Jump to content
Annons

Farligheter med lödning bly


JJMusik

Recommended Posts

Är helt novis på lödning - tänker inte göra det själv heller utan en bekant ska göra det.

Som jag har förstått är bly inte så bra för hälsan...

Frågor då: är bly farligt efter att det stelnat också - alltså när det är "färdigt" eller är det bara när det ångar under lödprocessen som det är o-bra? Släpper bly ifrån sig "skadliga ämnen" även när det är stelnat och kallt?

Funkar det att löda i en elgitarr med blyfritt tenn (förutsatt att man har en kolv som klarar högre värme)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lödtenn utan bly har högre smältpunkt jämfört med de som innehåller bly. Om du har känsliga komponenter eller tex. gör en reparation i ett kort som är lött med blytenn så kan det bli problem med den höga värmen. Blyet i är ju bara giftigt om du kommer i direkt kontakt med den. Kan inte tänka mig annat. Värra att inandas är nog ångorna av smält kabelmantel osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid använt mig av 60/40 tenn/bly l lödtenn. Ofta då man reparerar ljudgrejjer så är dom ursprungligen lödda med just den blandningen.. Har jobbat med lödning proffesionelt sen början av 80-talet och skulle nog påstå att blyet är riskfritt.. Om du inte tänker tugga på det förstås! 🙂

wellnes har rätt om den högre temperaturen på blyfritt.

Halkbi har rätt.. Det är av miljöhänsyn det nya blyfria tennet är utvecklat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med de andra.

Jag har också hållit på med lödning i elektronik både i jobbet och på fritiden sedan Hedenhös och det har alltid varit 60/40-blandning, tills för några år sedan, efter att RoHS infördes och 60/40-lödtenn inte längre fick tillverkas och importeras. Lödröken kommer främst från flussmedlet som kokar bort, så det är alltså inte blyångor man andas in...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej - tack för alla svar - jag är med på att kretskort och annat kan ta stryk av den högre värmen - men i just detta fallet är det en gitarrmick som ska lödas till en pott...

Jag har också tagit reda på att Ibanez själva kör med blyfritt lod då gitarren är "RoHS-complient"

Jag har nämligen lite blyfritt wellemann-tenn på en rulle liggande och använder gärna den, är gitarren i övrigt lödd med blyfritt och det är bättre för miljön är det ju ett plus...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...