Jump to content
Annons

Är det trevligt att jobba med inspelning/mixing proffesionellt?


Casperfren

Recommended Posts

Jag har funderat mycket kring detta då jag är 18 år och snart får börja välja bana i livet, yrkesmässigt.

Jag har ju detta som hobby och vet inte baserat på mina erfarenhetar om jag skulle tycka detta var rätt grej för mig att göra.

Mina funderingar är dessa: (riktar sig mest till yrkesstudiofolk)

1. Är det ofta väldigt stressigt vid inspelningsfasen? (så att det inte blir kul)

Jag känner att det är en stor inre stress för att det ska låta skitbra, och inte mediokert när jag spelar in band och singer songwriters (inte så många)

2. Måste man vara inspirerad för att kunna göra en bra inspelning eller mix?

Om man jobbar med detta hela tiden,finns det inte en risk att det känns som att det står en upp i halsen att spela in och mixa hela tiden? även om det kan vara kul ibland.

3. Känner ni att det är tråkigt att det aldrig är ni som blir inspelade och bara får rocka loss? Eller är det lugnt för att ni får betalt?

Det som gör att jag vill göra detta är för att jag tycker det verkar vara fett kul och kreativt att spela in tex trummor och testa olika mickar och få soundet jag vill ha osv och få till nått som låter så jävla bra

Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Ja ibland är det riktigt stressigt, men ibland kan man ta det relativt lugnt. Brukar oftast bero på hur duktiga de är som musiker och hur komplex musiken är.

2. Jag tycker jag jobbar med bra band som skriver bra låtar för sina genres så jag blir alltid inspirerad. Men gör man det 5 dagar i veckan 8-10timmar om dagen så blir det ju ganska påtagligt imellanåt att det ändå är ett jobb så Ja, ibland blir man trött på vissa moment. Men presterar alla topnotch då är det bara roligt men så är det ju knappast alltid.. hehe

3. Visst är det kul att spela in sig själv men det är ju ett schysst jobb att få chansen att jobba med folk som har samma intresse som en själv och att man skapar något ihop.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ja ibland är det riktigt stressigt, men ibland kan man ta det relativt lugnt. Brukar oftast bero på hur duktiga de är som musiker och hur komplex musiken är.

2. Jag tycker jag jobbar med bra band som skriver bra låtar för sina genres så jag blir alltid inspirerad. Men gör man det 5 dagar i veckan 8-10timmar om dagen så blir det ju ganska påtagligt imellanåt att det ändå är ett jobb så Ja, ibland blir man trött på vissa moment. Men presterar alla topnotch då är det bara roligt men så är det ju knappast alltid.. hehe

3. Visst är det kul att spela in sig själv men det är ju ett schysst jobb att få chansen att jobba med folk som har samma intresse som en själv och att man skapar något ihop.

Nu är jag verkligen inte professionell eller nåt, men.. +1

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Nej, men det är klart att man får upp pulsen ibland när kablar eller mixerbord strular och dyrbara timmar tickar på. Men eftersom jag gör det jag älskar, så ser jag det som "positiv" stress och vet att det är värt det i slutändan.

2. Ja och nej. Du måste inte älska musiken du jobbar med för att göra en bra inspelning/mix/produktion, men det är klart att det underlättar. Framförallt är det mycket roligare att jobba med band man gillar.

3. Nej, jag är själv aktiv musiker och spelar mycket. För mig handlar det om inspiration, jag får ofta energi av att hjälpa andra.

Att göra det man älskar betyder allt och jag ångar inte en sekund att jag vågade satsa helhjärtat på musiken.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Nej, men det är klart att man får upp pulsen ibland när kablar eller mixerbord strular och dyrbara timmar tickar på. Men eftersom jag gör det jag älskar, så ser jag det som "positiv" stress och vet att det är värt det i slutändan.

2. Ja och nej. Du måste inte älska musiken du jobbar med för att göra en bra inspelning/mix/produktion, men det är klart att det underlättar. Framförallt är det mycket roligare att jobba med band man gillar.

3. Nej, jag är själv aktiv musiker och spelar mycket. För mig handlar det om inspiration, jag får ofta energi av att hjälpa andra.

Att göra det man älskar betyder allt och jag ångar inte en sekund att jag vågade satsa helhjärtat på musiken.

mvh Jon

Fint skrivet ur hjärtat! Även jag har hela livet hållit "ångan" på topp tack vara musiken. "Vi höll alltid steamen på toppen" sjunger ju Taube i Eldarevalsen... Nu när jag även börjar få kläm på detta med att spela in är det ännu roligare. 😆

Glad Påsk - 55

Edit: För att ta den egentliga frågeställningen... Jag skulle nog tycka det vore tradigt att spela in andra hela dagarna, då skulle jag antagligen lessna på det lite o inte orka leka så mycket med min egen musik. Mig passar det bäst att dra in stordelen av pengarna på annat än musiken....Då blir det julafton varje gång jag slår på gitarrförstärkaren eller rullbandaren, Så vi är nog väldigt olika allihop.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat mycket kring detta då jag är 18 år och snart får börja välja bana i livet, yrkesmässigt.

Du börjar tidigt med vuxenlivet.

1. Är det ofta väldigt stressigt vid inspelningsfasen? (så att det inte blir kul)

Stressigt är det inte. Det är väldigt mycket att göra och man får jobba effektivt, men jag upplever väldigt sällan att det är stressigt, inte ens på jobb som inte är roliga.

2. Måste man vara inspirerad för att kunna göra en bra inspelning eller mix?

"Du hyr inte bara min studio och min utrustning. Du hyr även min tid och min hängivenhet".

Visst är det roligt att jobba med artister man gillar och/eller musik man gillar.

Samtidigt känner jag att inspirationen i sig kan komma av att få jobba med det man själv valt.

Om man jobbar med detta hela tiden,finns det inte en risk att det känns som att det står en upp i halsen att spela in och mixa hela tiden?

Det finns en risk för det, men det gäller alla yrken. Är det kortvarigt går det över och då handlar det mer om ett specifikt projekt eller yttre faktorer. Är det långvarigt kanske man ska byta yrke.

3. Känner ni att det är tråkigt att det aldrig är ni som blir inspelade och bara får rocka loss? Eller är det lugnt för att ni får betalt?

Om man känner så, är man ingen bra tekniker/producent. Man ska inte sitta och tänka "fan, jag vill spela på den där låten, men här sitter jag och lägger band på mig för att jag får betalt". Man ska använda sina eventuella erfarenheter som musiker för att hjälpa, inte för att man vill briljera eller är spelsugen.

Spela av dig på fritiden om du känner att du har för mycket "spel-energi" som lagras. Inget fel med det, och garanterat jättebra för jobbet i studion!

Förutom att driva studio jobbar jag som trumtekniker ibland. Inte ens i dom lägena blir jag spelsugen, eftersom jag tar på mig "trumtekniker-hatten" och då kan jag inte vara spelsugen trummis utan måste vara effektiv trumtekniker.

Däremot på dom jobb där jag jobbar som studiotrummis, måste jag ju vända om i skallen, kliva in i inspelningsrummet och vara väldigt inspirerad och spelsugen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för finfina svar! Flera nyanser är också välkommna såklart.

Trumtekniker verkar också vara jävligt kul faktiskt... även om jag främst är gitarrist och sångare.

Kan ju bara skriva här också att jag gärna assisterar i en studio, utan betalt såklart. Om det finns någon i malmötrakterna som skulle tycka det var givande.

See you at the forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner några som jobbar heltid med ljud sedan många år och det genomgående är att de inte orkar hålla på med musik för egen del när de matas med ljud hela dagarna.

Håller på själv med diverse projekt och skulle aldrig orka med att sitta och krana andras projekt 40 timmar i veckan för pengarnas skull. Har gjort 5-6 fullängdare åt band och drösvis med demos och när man sitter i ett projekt där man själv bara är tekniker så är det svårt att hålla intresset uppe hela tiden.

I många fall är det rent av olidligt med tex. trummisar som bevisligen inte kan spela eller gitarrister som inte har ett uns av taktkänsla osv. Samma sak med sångare som inte kan sjunga och dessutom inte hör det?!? Listan kan göras oändlig.

Mycket fuskande och trixande. Har tappat räkningen på hur många gånger man klippt ihop bra trumtagningar för att nåt halvår senare få höra hur nöjda bandet varit med sina insatser i studion.

Men visst, bara folk blir nöjda men det är nästan själsligt självmord ibland. Så personligen skulle jag inte vilja ha det som min huvudsakliga sysslesättning.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

inte orkar hålla på med musik för egen del när de matas med ljud hela dagarna.

Det är ju klart en del av det hela. Men jag känner också att jag kanske inte får utlopp för mina ambitioner med att bara spela in sång och gitarr i min projektstudio.

nästan själsligt självmord ibland

Ja men om man jobbar proffesionellt har man förmodligen lite högre standard (vill jag tro) än attitydband som spelar bara för att det är coolt..?

Ni som har studios och kan jobba proffesionellt, hur har ni fått igång eran verksamhet? Är det inte svårt att ha band att spela in hela dagarna; eller han ni managers som bokar in band till er? Hur fixar ni det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart en del av det hela. Men jag känner också att jag kanske inte får utlopp för mina ambitioner med att bara spela in sång och gitarr i min projektstudio.

Ja men om man jobbar proffesionellt har man förmodligen lite högre standard (vill jag tro) än attitydband som spelar bara för att det är coolt..?

Ni som har studios och kan jobba proffesionellt, hur har ni fått igång eran verksamhet? Är det inte svårt att ha band att spela in hela dagarna; eller han ni managers som bokar in band till er? Hur fixar ni det?

Högre standard? Man får ju ta de jobb som erbjuds! Lite svårt att tro att man kan välja och vraka... Men du kanske menar att sitta på Sveriges Radio eller hoppa rakt in i http://www.asideproductions.com eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

A side production hade en väldigt fin studio.

De skulle dock kanske tänkt på 1:a reflektionen mot mixerbordet här:

http://www.asideproductions.com/images/studio/s1.html

Skämt åsido. Jag skulle nog inte vilja hoppa in o jobba i en sån studio utan att spelat in mycket innan, lite väl stor press. Men det hade kanske varit kul.. hehe

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...