ändå oftast är unik på något sätt. Och omvärlden förändras. En fem år gammal diskussion om vilket ljudkort man ska ha kan ju vara ganska meningslös att läsa idag.

2. Berätta i sansad ton om att det finns en sökfunktion, och kanske dessutom ge lite bra tips om hur man använder den på ett effektivt sätt. Du har ju nu, precis som SaddamJr föreslog, ett utmärkt tillfälle att demonstrera det.

3. Ignorera inlägget. Det är inte speciellt svårt, man behöver inte göra någonting mer än att som mest läsa inlägget och sen bestämma sig för att inte skriva något. Om man nu inte har en obetvinglig lust att få människor att känna sig ovälkomna och kanske dumma.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån frågar efter nåt som ofta frågas efter, så är det ju inte så att h*n frågar av oförskämdhet, ...

Och det är det inte heller någon som tror.

... och måste ha en avhyvling till svar.

Och det är det inte heller någon som tycker.

(Däremot brukar svar som "sök ..." upplevas som trista och/eller avsnoppande av nyreggade, och/eller just som du anser, en "avhyvling". Jag kan svära på att jag för inte så länge sedan läste något i stil med "jamen palla söka igenom xxxx inlägg ..." när vederbörande ombads söka först.)

Edit: syftningsfel.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom, när Gilbert fanns med oss på forumet så var han en mästare på att vidarehänvisa till befintliga trådar. Då var det inga (seniorer) som hade något att säga om det. Minsann.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

(Däremot brukar svar som "sök ..." upplevas som trista och/eller avsnoppande av nyreggade, och/eller just som du anser, en "avhyvling". Jag kan svära på att jag för inte så länge sedan läste något i stil med "jamen palla söka igenom xxxx inlägg ..." när vederbörande ombads söka först.)

Fast om jag ska vara hård, tuff och häftigt ärligt rak så låter du nu som en gammal sur gubbe som använder uttrycket "ungdomen av idag".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...