Jump to content
Annons

Skillnad mellan olika EQs


borjadja

Recommended Posts

Jag har ett problem med att mina låtar alltid låter dova och platta jämfört med professionella låtar, tänkte att det kanske kan ändras om man använder andra plugins än Logics egna?

Till exempel om man byter ut Logics EQ mot Waves EQ, kommer det bli någon skillnad då? Förutsatt att man EQar på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej - det hjälper inte att byta till en annan eq, utan det handlar med största sannolikhet om att du behöver lära dig använda den eq du har (och andra verktyg, som kompressor, reverb, delay etc...). Det tar tid att lära sig göra bra mixar och du kan lära dig mycket genom att lyssna på hur andra har gjort och försöka komma fram till vad det är för skillnad i ljudbilden mellan dina egna mixar och andras.

Att det låter platt kan också handla om instrumentering eller om du kanske spelar odynamiskt och stelt på vissa instrument. Svårt att säga utan att ha några exempel på hur det låter...

Om du gör dova mixar kan det också bero på lyssningen och/eller akustiken i ditt rum. Med ett obehandlat rum är det fritt fram för diskanten att reflekteras överallt - och då är det lätt hänt att man dämpar diskanten för mycket när man mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Yoda har raett. Laer dig arbeta med grejerna du redan har. Jag laeste en intervju foer nagra ar sedan med Daniel Lanois som foeraendrade hela min instaellning till musik-produktion. Han sa typ "bemaestra dom verktygen du har och koep nytt naer du laert dig goera bra musik med dessa verktyg".

Aer mixarna dova sa spendera mycket tid pa att referenslyssna gentemot andra mixar. Troligtvis aer det din lyssning som kranglar till det, men referenslyssnar man blir det iaf lite enklare.

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som du kanske redan gjort, använd high pass - filter för att skära bort grumlig bas på alla spår som inte ska ha det. Ganska lätt att lyssna in också skär till dess det börja låta illa. Biland finns lite vid ca 400Hz som också "stjäl" energi och gör att mixen låter dov. Finns en alldeles utmärkt youtube-film om det här med eq. Ok slut på kaffepausen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...