Jump to content
Annons

Jag ska spela in trummor... Skivan var längre än jag trodde


tvåtakt

Recommended Posts

Jag har fått ett inspelningsjobb där jag ska spela in trummor åt en annan snubbes soloprojekt och jag ska börja spela in idag.

För 5000 kr skulle jag spela in en fullängdare var det sagt.

Det lät ju helt okay tänkte jag och gick med på det...

Sen fick jag preprod låtlista. 2:12 timmar!!! Över två timmar ska jag spela in trummor.

Då är det väl inte mer än rätt att jag kräver åtminståne det dubbla priset, eftersom jag inte fick nå exakta uppgifter om hur lång skivan skulle vara?

Vad säger ni?

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det inte lite upp till dig att ta reda på alla fakta innan som du behöver för att ta ett informerat beslut? Nu har du redan gått med på dealen. Du kan ju försöka förhandla upp priset i efterhand men med risk att väcka ont blod.

... och 2500kr/h är inte direkt kattpiss.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då spelar inte riktigt hur lång skivan är nån riktig roll. Om du visste hur lång tid ni ska vara i studion. Räkna på hur många timmars jobb ni bestämt om dagen och timmar totalt och se om du tycker det är värt det(det skulle du naturligtvis gjort innan). Sen får han betala extra om det går över den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du får betalt för 2 veckor och inte hur många timmar skivan är lång tycker jag att det är sniket att kräva mer, utan att ge mer i arbetstid.

Kom ni överens om 2 veckors inspelning så är det det som gäller, strunt samma om det gäller 10 minuter eller 2:12 timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni har kommit överrens om två veckor är det väl det som gäller. Dock så bör du ju, för att göra ett bra jobb, kunna föreslå att ni kör en låt i taget. Att sedan ni inte kommer längre än typ 5 låtar på två veckor pga andra pålägg mm är sedan inte ditt ansvar. Jag menar inte att du ska sinka processen, men det låter inte rimligt att alla fills, mm, är perfekta på alla låtar om man stressar igenom för många låtar parallellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

en fullägdare är ju en lp eller cd och cd´n har väl ca 70 minuter som gräns, så egentligen är det ju en dubbel cd (eller vilket format det rör sig om) som ska spelas in, eller så kanske han väljer ut de bästa spåren till en fullägdare.

Det är väl bara att förklara att du trodde det rörde sig om material på 45-60 minuter och att du kommer att behöva mer tid när det är det dubbla så därför vore det lämpligt att höja ersättningen. Vet inte vad du skulle gjort annars under denna tid men du kanske förlorar arbetsinkomst som behöver täckas upp osv.

får du pengar ändå så du klara dig, tycker det är kul att lira, låtarna är bra och roliga, skivan kan användas som referens för kommande jobb så är det kanske inte så illa ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har snackatm ed snubben och han kan tänka sig gå med på en höjning, men jag vill fortfarande försöka förhandla till mej det dubbla...

får du pengar ändå så du klara dig, tycker det är kul att lira, låtarna är bra och roliga, skivan kan användas som referens för kommande jobb så är det kanske inte så illa ändå. 🙂

Det vettefan... Ha! Det är black metal. Låtarna är extremt enformiga och sex låtar i rad börjar med nästan exakt samma riff å trumtakt så jag har typ ingen aning om nånting.

Dessutom måste jag vara anonym och ha nåt jävla hemligt namn för att få spela in.

Aja... Igår kväll kom jag igenom en halv låt, men då var det sent på kvällen å jag va jävligt trött också... Får se hur mycket jag pallar göra idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vettefan... Ha! Det är black metal. Låtarna är extremt enformiga och sex låtar i rad börjar med nästan exakt samma riff å trumtakt så jag har typ ingen aning om nånting.

Dessutom måste jag vara anonym och ha nåt jävla hemligt namn för att få spela in.

Hah! Jag ändrar mig... kräv TIODUBBELT betalt!! 😱
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ja hela det här projektet gick ju åt helvete. Jag är ingen jättefan trummis eftersom jag inte kan öva trummor hemma i lägenheten å inte har nån replokal. Så det blir MÅNGA omtagningar tills något sitter. Plus att han tog med fel dubbelpedal så det tog emot att spela snabbt... Jag har själv ingen bra pedal utan skulle bli erbjuden att låna en finare grej.

Jag gjorde alltså en halv låt igår kväll och idag så hann jag ta mej igenom den plus en till när jag märkte att rumsmickarna inte var påslagna. Så det blev ju bara att jag slog sönder saker runt mej å sket i hela projektet.

Jag kan inte sitta och spela tio timmar om dagen när vi inte ens har råd med ordentlig mat här i ute i skogen...

Vi spelade in två låtar bara så jag hoppas jag får dom där 1000 kr som han erbjöd för endast dom två iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt erfarenhet att sätta sig ned och skriva ned vad som behövs tills nästa gång.

Däremot tycker jag det är sjukt omoget att börja slå på saker och bli arg för att teknikern gör ett ganska stort misstag. Hade du fått betalt per dag hade du faktiskt kunnat säga "det är dina pengar" och varit lite glad. Du får inga bra referenser som studiotrummis om du kommer in och beter dig som en bortskämd snorunge genom att kräva mer betalt och bli arg. Bli lite arg på dig själv för att du inte tog reda på tidsåtgången och beräknade vad du skulle behöva för att sätta mat på bordet, gör sen jobbet och lär dig tills nästa gång.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Perfekt erfarenhet att sätta sig ned och skriva ned vad som behövs tills nästa gång.

Däremot tycker jag det är sjukt omoget att börja slå på saker och bli arg för att teknikern gör ett ganska stort misstag. Hade du fått betalt per dag hade du faktiskt kunnat säga "det är dina pengar" och varit lite glad. Du får inga bra referenser som studiotrummis om du kommer in och beter dig som en bortskämd snorunge genom att kräva mer betalt och bli arg. Bli lite arg på dig själv för att du inte tog reda på tidsåtgången och beräknade vad du skulle behöva för att sätta mat på bordet, gör sen jobbet och lär dig tills nästa gång.

Vi spelade in i min och min polares hemstudio på mina grejer 😉 så jag slår hur mycket jag vill på mina grejer. 😆

Jo jag vet att till nästa gång verkligen kolla igenom vad som gäller. Han ska köra med annan trummis nu men vi kommer säkert göra nya inspelningar sen sålänge det finns mer tid för att spela typ tio timmar om dagen i två veckor utan tillräckligt med mat är fan inte okej.

Plus att det inte skulle vart kul för han som äger stugan att behöva gå omkring i två veckor å stå ut med en massa jävla trummande... USch, hade blivit tokig om det skulle föras ett sån jävla liv hos mej så länge.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Är låtarna enformiga o ganska lika sätter du det där som en plätt med sylt.

Vi håller på med sex låtar nu. De grunderna satte vi på från kl fem till halv nio en kväll. Inklusive ljudtest på trummor. 😎 Men det är Brylkrämsformad musik.

Du kommer att sätta de där trummorna hur skitbra som helst. Bara ni kommer igång efter nån dags dribblande med mickar osv så bara rasslar det till.Tänk bara på det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om det är dina eller någon annans grejer är det själva beteendet som inte passar sig om man vill ge något slags professionellt intryck. Skulle någon som jag betalar bete sig så skulle jag be honom lämna lokalen och vägra betala ett enda öre. Nu verkar det som att det är din kompis du spelar in med, så det är väl annorlunda men...

Om det nu är din kompis som betalar dig 5 000 kr tycker jag att det är ett riktigt bra kompispris, i din fördel. Då tycker jag helt klart att det är vettigt att du gör många timmar med honom.

Angående mat, jag förstår inte riktigt om det är så att du ställer upp för honom, trots att du inte kan köpa mat till dig själv eller om du inte får någon mat på "jobbet". Om det var det första alternativet hade du ju kunnat be om förskott så du kunde fara och handla. Så dyrt är det ju inte med mat. Om det är det andra alternativet så är det väl brukligt att man har med sig egen mat om inte det är tydligt uttryckt att "arbetsgivaren" bjuder på mat.

Sen att han som äger stugan tycker att det är jobbigt med trummande i två veckor är väl mellan honom och den som hyrt in sig. Det ska väl inte du bry dig om.

I grund och botten: jobb är jobbigt och man får alltid alldeles för dåligt betalt för allt jobb man gör. Så är det allt som oftast för vanliga svensons. Det är bara att suga upp det.

Jag har varit med om att gå in som hjälptekniker och fått några öl som betalning och den enda jag har att skylla är mig själv, men jag har gjort mitt jobb så bra jag kan och tackat ödmjukast för ölen. Sen har jag antingen begärt mer nästa gång eller tackat nej till att jobba med dem nästa gång.

Gnäll är oproffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...