Jump to content
Annons

Musikbranschen - En mansdominerad historia


JJRockford

Recommended Posts

Signaturen miia skriver på samarbets-avdelningen att hon letar efter andra tjejer att producera med. Det första inlägget blir genast ett ifrågasättande om varför just tjejer?

Därför föreslår jag alla som har liknande funderingar att förkovra sig lite i ämnet genom att t ex läsa denna artikel. Och diskutera gärna vidare här i tråden.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp. Helt otroligt. Får mig att minnas gubbsjukan i flertalet ny medlem-trådar, där den nya medlemmen varit kvinna och där tråden snabbt blivit rena katastrofen...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

I min mening är det jämställt när alla har samma möjligheter. Du kan start ett band, skivbolag etc oavsett kön, sexuell läggning, religiös tillhörighet etc. Jag upplever att så har vi det i Sverige.

Om jag sedan driver ett skivbolag med endast manliga artister som folk gillar. Är jag då ett problem som VD av det manliga könet? Är mitt bolag ett problem för att de har endast manliga artister?

Link to comment
Dela på andra sajter

I min mening är det jämställt när alla har samma möjligheter. Du kan start ett band, skivbolag etc oavsett kön, sexuell läggning, religiös tillhörighet etc. Jag upplever att så har vi det i Sverige.

Om jag sedan driver ett skivbolag med endast manliga artister som folk gillar. Är jag då ett problem som VD av det manliga könet? Är mitt bolag ett problem för att de har endast manliga artister?

Vem som helst kan starta ett band eller ett skivbolag, men att påstå att alla har samma möjligheter i Sverige oavsett kön eller sexuell läggning är bara nys. Tyvärr.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alla idéer om ett samhälle där alla har(ska ha) samma rättigheter och möjligheter är en utopi. Det har aldrig funnits något sådant samhäller och kommer aldrig att finnas heller. Gnäll har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Vill man förbättra för sin egen del får man göra något åt det istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla idéer om ett samhälle där alla har(ska ha) samma rättigheter och möjligheter är en utopi. Det har aldrig funnits något sådant samhäller och kommer aldrig att finnas heller. Gnäll har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Vill man förbättra för sin egen del får man göra något åt det istället.

Det må vara en utopi, men en utopi vi har en självklar moralisk skyldighet att sträva mot.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

I min mening är det jämställt när alla har samma möjligheter. Du kan start ett band, skivbolag etc oavsett kön, sexuell läggning, religiös tillhörighet etc. Jag upplever att så har vi det i Sverige.

Om jag sedan driver ett skivbolag med endast manliga artister som folk gillar. Är jag då ett problem som VD av det manliga könet? Är mitt bolag ett problem för att de har endast manliga artister?

Läste du artikeln som länkades till i trådstarten?

Alla idéer om ett samhälle där alla har(ska ha) samma rättigheter och möjligheter är en utopi. Det har aldrig funnits något sådant samhäller och kommer aldrig att finnas heller. Gnäll har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Vill man förbättra för sin egen del får man göra något åt det istället.

Jag tror att även du är ganska nöjd med att människor inte alltid tänkt så. Annars skulle vi, i bästa fall, fortfarande gå omkring och samla på nötter och jaga mammutar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars skulle vi, i bästa fall, fortfarande gå omkring och samla på nötter och jaga mammutar.

Så skönt det hade varit att få leva så och få slippa alla. Evolutionen hade bestämt över våra liv och bara de starkaste hade överlevt. Vilken utopi

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Så skönt det hade varit att få leva så och få slippa alla. Evolutionen hade bestämt över våra liv och bara de starkaste hade överlevt. Vilken utopi

Ehh..? Obehagligt!

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett band förut som heter mother superior. ett proggrockband på 70-talet.

[The band is actively gigging whenever and wherever they can, performing in pubs, at air-force bases and later on a number of gigs in Central Europe follows. While they do build up a regular fanbase, the UK record labels aren't overly keen on signing this all girl band. As bassist Jackie Brewster revealed in her blog: "One night at the Golden Lion, the place is rammed with an audience of men and women, Sony have sent an A and R man down who says to us after two encores, that he can't see who our market is, women would be jealous of us and men wouldn't buy our records because their girlfriends wouldn't like it. "]

http://www.progarchives.com/artist.asp?id=7962

Iom detta blev de givna oseriösa studietekniker, fick inte inspelat material släppt osv. Allt för att de var kvinnor.

Det är ju i slutändan inte endast kvinnorna som får lida för det här. Det här bandet var ett av de bättre jag hört inom genren, och får mig att fundera på hur många andra som kunde räknats bland de bättre som försvunnit pga liknande skäl. Det är oerhört synd och en stor förlust för musikvärlden. Därav anser jag att denna typ av problematik inte endast bör behandlas av de som det av vissa anses drabba (kvinnor), utav av oss alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett band förut som heter mother superior. ett proggrockband på 70-talet.

[The band is actively gigging whenever and wherever they can, performing in pubs, at air-force bases and later on a number of gigs in Central Europe follows. While they do build up a regular fanbase, the UK record labels aren't overly keen on signing this all girl band. As bassist Jackie Brewster revealed in her blog: "One night at the Golden Lion, the place is rammed with an audience of men and women, Sony have sent an A and R man down who says to us after two encores, that he can't see who our market is, women would be jealous of us and men wouldn't buy our records because their girlfriends wouldn't like it. "]

http://www.progarchives.com/artist.asp?id=7962

Iom detta blev de givna oseriösa studietekniker, fick inte inspelat material släppt osv. Allt för att de var kvinnor.

Det är ju i slutändan inte endast kvinnorna som får lida för det här. Det här bandet var ett av de bättre jag hört inom genren, och får mig att fundera på hur många andra som kunde räknats bland de bättre som försvunnit pga liknande skäl. Det är oerhört synd och en stor förlust för musikvärlden. Därav anser jag att denna typ av problematik inte endast bör behandlas av de som det av vissa anses drabba (kvinnor), utav av oss alla.

Det är så det funkar, anser sig finansiären som känner och har koll på marknaden att det inte finns någon efterfrågan så satsas det inget på produkten. Men där finns flera olika finansiärer som man kan gå till. Beatles blev inte signade av det första skivbolaget som dom gick till.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så det funkar, anser sig finansiären som känner och har koll på marknaden att det inte finns någon efterfrågan så satsas det inget på produkten. Men där finns flera olika finansiärer som man kan gå till. Beatles blev inte signade av det första skivbolaget som dom gick till.

Och i det här fallet byggde finansiärens beslut på värderingar som enbart är relaterade till musikernas biologiska kön.

Vilket tyvärr är värderingar som på många sätt fortfarande finns kvar, och som den här tråden handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i det här fallet byggde finansiärens beslut på värderingar som enbart är relaterade till musikernas biologiska kön.

Vilket tyvärr är värderingar som på många sätt fortfarande finns kvar, och som den här tråden handlar om.

Jo men om nu det såg ut så då på den tiden som finansiären beskriver. Är det då finansiärens värderingar som är fel eller är det köparnas? Han skyddar bara sina pengar och vill såklart ha avkastning,

Har du förresten sett dragons den, shark tank och den svenska versionen. Där ansöker ett stort antal personer både kvinnor och män med olika etnisk bakgrund och religion. Den som har en bra uppfinning får den finansierad och dom som inte har det får gå hem tomhänta. Hur skulle det se ut om alla dom som får ett nej skulle börja skylla på att det var pga deras kön, etnicitet med mera som dom fick ett nej. Det är efterfrågan och marknaden/köparna som styr, och det har vissa svårt att förstå.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men om nu det såg ut så då på den tiden som finansiären beskriver. Är det då finansiärens värderingar som är fel eller är det köparnas?

Vi vet bara att finansiären hade dessa värderingar.

Har du förresten sett dragons den, shark tank och den svenska versionen. Där ansöker ett stort antal personer både kvinnor och män med olika etnisk bakgrund och religion. Den som har en bra uppfinning får den finansierad och dom som inte har det får gå hem tomhänta. Hur skulle det se ut om alla dom som får ett nej skulle börja skylla på att det var pga deras kön, etnicitet med mera som dom fick ett nej.

Om drakarna anfört liknande skäl som de i Zakyaths inlägg så hade sådana beskyllningar varit befogade.

Det är efterfrågan och marknaden/köparna som styr, och det har vissa svårt att förstå.

Du för något slags cirkelresonemang. Att vissa värderingar råder betyder inte att de är rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men om nu det såg ut så då på den tiden som finansiären beskriver. Är det då finansiärens värderingar som är fel eller är det köparnas? Han skyddar bara sina pengar och vill såklart ha avkastning,

Har du förresten sett dragons den, shark tank och den svenska versionen. Där ansöker ett stort antal personer både kvinnor och män med olika etnisk bakgrund och religion. Den som har en bra uppfinning får den finansierad och dom som inte har det får gå hem tomhänta. Hur skulle det se ut om alla dom som får ett nej skulle börja skylla på att det var pga deras kön, etnicitet med mera som dom fick ett nej. Det är efterfrågan och marknaden/köparna som styr, och det har vissa svårt att förstå.

Ironman, utgår vi ifrån utbud/efterfrågan så är irrationella beslut något som hindrar modellen. Att vägra producera en vara pga arbiträra skäl och binda upp uppfinnaren(/musikern) i ett kontrakt hindrar att det väcks en efterfrågan över huvud taget. Modellen kan således inte appliceras. Förutsätter vi att vi vill att den ska fungera och att vi ska kunna nå en fullständigt effektiv marknad bör vi på något sätt hindra dessa arbiträra käpparna i marknadsekonomins kugghjul.

För övrigt har vi inte perfekt konkurrens vilket är en förutsättning för modeller kring hur en marknad i perfekt konkurrens fungerar. Inte heller har vi fria marknader, vilket också är en förutsättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ironman, utgår vi ifrån utbud/efterfrågan så är irrationella beslut något som hindrar modellen. Att vägra producera en vara pga arbiträra skäl och binda upp uppfinnaren(/musikern) i ett kontrakt hindrar att det väcks en efterfrågan över huvud taget. Modellen kan således inte appliceras. Förutsätter vi att vi vill att den ska fungera och att vi ska kunna nå en fullständigt effektiv marknad bör vi på något sätt hindra dessa arbiträra käpparna i marknadsekonomins kugghjul.

Men så ser verkligheten ut för folk som satsar pengar. Man vill ha tillbaka sina pengar och gärna med vinst. Och då är det säkraste att följa marknaden och vad som säljer bra för tillfället och försöka ge konsumenterna det eller erbjuda en bättre förfinad version av det som redan finns. Man kan inte tvinga någon att köpa något men man kan ge bort saker gratis frågan är bara hur länge det företaget överlever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men om nu det såg ut så då på den tiden som finansiären beskriver. Är det då finansiärens värderingar som är fel eller är det köparnas? Han skyddar bara sina pengar och vill såklart ha avkastning,

Har du förresten sett dragons den, shark tank och den svenska versionen. Där ansöker ett stort antal personer både kvinnor och män med olika etnisk bakgrund och religion. Den som har en bra uppfinning får den finansierad och dom som inte har det får gå hem tomhänta. Hur skulle det se ut om alla dom som får ett nej skulle börja skylla på att det var pga deras kön, etnicitet med mera som dom fick ett nej. Det är efterfrågan och marknaden/köparna som styr, och det har vissa svårt att förstå.

Problemet uppstår bland annat när personer INTE får ta del av individers rent faktiska kompetens, vilket inte är fallet i din text. Om du skulle ställa upp en kvinnlig och en manlig matematiker bredvid varandra och någon skulle anställa en av dem baserat på att enbart få titta på ett foto av de två sökande är risken överhängande att jobbet skulle gå till mannen och inte till kvinnan baserat på folks förutfattade meningar rörande matematiker och kön.

Är det ett problem eller fullt ut rättvist tycker du?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet uppstår bland annat när personer INTE får ta del av individers rent faktiska kompetens, vilket inte är fallet i din text. Om du skulle ställa upp en kvinnlig och en manlig matematiker bredvid varandra och någon skulle anställa en av dem baserat på att enbart få titta på ett foto av de två sökande är risken överhängande att jobbet skulle gå till mannen och inte till kvinnan baserat på folks förutfattade meningar rörande matematiker och kön.

Är det ett problem eller fullt ut rättvist tycker du?

Det är givetvis ett stort problem med sådan särbehandling men nu snackar vi väll om buissness som skall generera vinst. Jag vet ärlig talat inte hur branschen såg ut just då i detta fallet utan pratar bara generella buissness termer. Vi ser än idag hur tjejer och kvinnor är mer benägna att köpa musik ( och merchandise ) ringa och rösta på idol med mera än män. Sen vad det beror på, det kan jag inte svara på. Har du någon idé på varför det är så?

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Iom detta blev de givna oseriösa studietekniker, fick inte inspelat material släppt osv. Allt för att de var kvinnor.

Hur vet du det? För att du har läst det på nätet och då måste det vara sant? Snarare pga av de inte höll måttet och visste att de bara kommer att nå en mindre skara och då är man inte intresserad av att lägga ut dyra pengar för det. Det har ju även varit så med manliga artister och band så skylla på att det var pga att de är kvinnor räcker inte.

Det är ju i slutändan inte endast kvinnorna som får lida för det här. Det här bandet var ett av de bättre jag hört inom genren, och får mig att fundera på hur många andra som kunde räknats bland de bättre som försvunnit pga liknande skäl. Det är oerhört synd och en stor förlust för musikvärlden. Därav anser jag att denna typ av problematik inte endast bör behandlas av de som det av vissa anses drabba (kvinnor), utav av oss alla.

Det är ju en subjektiv smak vad som är bra och inte och i fallet med de här så hade de inga förutsättningar bli något större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är inte marknad. Kultur spelar roll också. Killar uppfostras till att ta plats. Tjejer för att vara duktiga och "snälla". Om inte det påverkar så vore det konstigt. Finns för många band med talanglösa män som tror att de tillför något som bevisar motsatsen. Men det vänder allt mer. Vilket jag välkomnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så skönt det hade varit att få leva så och få slippa alla. Evolutionen hade bestämt över våra liv och bara de starkaste hade överlevt. Vilken utopi

LIten felöversättning av Darwin har spökat och ställt till mycket, inte de starkaste utan de mest anpassningsbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Allt är inte marknad. Kultur spelar roll också. Killar uppfostras till att ta plats. Tjejer för att vara duktiga och "snälla". Om inte det påverkar så vore det konstigt. Finns för många band med talanglösa män som tror att de tillför något som bevisar motsatsen. Men det vänder allt mer. Vilket jag välkomnar.

Det är lätt som tjejer att skylla på mansdominerad musikbransch när man inte håller måttet istället för att vara självkritisk. Därmed sagt att det inte finns problem i branschen också, oavsett kön. Det är en brutal och hänsynslös bransch många gånger. Talanglösa killar kan inte skylla på mansdominerad bransch så istället är det andra usla bortförklaringar. Sen är det väl ingen nyhet att killar jobbar bättre ihop än en grupp tjejer. Och ärligt talat hur många bra tjejgrupper finns det? Inte många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

LIten felöversättning av Darwin har spökat och ställt till mycket, inte de starkaste utan de mest anpassningsbara.

En av de vanligaste feltolkningarna. Hade det varit de starkaste hade vi fortfarande använt klubba istället för en mus framför en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

LIten felöversättning av Darwin har spökat och ställt till mycket, inte de starkaste utan de mest anpassningsbara.

Nu blev det inte heller helt rätt.

Wikipedia:

"Survival of the fittest" is a phrase that originated in evolutionary theory as a way of describing the mechanism of natural selection. It is more commonly used today in other contexts, to refer to a supposed greater probability that "fit" as opposed to "unfit" individuals will survive some test. In these contexts, "fit" refers to "most well adapted to the current environment," which differs from common notions of the binary 'fit' and 'unfit.'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det var Darwins mening när han teoretiserade om det sin bok. Han trodde att de som anpassar sig efter förändrande omständigheter kan överleva de som inte gör detsamma. Han inspirerades till den filosofin via ekonomi, främst av sin närmaste vän som var bankman och ekonom.

Vid klinisk och datoriserat numerär testning så har den principen visat sig ha en mindre inverkan på omständigheter i flera fall.

Men det var kollegan Herbert Spencer som myntade talesättet "Survival of the fittest" efter att ha läst Darwins bok, medan 'huliganiseringen' av det talesättet brukar kalla för "Den starkes lag", som ju bara är ett juvenilt försvar för att få bete sig destruktivt, ansvarslöst och leva fan i största allmänhet.

Vore Darwins filosofi riktig skulle ju kvinnan ha överlevt mannen tiotusen gånger om, om man betraktar vem som anpassat sig efter rådande omständigheter och vem som inte gjort det i tillnärmelsevis lika hög grad. 😛

Såg mest ut som DanneZ fick lite retsamt spel i den nämnda tråden. Han förstod säkerligen att TS inte menade såsom han förefaller ha tolkat.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det var Darwins mening när han teoretiserade om det sin bok. Han trodde att de som anpassar sig efter förändrande omständigheter kan överleva de som inte gör detsamma. Han inspirerades till den filosofin via ekonomi, främst av sin närmaste vän som var bankman och ekonom.

Vid klinisk och datoriserat numerär testning så har den principen visat sig ha en mindre inverkan på omständigheter i flera fall.

Men det var kollegan Herbert Spencer som myntade talesättet "Survival of the fittest" efter att ha läst Darwins bok, medan 'huliganiseringen' av det talesättet brukar kalla för "Den starkes lag", som ju bara är ett juvenilt försvar för att få bete sig destruktivt, ansvarslöst och leva fan i största allmänhet.

Vore Darwins filosofi riktig skulle ju kvinnan ha överlevt mannen tiotusen gånger om, om man betraktar vem som anpassat sig efter rådande omständigheter och vem som inte gjort det i tillnärmelsevis lika hög grad. 😛

Såg mest ut som DanneZ fick lite retsamt spel i den nämnda tråden. Han förstod säkerligen att TS inte menade såsom han förefaller ha tolkat.

Vid kliniskt testning? Berätta mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...